לפעמים מגבה ההרמה הבסיסי הקיים בכול רכב הוא אמצעי החילוץ היחיד שקיים ולפעמים הוא אפילו יעיל ויוציא אתכם החוצה מהצרה שאתם תקועים בה
האמצעי הפשוט ביותר לפעמים יכול להציל את המצב
הסיטואציה פשוטה וקרתה לי יותר מכמה פעמים (מה שמצביע על כך שקשה ללמוד...):
אתה נוסע לבד בשטח (מה שלא מומלץ בכלל) ומתיישב על סלע! קדימה / אחורה / שילוב הילוך כוח / LOW / נדנודים / דחיפות - שום דבר לא עוזר ואתה תקוע על הסלע!! כמעט חסר אונים והדבר (הכמעט) יחידי שאתה יכול לומר לעצמך ''למה אתה יוצא לבד לשטח?'' (כי רצועת גרירה תחלץ אותך ברגע) או ''למה כל 600 הק''ג של ציוד החילוץ מהדיפנדר לא איתי עכשיו?''. אבל אז מגיע הפתרון מאביזר החילוץ היחיד שקיים ברכב והוא המגבה / הג'ק המקורי של הרכב. וככזה הוא יכול לעשות את השינוי המתבקש, גם אם הוא דורש קצת יותר עבודה.
תקוע על סלע - סרן אחורי באוויר והג'ימני הגיבור לא זז!! לא קדימה ולא אחורה
אז מה עושים? או בעיקר איך עושים זאת בטוח?
כמו בכול חילוץ, בטח כשאתם לבד - קחו את הזמן! תנשמו עמוק!! ותחשבו!!! מה לחשוב? לחשוב איך עושים זאת נכון! ובעיקר איך עושים זאת בטוח!! (שכן לא מתחשק לכם שבאמצע החילוץ הרכב ייפול עליכם ועכשיו ''תקועים השניים מן האחד'').
זה הזמן לתכנן מהיכן מרימים את הרכב? (לאיזה חלק ברכב מחברים את הג'ק).
איך מקבעים את הרכב שלא יחליק או יזוז קדימה או אחורה וייפול מהג'ק?
היכן מניחים את הג'ק במקום יציב שלא יזוז בזמן ההרמה?
ואיך מייצבים את הקרקע מתחת לג'ק? וכמה צריך להרים את הרכב? והאם בפעם אחת או במספר פעמים ולהניח הגבהה תחת הגלגלים או תחת הג'ק?
תכנון טוב הוא החלק הכי חשוב בחילוץ!
קדימה לעבודה!
1. יש
להוציא מהרכב את הנוסעים ואת כל מה שצריך לחילוץ וזאת על מנת שלא לפתוח דלתות ו/או להזיז את הרכב לאחר שכבר התחלנו להרים אותו.
2.
לקבע את כלי הרכב מבפנים (הילוך והנד-ברקס) ומבחוץ (אבנים בגלגלים) על מנת שלא יזוז בעת ההרמה.
3. לבחור
נקודת הרמה מתחת לרכב שתהיה האפקטיבית ביותר (כמו מתחת לסרן) ושתוכל לשאת את משקל הרכב (חלק ברזל מסיבי ברכב).
4.
לייצב את הקרקע עליה יונח המגבה באמצעות אבנים שטוחות ויציבות או שימוש בשטיחונים מהרכב כבסיס.
5.
להרים את הרכב באופן שהגוף שלנו יהיה מחוץ לרכב, כדי למנוע מצב שאם הרכב נופל הוא
לא ייפול לנו ''על הראש''.
6. לאחר הרמה ''קטנה'' יש לוודא כי הרכב
יציב!
7.
להרים עד לגובה המתבקש ולהכניס אבנים תחת הגלגלים על מנת להגביה אותם.
8.
להוריד את הרכב חזרה על האבנים שהנחנו (שימו לב שלא לנסות לנסוע כשהג'ק תופס את הרכב - הדבר יכול לגרום נזק).
9. אם הגובה לא מספיק יש
לחזור על פעולת ההרמה באמצעות הג'ק וההורדה על האבנים מספר פעמים עד אשר הרכב יתרומם מעל המכשול שתופס אותו.
10.
לא לשכוח בסיום החילוץ לאסוף את כל שהוצאנו מהרכב (הג'ק שהציל אותנו, ידית ההרמה שלו, שטיחונים והנוסעים כמובן...).
אמנם 2008 - אבל גם אז מדובר בסוזוקי וגם אז התיישבתי על סלע בניגוד לרצוני...
התמונה של הגרנד ויטרה מתוך מבחן דרכים משנת 2008
בסופו של הסרטון - אפשר לראות התייחסות לחילוץ עם הג'ק
אמצעי חילוץ והרמה מתקדמים יותר מהג'ק הבסיסי שמגיע עם הרכב:
ג'ק המספריים או ג'ק בורג הם אמצעי ההרמה הבסיסיים ביותר המסופקים לרוב ע''י יצרן הרכב והם מיועדים להחלפה של גלגל מפונצ'ר על כביש כך שטווח ההרמה שלהם קצר ומתאים למהלך מתלים מקורי וקצר כפי שהרכב הגיע מהמפעל.
לשם הרמה של רכב עם מהלך מתלים ארוך ו/או בשטח הדורש טווח הרמה גבוה יותר ישנם אמצעי חילוץ והרמה מתקדמים יותר:
1.
ג'ק שמן ''בקבוק'' - כמו המגבה הרגיל רק עם טווח הרמה ארוך יותר.
2.
ג'ק עגלה - כמו המגבה הרגיל רק עם טווח הרמה ארוך יותר (
קישור).
3.
ג'ק ערבי-צרפתי - המצאה ישראלית המיועדת להחלפה מהירה של גלגל (
קישור).
4.
כרית הרמה - מתנפחת באמצעות האגזוז או קומפרסור ומאפשר הרמה נוחה וגבוהה של הרכב (
קישור).
5.
הייליפט (
HiLift) - מכשיר ההרמה האידיאלי לחילוץ בשטח, אך גם המסוכן ביותר (
קישור).
6.
ליפטמייט (LiftMate) - התוספת להייליפט שהיא השדרוג המשמעותי ביותר ליכולת החילוץ של רכב התקוע על סלע / בבוץ / עמוק בחול וכו' (
קישור).
קישור ל:
הרשימה המלאה של ציוד חילוץ, גרירה ותיקונים לשטח
אמצעי הגבה נוספים:
שתהיה שנה טובה ובטוחה ורק עם חילוצים מוצלחים
קישור לעוד טיפים ולמסלולי טיול באתר השטח:
טיפים לנהיגה ולשטח: אנציקלושטח | טיפ בטיחות | טיפ טכני | טיפ כללי | טיפ נהיגה
מסלולי טיול: בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים ושפלה | כללי ומיוחד | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת |נקודה בשטח | עבירות
תגובות