שטח 4X4 > כתבות > חדשות

סיטיג'ט – אופנוע עירוני עם הנעה 4X4

מה דעתם על אופנוע עם ארבע גלגלים, כולם מונעים, שמספק גם הגנה מסוימת מתאונות ומפגעי מזג האוויר? קבלו את הסיטיג'ט, שכרגע הוא בגדר רעיון בלבד
איורים: בוריס שוורצר

מרבית מומחי התחבורה תמימי דעים כי מעבר המוני לרכב דו-גלגלי יכול לפתור בעיות תנועה רבות, במיוחד במרחב העירוני: פחות פקקים, פחות זיהום אוויר, פחות שטחי חניה. אבל לאופנועים ולקטנועים למיניהם יש כמה נקודות תורפה: הן פחות יציבים ממכונית, הרוכבים עליהם פגיעים יותר בתאונות וגם מזג אוויר גשום וקר מהווה מניעה לרכב עליהם (ולא נתייחס כרגע למדינות בהן עלות ביטוח החובה גורמת לאנשים להתרחק מדו-גלגליים כמו מאש...).

לצ'רלס בומברדייה יש תשובה לבעיות שהועלו כאן (לא, לא לעלויות הביטוח, ואולי בעצם כן...): רכב שהוא שילוב של אופנוע עם מכונית, עם הגנה מסוימת בפני תאונות ובפני מזג האוויר. היצירה שלו, שקיבלה את השם סיטיג'ט (CityJet) היא עדיין בגדר רעיון בלבד אבל תראו איזה רעיון מעניין.

מדובר ברכב עם ארבעה גלגלים, כך שמושגת יציבות גדולה יותר מאשר בדו-גלגליים. המרכב עשוי מאלומיניום להקטנת המשקל ומרכז הכובד נמוך לתוספת יציבות. פאנלים צדדיים יגנו על הרוכב מפני פגיעה בתאונות וגם מפגעי מזג האוויר, כשלצורך כך מתווספת גם חופה עליונה העוצרת את הגשם והשלג. הרכב צר מאוד, כדי  שיוכל להשתחל בקלות בתנועה עירונית. ההנעה תגיע מתאי דלק, שיוכלו לספק גם חימום ל''תא'' הרוכב. במדינות בהן החורף קשה, ניתן להרכיב שרשראות שלג על הצמיגים – ולצאת לדרך, כשההנעה בכל הגלגלים עוזרת בהתגברות על מכשולים.

לממציא, צ'רלס בומברדייה, יש תואר שני בהנדסת מכונות והוא מתכנן כלי רכב שונים ומשונים וגם תומך כמשקיע בתכנונים של אנשים אחרים. ואם השם שלו נשמע לכם מוכר, אתם לא טועים: הוא נכדו של ג'וזף-ארמנד בומברדייה, מייסד החברה הקנדית הנושאת את שמו, שהמציא את חתול השלג ואת אופנוע השלג. היום מחזיקה המשפחה בבעלות על קאן-אם, ואולי נראה יום אחד את הסיטיג'ט מגיח ממפעל החברה (לכתבה על טרקטורני בומברדייה).     

תגובות

0 תגובות