שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים מאזדה Mazda CX-3

המאזדה CX-3 המסקרן יגיע אלינו רק בינואר, אבל לקנדה הוא כבר הגיע. ניצלנו הזדמנות למפגש ראשון

גיא רוטקופ, קנדה
התלונן ונהג גם כן: ניצן רז

 

לנצל הזדמנויות בחיים זה משהו חשוב, והזדמנות שהציע שלט הענק בכביש המהיר הקנדי היתה ברורה מאוד – ''ה-CX-3 החדשה פה!''. רז התחיל מיד למשוך בקורי הקשרים שקשר בארץ המייפל, וחצי שעה לאחר מכן התייצבנו רז ואנוכי בסוכנות מאזדה המקומית, מחליפים טיול למפלי הניאגרה בחובה עיתונאית.

קישורים למבחני דרכים קודמים:

מבחן דרכים: מאזדה MAZDA CX-5 4X4

מבחן דרכים - מאזדה CX-5

מאזדה MAZDA CX-5 מול ניסאן קשקאי NISAN

 

קצת קומבינות וחוצפה ואנחנו מתיישבים מאחורי ההגה של CX-3 באדום-מאזדה עם הוראה פשוטה: ''סעו כמה שאתם רוצים, נתקשר אליכם אם נזדקק לה...''. התוכנית אם כך ברורה – מתרכזים בנהיגה עד שהם מתקשרים, כי מי יודע כמה זמן יש לנו לבחון אותה – ולא, לא העברנו את הטלפון לשקט כמו שרז הציע...   

 

בסוכנות

 

 

הדבר הראשון ששנינו מסכימים עליו הוא שה-CX-3 עוברת בקלות את מבחן הרושם, במיוחד בגרסה שקיבלנו, המצוידת בחישוקי ''18 מגודלים ורמת האבזור הגבוהה ביותר; משהו בעיצוב שלה מושך יותר גם מהמכונית עליה היא מבוססת, מאזדה2, וגם מהאחות הגדולה שלה, CX-5.

האיפור הקרבי, שכולל חיפויים שחורים מעל בתי גלגלים ופגוש אחורי מגודל, מספקים את ''אפקט השטח'' שהלקוחות מחפשים. אבל יותר מכל היא נראית אופנתית ונכונה, דחוסה וקצרה – וזה לא מפתיע, כי בסוף היום היא באמת כזו. 

 

בסיס הגלגלים זהה כמובן למאזדה2 עימה היא חולקת רצפה (257 ס''מ), אך ה-3-CX גדולה ממנה משמעותית: ארוכה ב-21.5 ס''מ (וב-15 ס''מ יותר מניסאן ג'וק, להשוואה), רחבה ב-7 ס''מ (זהה לג'וק) אבל גבוהה רק ב-5.5 ס''מ (2 ס''מ פחות מהניסאן). 

 

תא הנוסעים בגרסה זו כמעט זהה בעיצובו לזה של הגרסה המאובזרת ביותר של ה-2, עם המסך, מערכת התפריטים דמויית ה-i-דרייב, ריפודי עור, שני שקעי USB, בקרת שיוט, בקרת אקלים, קישוריות בלוטות', מצלמת רוורס, תצוגה עילית וגג שמש – ובנוסף יש מערכת קול של Bose עם 7 רמקולים, כולל סאבוופר הממוקם בגלגל הרזרבי בתא המטען.

גם כאן יש תאורת כל-לד עם תאורת יום נאה, וחבילת הבטיחות, הכוללת התרעה ועצירה אוטונומית בעיר, ניטור שטחים מתים ומערכת לשמירת נתיב, מוצעות בתוספת תשלום של 1500 דולר קנדי. 

 

ריפודי העור הלבנים נאים ותואמים בצבעם לפס העור בדשבורד, המוסיף לתא תחושה אוורירית יותר. גם איכות החומרים דומה לזו שב-2 – כלומר, הפלסטיקים נוקשים, אך מרקמם נעים.

המרווח מלפנים טוב אפילו לנהגים מגודלים כמונו, גם בגרסאות המצוידות בגג השמש, והבעיה מתחילה רק כאשר אני שולח את רז לבדוק את המרווח במושב האחורי: קודם כל הוא מתלונן למה שלחו אותו, ואחר כך הוא מתלונן שחסר לו מקום.

 

הוא מדווח שהמרווח לברכיים חסר, מלין כי מרחב הראש בינוני ומוסיף בפרצוף פולני שמשענת הראש לא עולה מספיק ונתקעת לו בקצה הגב. לאות מחאה הוא מבקש לנהוג ראשון, ושניה אחרי שהוא מתמקם מאחורי ההגה הוא מתלונן שוב, הפעם על כך שהישיבה גבוהה רק במעט מרכב פרטי ממוצע, עניין שעשוי להפריע ללקוחות שמחפשים את יתרון הגובה של רכב ''שטח''. תא המטען קטן ביחס לחלק מהמתחרים בקטגוריה (למרות נפח רשמי מכובד של 350 ל'), אבל הוא יספק כל עוד לא תנסו לדחוף לשם עגלה מגודלת. 

 

 

בתנועה

 

 

באופן לא מפתיע, ה-CX-3 משווק בקנדה אך ורק עם מנוע בנזין 2.0 ל' (150 כ''ס, 20.8 קג''מ) המשודך לתיבה אוטומטית עם 6 היל'. מכיוון שהמדינה נצבעת לבן בחורף, מוצעת לצד גרסת ההנעה הקדמית גם ורסיית הנעה כפולה.

באירופה הרכב מוצע בגרסה מוחלשת הספק של מנוע זה (120 כ''ס, מומנט זהה) עם הנעה קדמית, כאשר רק גרסת ה-4x4 מקבלת את מלוא ההספק. לא ברור עדיין איזה מנוע יקבל הרכב בארץ (אולי בכלל את ה-1.5 ל', כמו ה-2). 

 

אנחנו בגרסת ההנעה הכפולה. המנוע נשמע עסוק מדי בשניות שלאחר ההנעה, אבל מתאפס על עצמו במהרה והצליל מתייצב. אולם עם תחילת הנסיעה הוא שוב מעניק תחושה מחוספסת, והופך מעט רועש בסל''ד גבוה.

ייתכן שמדובר בעניין שישתפר עם הזמן, מאחר שרכב ההדגמה היה חדש לחלוטין. זה אולי השפיע גם על התאוצה, שהיתה פחות זריזה מהצפוי. בקצה קשת הסל''ד אומנם זוכים למדרגת כח מורגשת, אך בטורים בינוניים המנוע מעניק תחושה לא מספיק כוחנית.

 

בנוסף, תיבת ההילוכים מטפסת להילוך גבוה מוקדם מדי, אך שימוש במצב הספורט הופך את תפקודה לקרבי וחד הרבה יותר. אהבנו גם את האפשרות להעביר הילוכים עם משוטים מאחורי ההגה (או מהבורר).

 

 

מי שחושב שבחו''ל כל הכבישים יותר טובים מבארץ, תמיד, מוזמן לקנדה. האספלט מחוץ לסוכנות של מאזדה מספק קטע נוחות עירונית מאתגר, וה-CX מצידו משדר מיידית מחאה ברורה; שיבושים קטנים נספגים על ידי המתלים בצורה סבירה, אך בורות או שיבושים חדים מועברים בצורה לא-ממש נעימה. מידת הצמיגים המגודלת בגרסה המאובזרת (215/50-18), לא בדיוק עוזרת בנושא הזה. 

 

נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה יותר, אם כי גם איכות הכבישים הייתה טובה יותר (או גרועה פחות). אחרי שעברנו על קטע הנוחות כמה פעמים, ניצן מנווט אותנו לשלוש הפניות היחידות שיש באזור.

כן, אני לא צוחק, מסתבר שאין כביש נהיגה אחד ראוי במרחק סביר (מי אמר שאין יתרונות בכבישי ישראל?). במדגם המוגבל מאוד הזה, היכולת הדינאמית של ה-CX הקטן הפתיעה לטובה.

 

האחיזה גבוהה, זוויות הגלגול צנועות, ואם תדחקו אותו באמת תקבלו תת היגוי קליל שתוכלו להפוך להיגוי יתר נשלט. התחושה היא של נהיגה בסופרמיני קלילה ופחות ברכב פנאי – וזו בהחלט הפתעה משמחת. ההגה מעט קל במרכז, אבל זה לא באמת מפריע, משום שהוא מדויק ובעל משקל טוב בהמשך ההפניה.

 

 

אחרי עוד כמה פאסים על ה''קטע הדינאמי'' הגיע הטלפון מהסוכנות. ''מתי תוכלו להחזיר את הרכב? יש לנו לקוח שמעוניין לבצע נסיעת מבחן'', אמרו בנימוס קנדי מאופק ''אבל ניתן לכם את גרסת ההנעה הקדמית במקומה, אם זה מקובל עליכם...''. מצוין, אנחנו בדרך.

 

המנוע בגרסת ההנעה הקדמית זהה, אבל יש קצת פחות משקל (כ-70 ק''ג), והפעם מדובר ברמת הגימור האמצעית, המצוידת בחישוקי ''16 עם צמיגי 215/60 הגיוניים יותר. הבעיה שהרכב עוצב כדי להתאים לחישוקים הגדולים, והחישוק הקטן פחות מחמיא לו. גם תאורת ההלוגן פחות מצודדת. תא הנוסעים נעדר את התצוגה העילית, מה שאומר שבלוח המחוונים יש מד מהירות גדול, ומד סל''ד קטנטן וקשה לקריאה (בדיוק כמו במאזדה2). אולם מה שמוזר ומפריע עוד יותר הוא שההגה בגרסה הזו מתכוונן רק מעלה-מטה ולא למרחק. בצד החיובי נציין כי נוחות הנסיעה בגרסה זו טובה יותר באופן מורגש, בין היתר בזכות הדופן הגבוהה יותר של הצמיגים. נוחות הנסיעה עדיין בינונית בחלק מהמקרים, אולם אין ספק שגרסה זו מתמודדת טוב יותר עם מרבית השיבושים.

 

 

קלף חזק

 

 

נכון, זה לא מבחן מלא כמו שאנחנו אוהבים – לא מספיק ק''מ, בכבישים הלא נכונים וכנראה גם בגרסה הלא נכונה. בעצם, כמו בהשקה רגילה... אך כמו השקה, המפגש הזה אפשר לנו התרשמות אישית מהרכב המאוד מסקרן הזה. ה-3-CX מציע תכונות דומות לשל ה-2 – עיצוב נאה, אבזור מעולה בגרסה המאובזרת, יכולת דינאמית נאה, אבל גם נוחות בינונית ומרווח לא מרשים מאחור.

במחיר ובמפרט הנכונים, הוא בהחלט יכול להפוך ללהיט בשוק הישראלי כשיגיע אלינו בינואר. 

 

מאזדה 2.0 CX-3 ל' 2x4 (בסוגריים 4x4)

 

 

מנוע

4 ציל', קדמי, רוחבי, הזרקה ישירה, 1998 סמ''ק

תזמון גל-זיזים עילי כפול, 16 שס', תזמון משתנה

הספק/סל''ד 150 כ''ס/ 6000 סל''ד

מומנט/סל''ד 20.8 קג''מ/ 2800 סל''ד

מרכב

הנעה קדמית (כפולה)

הילוכים אוטו', 6 היל'

מתלה ק'/א' מקפרסון, מוט מייצב/ קורת פיתול

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/ דיסקים

מערכות עזר אופציה - התראה ועצירה אוטונומית בעיר, התראה על רכב בשטח המת במראות ומערכת לשמירת נתיב

צמיגים 215/60-16 (215/50-18)

מידות

בסיס גלגלים 257 ס''מ

אxרxג 154 x176.5x427.5 ס''מ

משקל 1275 ק''ג (1339 ק''ג)

נפח תא מטען 452 ל'

צריכת דלק בין עירוני (יצרן) 14.9 ק''מ/ל' (13.7 ק''מ ל')

מחיר

מחיר טרם נקבע

אחריות 36 חודשים

 

תגובות

0 תגובות