שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

ג'יפון אופנתי: סאנגיונג טיבולי - Ssangyong Tivoli

אחרי שהתמחתה בעיצובים מוזרים, מנסה סאנגיונג לחדור אל לב ההמונים עם רכב פנאי קטן ואופנתי.
עוד ג'יפון בעל הנעה קדמית בלבד מצטרף לטרנד השולט בכבישים.

 

באיחור. אופנתי

 

 

אפתח בווידוי - אני לא אוהב את הניסאן ג'וק. מנועו חלש, מושביו צפופים, הראות לאחור אפסית, והוא חביב מידי על אנשים ובעיקר נשים שבדרך כלל הצרכים שלהם ושלהן ממכונית (ומדברים אחרים) מעט שונים משלי.

אז יופי, הוצאתי את זה, אבל במקרה הזה הדעה שלי שווה לעכוזו של כלב הרוטווילר שמעולם לא היה לי, משום שניסאן ג'וק הוא הצלחה ענקית שמהנה מאוד את עשרות אלפי בעליו (ובעלותיו) בישראל.

הוא שבר את השוק, לא רק בארץ, והמציא נישה שלא היתה קיימת, קטגוריה שכולם מנסים לחטוף ממנה נתח. בדיוק כמו שינסה לעשות עכשיו הסאנגיונג טיבולי.

 

המטרה: מיליון מכוניות בשנה

 

 

סאנגיונג, או שמא ''ססאנגיונג'' עם ס' כפולה לפי התכתיב בלעז (''שני דרקונים'' בקוריאנית, ואגב, אין שום קשר לחברת הקטנועים, הטיוואנית, סאן יאנג), חגגה לאחרונה שישים שנים.

ארבע שנים אחרי שענק הרכב ההודי מהינדרה הציל אותה מפשיטת רגל כשרכש שבעים אחוזים ממניותיה, סאנגיונג מסתכלת על אחיותיה ללאום, יונדאי וגם קיה, ורוצה גם – משתוקקת לראות עולם, לצאת מאסיה, לבלות באירופה הקלאסית, לעזוב לרגע את ריגבי העפר והשטח ולצאת אל אורות הכרך הנוצצים.

אל הקורנדו, חלוץ ההנעה הקדמית בחברה (שהוצג ב-2010 היא מצרפת אח קטן ומקווה שהוא יעזור לחברה הקטנה, שמוכרת היום פחות מ-150 אלף מכוניות בשנה (חצי מהן לשוק הקוריאני), במסע לחציית רף המיליון מכוניות בשנה.

 

קטן שהוא דבר גדול

 

 

הטיבולי הקטן הוא דבר גדול מאוד עבור סאנגיונג. הסרטונים שמציגים לנו בהשקה מזכירים פרסומות מהסבנטיז, עם סיסמאות קלישאתיות של ''עתיד טוב יותר'', אבל זה הכלי שאמור להיות פריצת הדרך הגדולה שלהם, חלק ממאמץ כללי של התרחבות שכולל פתיחת מרכז ניהול גדול באירופה, הגדלת מספר המשווקים ומכירה במדינות שהקוריאנים זנחו או לא ביקרו מעולם.

הטיבולי אמור להגדיל את המכירות של החברה בעשרות אחוזים ואולי אפילו להכפילן, מה שמסביר את העובדה שאפילו נשיא החברה, ג'ונג סיק צ'וי, הגיע לפקח מקרוב על ההשקה.

 

כלי חדש

 

 

הטיבולי הוא כלי שכל כולו חדש, שנבנה מהתחלה – מהמסד ועד הטפחות, מהמנוע וגיר ששת ההילוכים של אייסין היפנים ועד השלדה – שבניגוד לנהוג בקטגוריה לא נלקחה ממכונית סופרמיני.

כלי מודרני, שנעזר בכישורי סטודיו עיצוב איטלקי לעיצוב הפריזורה, שמציגה קווים שכאילו נלקחו מהמיני קאנטרימן, קיה סול, ריינג'-רובר אווק, ואפילו מהג'וק מיודענו.

התוצאה נאה בהחלט, למעשה אפשר לומר שזה הרכב היפה ביותר שייצרה סאנגיונג מעולם, אלא שבהתחשב במסורת העיצוב של החברה, שכוללת יצירות ''מופת'' כגון הרודיוס דור ראשון (מתחרה קבוע על תואר ''המכונית המכוערת בעולם''), זה לא הישג כזה גדול.

הטיבולי, כאמור ולהבדיל, חתיך למדי. גורר מבטים איטלקיים ברחוב ושאלות של ''מה זה הדבר הזה'' – גם בשל הלוגו המוזר שבחזית המכונית, אבל בעיקר בגלל הצבעוניות, לה תורם גג בגוון שונה עם ספוילר קטן בסופו, שרשרת לדים אופנתית בפנסים הקדמיים ובתי גלגל תפוחים.

 

כניסה למכונית ממשיכה להדגים את הזינוק הגדול שעשו הקוריאנים בטיבולי. החברה, שהתמחתה ברכבי שטח ועבודה, הצליחה לייצר מכונית לייף-סטייל, והתוצאה ראויה להערכה. חלל הפנים גדול ומואר, ותא מטען מרווח יחסית בנפח 423 ליטר.

עיצוב הפנים מצועצע לעיתים והנדסת האנוש לא מושלמת עם מתגים קטנים, אבל יש מרחב טוב מאחור לשני מבוגרים (כולל רגליהם!), המושבים איכותיים ותומכים, ויש שפע של אלקטרוניקה תומכת – שלושה מצבים לתפעול ההגה והמנוע שנעים בין ''כאילו ספורט'' ל''ממש לא''.

יש גם ''פאולים'' קלים, כמו חיבור מזוות מידי של קורת הדלת הפנימית או פלסטיקה שהיא לעיתים מהזן הנוקשה והפחות יקר, אבל אם יש משהו שבו אפשר לסמוך על סאנגיונג, לאור ניסיון העבר, הוא עמידות המוצרים שלהם, שרגילים להתעללויות מהסוג שכולל פחות מדרכות ויותר סלעים.

 

אנחנו מקבלים למבחן את הגרסה המפוארת יותר, שמצוידת בצמיגים רחבים ונמוכי חתך על חישוקים גדולי קוטר (''18).

זה נראה מצוין, בעיקר בשל חישורי חישוק נאים. הצמיגים, יחד עם המתלים הקשוחים, מספקים אחיזה וניהוג יעילים בכביש המפותל, אבל את רוכשי הרכב הזה יעניין יותר לדעת שהצירוף הזה של צמיגים-מתלים יעביר אל המושב שלהם כל תפר בכביש משובש.

מנוע ה-1.6 ל' יעיל ומביא להתקדמות סבירה, הוא אפילו שקט כל עוד לא לוחצים מדי, שקט שמופרע מדי על ידי רעשי רוח במהירויות של מעל 120 קמ''ש.

 

לג'יפונים העירוניים שמציפים את ערינו יש חסרונות רבים בהשוואה למכונית משפחתית סטנדרטית בתחום הניהוג, צריכת הדלק והנוחות, אבל מסתבר שלמרות עיקומי אף של עיתונאי רכב טהרנים, לתנוחת הישיבה הגבוהה ולעיצוב המוחצן יש הרבה לקוחות. וזה בסדר.

אלא שאת הקונה הפוטנציאלי לא יעניין הזינוק הגדול שסאנגיונג עושה עם הטיבולי, הוא יסתכל על המכונית החדשה שקנה ממיטב כספו בלי שום כוונה לתת ציון על השתדלות, בלי להתלהב מכך שמדובר בפעם ראשונה שלהם, והוא לא יעשה לקוריאנים שום הנחה.

 

ג'יפונים-עירונים-שהם-לא-באמת-ג'יפונים

 

 

ללקוח הזה כדאי לקרוא את השורות הבאות – הטיבולי נכנס עמוק אל תוך קטגוריה, שהולכת ונהיית צפופה, של ג'יפונים-עירונים-שהם-לא-באמת-ג'יפונים, ונראה שהוא מצליח לעמוד כשווה מול שווים מול הכלים הקיימים (כגון שברולט טראקס, פיג'ו 2008 וכמובן ניסאן ג'וק).

כך שבתמחור נכון , ועם אפשרת שתגיע גרסת הארבע על ארבע, האנדרדוג מקוריאה בהחלט עשוי להפתיע.

 

סאנגיונג טיבולי 1.6 ליטר, אוט'

 

 

מנוע

מנוע בנזין 4 ציל', רוחבי, 1597 סמ''ק

תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס', תזמון משתנה

הספק/סל''ד 128 כ''ס/ 6000 סל''ד

מומנט/סל''ד 16.3 קג''מ/ 4600 סל''ד

מרכב

הנעה קדמית

הילוכים אוט', 6 היל'

מתלים ק'/א' תמוכות מקפרסון/ קורת פיתול

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/ דיסקים

צמיגים ק'/א' 205/60-16

מידות

בסיס גלגלים 260 ס''מ

אxרxג 159x179.5x419.5 ס''מ

משקל 1300 ק''ג

תא מטען 423 ל'

מיכל דלק 47 ל'

ביצועים

מהירות מרבית (יצרן) 160 קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 11 שנ'

צריכת דלק (ממוצע יצרן) 15.6 ק''מ/ל'

תגובות

0 תגובות