שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח: נבי רובין

בשולי אזור הצניחה בחולות פלמחים מסתתר מבנה יפהפה ונטוש, שקירות האבן שלו צופנים היסטוריה מעניינת

מסורות מוסלמיות שונות קבעו את מקום מנוחתם האחרון של דמויות בולטות בתנ''ך בארץ ישראל דווקא, למרות שעל פי ההיגיון ועל פי כתבים קדומים הדבר אינו אפשרי. אחד מאתרי הקבורה האלה נמצא בשולי חולות פלמחים, והוא מיוחס לראובן בן יעקב וגם נקרא על שמו – נבי רובין (בכתבים יהודיים, ''ספר הישר'', מקום קבורתו של ראובן מצוין בעבר הירדן). היסטוריונים שונים טוענים שאתר הקבורה במקום הוא של שייח' ערבי לא ידוע, אבל לכו תתווכחו עם מסורות... ישנן עדויות כי כבר במאה ה-11 או ה-12 נערכה עלייה לרגל לאתר, בכל שנה, לציון יום מותו של ראובן.

מה שלא מוטל בספק היא העובדה כי המבנה הגדול שנמצא במקום הוקם במאה ה-15, מעט לפני שהתורכים השתלטו על א''י. האזור היה מיושב עוד מתקופות קדומות, והיה נקודה חשובה על נתיב הסחר מנמל יבנה ים. המבנה כלל, מלבד הקבר, גם מסגד ואולם תפילה וחצרו הגדולה הוקפה בגדר אבן. בימי העלייה לרגל נערך במקום גם יריד מסחרי ענק ועשרות אלפי אנשים היו פוקדים אותו.

בשנות השלושים של המאה הקודמת הגיע לאזור שבט בדואי, ככל הנראה מסיני, והתיישב בנבי רובין. שטח הכפר היה כ-30 אלף דונם ואדמותיו השתרעו בים החולות בואכה יפו. בתקופה זו הגיעו חגיגות העלייה לרגל לשיאן (חגיגות דומות נערכו בנבי מוסא, עוד ציון קבר מוסלמי של יהודי שעל פי התנ''ך לא הגיע לארץ ישראל...).

בפתיחתה של מלחמת השחרור, מטוס שעשה דרכו מסדום לתל אביב נחת נחיתת אונס בחולות ליד נבי רובין. על המטוס היו שמונה אנשים, כולל הטייס. שניים מהם החליטו לצאת רגלית לכיוון תל אביב, כדי להזעיק עזרה. ששת האחרים, ביניהם אשה אחת, נתפסו על ידי כנופיה חמושה. חמישה מהם הוצאו להורג והשישי, שהעמיד פני מת, ניצל.

בתגובה לרצח, ביצעה חטיבת גבעתי באוגוסט 1948 את מבצע ''ניקיון'' בנבי רובין. התושבים גורשו, בתי האבן פוצצו ומבני העץ הועלו באש. בשנות ה-60 הרס מינהל מקרקעי ישראל את הבתים שנותרו במקום וצריח המסגד, שהיה סימן ההיכר הבולט של המבנה, התמוטט בשנות ה-90. היום, פוקדים את המקום מתפללים יהודים בודדים והוא משמש נקודת מפגש לג'יפאים תושבי האזור.

כיצד להגיע: מחורשת הצנחנים הסמוכה לנחל שורק, על הכביש המוביל לחוף פלמחים, אפשר להגיע לנבי רובין ברכבי שטח בשתי דרכים. האחת, המסומנת ירוק, נעה כולה בדיונות בשולי שטחי הצניחה; השנייה, המסומנת כחול, נמצאת צמוד לנחל שורק ורק לקראת סופה פונה לתוך הדיונות. בעלי רכב פרטי יכולים להשאיר את רכבם ליד החרושה ולהגיע למקום ברגל (הליכה של כק''מ לכל צד).

למסלול טיול באזור: מאנדרטת הצנחנים לשטחי הצניחה (אחד המסלולים הראשונים שפורסמו באתר, נשמח לעדכונים)

תגובות

1 תגובות

1

דורית נשר

17 בפברואר 2016 ב 15:26

כתבה חדשה - נקודה בשטח: נבי רובין

חשוב לציין: 1. מקור האמונה המוסלמית על מקומות הקבורה אינו נעוץ בקוראן, כך שהסתירה אינה בין התנ''ך לקוראן אלא בין התנ''ך למנהגים המוסלמים. 2. הנוסע השישי ניצל תודות לבדואי שעבד עבור שירות המודיעין של  ''ההגנה''. כתבה יפה ומעניינת.