כלי הפנאי בעלי הדימוי היוקרתי יורדים אל העם, ואחרי שעשו חיסול ממוקד לקטגורית ה''מנהלים'', הם מפנים עכשיו כוונות למכונית המשפחתית.
מבחן דרכים השוואתי לשני ג'יפונים בעלי הנעה קדמית בלבד - הסקודה והקיה ולג'יפון עם הנעה כפולה קבועה - הסובארו.
יהיה מעניין!
בצהרי היום, כאשר מצאתי עצמי מטפס על סלע גבוה כשלכיווני שועט שור חום, הבנתי שהסדין האדום נפרש בשעות הלילה הקטנות כאשר גיא הודיע שלא יגיע לצילומים. בלי גיא יהיה בלגן, חשבתי ולא טעיתי.
כמה שעות אחרי הייתי חלק משיירת כלי פנאי תמימים ונטולי יומרות שמעולם לא דמיינו שירדו מהכביש.
השיירה נעה בזהירות בין סלעים וקוצים, וניסתה לטפס במעלות דלי האחיזה של כתף הגלבוע. אנחנו, מאחורי ההגה, נסינו למצוא תנופה שתספיק כדי לעלות מבלי לשבור. הסקודה ייטי סיבסב גלגלים קדמיים וחיפש אחיזה כשהוא נאבק בהעברת הכח החדה מדי של התיבה. הקיה ספורטאז' שמר על הפאסון ועל אשליית השטח שהוא אוהב לייצר, כשהוא מניף גלגל אחורי באוויר ומנסה שלא לפגוע באבנים שאיימו על בטנו הרכה והנמוכה. והסובארו XV, עם הנעה כפולה ומרווח גחון עדיף, חייך. העליונות שלו כאן הייתה צפויה בדיוק כמו כל מה שקרה במהלך היום.
כאשר העורך הסביר בבוקר שהוא לא מתכוון לרדת ליותר מכורכר מפולס עם שיירה שלרובה הנעה קדמית, היינו צריכים לדאוג.
זה נשמע הגיוני מדי, ולכן כצפוי הגענו לכאן. הוא כמובן טען שהתכוון לשביל אחר, שמגיע למקום אחר. אבל השביל הזה נגמר כאן, לא הרחק מהפר הזועם (ואולי זו הייתה פרה) ולא קרוב לדרך שחוזרת לציביליזציה.
אז יצאנו לסלול ביער שביל חדש, וכדי שלא להתרשל חזרנו על המלאכה בכיוון ההפוך. בחיפוש אחר היציאה גם גילינו שפר שנשלף במערכה הראשונה חוסם את הדרך באחרונה. איך מזיזים פר מהשביל? בזהירות, אני חושב.
קיום המבחן הזה נכתב בגדול כשקיה, בתחילת 2015, החליטה להוסיף שמן למדורת הפנאי ולשלוף ספורטאז' 1.6 ליטר עם 133 כ''ס במחיר כמעט משפחתי - 135,000 שקלים. זאת כדי לנצל את החיבה שרוכש עם ישראל לתחום הפנאי בקטגוריה העיקרית בארץ, מבחינת היקף מכירות.
היא השכילה לשמור על רמת ציוד סבירה והופעה נאה, מודעת היטב לסיבות לרכישת כלים כאלה.
קיה ספורטג' 1,600 - 28/04/2015
ובעוד המתחרים משפשפים את העיניים, סקודה מיהרה להביא את הייטי הוותיק (1.2 ליטר, מוגדש, 105 כ''ס) למחיר דומה (בוויתור מסוים על אבזור). סקודה יטי בהנעה קדמית - 19/08/2014 ואז נזכרנו שסובארו הקטנה הייתה שם קודם. היא הציעה לפני שנה את ה-XV במתכון דומה: 1.6 אוטומטי (114 כ''ס) במחיר כמעט משפחתי, אך עם הנעה כפולה. ב-138,000 שקלים זהו עדיין הרכב האוטומטי הזול בארץ עם הנעה כפולה. מבחן דרכים סובארו 1600 - 14/09/2014 הביקוש הגדול לכלים, שבא (ובצדק) גם על חשבון זן הפנאי הקטן החדש, אמר שזה אחד המבחנים המסקרנים שהיו לנו בזמן האחרון.
כשנפגשנו יום קודם בתחנת הדלק, היה ברור שמבחינת מראה הספורטאז' פוגע היטב במטרה. הקו הגרמני שהרכיב הצוות של פיטר שרייר על הפלטפורמה המשותפת ליונדאי iX35, יוצר מראה ברור של פנאי אבל עם הרבה אלגנטיות ושמץ יוקרתיות. הספורטאז' כבר אינו צעיר אבל הוא עדיין ממוקד.
הייטי מבית סקודה נראה יותר מיוחד, אבל גם פחות פנאי במובן המקובל. מתיחת הפנים המהותית שעבר לפני שנתיים הביאה קווים אופקיים לחרטום, והפכה את פרצופו למודרני אך שמרני יותר. ואולם עדין יש בו הומור ופרטים יוצאי דופן כמו הקורה המרכזית העבה, או המגינים הדקורטיביים.
השפם של סקודה משתלב היטב במראה הקטן-גדול-צעיר-מבוגר שנוצר. אבל המראה הקובייתי, שנוטה קצת למסחריות, פחות קלאסי והוא גם נראה קטן יותר (והוא אכן קצר בכ-22 ס''מ מהאחרות).
ה-XV מתקשה להסתיר את העובדה שמתחת לצבעי המלחמה מסתתרת גרסת חמש דלתות לאימפרזה.
העובדה שסובארו עטפו אותו בשפע חצאיות וחיפויים שחורים, יחד עם ספוילרים בולטים, חישוקי ''17 ספורטיביים וצבע כתום שזועק למרחק, גורמים לו להראות כמו מכונית שיצאה מסדנת שיפורים.
כזו שהחלה את דרכה כסטיישן תמימה ולא החליטה אם היא רוצה להיות ספורט, פנאי או שניהם. יש במראה שלו משהו שמתאים יותר לצעירים, אבל העיצוב פחות מגובש.
שלושת הכלים אינם צעירים וכל אחד מהם כבר זכה לככב בטבלת המכירות עם מבצעים וגרסאות מוזלות. הייטי הוצג ב-2009 ועבר מתיחת פנים די מהותית ב-2013 ועימה פוצל המבחר לגרסאות רגילות ואאוטדור (בעלות המראה השטחי יותר, שמגיעות אלינו). הספורטאז' הושק כבר ב-2010 ולפני שנה עבר מתיחת פנים ראשונה ודי מינורית עימה קיבלנו את האורבן 2.0 ליטר ששבר בזמנו את השוק. דווקא ה-XV, למרות מראה מוכר, הוא הרכב החדש בחבורה – הוא הוצג ב-2011 והיה כאן גם בקרוב לאימפרזה החדשה. בשנה שעברה, כאמור, נחתה כאן גרסת ה-1.6 ל', שהייתה ראשונה לקרב את הפנאי לכיס העממי.
פנאי הוא לא רק עניין של פוזה חיצונית, אלא גם של פנימית, אנחנו נזכרים ביציאה מתחנת התדלוק בכביש 6. וגם כאן הספורטאז' לוקח את מירב הנקודות, בזכות תנוחת הנהיגה הגבוהה שמשתלבת היטב בסביבת נהג שמדברת שטח. המושב נוקשה אך סביר, והכל מדבר בשפה המוכרת.
בייטי התחושה היא של ישיבה גבוהה ברכב נמוך. התנוחה סבירה, והמושב הוא הנוח בחבורה, אבל האווירה פחות מוגדרת והוא מרגיש קצת גבוה וצר. כאשר בעצירה הבאה אני עובר לסובארו, מסתבר שדווקא ברכב השטחי מכולם, התחושה היא של מכונית רגילה. המושבים נוחים אך רכים.
המושב האחורי בסקודה מעט קצר, אך המרחב טוב וניתן לכוון את המשענות. חבל שבליטת העברת הכח גוזלת מרחב. מצד שני הוא היחיד בחבורה עם שליחת מיזוג לאחור.
בספורטאז' המרחב מעט עדיף אך המשענת לא נוחה, ל-XV המושב האחורי הנוח ביותר, אבל גם שם מפריעה בליטת מנהרת הינע גדולה. לספורטאז' תא המטען השימושי ביותר, בסקודה הוא נראה איכותי וכולל רשתות לקיבוע החפצים.
התא בסובארו נראה מעט קטן ובעל כיסוי פשוט מדי. למרות הפער על הנייר (565, 405 ו-380 ל' בהתאמה) ההבדל בפועל אינו נראה מהותי.
הספורטאז' מצויד באופן נכון, האבזור מבהיר כי מדובר ב''גרסת תקציב'', אך בחירה אבזור נכונה מאפשרת לו לא להרגיש דל. הפלסטיקה פחות איכותית מאשר בסקודה בעלת המראה הגרמני, וחלק מהמתגים נראים מיושנים, אבל משהו כאן מתכתב נכון עם היומרה.
הייטי מציג סביבת נהג נאה ועשירה, אך יש לקחת בחשבון שבמכונית ההדגמה היו בקרת אקלים, שיוט וחיישנים שאינם מגיעים ב''אמבישן'' הבסיסית.
ה-XV נראה פשוט מדי ולא מזמין, ומערכת המולטימדיה המקומית אינה תורמת. עם זאת, הגוון הבהיר בתא הנוסעים בהחלט מוסיף.
היום הראשון מוקדש לכבישים. הרבה כבישים. העליות הארוכות בין הגלבוע לרמת הגולן מאשרות את חשדותינו. למרות מיעוט הסוסים אך בזכות זמינות הכח ושפע ההילוכים, הייטי הוא הזריז בחבורה גם אם על הנייר לספורטאז' נתוני האצה עדיפים למאה קמ''ש (11.1 ש' מול 12 שניות). ה-XV הוא בברור האיטי בחבורה (13.8 ש'), אבל אלו לא רק הביצועים הזריזים.
דיברנו לא פעם על היכולת המפתיעה של מנוע ה-1.2 ליטר המוגדש והתיבה הדו-מצמדית עם שבעת ההילוכים. וגם כאן הייטי מרגיש נמרץ וקליל, ויוצר תחושה שאין צורך לאמץ אותו.
הספורטאז' מפתיע ברגע הראשון ביכולת. גם הוא מרגיש נמרץ ולמעשה במבחני ההאצות לא היה איטי באופן משמעותי מהייטי. אבל ההבדל הוא בדרך.
דווקא בשיוט נינוח הספורטאז' מרגיש לא פעם קצת מאומץ ועסוק מכיוון חטיבת הכח. קל להגיע איתו למהירויות גבוהות אבל קשה לשמור עליהן. בכל האצה קלה הוא דורש הורדת הילוך ומוסיף רעשי מנוע.
ה-XV איטי יותר בברור, אבל זו לא רק היכולת הסופית אלא הדרך בה הוא עושה זאת. כדי להאיץ התיבה הרציפה מציבה את המנוע לא פעם בסל''ד גבוה ורועש, והתגובות למצערת אינן מהירות או חדות. העליות חושפות את התחושה המאומצת ואת פער הביצועים. מה שקצת אכזב הייתה העובדה שבעליות תחת עומס עברה התיבה לעיתים למצב ''עצל'' בו היא לא מאפשרת לעבור את ה-4000 סל''ד. עוד פרט מאכזב בסובארו הוא היעדר אפשרות לתפעול ידני לתיבה, שכה נחוץ כאן.
הפסקת צהריים בצומת צמח אפשרה להתחיל ולחשב את צריכת הדלק. חטיבת הכח הגרמנית ברכב הפנאי הצ'כי היא הטובה ביותר מבחינה זו. יתרונו של הייטי לאורך המבחן היה דווקא בשיוט.
שם הוא יכול לרשום בין 13 ל-14 ק''מ לליטר ללא בעיות, בעוד ה-XV נע על הטווח שבין 12 ל-13 ק''מ לליטר. הספורטאז' מאכזב עם 10 עד 11.3 ק''מ לליטר. בקטעים המאומצים הצטמצמו הפערים בין הייטי, שירד ל-8.4 ק''מ/ל', לבין הסובארו (8.3 ק''מ/ל').
הספורטאז' צרך בתנאים הללו 7.2 ק''מ/ל'. ממוצע היום הראשון והמייצג יותר עמד על 10 ק''מ/ל' לייטי, 9.5 ל-XV, ו-8.1 מעט מאכזבים לספורטאז'.
האופי הנמרץ של הייטי המשיך איתנו גם לפניות. המידות הקטנות יותר והתגובה הנחושה להפניית ההגה יצרו רושם טמפרמנטי ודינאמי לעומת האחרות. הייטי הרגיש כמעט ספורטיבי לידן, ועל ההגה נטול התקשורת ניתן היה לסלוח.
לספורטאז' התנהגות ברורה ובטוחה, אך מעט מסורבלת, ללא השראה או הנאה מיוחדת. הוא עושה מה שצריך, לא פחות - אבל גם לא יותר. ושוב ה-XV מצליח להיות שונה. הוא מרגיש רך, רוכן בכל פניה ומייצר מבחני אומץ לנהג, בייחוד בירידות, בשל התיבה הרציפה וההגה הקל מדי.
עם יללות צמיגים ותת היגוי בולט הוא מרתיע בשלב הראשון, אבל מי שילמד אותו, ילחץ על המצערת וישחק, יגלה שאפילו עם המנוע החלש ניתן לקבל התנהגות מהנה בזכות ההנעה הכפולה. חבל שהבלמים סבלו מאבדן יכולת במאמץ.
הרכות בסובארו משתלמת בנוחות. גם בעיר וגם מחוצה לה זו המכונית הנוחה ביותר. הבעיה שלא תמיד שמים לב לזה בגלל רעשי המתלים והכביש.
הייטי רגוע יותר מבחינת רעשים, ומעדיף את הכבישים הבין עירוניים, שם הוא מתקרב ליכולת הספיגה של ה-XV, אבל עדיין פחות טוב על שיבושים גדולים.
בעיר הוא נוקשה מדי, מה שגורם לו לאבד את המקום השני לספורטאז', שמציע תחושה מוצקה וספיגה בינונית בעיר ומחוץ לה.
ואז הגיעו היום השני וניצן שלקחו אותנו לשדות. כאן מהר מאוד התבררה העליונות הצפויה של הסובארו. זו לא רק היכולת או ההנעה הכפולה, שמאפשרת להתאמץ פחות היכן שהאחרים מחפשים אחיזה, אלא גם הנוחות והטיפול הנעים ברב המפגעים והאבנים.
לפעמים הוא אמנם מייצר צליל חבטה, באדיבות המתלה האחורי, אך אין צורך לדאוג-אין לדרמה הזו ביטוי מעשי. אבל לא הכל טוב. למרות השם 'לינאטרוניק', תיבת ההילוכים מעבירה לעיתים את הכח באופן לא ליניארי. רגע אחד אין כלום ורגע אחד יותר מדי.
זה מפריע גם בעיר, אבל בשטח זה בולט יותר במצבים שדורשים מינון כח עדין, מבלי ''לשבור'' אחיזה (בזינוקים בעליה תלולה היא גם יכולה להידרדר לאחור).
זה עדיין טוב מאשר בסקודה, שהעברת הכח העצבנית שלה, שתורמת לתחושה הנמרצת בכביש, גורמת לה לא פעם לאבד אחיזה ולפרפר בזינוקים ושיפועים.
בשביל הבא בו אנחנו הולכים קצת לאיבוד (לפני שהלכנו הרבה...), ברור שהספורטאז' מעניק תחושה מאסיבית וחסונה מהייטי. הוא יודע לבצע את ההצגה, בייחוד על שבילים טובים, והתיבה הרגועה מסייעת.
הייטי, כמו בעיר, מרגיש יותר עסוק מבחינת מתלים וקצת שברירי. לכן היה מפתיע לגלות שלא פעם הוא עבר ללא מגע מעל מכשולים שהספורטאז' חיכך עליהם את גחונו.
שום דבר לא מושלם בחיים, ובטח שלא בכלי ''תקציב'' כמו אלו שבחנו הפעם. הם מצליחים להפתיע במקומות מסוימים ולאכזב באחרים. במובנים רבים הספורטאז' מנצח במבחן כי הוא ההרמוני ביותר.
הוא אינו מסיים את המבחן עם מדליות רבות על החזה, אבל גם אינו מציג חסרונות גדולים. חטיבת הכח שלו, הגם שמרגישה מעט מאומצת ואינה חסכונית, מפתיעה לטובה ועושה את העבודה.
אבל נראה שיתרונו הגדול קשור לכך שהוא נראה, מרגיש, ומשדר ממושב הנהג ומבחוץ את היותו רכב פנאי כמו שאנו מצפים. זו לא וואריציה מעניינת על הנושא, ולא משפחתית שהוגבהה.
מבחינות רבות הייטי הוא הפתעת המבחן. מקצה השיפורים היטיב עימו בכמה תחומים, בהם נוחות הנסיעה, והוא גם מציע ביצועים וצריכת דלק טובים ותחושה דינאמית וקלילה מהאחרים. בייחוד על הכביש יש לו מה להציע, והמבנה שלו שימושי. הוא כנראה הבחירה ההגיונית כאן, אך הוא מרגיש קצת יותר קטן ופחות פנאי.
ה-XV הוא אגוז קשה יותר לסיכום, עם יותר מגרעות בולטות מול יתרונות ברורים. עבור מי שרוצה לרדת קצת לשטח, זה הרכב המנצח. והוא עושה זאת באופן נעים, עם תחושה של אופי שלא פעם חסרה בכלים של ימינו.
הבעיה היא שרב הלקוחות רוצים את האשליה, וה-XV נכשל כאן. מאחורי ההגה הוא מרגיש כמו מכונית משפחתית, ואפילו משפחתית קצת פשוטה ומיושנת. וזה, כמו חטיבת הכח הלא נינוחה, קצת מעצבן ודוחק אותו לנישת חובבי סובארו אדוקים, או גזרת אלו שקונים ''ג'יפ'' מתוך כוונה לטייל קצת בשטח, מוזרים שכמותם.
מנוע
מנוע 4 ציל', אורכי, בוקסר, 1600 סמ''ק
תזמון גל זיזים עילי כפול, תזמון משתנה, 16 שס'
הספק/סל''ד 114 כ''ס/5600
מומנט/סל''ד 15.3 קג''מ/4000
מרכב
הנעה כפולה, אוטו', רציפה
מתלה ק'/א' תמוכות מקפרסון/ רב חיבורי
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים
צמיגים 225/55-17 יוקוהאמה גאולנדר
מידות
בסיס גלגלים 263.5 ס''מ
אxרxג 445x178x157 ס''מ
משקל 1460 ק''ג
נפח תא מטען 380 ל'
מהירות מרבית (יצרן) 175 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 13.8 שנ'
צריכת דלק (מבחן) 9.5 ק''מ/ל'
מחיר
מחיר 138,000 שקלים
אחריות 60 חודשים
מנוע
מנוע טורבו בנזין, 4 ציל', רוחבי, 1197 סמ''ק
תזמון גל זיזים עילי כפול, תזמון משתנה,
הספק/סל''ד 105 כ''ס/5000
מומנט/סל''ד 17.8 קג''מ/1550
מרכב
הנעה קדמית, דו-מצמדית, 7 היל'
מתלים ק'/א' מקפרסון/קורת מתח
בלמים ק'/א' דיסקים מאוורים/דיסקים
צמיגים 215/60-16 גודייר אקסלנס
מידות
בסיס גלגלים 258ס''מ
אxרxג 422x179x169 ס''מ
משקל 1365 ק''ג
נפח תא מטען 321 ל'
מהירות מרבית (יצרן) 173 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 12 שנ'
צריכת דלק (מבחן) 10.0 ק''מ/ל'
מחיר
מחיר 135,000 שקלים
אחריות 24 חודשים
מנוע
מנוע רוחבי, 4 ציל, 1591 סמ''ק, בנזין
תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס', תזמון משתנה
הספק/סל''ד 133 כ''ס/6300
מומנט/סל''ד 16.5 קג''מ/4850
מרכב
הנעה קדמית, אוטו', 6 היל'
מתלה ק'/א' מקפרסון, מוט מייצב/ רב חיבורי, מוט מייצב
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים
מערכות עזר בקרת ירידה במורד, חיישני לחץ אוויר
צמיגים 215/70-16 מישלן לטיטיוד טור HP
מידות
בסיס גלגלים 264 ס''מ
אxרxג 444x185.5x163 ס''מ
משקל 1397 ק''ג
נפח תא מטען 564 ליטר
מהירות מרבית (יצרן) 183 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 11.1 שנ'
צריכת דלק ממוצע (מבחן) 8.1 ק''מ/ל'
מחיר
מחיר 135,000 ש''ח
אחריות 36 חודשים
9 תגובות
1
frank053
04 ביולי 2015 ב 08:10
נקודת חיוב בולטת בסובארו
נקודת חיוב בולטת בסובארו, שלא הוזכרה בכתבה זה נושא האחריות - 5 שנים. לסקודה - שנתיים, ולקיה - שלוש.
פרט חשוב לדעתי.
2
Ogash Ofer
04 ביולי 2015 ב 10:27
נקודת חיוב בולטת בסובארו
3
Sgill
04 ביולי 2015 ב 10:41
טעות קטנה בכתבה
אך עם הנעה כפולה. ב-138,000 שקלים זהו עדיין הרכב האוטומטי הזול בארץ עם הנעה כפולה. - הג'ימיני האוטומט הוא רכב ה- 4X4 האוטומט הזול בישראל. (120,000).
גם הדאצ'יה דאסטר זולה יותר, אבל היא ידנית.
4
Ogash Ofer
04 ביולי 2015 ב 15:05
טעות קטנה בכתבה
5
האמר סיור
04 ביולי 2015 ב 19:52
השוואתי: סקודה ייטי - סובארו XV - קיה ספורטאג'
ההשוואה כאן לא רצינית..
יש לנו בקיבוץ גם ייטי 4X4 , וגם פורסטר.
הסקודה יותר נוחה, יותר חסכונית, יותר מהירה, ובעלת עבירות יותר טובה מהפורסטר.
אני הולך להעיף את הפורסטר הפרטי שלי, כדי לעבור לייטי.
איך אתם משווים סובארו 4X4 לייטי 2X4....
6
Ogash Ofer
04 ביולי 2015 ב 20:45
השוואתי: סקודה ייטי - סובארו XV - קיה ספורטאג'
7
אורח/ת
06 ביולי 2015 ב 21:51
מר "האמר סיור" היקר...
היטי חסכונית יותר? כן.מהירה יותר? כן. עבירות טובה יותר? לא היה ולא נברא.
נתחיל מהנתון הכי בסיסי מרווח גחון: ביטי 18ס"מ. בפורסטר 22 ס"מ (גם ב XV).
מהלך מתלים יותר ארוך משל היטי.ההנעה הכפולה של סובארו פשוט עושה את העבודה יותר טוב מסקודה.אז להשוות יטי לפורסטר או XV בשטח זו פשוט בדיחה גם בגרסת ה 4X4 של היטי
8
האמר סיור
07 ביולי 2015 ב 21:24
מר "האמר סיור" היקר...
9
KRIPTON
04 בינואר 2016 ב 22:50
מבחן דרכים השוואתי: סקודה ייטי - סובארו XV - קיה ספורטאג'
סובארו עדיפה בבטיחות אקטיבית בגלל 4x4 כל הזמן, מרכז כובד נמוך, סימטריקל
תגובות