שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים - הונדה Honda HR-V

הונדה יכולה הייתה להיות חלוצת תחום הפנאי הקטן האופנתי. במקום זאת, היא העדיפה לשכוח רעיון מצוין ולהיזכר בו שוב אחרי כולם

לוקחים את הזמן

''יהיו לכם שני ילדים'', אמר לנו לפני 20 שנים הזקן התאילנדי בכיכר העיר בצ'אנג-מאי ''קודם כל בן, אחרי כמה שנים בת''. ואז הוא שלף סדרת מספרים ואמר שאלו מספרי המזל שלנו בטפסי הגרלה כגון לוטו, ואנחנו גיחכנו. ''איך לא זכרנו אותם?'' שאלנו את עצמנו אחרי כמה שנים, כשגילינו שבכל השאר הוא צדק. 

נזכרתי בזקן התאילנדי במפגש עם אנשי הונדה. גם להם היה אוצר ביד - שנשכח. בסוף שנות ה-90' הציגה הונדה רכב פנאי קטן ומעט מוזר שכונה HR-V. אבל השילוב של רכב פנאי אופנתי עם מידות וצריכת דלק צנועים הקדים את זמנו, והונדה לא הציגו לו מחליף.

הם היו ראשונים בעידן המודרני לגלות קטגוריה מצליחה ביותר בשוק העולמי - ומיד לנטוש אותה. ובכלל, נראה שבהרבה תחומים, בייחוד באירופה, הונדה שכחה היכן כוחה. ואולי זו הסיבה שאשתקד נמכרו באירופה רק 132,500 מכוניות מתוצרתה עם נתח שוק שירד ל-%1.02. לשם השוואה, ב-1999 היא מכרה 217,400 מכוניות באירופה, וב-2007, שנת השיא, 311,000.

לא ממהרים

באופן מוזר הונדה גם לא מיהרה להביא את ה-HR-V החדש לאירופה. חלפו כשנה וחצי מאז שהרכב הוצג ביפן ובארצות הברית, עד שנחת באירופה (למרות שהגיע לתערוכת פאריז לפני כמעט שנה).

כשאני שואל את אנשי הונדה מה הסיבה לכך, הם ממלמלים משהו על תוכנית עסקית. הונדה הזניחה בעשור האחרון את אירופה, אבל ה-HR-V אשר מגיע ממכסיקו אמור להוביל שינוי בגישה.

כשאני פוגש בו בחניית שדה התעופה של ליסבון, אני שוכח מהרושם הפושר שהותירו המפגשים הראשונים בתערוכות הרכב. מבלי לפרוץ דרך חדשה הוא נראה נכון לפלח, עם עיצוב ברור ובולט ובעיקר תחושה של רכב גדול יחסית. ''רצינו לשלב בין קופה ל-SUV במראה'', אומרים בהונדה וניתן לראות זאת במבנה קורה C ושמשות הצד האחוריות וידיות הדלת המוסתרות.

הונדה מסבירים שרצו למזוג ל-HR-V גם שימושיות של MPV ולכן יש כאן את ''מושבי הקסם'' מרובי אפשרויות הקיפול המוכרים מהג'אז, שהדור החדש שלה חולק פלטפורמה עם ה-HR-V. המרחב מאחור טוב ונעזר ברצפה השטוחה. תא המטען עם השפה הנמוכה יכול לבייש כלים מהקטגוריה הגבוהה יותר.

כן ממהרים?

הזמן קצר ואני מנסה למצוא תנוחה נוחה מאחורי ההגה. התנוחה לא מרגישה מאוד ''פנאי'' ויחסי ההגה-דוושות אינם מושלמים. המושב עצמו מעט קטן ואינו נוח במיוחד.

התנועה הצפופה בדרך לגשר על שם ואסקו דה-גאמה מאפשרת מבט בוחן על סביבת הנהג, שמצליחה להיות שימושית ומיוחדת. הפרט הבולט והמיוחד בה הוא קונסולה גבוהה שנמצאת בין המושבים.

היא דואגת להגביה את הבורר הנאה בגרסה האוטומטית, או את הידני הקצרצר באופן מדאיג (או משמח אם אתם זוכרים את ה-S2000). מתחתיה יש מעט מקום לאכסון (לא הכי נוח). 

במרכז סביבת הנהג צג מולטימדיה גדול ותחתיו בקרת אקלים שתפעול המגע הייחודי שלה נוח אבל לא בהכרח איכותי בתחושה. ובכלל, נושא איכות הפנים אינו אחיד. מצד אחד חלקה העליון והפלסטי של סביבת הנהג מרגיש קשוח וחלול וכך גם תא הכפפות הפשוט. מאידך החלק המרכזי מדופן בדמוי עור שגולש לדלתות ונותן תחושה נעימה.

גם המחוונים נאים עם תלת מימדיות למד המהירות, אבל מצד שני התצוגה הדיגיטלית של מחשב הדרך, בו משולבות קריאת תמרורי המהירות והתרעה על סטייה מנתיב או קרבה מסוכנת לרכב שמלפנים (חלק ממערכת למניעת תאונה עירונית), נראית מיושנת. אגב המערכות האלה מעט היסטריות בהתרעות. 

לא ממהרים?

בחזית ה-HR-V פועם מנוע 1.5 ליטר חדש עם הזרקה ישירה, מסדרת ה- Earth Dreams, שמייצר 130 כ''ס ומשודך כמובן לתיבה רציפה, עם אפשרות לשבעה הילוכים מתוכנתים. המטרה, מספרים ראשי הפרויקט, הייתה ליצור תיבה שמגיבה בדומה לאוטומטית רגילה ''כי באירופה לא אוהבים תיבות רציפות''.

כמה שעות אחרי שיצאתי מפארק דה-נאצ'וס לכיוון הגבעות של סינטרה, ברור לי שלא זו התיבה שתשנה את דעת האירופאים. 

התחושה היא שחטיבת הכח מהווה את הנקודה השנויה במחלוקת ברכב החדש. היא מרגישה מאומצת ורועשת, והקצב שהיא מייצרת מאכזב רב הזמן, למרות נתון האצה של 10.8 ש' למאה קמ''ש.

זאת במיוחד אם נכנעים לאוזניים, ולא מאמצים את המנוע כדי לא להיכנס לתחום הרועש. בעידן הנוכחי של מנועי טורבו לוחשים וכח שופע וזמין, המנוע הזה מרגיש לא מספק. בסל''ד סרק או בשיוט הרעש סביר, אבל בכל האצה או עומס הוא בולט מדי.

במנוע הדיזל (1.6 ל' 120 כ''ס) המצב כמעט הפוך. הדיזל רועש יותר בעמידה ונסיעה איטית, אבל כשהוא מגיע לתחומי פעולה מתאימים יותר הוא מציע זמינות כח וביצועים נעימים בהרבה.

לוקח קצת זמן להתרגל לבורר הננסי והסופר-ספורטיבי (טוב, הם אמרו שרצו קופה) אבל הוא עושה את העבודה. בנסיעה מאוד מגוונת הדיזל לגם 13.9 ק''מ לליטר מול 11 לבנזין.

זמן הנהיגה הקצר והתנועה הכבדה הקשו להגיע למסקנות מוחלטות בתחום ההתנהגות. בתחילת הדרך ההגה הקל והלא מדויק קצת מעצבן וזווית המרכב בפניה קצת מרתיעה. ואולם אחרי שמתרגלים מקבלים רכב עם התנהגות טובה ובטוחה ושלדה שרומזת שתוכל להסתדר בקלות גם עם הספק גבוה יותר, אפילו עם הנעה קדמית בלבד (באירופה אין אופציה להנעה כפולה).

לפחות על הכבישים הפורטוגליים נראה היה שנוחות הנסיעה סבירה. המתלים טיפלו לא רע בשיבושים קטנים אבל קצת התקשו על מהמורות גדולות. ה-HR-V גם אינו מצטיין בבידוד רעשי הכביש. 

אולי תמהרו

ה-HR-V נראה טוב, בולט בנוף, יוצר רושם גדול ביחס למתחריו ומציע מבנה שימושי. כמו רב המתחרים, גם הוא אינו נקי מפגמים ובמקרה זה מדובר בחטיבת כח לא מעודנת. אבל היות ומדובר בקטגוריה בה רב המתחרים רחוקים משלמות, ייתכן שהבעיה תהיה מחיר יומרני שהונדה נוהגת להצמיד לכלים שלה. ולמרות שבהונדה אירופה מצהירים ''נתחרה בקטגוריה'', הם גם משגרים רמזים לכיוון הקשקאי. צריך להמתין עד ספטמבר כדי לראות האם הונדה ישראל תחרוג ממנהגי העבר ותממש את הפונציאל הגדול. ?

תגובות

0 תגובות