שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

טויוטה לנד קרוזר Toyota Land Cruiser Prado

מלך ביצת השטח המקומית זכה באוגוסט 2015 ליחידת הנעה חדשה באמת וזו סיבה למבחן דרכים עדכני ללנד קורזר פראדו.

 

עוד חוזר הניגון...

 

 

''הם הוסיפו כמעט 40 כ''ס להספק, אבל הרסו לגמרי את תגובת המנוע''. הדובר הוא רוני נאק, והשיחה התרחשה אי אז בשחר האלף הנוכחי, כאשר במסגרת עדכון הפראדו (או בשמו המלא: לנד-קרוזר פראדו) עלה הספקו של המנוע מ-125 כ''ס ל-163 כ''ס כדי ליישר קו עם המתחרים (קישור למבחן דרכים משנת 2010).

הסיבה שאני נזכר בזה אחרי כל השנים האלה היא העובדה שאותו מנוע 3.0 ליטר, בגרסאות משודרגות, ליווה את הלנד-קרוזר עד ימים אלו ממש. רק עכשיו, אחרי שירות ארוך מאוד, זכה הלנד-קרוזר במנוע חדש. וזה קרה לא רגע אחד מוקדם מדי, אם יורשה לי. יחידת השלושה ליטרים הוותיקה היתה אחת מנקודות החולשה של הלנד-קרוזר – רועשת ולא מעודנת, שתיינית לא קטנה וגם לא ממש הבריקה בתחום הביצועים. כך שהסקרנות בערה בי בדרך לחניון התת-קרקעי של טויוטה – האם סוף סוף קיבל הלנד-קרוזר יחידת כח ראויה?

 

ואילן בגשמיו

 

 

כמו שטחי הטבע בארץ, גם ממלכת רכבי השטח הולכת ומצטמצמת, ובמקומם מככבים רכבי הפנאי הרכים. אלו מבוססים על מכלולי מכוניות נוסעים שעברו הגבהה קלה, ולא באמת מתוכננים לרדת לשטח, מקסימום לשביל מפולס (קישור לתגית: ג'יפונים בהנעה בודדת).

אך דבר אחד לא השתנה – הטויוטה לנד-קרוזר הוא מלך הביצה הזו, לפחות בכל מה שקשור לנתוני המכירות. בעצם, עוד דבר לא השתנה – הלנד-קרוזר עצמו. מלבד יחידת ההנעה החדשה, טוענים אנשי טויוטה, לא שונה דבר – לא בעיצוב החיצוני, לא בתא הנוסעים, לא בשלדה ולא במתלים. או במחיר.

ובכל זאת, שינוי אחד כן נרשם – גרסת הבסיס, דלת האבזור והמושבים (רק חמישה) לא מוצעת יותר למכירה, לפחות לא לציבור הרחב.    

 

2.8 ליטר

 

 

אז אפשר להתרכז במנוע – 2.8 ליטר, 177 כ''ס ו-45.8 קג''מ.

ואם אתם שואלים עכשיו ''רגע, כמה? 177 כ''ס? זה קצת פחות מאשר המנוע הקודם, לא?'' – התשובה היא שאתם צודקים; לקודם היו 190 כ''ס (אבל קצת פחות קג''מים. שלושה ליתר דיוק). מבחן דרכים ללנד קרוזר עם 190 כ''ס.

בעולם שבו מנועי דיזל משיגים הספקים סגוליים של 100 כ''ס לליטר, וגם ברכבי פנאי גדולים מקובלים הספקים בתחום של 80 כ''ס לליטר ומעלה, קשה להבין איך ענקית כמו טויוטה מציגה מנוע שמסתפק ב-63 כ''ס לליטר.

עד שנזכרים כי אותו מנוע, פחות או יותר, אמור לשרת גם את ההיילקס החדש, רכב עבודה שאמור לעבוד קשה ברחבי מדינות עולם שלישי (קישור למבחן להיילקס). אבל מנועים לא בודקים לפי מה שכתוב בדף נתונים, אלא בהתאם למה שהם עושים בפועל, בעיקר כאשר משודכת אליהם תיבה אוטומטית חדשה, עם שישה הילוכים במקום חמישה במוחלפת. וזה בדיוק מה שאני מתכנן לעשות: לבחון את הלנד קרוזר בשטח. תרתי משמע.

 

והדרך עודנה נפקחת לאורך

 

 

אבל קודם היכרות קצרה עם הלנד-קרוזר למי שלא מכיר אותו, או תזכורת למי ששכח מה שכתבנו עליו בעבר (מבחן השוואתי מול רקסטון).

תא הנוסעים מרווח מאוד, כאשר אפילו השורה השלישית מציעה מרווח מספק לבני עשרה צעירים. האבזור כולל פריטים נחמדים כמו חימום מושבים, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים עם יציאות מיזוג לשורה השלישית ופתיחה והתנעה ללא מפתח.

עם זאת, הלנד קרוזר, גם במהדורתו המחודשת, נעדר מערכות בטיחות חכמות. סביבת הנהג מעוצבת בפשטות והתחושה הכללית היא יותר מוצקה מיוקרתית – למרות דיפוני העור למושבים מופעלי החשמל הנמצאים בגרסת המבחן המאובזרת.  

 

מתלים ושטח

 

 

המתלים בלנד קרוזר רכים מאוד, מה שמסכל כל מחשבה על נהיגה נמרצת בכביש מפותל או גלי. נוחות הנסיעה טובה בסך הכל, אך על אספלט שבור, או על שביל עם אבנים שתולות, הג'מוס היפני נכנס לוויברציות – תופעה מוכרת בכלים בעלי שלדת סולם וסרן חי.

יכולת השטח נהנית ממהלך מתלים נדיב וזוויות מרכב טובות. הידע באחורי הראש, שהנהג מגובה במכלולי שטח מאסיביים, ולא באיזה מתלה פרייבט שנשלח בטעות לטירונות צנחנים, עוזר גם הוא.

בקרת המשיכה יעילה בהתגברות על הצלבות ותנאי אחיזה ירודים. מערכת בקרת הגלישה במורד יעילה בעיקר בייצור רעשים מפחידים – עדיף לשלב ל-LOW ולסמוך על בלימת המנוע.

 

והרוח תקום

 

 

אבל אנחנו כאן בשביל המנוע. אומר זאת כך: מדובר בשיפור דרמטי. אותו שיפור לא נרשם בגזרת הביצועים, מכיוון שאלו עדיין מספקים ותו לא, עניין צפוי לאור נתוני ההספק והמומנט הדומים.

השיפור נרשם בתחום העידון והשקט; המנוע הקודם דאג להזכיר את גילו בצליל דיזל מטרטר בכל שלבי הנסיעה, אפילו בשיוט נינוח. המנוע החדש לא חרישי, ומי שיקשיב ידע לזהות מיד בכל האצה שמדובר במנוע דיזל – אבל הוא יצטרך להקשיב. בשיוט יתקשה המאזין להחליט גם אם יקשיב היטב.

סוף סוף הלנד-קרוזר מעניק איכות חיים הראויה לרכב שעולה 370,000 שקלים – לפחות בתחום הרעשים בנסיעה. אומנם יש עדיין מעט רעשי כביש, ורעשי הרוח מתחילים להיות משמעותיים במהירויות כביש 6, אבל שיוט במהירות חוקית (וקצת צפונה לה) הוא עניין הרבה יותר נעים בקרוזר המעודכן.

נדמה שגם תגובת המנוע מעט זריזה יותר, אבל קשה לקבוע זאת בוודאות בלי השוואה ראש בראש.

 

תיבת ההילוכים

 

 

תיבת ההילוכים עובדת בדיוק כמו שלמדנו לצפות מתיבה של טויוטה – בצורה חלקה וזורמת עד שקיפות, כאשר ההילוך השישי תורם את שלו לשיוט הנינוח (100 קמ''ש בכ-1500 סל''ד).

טויוטה מבטיחה גם שיפור בצריכת הדלק, אך מדובר בשיפור קל, לא מהפך – %9 פחות. הבדל שקשה לאושש במבחן שנערך בתנאים שונים מאוד מהפעם האחרונה בה נהגנו בלנד-קרוזר. ובכל זאת, ביום חם מאוד קיבלנו כעשרה ק''מ לליטר בנהיגה ששילבה בין עיר לכביש מהיר, ולא היתה עדינה במכוון.

 

והוספת ללכת

 

 

אם אתם ממאמיני לנד-קרוזר, הסירו חשש מליבכם – המנוע החדש רק שיפר את המוצר המוכר. הביצועים זהים למעשה ורמת הרעש צנחה לרמות מתקבלות על הדעת. אתם יכולים לגשת לסוכנות בלב שקט ולעשות טרייד-אין ללנד-קרוזר הנוכחי שלכם.

עבור כל השאר, פסק הדין שלנו לגבי הלנד-קרוזר לא השתנה מאז המבחן הקודם: מדובר בכלי שמחירו מגלם תוספת גדולה על היותו סמל סטטוס ועל תחרות מתדלדלת בתחום בו המתחרים פורשים אחד אחרי השני לפנסיה מבלי שזכו ליורשים.

 

נתונים טכניים: טויוטה לנד קרוזר פראדו 2.8 ליטר, ארוך

 

 

מנוע

מנוע טורבו-דיזל 4 צילנדרים, אורכי, 2775 סמ''ק, הזרקת מסילה-משותפת,

תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שסתומים, תזמון משתנה,

הספק/סל''ד 177 כ''ס/ 3400,

מומנט/סל''ד 45.9 קג''מ/ 1600-2400,

מרכב

הנעה כפולה קבועה, הילוך כח (1:2.57),

דיפרנציאל מוגבל החלקה,

הילוכים אוטו', 6 הילוכים,

מתלה ק'/א' עצמות עצה כפולות/סרן חי,

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים,

צמיגים 265/65-17,

מידות

בסיס גלגלים 279 ס''מ,

אורך - רוחב - גובה: 478X188.5X184.5 ס''מ,

משקל 2235 ק''ג,

נפח תא מטען 104-1935 ליטר,

מהירות מרבית (יצרן) 175 קמ''ש,

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 12.7 שניות,

צריכת דלק (מבחן) 10 ק''מ/ליטר,

מחיר

מחיר 367,000 ש''ח,

אחריות 36 חודשים.

תגובות

0 תגובות