שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

דקאר 2016: יוצאים לדרך

ביום ראשון הקרוב יינתן אות הזינוק לקרקס הראלי, וכ-375 כלי רכב יצאו לדרך הארוכה והמפרכת, שתסתיים ב-16 בינואר ברוסריו, ארגנטינה. קיבצנו עבורכם את המועמדים לפודיום בכל אחת מהקטגוריות

ההחלטות של צ'ילה ושל פרו לוותר השנה על מעבר הראלי דרכן, הביאו לשינוי המסלול והוא יתחיל ויסתיים בארגנטינה, וגם יתנהל ברובו בתחומי מדינה זו, עם גיחה קצרה לתוך בוליביה. 8000 ק''מ, מחציתם בערך בסטייג'ים תחרותיים, יומיים של מרתון, הרבה שטחים טכניים ופחות דיונות, העפלה לגובה של כ-3500 מטר בהרי האנדים – זה מה שמצפה למתחרים.

על פי המארגנים, המסלול בשלושת הימים הראשונים יהיה קל יחסית, ורק מהסטייג' הרביעי ואילך יתחילו האתגרים האמיתיים. כמו בכל ראלי בשנים האחרונות, בחלק מהימים, בעיקר בשבוע הראשון, רוכבי האופנועים והטרקטורונים ינועו במסלול שונה מזה של נהגי המכוניות והמשאיות. כך מאפשרים לרוכבים לנוע בדרכים המתאימות יותר לאופי הכלים שלהם.

השנה צפויה להיות תחרות מרתקת בקטגוריית האופנועים, ואם הרכב המשופר של קבוצת פיג'ו לא יסבול מתקלות – יהיה מעניין גם בקטגוריה הזו.

אגב, כמעט במקביל מתקיים באפריקה ראלי ה-Eco-Race, המתנהל במסלול המקורי של הדקאר ומסתיים לחופו של האגם הוורוד בסנגל. מרבית המתחרים הם מאירופה, בעיקר מצרפת, ובצוות המארגן נמצא לא אחר מז'אן-לואי שלסר.     

אופנועים

זאת תהיה השנה הראשונה מזה זמן רב (בעצם מאז הראלי הראשון ב-1979...) שאין אפילו מתחרה אחד שכבר זכה בראלי קודם. לאחר הפרישה של מארק קומה, ששלט בדקאר בעשור האחרון יחד עם סיריל דפרה, נפתחה הדרך למתמודדים האחרים שראו את הכתר מקרוב – אך לא הצליחו להשיג אותו...

מלבד השמות הבולטים המוכרים לנו כבר משנים עברו, כמו חואן ברדה המהיר אך חסר המזל שירכב על הונדה, רובן פאריה על הסקוורנה, הלדר רודריגז  ופרנס ורהובן על ימאהה, וחבורה של רוכבי ק.ט.מ:  דויד קסטיו, אוליביה פאין וג'ורדי וילדומס, כדאי לשים לב לטובי פרייס מאוסטרליה, גם הוא עם כלי כתום, שבשנה שעברה לקח חלק בדקאר בפעם הראשונה בחייו והגיע למקום השלישי.

עוד בעלי יומרות לפודיום הם פאבלו קויינטנילה מצ'ילה, שרוכב על הסקוורנה, שבדקאר הקודם סיים במקום הרביעי ומציג השתפרות משנה לשנה, וסטפן סוויטקו מצ'כיה, עוד רוכב ק.ט.מ, שסיים לפני שנה במקום החמישי. ולא נשכח כמובן את מי שהגיע למקום השני בשנה שעברה, פאולו גונקלבס, שיתחרה גם השנה עם הונדה והוא יישא את המספר 2 – הפעם אין רוכב שעל גבו יתנוסס המספר 1...

שימו עין גם על הרוכב האוסטרי ווקנר מאטיאס, שהגיח כמטאור לעולם הראלי-רייד לאחר שהיה אלוף במוטוקרוס. הוא השתתף בדקאר בשנה שעברה, ניצח סטייג' אחד ופרש בגלל הרעלת מזון. השנה זכה באליפות ה-FIM  והוא מגיע לראלי עם שאיפות לניצחון. בקבוצת ק.ט.מ בוודאי ישמחו לראות על הפודיום את בן ארצם...

ויש לנו גם מתחרה רצינית בדמותה של לאיה סאנז מספרד, האשה הראשונה שהצליחה להתברג לעשירייה הראשונה, שסיימה במקום ה-9 בשנה שעברה עם הונדה והפעם תרכב על ק.ט.מ.

טרקטורונים

האחים פטרונלי, מרקוס ואלסנדרו, חוזרים לראלי והם יאבקו מול הזוכה בשנה שעברה, רפאל סוניק מפולין, ומול הזוכה ב-2014, אגנציו קסל מצ'ילה, כולם רוכבים על טרקטורונים של ימאהה. בעשיריה הראשונה יש ייצוג בולט לחברה זו, ורק 2 טרקטורונים של הונדה ו-1 של קאן-אם ''מקלקלים'' את השורה...

על אחת ההונדות ירכב מוחמד אבו-עיסא מקטאר, שסיים במקום ה-4 ב-2014 וגם לו בוודאי יש יומרות למקום גבוה. וכמו בכל שנה, קמילה ליפרוטי מאיטליה תתחרה כשהיא נושאת את המספר הקבוע שלה, 259. נקווה שלא תשבור את הרצף שלה עליו היא שומרת מאז 2010 – ותגיע גם השנה לקו הגמר... (לסיכום הראלי של 2015).

מכוניות

האם נראה את קבוצת פיג'ו מגיעה להישגים  גדולים יותר מאשר בשנה שעברה? עם מכונית משופרת וחבורת נהגים חלומית, ללא ספק הטובה ביותר משל כל הקבוצות האחרות, אולי נזכה לראות את אחד מנהגיה על הפודיום. הקבוצה קיבלה חיזוק משמעותי בדמותו של סבסטיאן לואב, האלוף הבלתי מנוצח בעשור האחרון ב-WRC. נכון שאין לו ניסיון בראלי מהסוג הזה וגם לא לנווט שלו, שהגיע איתו מה-WRC, אבל נהג עילוי כמוהו אמור ללמוד מהר מאוד את רזי הדקאר. לצידו נראה את הנהגים הוותיקים קרלוס סאיינז, סטפן פטרהנסל וסיריל דפרה, שכל אחד מהם ''רעב'' לנצחון...

מולם תעמוד קבוצת X-Raid עם מכוניות המיני, שזכתה בדקאר ברציפות מאז הפרישה של פולקסוואגן. נהגיה, ובראשם זוכה השנה שעברה נאסר אל-עטייה, בוודאי לא יוותרו בקלות. אם יחזור התסריט של הראלי הקודם, בו סבלו מכוניות הפיג'ו מתקלות רבות, אל-עטייה אולי ייקח גביע נוסף הביתה, או שיהיה זה נאני רומה שזכה ב-2014.

מי שעשויות להפתיע הן הטויוטות של קבוצת היצרן, הנתמכות על ידי השלוחה הדרום-אפריקנית של החברה. נהוגות בידי ג'ינאל דה-וילייה (מקום שני בשנה שעברה) ויאזיד אל-ראג'י הסעודי, שהשתתף בפעם הראשונה בראלי של השנה שעברה (ונתן הופעה מדהימה עד שנאלץ לפרוש בשל תקלה), בוודאי נראה אותן בחבורת החוד.

ואם מדובר ב''שואו'' יש לנו את רובי גורדון שמכניס השנה שתי מכוניות ''גורדיני''. אם לשפוט לפי התוצאות בשנים האחרונות, המתחרים המובילים לא צריכים לחשוש ממנו, אבל אין ספק שהוא האלוף הבלתי מעורער ביחסי ציבור... 

משאיות

כמו בכל שנה, המאבק יתקיים בעיקר בין קבוצת קאמאז לבין קבוצת דה-רוי. כל אחת מהקבוצות הכניסה 4 משאיות לראלי, אבל בעוד בקאמאז הכל פתוח והנהגים חופשיים ללחוץ כאוות נפשם ללא אסטרטגיה קבוצתית, בקבוצת דה-רוי כולם עובדים עבור הבוס, ג'ררד דה-רוי הנוהג במשאית האיווקו שתישא את המספר 501.

מי שיכולים לתת ''פייט'' מסוים הם מרטין קולומי הצ'כי עם משאית הטאטרה והנס סטייסי ההולנדי עם משאית המאן, אבל הם יכולים רק ל''דגדג'' פה ושם את הקבוצות המובילות, לנצח אולי סטייג' או שניים, אבל לא יותר מזה.

תגובות

1 תגובות

1

Ogash Ofer

30 בדצמבר 2015 ב 09:35

סקירה מעולה

אני בדיוק עוזב את ארגנטינה...
אבל אולי בשנה מסלול ג׳יפים בעקבות הדקאר