שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

דקאר 2016: סיכום חצי שבוע ראשון

תאונה קשה, מזג אוויר סוער שהביא לביטול הסטייג' הראשון ולקיצור האחרים, ומובילים מפתיעים. אלו היו שלושת הימים הראשונים של הראלי

אין ספק שהמנצחת הגדולה עד כה של הראלי היא סופת האל-ניניו, שטרפה את הקלפים. הסטייג' של היום הראשון בוטל כליל עקב מזג האוויר הסוער, והמסלולים של היום השני והשלישי קוצרו בשל תנאי דרך קשים. וגם כך נאבקו המתחרים בדרכים בוציות ובעייתיות למעבר, שעלו לחלקם בזמן יקר. בנוסף לכך, הראלי נפתח בצורה רעה גם מכיוון אחר: נהגת סינית שאיבדה את השליטה ברכב שלה בשלב הפרולוג, סטתה מהדרך ופגעה בקהל הצופים. התוצאה - 11 פצועים, מתוכם שניים או שלושה במצב קשה

הסטייג'ים הקצרים יחסית עוד לא איפשרו למובילים לפתוח פערים משמעותיים, אבל יש לא מעט הפתעות במיקומים ועובדה אחת בולטת שמזדקרת לעין מעיון בתוצאות עד כה:  מלבד ימאהה, ששומרת על ההגמוניה המסורתית שלה בקטגוריית הטרקטורונים, קבוצות היצרן ששלטו בשנים האחרונות בקטגוריות האחרות, פתחו את הראלי ב''גמגום''. ל-ק.ט.מ יש רק שלושה נציגים בעשירייה הראשונה בדרוג הכללי של האופנועים לאחר היום השלישי, למיני שני נציגים בלבד בעשיריית המובילים במכוניות, ולקאמאז רק נציג אחד בעשירייה הראשונה של המשאיות! 

באופנועים, טובי פרייס (ק.ט.מ) פתח היטב וסיים ראשון את הסטייג' ביום השני, אך ביום השלישי סיים רק במקום ה-37 והוא מדורג תשיעי באוברול. מי שניצח את הסטייג' השלישי הוא חואן ברדה (הונדה), שנמצא במקום השני בדרוג הכללי. במקום הראשון נמצא סטפן סוויטקו מצ'כיה (ק.ט.מ) ואת המקום השלישי תופס במפתיע קווין בנאוידס הארגנטינאי (הונדה), רוכב אנדורו בן 26 שהגיע רביעי בראלי מרוקו האחרון אך זה הדקאר הראשון שלו. כאמור, בעשירייה הראשונה נמצא רק עוד רוכב ק.ט.מ אחד, ווקנר מאטיאס (מקום שישי), עוד רוכב הונדה (פאולו גונקלבס, רביעי), שני רוכבי שרקו (דוקלו הצרפתי במקום החמישי ופדררו גרסיה מספרד בעשירי) ושני רוכבי הסקוורנה (קווינטנילה מצ'ילה בשביעי ופאריה מפורטוגל בשמיני).

בטרקטורונים, זה ימאהה מהמקום הראשון ועד לתשיעי, עם הונדה בודדת בעשירי. אך בעוד שבמקום הראשון אנחנו מוצאים מישהו מוכר בדמותו של אגנציו קסלה, מנצח הראלי ב-2014, במקום השני התמקם בריאן ברגוואנט' מדרום אפריקה, בדקאר השני שלו. ב-2015 פרש כמעט על ההתחלה עקב פנצ'ר באחד הגלגלים, עליו לא הצליח להתגבר משום שלא היה לו סיוע.  את המקום השלישי תופס עוד ''בתול'' דקאר, מרסלו מדירוס מברזיל. אלסנדרו פטרונלי וסוניק נמצאים במקומות הרביעי והחמישי, בהתאמה.

ההפתעה הגדולה ביותר היא אולי בקטגוריית המכוניות. אמרו על סבסטיאן לואב שאין לו ניסיון בראלי מהסוג הזה, ושגם הנווט שלו לא מכיר את ה''מטרייה'' – אבל אלוף ה-WRC  תשע פעמים הוכיח שנהג עילוי  הוא נהג עילוי בכל תחום, ניצח עם הפיג'ו שלו את שני הסטייג'ים הראשונים ונמצא כמובן בראש הדרוג הכללי. במקום השני דה-ויליה (טויוטה) ובשלישי פטרהנסל (פיג'ו). במקומות 4-5 שתי המיני הראשונות והיחידות בעשירייה: הירבונן (עוד נהג חסר ניסיון מה-WRC...) במקום הרביעי ואל-עטייה בחמישי. את העשירייה משלימות עוד שלוש טויוטות (פאולטר מדרום אפריקה במקום השישי, טן-ברינק מהולנד בשביעי, וואסילייב מרוסיה בשמיני); ושתי מכוניות של פיג'ו (דפרה בתשיעי וסאיינז בעשירי). את רובי גורדון מצאנו רק במקום ה-17 ברשימה, את טרהנובה ב-23 ואת נאני רומה ב-30!

גם במשאיות ההפתעה גדולה, כשנהגי קבוצת קאמאז נדחקים אחורה. את הדרוג מובילים שני נהגים מקבוצת מאן, הנס סטייסי במקום הראשון ופייטר ורסלואיס בשני. במקומות 3-5 נמצאות משאיות האיווקו של קבוצת דה-רוי (פדריקו וילאגרה שלישי, ג'ררד דה-רוי רביעי, וטון ון-ונוגטן בחמישי). אדוארד ניקולייאב הוא נהג הקאמאז היחיד בעשירייה (מקום שמיני), שאותה משלימים מרטין קולומי (טטרה) בשישי, אלס לופריאז (איווקו) בשביעי, פסקל דה-באאר (רנו) בתשיעי וסירהאי ויאזוביץ (מאז) בעשירי. לנהגי קאמאז האחרים, שסיימו את הסטייג' השני בתחתית העשירייה הראשונה, הסטייג' השלישי היה נפילה: סוטניקוב סיים במקום ה-20 והוא מדורג 12 בכללי,  קרגינוב סיים 28 והוא מדורג במקום ה-15, ומנצח השנה שעברה, מרדיב, סיים 33 והוא מדורג במקום ה-14.

הצוות של הנהג הבכיר בקבוצת המשאיות של רנו, מרטין ואן דן-ברינק, הצליח לחמוק מהמשאית לאחר שעלתה באש בעקבות התנגשות בקיר. גם סיוע של צוות סוטניקוב, שעצר כדי לעזור בכיבוי השריפה לא הספיק, והמשאית נשרפה כליל. ''הרגשתי שאין לי לחץ אוויר בבלמים'' סיפר ואן דן-ברינק, ''הגענו לפנייה חדה ימינה ואז התנגשנו בקיר. המכונאי שלי יצא החוצה לראות מה המצב וצעק לנו שהמשאית מתלקחת. הצלחנו לברוח החוצה ללא פגע''.

כפי שציינו בתחילת הכתבה, הפערים בין המתחרים מזעריים: 56 שניות בלבד מפרידים בין מקום הראשון לחמישי באופנועים, 11:30 דקות בטרקטורונים,  6:39 דקות במכוניות, 8:27 דקות במשאיות. אלו פערים שיכולים להימחק במהירות בעקבות כל תקלה, שקיעה או טעות ניווט. הסטייג'ים הקשים באמת מחכים למתחרים בהמשך, רק אז נדע האם המפתיעים של ההתחלה ידעו לשמור על מקומם עד לסיום. 

 

סיכום היום השני בוידיאו: מכוניות ואופנועים


Stage 2 Summary - Car/Bike - (Villa Carlos Paz... by Dakar

תגובות

0 תגובות