שטח 4X4 > מסלולי טיול > בקעה ומדבר יהודה

מסלול טיול למרכז מדבר יהודה

מסלול טיול אתגרי בעבירות בינונית עד קשה בחלק המרכזי והיפה ביותר של מדבר יהודה. שבילים צרים, מעברי הרים וטיפוס מעלות אתגריים, נוף מדברי ובתחילת האביב גם פריחה בשלל צבעים.
המסלול מעגלי ונוח גם לכלי רכב שמגיעים עד לתחילת השטח על נגרר (אופנוע / טרקטורון).

אבני דרך:

ערד, בקעת קנאים, כפר הנוקדים, מצדה, נחל צאלים, ברכת צפירה, נחל עדשה, הר בדר, נחל הרדוף, הר חצרון, נחל שפן, נחל הרדוף, בור קרש, נחל משמר, הר חולד, נחל חבר, נחל משמר, מעלה עוזי מהצנחנים, נחל ארנב, נחל בדר, חוות הנוקדים, ערד.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול טרשי ובעבירות בינונית עד קשה (תלוי נהג וכלי רכב). המסלול מתאים רק לרכבי שטח גבוהים עם הילוך כוח. שימו לב והיזהרו משיטפונות בגשם.

המסלול עובר על שבילים ברורים ומסומנים כשמסביב רב השטח הינו שמורת טבע מוכרזת.

בכל מקרה אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף או בצומח.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול עובר בקצה שטחי אש מהפעילים של צה''ל ומומלץ לנסיעה רק בסופי שבוע או בחגים.

חובה לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

אורכו של המסלול 67 ק''מ רק בשטח! המסלול יארך בין 5 ל-7 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה וההתמודדות עם המעברים הקשים.

שיטת הניווט לאורך מסלול הטיול:

המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 16 נקודות ציון ל-GPS בפורמט של נביגייד / Naviguide הניתנות להורדה בסוף כתבה זו.

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח.

מומלץ להשתמש ב- מפה של סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000.

הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.

שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך.

יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.

בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.

שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).

חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.


קישור לכתבות הניווט באתר השטח (מומלץ להתחיל עם כתבה מספר 1...).

הכנת אמצעים למסלול:

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מפות סימון שבילים מס' 11 (דרום מדבר יהודה),

מצפן ומכשיר GPS,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון ליום מלא בשטח.

מומלץ - נשק לביטחון אישי.

תחילת המסלול:

בלב המדבר בצומת של בקעת קנאים - כשמדרום כפר הנוקדים ומצפון שביל הכניסה לבירכת צפירה, כ-11 ק''מ מכיכר הכניסה לערד על כביש מספר 3199 היורד מערד לכיוון הסוללה, הכניסה המערבית, של אתר מצדה.

כשיורדים על הכביש הצר מערד למצדה מיד לאחר הכניסה לכפר הנוקדים מימין לכביש פנייה שמאלה לשביל כורכר מסומן בסימון שבילים שחור עם השלט ל''בירכת צפירה''.

החנייה של כפר הנוקדים היא גם המקום להשאיר כלי רכב ונגררים.

נ.צ. 1 - צומת בקעת קנאים

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ונוסעים צפונה על שביל הורכר כבוש המסומן בשחור לכיוון ברכת צפירה.

בדרך צפונה מספר צמתים, חלקם לשבילים מסומנים בצבעים שונים, יש להתעלם ולהמשיך עם הסימון השחור על השביל הכבוש.

4.8 ק''מ השביל חוצה את נחל צאלים, קרוב לשביל הכניסה לבירכת צפירה, במפגש שבילים מסומנים בשחור ובכחול בו ממשיכים שמאלה על השחור.

5.5 ק''מ צומת שבילים בקצה השלוחה המסומנים בככחול ובשחור.

נ.צ. 2 - צומת כחול שחור

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה על השביל המסומן בשחור.

3.2 ק''מ השביל השחור חוצה את נחל עדשה.

4.1 ק''מ צומת שחור - ירוק בו ממשיכים שמאלה על השחור.

6.4 ק''מ צומת שבילים, מימין הר בדר, בו פונים שמאלה על השחור.

7 ק''מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם הסימון השחור.

7.4 ק''מ צומת שבילים המסומנים בשחור ובכחול.

נ.צ. 3- צומת שחור וכחול

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר ושמאלה, צפונה עם השביל המסומן בכחול.

1 ק''מ צומת בו פונים שמאלה ולמעלה עם השביל המסומן בכחול.

1.1 ק''מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובירוק.

נ.צ. 4 - צומת כחול ירוק

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים על השביל ישר ושמאלה ומטפסים להר חצרון.

0.4 ק''מ על פסגת הר חצרון גלי אבנים שהם שרידים לבנייה עתיקה במקום.

נ.צ. 5 - הר חצרון

חוזרים לאחור 0.4 ק''מ לכיוון צומת השבילים המסומנים בכחול ובירוק בנ.צ. 4.

נ.צ. 4 - צומת כחול ירוק

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה וצפונה עם השביל המסומן בירוק.

2.2 ק''מ מעבר קשה בנחל שפן ולאחריו טיפוס מחורץ עם מעט דרדרת - מומלץ לשלב הילוך כוח, לבחור טוב את ציר הטיפוס ואם צריך ליהעזר במכוון מהקרקע.

4.6 ק''מ השביל חוצה את נחל הרדוף ומסביב משטחי סלע לבנים וגבים המלאים במים בתקופה שלאחר הגשם.

6 ק''מ חוצים יובל, עם חריץ עמוק, של נחל קרש וממשיכים צפונה על הירוק.

6.3 ק''מ צומת T בו מפגש שבילים מסומנים בירוק ובשחור.

נ.צ. 6 - צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומזרחה עם השביל המסומן בירוק.

0.3 ק''מ חוצים את ערוץ נחל קרש וממשיכים צפונה על השביל הירוק.

0.6 ק''מ מימין לשביל עץ בודד בערוץ ולמרגלותיו צל נעים להפסקת קפה ובור קרש - מלא מים לאחר הגשמים.

נ.צ. 7 - בור קרש

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוזרים לשביל המסומן בירוק וממשיכים צפונה על השביל.

0.6 ק''מ צומת בו פונים שמאלה ויורדים בשביל השמאלי.

0.8 ק''מ צומת בו פונים שמאלה ויורדים לשביל בתוך הערוץ הקטן עם המדרונות הלבנים - שימו לב לבור מים החצוב בסלע הבולט מצד שמאל.

1 ק''מ חוצים את ערוץ הזרימה של נחל משמר.

1.2 ק''מ חוצים שוב את ערוץ הזרימה של הנחל ומטפסים מעלה ליציאה מהבתרונות הלבנים של נחל משמר.

1.7 ק''מ צומת שבילים עם שביל מסומן באדום החוצה את הדרך.

נ.צ. 8 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומטפסים עם השביל המסומן באדום לכיוון השפיץ העגול של הר חולד.

0.7 ק''מ לאחר חציית ״הביצה״ (גם כשיבשה) פונים ימינה עם השביל המסומן באדום ויורדים על השלוחה לכיוון צפון.

0.9 ק''מ חוצים את ערוץ הנחל. 50 מטר ימינה בתוך הערוץ בור מבוטן לאיסוף מים.

1.7 ק''מ צומת T עם השביל המסומן בכחול.

נ.צ. 9 - צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ולמעלה לכיוון האוכף על השביל הכחול.

0.1 ק''מ אוכף מקסים בצורתו ובתצפית מזרחה לעבר המדבר.

1.7 ק''מ יורדים למטה עד לצומת T הנמצאת מעט גבוהה על השלוחה.

נ.צ. 10 - צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה על השביל ונוסעים צפונה (השביל המסומן בירוק נמצא מעט צפונה לצומת T של נ.צ. 10).

0.2 ק''מ לאחר ירידה המחורצת מתחברים לשביל טוב, המסומן בירוק, איתו פונים שמאלה וצפונה.

2.8 ק''מ צומת T עם שביל המסומן באדום.

נ.צ. 11 - צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומזרחה עם השביל המסומן באדום.

0.8 ק''מ חציית הערוץ הרחב של נחל חבר.

3.5 ק''מ צומת בו ממשיכים שמאלה וישר על השביל המסומן באדום לכיוון נ. טריג 266.

4.1 ק''מ צומת עם השביל המסומן בירוק.

נ.צ. 12 - צומת אדום ירוק

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר ומזרחה עם השביל המסומן באדום.

0.4 צומת שבילים המסומנים באדום ובשחור. נ.צ. 13- צומת אדום שחור

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ודרומה לשביל המסומן בשחור.

(השביל הממשיך ישר מוביל להר אבישי ולמעלה איסיים הרגלי).

0.3 ק''מ צומת עם השביל הירוק המוביל לתצפית על מצוק ההעתקים (הר צרויה) בו ממשיכים ישר ודרומה עם השביל השחור.

2.4 ק''מ מעלה עוזי מהצנחנים - טיפוס קצר אבל אתגרי ומחייב שילוב הילוך כוח, בחירת נתיב טיפוס ונהיגה מדוייקת בדרך הטרשית מעלה.

4 ק''מ צומת בו מפגש עם השביל המסומן בירוק מימין.

נ.צ. 14 - צומת שחור ירוק

מאפסים מד אוץ

מעלה עוזי מהצנחנים - צורך צבאי הופך לאתגר לנהגים

המעלה האתגרי קרוי על שמו של רב''ט עוזי בנדרלי, בן מושב בית שערים, שנהרג בתאונת דרכים בשנת 1965 במהלך קורס חבלה בזמן שהיה לוחם וסמל צוות בפלוגת ההנדסה החטיבתית (פלחה''ן) והוא בן 20.

מסיומה של מלחמת העצמאות (1948) ועד לשחרור ירושלים במלחמת ששת הימים (1967) עבר קו הגבול בין ישראל לירדן בלב מדבר יהודה מעל ערוץ נחל ערוגות, לא רחוק מקיבוץ עין גדי, למרגלות מצוק ההעתקים ועל ים המלח. חיילי הצנחנים אשר שמרו על הגבול מדרום נדרשו לפטרל, לתצפת ולהגיע לרמת חבר, לראש הר צרויה ולהר אבישי בראש מעלה איסיים וזאת על מנת למנוע מהירדנים לצלוף על המטיילים ועל חברי הקיבוץ. רפול (רפאל איתן) - אז מח''ט הצנחנים, החליט על פריצת דרך לאורך המצוק על מנת לאפשר תנועת כלי רכב ולהקל על תספוק ופינוי של החיילים השומרים על קו הגבול ועל קיבוץ עין גדי מראש המצוק.

המשימה הוטלה על פלוגת ההנדסה של החטיבה ועל מפקד הצוות של עוזי - סג''מ איציק מרדכי, לימים אלוף בצה''ל. עוזי בנדרלי הספיק להשתתף במשימה ונהרג בצפון טרם הושלמה. המעלה, אשר דופן בקרשים וחוזק ביתדות, חיבר בין נחל אבישי לנחל חבר ואפשר תנועת רכב מרמת חבר דרומה להר אבישי שבראש מעלה איסיים. לאחר מותו נקרא המעלה על שמו וכפי שאפשר לראות במפת סימון שבילים זכה להיקרא מעבר עוזי ולידו האזהרה על ''עבירות קשה''.

קישור לדף יזכור באתר מורשת הצנחנים

מעלה עוזי מהצנחנים - צורך צבאי הופך לאתגר לנהגים

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר ודרומה על השביל המסומן בשחור.

1.6 ק''מ ו- 2.3 ק''מ צומת עם שביל מסומן ירוק מימין בהם ממשיכים עם השביל המסומן בשחור.

6.9 ק''מ חוצים את נחל משמר וממשיכים על הסימון השחור.

7.5 ק''מ צומת שבילים למרגלות הר ריביי. נ.צ. 15 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר ושמאלה עם השביל השחור.

0.9 ק''מ חוצים שביל רגלי מסומן בירוק מצד שמאל לדרך, המטפס לתצפית של הר איתי.

1.0 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים בשביל השמאלי עם הסימון השחור.

3.1 ק''מ חוצים את ערוץ נחל הרדוף וממשיכים על השביל המסומן בשחור.

3.3 ק''מ צומת עם שביל אדום מצד שמאל (האדום מוביל להר נמר שמעל המצוק) בו ממשיכים עם השביל המסומן בשחור.

4.4 ק''מ מעבר עם ''הצלבות'' בעלייה מנחל שפן הנמצא לאורך השביל השחור.

7.9 ק''מ צומת T עם שבילים מסומנים בשחור ובכחול - כבר עברנו בצומת הזה בתחילת המסלול.

נ.צ. 3 - צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה עם השביל המסומן בשחור.

0.2 ק''מ צומת בו מטפסים על השביל הימני המסומן בשחור.

3.2 ק''מ צומת שבילים מסומנים בשחור ובירוק משמאל לדרך. נ.צ. 16 - צומת שחור ירוק

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

עוזבים את השביל המסומן בשחור ופונים שמאלה לשביל המסומן בירוק.

0.4 ק''מ צומת שבילים למרגלות הגבעה בו פונים שמאלה ולמטה עם השביל המסומן בירוק.

2.2 ק''מ בתוך הערוץ של נחל ארנב, בנקודת המפגש של נחל ארנב עם נחל בדר ונחל עדשה, סימון השבילים משתנה מירוק לסימון כחול וממשיכים עם השביל המסומן בכחול דרומה בתוך ערוץ הנחל הזורם לעבר נחל צאלים.

3.4 ק''מ לאחר הטיפוס והיציאה מהנחל מגיעים לצומת T עם השביל השחור (גם כאן עברנו בתחילת המסלול).

נ.צ. 2 - צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה עם השחור ויורדים לכיוון החצייה של נחל צאלים מעל ברכת צפירה.

0.7 ק''מ חוצים את ערוץ נחל צאלים.

2.2 ק''מ צומת שבילים בו חוצים את נחל צאלים ופונים שמאלה עם השביל השחור.

5.5 ק''מ כביש אספלט היורד מערד לכיוון מצדה.

נ.צ. 1 - צומת בקעת קנאים

מאפסים מד אוץ

עד כאן כ-67 ק''מ של מסלול מדברי רק בשטח

פונים ימינה על כביש 3199 ומטפסים 11.2 ק''מ עד כיכר היציאה מערד לכביש 31 כאן ימינה לכיוון צומת שוקת, באר שבע ומרכז הארץ או שמאלה לירידה לים המלח.

להתראות בטיול הבא...

עופר

עד כאן כ-67 ק''מ של מסלול מדברי רק בשטח

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000

רשימת נקודות ציון וקובץ למחשב ברשת ישראל ישנה

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד / Naviguide או עמוד ענן.

לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

להורדת הקובץ לחץ כאן

רשימת נקודות ציון וקובץ למחשב ברשת ישראל ישנה

נקודות ציון ברשת ישראל הישנה


נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1079517

175653

2

1083294

176332

3

1086063

173208

4

1086900

172650

5

1087068

172253

6

1089945

175489

7

1090255

175914

8

1091117

176958

9

1092141

177125

10

1092949

178559

11

1095512

178431

12

1095467

181714

13

1095514

182172

14

1093306

180091

15

1089425

178197

16

1084214

174740

תמונות ממסע אופנועים במרץ 2015:

תמונות ממסע אופנועים במרץ 2015: תמונות ממסע אופנועים במרץ 2015: תמונות ממסע אופנועים במרץ 2015: תמונות ממסע אופנועים במרץ 2015: תמונות ממסע אופנועים במרץ 2015: תמונות ממסע אופנועים במרץ 2015: תמונות ממסע אופנועים במרץ 2015: תמונות ממסע אופנועים במרץ 2015:

תגובות

14 תגובות

1

Ogash Ofer

08 באפריל 2015 ב 20:29

נוספו תמונות ממסע אופנועים במרץ 2015

2

fm13

08 באפריל 2015 ב 21:37

ג'ימני

עופר ,מה דעתך על הג'ימני ?

3

Ogash Ofer

08 באפריל 2015 ב 21:45

ג'ימני

fm13 כתב/ה:
"עופר ,מה דעתך על הגימני ?"
הג'ימני הוא ממש דיפנדר קטן - תענוג של רכב שטח. קצת קופצני וקצת קטן אבל בשטח יש לו יכולות גבוהות מאוד.  אני מאוד נהנה לטייל איתו ולצלם את מסלולי הטיול. זה הקישור למבחן הדרכים העדכני של ג'ימני 2015

4

תפוחי

09 באפריל 2015 ב 19:25

כפר נוקדים לא מקום להשאיר כלום

עם כל הכבוד אני רוצה לשמוע על הראשון שהשאיר טנדר/עגלה בכפר הנוקדם וחזר ומצא אותם

אם כבר אז משאירים בשכונות למעלה בערד

5

Ogash Ofer

09 באפריל 2015 ב 20:00

כפר נוקדים לא מקום להשאיר כלום

תפוחי כתב/ה:
"עם כל הכבוד אני רוצה לשמוע על הראשון שהשאיר טנדר/עגלה בכפר הנוקדם וחזר ומצא אותם

אם כבר אז משאירים בשכונות למעלה בערד"
זה מידע חשוב! תודה וחג שמח. 

6

avi3241

22 באפריל 2015 ב 13:24

זמן מסלול

עופר שלום!
האם זמן המסלול 5-7 שעות הוא עם רכבי שטח או טרקטורון/אופנוע??
כי 60 קילומטר בשש שעות נשמע לי המון.

תודה רבה

7

Ogash Ofer

22 באפריל 2015 ב 17:50

זמן מסלול

avi3241 כתב/ה:
"עופר שלום!
האם זמן המסלול 5-7 שעות הוא עם רכבי שטח או טרקטורון/אופנוע??
כי 60 קילומטר בשש שעות נשמע לי המון.

תודה רבה"
ברכיבה רצופה על אופנוע זה שעתיים, אם יודעים לרכוב... עם טרקטורון קצת יותר ועם ג'יפ (רכב) כ-6 שעות בממוצע. עצירות, תצפיות וסתם ''זמן מדבר'' מאריך את היום, כמובן.

8

נועםנועם

18 ביולי 2015 ב 17:12

ג'ימני

שלום עופר,
חסר במבחן השוואה רצינית של ידני מול אוטומט. הייתי שמח לשמוע את דעתך בנושא ספציפית בג'ימני כמובן
תודה

9

Ogash Ofer

23 ביולי 2015 ב 05:55

ג'ימני

נועםנועם כתב/ה:
"שלום עופר,
חסר במבחן השוואה רצינית של ידני מול אוטומט. הייתי שמח לשמוע את דעתך בנושא ספציפית בג'ימני כמובן
תודה"
אתה כמובן מתייחס למבחן דרכים:  מבחן הדרכים העדכני של ג'ימני 2015 אני אכן צריך להוסיף לו בוקסה על הג'ימני עם גיר ידני. אני מעדיף גיר ידני בשטח - לי זה נוח וגם משרה תחושה של ביטחון. אני יכול לכתוב כי גיר ידני בשטח עם יחס העברה LOW הופכים את הג'ימני למכונה שעוברת מעברים טכניים  ומטפסת סלעים ודרדרות מצוין. צריך כמובן לדעת ולעבוד נכון עם הגז, קלאץ' (לשחרר ומיד) ולהגיע בקצב הנכון למכשול.

10

Ogash Ofer

23 ביולי 2015 ב 06:35

ג'ימני בעבירות קשה במדבר יהודה

נועםנועם כתב/ה:
"שלום עופר,
חסר במבחן השוואה רצינית של ידני מול אוטומט. הייתי שמח לשמוע את דעתך בנושא ספציפית בג'ימני כמובן
תודה"
הוספתי תיבה של חו''ד על הגרסה הידנית ועוד כמה תמונות למבחן הדרכים שכבר פורסם באתר בתחילת פברואר 2015: מבחן הדרכים העדכני של ג'ימני 2015 

11

אורח/ת

31 בינואר 2016 ב 08:23

טיול מהמם ביופיו

ממש מסלול מגיב

12

קוטניו

31 בינואר 2016 ב 09:43

מסלול

13

ypugggak67

07 במרץ 2016 ב 14:38

שאלה ?

שלום אני רוצה לשלב בין המסלול הזה למסלול "טיול ללב מדבר יהודה" (לא מעגלי) .
אם אני מתחיל בדרום -בבקעת קנאים ונוסע צפונה עד ל נ'ק 13 (משם אני ממשיך צפונה) , דרך איפה יותר כדאי לנסוע מבחינת יופי מסלול מנ'ק 2 ל נ'ק 16 ואז 15 עד 13 או לנ'ק 3 ומשם עד 13 ?
תודה .

14

Ogash Ofer

08 במרץ 2016 ב 15:46

מסלול טיול למרכז מדבר יהודה


הצד המערבי יותר (2 עד 13) יפה יותר!

הצד המזרחי יותר (13 עד הסוף) אתגרי יותר וכולל את מעלה עוזי.