שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

נקודה בשטח: כנסיית ההשתנות בהר תבור

אחת הכנסיות היפות ביותר בארץ, באחד המקומות הקדושים ביותר לנצרות, על ראשו של אחד מההרים הגבוהים ביותר בגליל התחתון

מכל מקום כמעט ברחבי הגליל התחתון אפשר לראות את פסגתו המעוגלת של הר תבור, המתנשא לגובה של 562 מטר. להר, ששלט על צומת דרכים חשוב בימי קדם, היסטוריה ארוכה עוד מימי התנך. סביבו התנהלה המלחמה שהובילה דבורה הנביאה מול צבאו של יבין מלך כנען (עם סיפור סיסרא ויעל), בימי המרד הגדול הפך לאחד המבצרים של יוסף בן מתתיהו, מאוחר יותר עבר ידיים בין הצלבנים למוסלמים וגם צבא נפוליאון לחם למרגלותיו בניסיונו לכבוש את ארץ ישראל.

אבל ההר ידוע היום בעיקר בזכות שתי הכנסיות שבנויות על פסגתו, המוכרת שביניהן – והפתוחה לקהל - היא זו של הזרם הפרנציסקני, הנקראת כנסיית ההשתנות. על פי המסורת הנוצרית, בהר תבור התרחשה ההשתנות של ישו בעקבות פגישה עם משה רבנו ואליהו הנביא, שבישרו לו על מותו הקרב. בספרי הבשורה, בהם מתואר המפגש, לא מצוין שמו המפורש של ההר, אך החל מהמאה ה-5 התקבעה המסורת כי מדובר בהר תבור.

בשל קדושתו, הוקמו לאורך הדורות כנסיות שונות על פסגתו, כשהכנסייה הנוכחית נבנתה בתחילת המאה ה-20. המתכנן שלה היה אנטוניו ברלוצי, אדריכל איטלקי שפעל בארץ עשרות שנים, מתקופת מלחמת העולם הראשונה ועד לפטירתו בשנת 1960. בין היתר תכנן את בית החולים האיטלקי בירושלים (יחד עם אחיו), את הכנסייה בגת שמנים, כנסיית הרועה הטוב ביריחו, הכנסייה על הר האושר, כנסיית הביקור בעין כרם ועוד.

מבנה הכנסייה על הר תבור מרשים הן מבחוץ והן מבפנים. חלל האולם מחולק לשלוש, כשהקפלה הצפונית מוקדשת למשה והדרומית לאליהו. בכיפת האפסיס פסיפס המתאר את מעמד ההשתנות, כשבמרכז ניצב ישו ומצדיו משה ואליהו. בחג ההשתנות, החל ב-6.8, הפסיפס מואר על ידי קרני השמש המוחזרות מלוח זכוכית המותקן ברצפה.

משני צדי הכנסייה מרפסות תצפית והיא מוקפת בגן מטופח המוחזק על ידי נזירים המתגוררים במנזר סמוך. בחצר הכנסייה נחשפו ממצאים ארכיאולוגים רבים, מתקופות שונות. שביל להולכי רגל מקיף את הפסגה, ובתקופה זו (אוקטובר-נובמבר) ניתן לפגוש בצד הדרום-מערבי של ההר את פריחת החלמוניות.

הביקור בהר יכול להוות נקודת פתיחה - או נקודת סיום – למסלולי שטח רבים באזור כמו מסלול בגליל תחתון מזרחי (למסלול הטיול), מסלול בין המעיינות ברמת סירין (למסלול הטיול) או המסלול הקלאסי של נחל תבור (למסלול הטיול). האתר פתוח לאורך כל היום, יש להקפיד להגיע עם לבוש הולם. אין נגישות מלאה לנכים.

תגובות

0 תגובות