נהיגת שטח היא מיומנות נרכשת. חובבנות, חוסר ידע, ועודף בטחון עצמי עשויים להפוך טיול מהנה לארוע יקר או אפילו סכנת נפש.
מטרת ההדרכות שלנו היא ליצור תשתית של רצון ללמוד, להבין את היסודות של נהיגה בשטח ולהעדיף לרכוש נסיון בטיולים עם מדריך מנוסה ומוסמך
את יום ההדרכה פותחים בהדרכה עיונית
ההדרכה כוללת חמישה פרקים:
1. המכניקה הבסיסית של כלי רכב ממונעים בדגש על הדיפרנציאל - הצורך וההשלכות בשטח.
2. הנעה רב גלגלית - מדוע ואיך.
3. מערכות בטיחות ובקרת אחיזה ברכבים מודרניים.
4. שיפועים ומומנטים - הסיכון.
5. התאמת הרכב לשטח - שיפורים, צמיגים, ההשלכה על ביצועים והחוק במדינת ישראל.
ההדרכה בצל האורנים
ההדרכה בצל האורנים
השלב המעשי - התנסות וחוייה
בשלב המעשי אנו מדגימים הלכה למעשה את התאוריה
1. השפעת הדפרנציאל במצבים שכיחים למדי בשטח כאשר אחד הגלגלים ניתק ממגע בקרקע (הצלבה בלשון הג'יפאים)
2. מעלה תלול עם הצלבות
3. מורד - גם ירידה מחייבת לימוד ותשומת לב
4. שיפועי צד
השלב המעשי הוא בדרך כלל תרגילי רשות ולא חובה, ובמידת הצורך אף כוללת הדגמה של המדריך
הכנסת הרכב בכוונה תחילה למצב של הצלבה
הכנסת הרכב בכוונה תחילה למצב של הצלבה
לאט ובזהירות מביאים את הרכב למצב הצלבה
לאט ובזהירות מביאים את הרכב למצב הצלבה
כולם מתנסים
כולם מתנסים
מעלה אתגרי
לאחר שכולם התנסו במצב של גלגל באויר ומחאו כפיים למערכת בקרת האחיזה האלקטרונית המותקנת בכל רכבי ג'יפ שמנו פעמינו אל המעלה.
כמו בתרגיל ההצלבות כך גם במעלה התרגיל מתחיל בתדריך שכולל מסע רגלי לבחינת התוואי ותכנון המסלול.
התדריך מסתיים בסעיף בטיחות שמדגיש מהו הקטע המסוכן ביותר במעלה - הלא הוא מעלה שנכשל. אז משתלטים על הנהג האגו, חוסר הנסיון, חוסר הידע, והבטחון העצמי. איך זה נגמר - חבל לתאר.....
בעמדת "המראה"
בעמדת "המראה"
הרנגלר מדלג במעלה - עם הכוונה צמודה ומתודרך כהלכה
הרנגלר מדלג במעלה - עם הכוונה צמודה ומתודרך כהלכה
מחיאות כפיים לכיבוש הפסגה
מחיאות כפיים לכיבוש הפסגה
מעודדים ומאותגרים ע"י הרנגלר מזנקים גם הצ'רוקי'ס
מעודדים ומאותגרים ע"י הרנגלר מזנקים גם הצ'רוקי'ס
פרק שלישי בהדרכה המעשית - המורד התלול
גם למורדות יש לתת את הכבוד המגיע להן.
נהג שקול וזהיר נעזר במכוון, אמנם הגרוויטציה פותרת את ההצלבות, המדרגות הבורות ושאר במכשולים שעושים את המעלה לאתגר, אך להביא את הרכב שלם ןמצב מאוזן לתחתית המעלה צריך גם ללמוד.
לאט ובזהירות מתגלגלים במורד
לאט ובזהירות מתגלגלים במורד
הפרק "המפחיד" - שפועי צד.
שפועי צד הם לפעמים הכרח שנובע מהתוואי הנבחר לנסיעה.מצב נסיעה זה כרוך בסיכון ונדרשת הבנה של משמעות מרכזי כובד, מומנטי גילגול, ותנע בעת פניה. בתאוריה כולם הבינו וזה הזמן להתנסות
כשרואים מאמינים ומוכנים להתנסות
כשרואים מאמינים ומוכנים להתנסות
גם שיפוע מתון יותר משרת את מטרת ההדרכה
גם שיפוע מתון יותר משרת את מטרת ההדרכה
בסיום - תחקיר הפקת לקחים וטיולון קטן בדרך חזרה לבת שלמה. להתראות בטיולים
בסיום - תחקיר הפקת לקחים וטיולון קטן בדרך חזרה לבת שלמה. להתראות בטיולים
קישורים לסיכום ההדרכה:
אינציקלושטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP
מערכות ההנעה:
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
שימוש בנעילת דיפרנציאל
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק
טיפים לנהיגה בשטח :
טיפוס עלייה
ירידה תלולה
שבילים מהירים
שיפוע צד
ציוד בשטח
ג'יפונים – נהיגה עם אתגר
וכמה מבחני דרכים לדגמי ג'יפ השונים:
מבחן לרנגלר רוביקון
מבחן לרנגלר
גרנד צ'ירוקי דיזל
מבחן לקומפאס
מבחן לגרנד צ'ירוקי בנזין
מבחן לצ'ירוקי החדש
קישורים להדרכות של מועדון ג'יפ
לתוכנית טיולי מועדון ג'יפ - הקליקו כאן
לתוכנית טיולי מועדון ג'יפ לבעלי רנגלר ורוביקון - הקליקו כאן
להדרכות נהיגת שטח של מועדון ג'יפ - הקליקו כאן
תגובות