למי זה לא קרה? מנסים לעלות עלייה חדה ובאמצע נעצרים!
עכשיו השאלה מה עושים? מה הסכנות והכי חשוב: איך יוצאים בשלום מהמצב הלא נעים?
טיפ שטח משנת 2016 שהתעדכן בשנת 2022 ומתרענן בשנית באוקטובר 2023
מאת: Ofer Ogash
03/10/23
לא להצליח לטפס עלייה (ובשפה המקצועית: עלייה שנכשלה) זו לא בעייה! זה קורה לכול מי שנוהג בשטח ובטח ובטח למי שמאתגר את עצמו ואת כלי הרכב שלו בעליות חדות או ארוכות או גם חדות וגם ארוכות.
הסיבות לכשלון הן לרוב פשוטות ומתחילות בחוסר תכנון נכון של העלייה (מקצועיות), הערכת חסר של תלילותה, חוסר הכרה של משטח הטיפוס והאחיזה שהוא מספק, חוסר ''כוח'' של כלי הרכב, כשל טכני (המנוע שובק, משהו נשבר ברכב...) ואף בגלל רגע אחד של חוסר תשומת לב.(הסרטון רץ ברשת ואנו לא מכירים את הנפשות המצולמות בו)
המצב הפיזיקלי הוא פשוט: בעלייה חדה במיוחד יש מעט משקל על הגלגלים שמקדימה (רוב המשקל עובר אחור בגלל השיפוע), לרוב המשטח הוא בעל אחיזה נמוכה, ואז הגלגלים הקידמיים שלא אוחזים (בגלל המשטח ובגלל שאין עליהם משקל) מחליקים! והכלל אומר: גלגל שמחליק רוצה להוביל!
וכך כשאתם בשיפוע חד ונותנים גז קדימה - הגלגלים הקידמיים מחליקים ומושכים את הרכב הצידה לעבר שיפוע הצד המסוכן. היה ושיפוע הצד חריף ו/או יש קצת מהירות וטילטול של הרכב (דבר המחריף את השיפוע) ימצא עצמו הרכב (והנוסעים שבתוכו) מתהפכים על הצד ובמקרה הגרוע גם ממשיכים להתגלגל מטה מבלי יכולת שליטה על כלי הרכב.
חזרו והסתכלו שוב בסירטון הראשון וראו את הנהג עף מהרכב באחד הגלגולים (ואולי הרכב אף מתגלגל עליו ודורס אותו). לו הנהג היה מקצועי וחוגר עצמו בחגורת בטיחות (קישור) הוא היה ממשיך להתגלגל עם הרכב, כשהחגורה, כריות האוויר וכלוב ההתהפכות (קישור) של הרכב היו שומרים עליו!
ושוב למה זה קורה?
הגלגלים הקידמיים, שכמעט ואין עליהם משקל, מאבדים אחיזה ואז מחליקים. ולפי הכלל: גלגל מחליק רוצה להוביל! מושכים את הרכב לשיפוע צד ומשם הדרך להתהפכות / התגלגלות קצרה.
המלצה: ראשית שמרו על הטבע! (מקום ההתהפכות אסור לנסיעה) ושנית - אל תתגרו ואל תנסו לבדוק מה מגבלת כלי הרכב שלכם - כי כשזו מגיעה - לא ניתן לחזור לאחור!
10 תגובות
1
leornevo
24 בפברואר 2016 ב 22:12
טיפ נהיגה - עלייה שנכשלה
2
אורח/ת
17 ביולי 2016 ב 20:51
טיפ נהיגה - עלייה שנכשלה
חשוב מאוד - לדעת וליישם
3
leornevo
09 בספטמבר 2016 ב 21:53
עליה שניכשלה =- מה קרה לנהג
במיקרה הזה היה לנהג הלא מנוסה אולי מזל שלא היה חגור,, הוא עף בסלטה השביעית ופונה עם מסוק "רק" עם רגל מרוסקת ,, לפי התמונות איך הרכב הגיע למטה אחרי עוד 100 מטר וכ13 גלגולים - ה"כלוב" לא החזיק מעמע וכל התיקרה קרסה,,,,(מפא אנשים שהיו שם) ,, ללא קשר הוא כמובן לא הקשיב לאף אחד גם כאשר ביקשו שיעצור, יעגן ויגרר ,,,,
4
Ogash Ofer
17 בספטמבר 2016 ב 16:45
עליה שנכשלה והתהפכות - סרטון חדש
הוספתי סרטון חדש שאפשר ללמוד ממנו. אומרים שהמנוע של הטויוטה כבה לפני סוף העלייה ומכאן אובדן האחיזה וההתגלגלות.
5
Ogash Ofer
26 במרץ 2018 ב 19:28
קבלו טיפ חשוב של מיכה קראוס:
בעלייה הפעילו את מערכת בקרת הירידה במדרון HDC - כדי שאם העלייה תיכשל תוכלו לחזור ברוורס בבטיחות ובקלות.
6
שאולין
29 בינואר 2021 ב 11:04
עצירת הגלגלים הקדמיים חזקה בהרבה מהאחוריים, מאחר ואין עליהם משקל הם מחליקים ומאבדים אחיזה, לכן השימוש בברקס צריך להיות זהיר מאוד.
ברכב ידני ניתן לשלב לרוורס ולתת למנוע לבלום תוך סיבוב מתמיד של כל הגלגלים.
ניתן גם להיעזר במעצור יד אשר יגביר את הבלימה לציר האחורי.
7
Ogash Ofer
29 בינואר 2021 ב 11:11
עצירת הגלגלים הקדמיים חזקה בהרבה מהאחוריים, מאחר ואין עליהם משקל הם מחליקים ומאבדים אחיזה, לכן השימוש בברקס צריך להיות זהיר מאוד.
ברכב ידני ניתן לשלב לרוורס ולתת למנוע לבלום תוך סיבוב מתמיד של כל הגלגלים.
ניתן גם להיעזר במעצור יד אשר יגביר את הבלימה לציר האחורי.
8
Ogash Ofer
08 במרץ 2022 ב 11:05
נוסף סרטון משבת של רכב המאבד שליטה ומדרדר לאחור בעקבות "עלייה שנכשלה".
סעו בזהירות ובמקצועיות!
9
אורח/ת - אלעד התותח
08 במרץ 2022 ב 15:16
חשוב מאוד!
תודה רבה על השיתוף
10
Ogash Ofer
05 באוקטובר 2023 ב 06:08
טיפ שטח משנת 2016 שהתעדכן בשנת 2022 ומתרענן בשנית באוקטובר 2023
תגובות