שטח 4X4 > כתבות > שטח

מבחני ריסוק ל- F-150: מטבע עם שני צדדים

האם הטנדר הפופולארי של פורד בטוח או לא? תלוי באיזה דגם מדובר

מכון המחקר של חברות הביטוח בארה''ב Insurance Institute for Highway Safety -  IIHS) ) ערך לאחרונה מבחני ריסוק ל-F-150 מתוצרת פורד, הטנדר הפופולארי ביותר אצל האמריקאים, שכמוהו נמכרים מאות אלפים מדי שנה. החל מהשנה, המרכב של הטנדר הזה נבנה מאלומיניום והמבחנים נועדו גם כדי לבדוק את העמידות של חומר זה בתאונות.

במרבית המבחנים, קיבל הטנדר תוצאות מצוינות אבל באחד המבחנים היתה שונות גדולה: דגם אחד של הטנדר קיבל ציון מצוין, דגם אחד נכשל בגדול. והיכן מסתתר הסוד? נבדקו שתי וריאציות של הטנדר, אחת עם תא נהג מורחב (extended cab  - מה שנקרא אצלנו קבינה וחצי) ואחת עם תא נהג כפול (crew cab). הגרסה הראשונה קיבלה ציון מחפיר, השנייה עברה את המבחן בהצלחה.

המבחן בו התקבלו תוצאות האלו הוא מבחן חדש יחסית, של פגיעה בחלק מחזית הרכב. פגיעות כאלה אופייניות לתאונות חזית בכבישים בהם אין גדר הפרדה, כששני כלי הרכב המעורבים אינם פוגעים זה בזה למלוא רוחב הפגוש אלא רק בחלקו, וזה קורה בדרך כלל - מטבע הדברים - בצד הנהג. פגיעות כאלה מאפיינות גם תאונות עצמיות, בהן הרכב פוגע בעצם דומם כמו עמוד חשמל או תמרור.

בסרטון הוידיאו המצורף, תוכלו לראות כי בגרסת התא המורחב חזית הרכב קורסת לחלוטין, והפגיעה מגיעה לתוך הקבינה. בבדיקות שנערכו התגלה כי הדוושות זזו ב-30 ס''מ לכיוון רגלי הנהג, וגרמו נזק גדול לבובת הניסוי, ההגה גם הוא פגע בה וכרית האוויר לא הצליחה להגן עליה. לעומת זאת, בגרסת התא הכפול, כל אנרגיית הפגיעה נספגה בתא המנוע ובכנפי הרכב, ולא הגיעה כלל לנהג.

איך זה קורה? מסתבר שבגרסת התא הכפול הכניסה פורד קורות תמיכה נוספות שמחזקות את השלדה והופכות את תא הנוסעים לכלוב קשיח ופחות פגיע. בעקבות המבחנים, בודקים מהנדסי החברה כיצד ניצן להקשיח בצורה דומה את התא המאורך, וסביר להניח שבעתיד הקרוב צפויה סדרה משודרגת.

מכון ה-IIHS עורך מבחני ריסוק באופן סדיר, מבחנים שלתוצאות שלהם יש השפעה גדולה על יצאניות הרכב.  במקביל אליו פועל בארה''ב מכון ה-NHTSA שהוא גוף פדרלי. באירופה, מבוצעים מבחנים ונים במקצת, על ידי ה-Euro-Ncap. 

    

תגובות

0 תגובות