שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים - קיה ספורטאז' KIA Sportage, אפריל 2016

הספורטאז' הציע לעם פנאי–קומפקטי במחיר של משפחתית - וגרף את הקופה. האם לדגם החדש הכלים להצליח כמו קודמו? ירדנו דרומה למצוא תשובה.

יורש העצר וטקס ההכתרה

''כשהגעתי לפני תשע שנים ציפיתי שאוכל לעשות שינוי, אבל הצורה בה כל זה התרחש הייתה פשוט נהדרת. לא העזתי לחלום על כך שנגיע לכאן''. דברים אלה אמר לי, בהשקת הספורטאז' בגרמניה, פיטר שרייר - המעצב הגרמני ששינה את פני קיה והפך לנשיא בקונצרן יונדאי/קיה הקוריאני.

נדמה לי שהלך רוח זה יכול לשקף גם את התחושות בקיה ישראל עם השקת הספורטאז' החדש. קיה משיקה את הדגם זמן קצר לאחר שהוכתרה כמותג המוביל בישראל ב–2015, ולא מעט בזכותו של רכב הפנאי הזה. קיה התקדמה מ א ו ד בישראל מאז עברה לידי טלקאר ב–2007, ואין כמו הספורטאז' להוכיח שהיא הפכה מנגררת ליוזמת ומובילה.

קישורים:

מבחן דרכים: קיה סורנטו KIA Sorento

קיה ספורטג' 1,600 KIA Sportage

קיה ספורטג' אורבן Kia Sportage

קיה ספורטאז' - KIA Sportage

מהפיכה

הספורטאז' היוצא לא היה הטוב בקבוצתו, אבל שינה את הרגלי הקנייה ב–2015. עם גרסת 1.6 ליטר במחיר של משפחתית, רכב הפנאי הזה שינה את שוק הרכב בישראל. ספורטאז' היה לא רק הנמכר מסוגו, אלא, וזה השינוי המשמעותי, שלישי בטבלת המכירות - עוקף דגמים רגילים רבים. קיה גררה גם מתחרים כמו יונדאי, ניסאן ופיג'ו להוריד מחירים ולהציע גרסאות

וזלות, ובאמצעות התמחור וההצלחה הראתה שהציבור רוצה פנאי. במהלך 2015 הציגה יונדאי את טוסון החדש, ואחריה השיקה קיה את האח - הספורטאז' החדש.

וסון הגיע ראשון (באוקטובר), ותומחר ב–143,000 שקלים; ספורטאז' מתייצב כעת - ויש לו מעמד והישג לשמור עליהם. והשאלה עם היציאה להשקה המקומית כפולה: איך הדגם החדש, והאם יש לו הכלים להצליח כמו קודמו.

נראה שבדור הרביעי מצא הספורטאז' את ה''אני'' שלו, עם עיצוב בהשראה אירופאית והופעה בעלת ניחוח יוקרתי. למרות שהדגם החדש גדול מקודמו - 3 ס''מ בבסיס הגלגלים, 4 ס''מ באורך - בקיה שמרו על קשר ישיר עם הדגם הקודם וזה בולט בעיקר בצד. האחוריים, עם הפנסים הצרים, נראים מודרניים ונאים יותר וספוילר עילי מוסיף להופעה. אבל את ההפתעה שמרו הקוריאנים לחזית עם ''אף טיגריס'' ענק וגבוה שגדל לממדים של לוע. לוקח זמן להסתגל לחזית האגרסיבית, ואני לא בטוח שהיא תמצא חן בעיני כולם, בייחוד כולן. לטעמי התוצאה נאה, בולטת, חסונה ועכשווית יותר.

מתחילים

את הדרך דרומה אני מתחיל בגרסת ה–2.0 ליטר המהודרת, אבל החלק המעניין שייך כמובן לגרסת ה–1.6 אורבן. זו הגרסה שתיטול שני–שליש ממכירות הדגם ואמורה לככב בטבלת המכירות גם ב–2016. מנוע ה–1.6 ליטר הינו גרסה משופרת, נקייה וחסכונית לזה שפגשנו בדגם היוצא.

החידוש העיקרי בדגם החדש, בנוסף לגידול בממדים, הוא האבזור. הספורטאז' כולל מערכות בטיחות מתקדמות עם התרעה על סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי ומערכת למניעת תאונה שיכולה להאט מ–180 קמ''ש, לבלום מ–80 קמ''ש ולזהות גם הולכי רגל.

בנוסף, כולל הדגם החדש גם פיצול מיזוג לאחור, שמשות כהות, ומולטימדיה מקומית (לא מבריקה) הכוללת בלוטות', מצלמה ואפליקציית וויז. ממושב הנהג הספוראטז' החדש אינו נראה בסיסי. קיה שמרה על ''אווירת פנאי'' עם תנוחת נהיגה גבוהה וסביבת נהג אנכית ומסיבית למראה. הפלסטיק נראה חסון אך הוא פחות איכותי ומזמין בהשוואה למקובל בנבחרת גרמניה, ולא כל הפריטים נראים מודרניים. אולם, הדבר שמפריע יותר מכל הוא שפע השחור שיוצר אווירה עגומה. המחוונים החדשים ברורים, והנדסת האנוש טובה אבל המושבים הקדמיים לוקים. זה של הנהג לא נוח במיוחד וזה של הנוסע נמוך מדי. מאחור, המרחב נאה ומסעד הגב של המושב ניתן לכיוון. תא המטען גדול ונוח לשימוש.

מתכון מוכר

מבחינת ביצועים אין הפתעות. אחרי שהדור הקודם הפגין שאין לו כל בעיה להסתדר עם מנוע קטן יחסית, החדש מראה שדבר לא השתנה. הביצועים נאותים (12.1 ש' ל–100 קמ''ש), היכולת סבירה והפעולה הנכונה של התיבה מסייעת. במצבי קיצון ניתן להיעזר בתפעול הידני. בידוד רעשי המנוע טוב מאשר קודם.

עם זאת, תחת עומס בעליות והאצות ביניים בעקיפות - ביחוד מעל 4000 סל''ד - פעולת המנוע רועשת מדי והתחושה היא שהוא מתאמץ. לפחות בהשקה נראה היה שצריכת הדלק השתפרה מעט. נתון הצריכה בנהיגה רגועה היה 12 ק''מ לליטר, וביום מגוון יותר עשוי להגיע ל–10 ק''מ/ל'.

מפה לשם

פנייה ראשונה ואני מופתע: האחיזה אינה מרהיבה אבל ההתנהגות טובה, עם שינויי כיוון נכונים ותגובות מדודות למצערת כולל הידוק קו מכיוון האחוריים. המרכב המגודל רוכן מעט, אבל הריסון נכון והשליטה מלאה. הספורטאז' עלול לרקוד על גלים, ובפניות זה סידור לא מוצלח, אבל הוא לא מרבה בכך.

ההיגוי פחות מרשים; המשקל קל מדי, הפעולה לא לינארית והתחושה לכן היא של חוסר דיוק. הבלמים פועלים היטב ומוסיפים ליכולת. מערך שמירת הנתיב נוטה להפריז בהתערבות ומעט מפריע. נוחות לא הייתה הצד החזק בדגם היוצא, ובדגם החדש מדובר בנושא מורכב. במהירות איטית בעיר הספורטאז' מתקשה בסינון מהמורות בינוניות וטלאי כביש. רעש פעולת הבולמים יוצר גם תחושה עסוקה.

במהירות גבוהה המצב משתפר, אך עדיין שיבושים גדולים וחיבורי כביש מורגשים ואינם מוחרשים. יחד עם רעשי הכביש והרוח, הנסיעה בספורטאז' אינה שקטה. מכיוון שהספורטאז' נוטה להגיע לחברות ליסינג, אנחנו מנחשים שלא רק אביבי ירד איתו לשביל.

כמו בדגם הפורש, גם הספורטאז' החדש מקנה אשליה של רכב שטח גם כשיורדים מהכביש, וכל עוד מדובר בשבילים מפולסים הוא אכן מרגיש בבית: חסון ובמפתיע גם נוח - הודות לפעולת בולמים המתאימה למהירות האופיינית שם - ולכן קל לייצר איתו קצב טוב. כאשר השקעים מעמיקים והסלעים גדלים, הפוזה מצטמקת ורעשי המתלים גוברים. כמו בעבר יש לספורטאז' נטייה להיות קרוב מדי לאבנים, גם אם הן לא מאיימות.

עומד בציפיות

מה שנראה כמו ספורטאז', נוסע כמו ספורטאז' - יימכר כנראה כמו ספורטאז'. הדור החדש נראה טוב מקודמו, מרווח יותר, חסון ממנו, מאובזר משמעותית מאשר בעבר - בבטיחות ובנוחות - ובעיקר אינו סובל ממגרעות ''שוברות–עסקה''. והיינו שמחים לנוחות נסיעה טובה יותר.

הספורטאז' החדש מעניק ללקוחות את מה שהם רוצים: רכב פנאי קומפקטי שלא נראה בסיסי - וכמעט במחיר של משפחתית: 138,000 שקלים. הקהל כבר הצביע בעד הנוסחה, ולכן למרות עליית המחיר הקלה, אבל תודות לממדים שגדלו, האבזור שהתעשר ותמחור המתחרים הישירים, נראה שלקיה יש שוב המפתח ללהיט התורן של 2016.

זה מה שיש

הספורטאז' מוצע במספר גרסאות ורמות גימור, בנוסף ל–1.6 ל' אורבן. גרסת ה–2.0 ל' מוצעת ברמת אורבן (153,000 שקלים) הכוללת בנוסף בקרת שיוט, בחירת מצבי נהיגה וחישוקי ''17; ל–LX (168,000 ש') גם בקרת אקלים וגג זכוכית; ה–EX (177,000 ש') מוסיפה עור וחישוקי ''19. בפסגת ההיצע גרסת הנעה כפולה, 1.6 ל' טורבו - 177 כ''ס, תיבה דו–מצמדית 7 הילוכים, 9.1 ש' ל–100 קמ''ש - עם חישוקים ייחודיים, לד גם מאחור ובפנסי הערפל, מפתח חכם, חיישנים היקפיים, פקדי הילוכים בהגה ותפעול חשמלי למושבים. המחיר: 185,000 שקלים.

2.0 ליטר. יותר ביותר

להשקת הדגם התייצבה גם גרסת 2.0 ליטר מהודרת (EX; ראו תיבה). ההבדלים הבולטים למראה ולתחושה נמצאים בתא הנוסעים, ואלה כוללים ריפוד עור נאה למושבים, דיפון רך בדפנות, עושר רב יותר של גוונים, כולל ''שחור פסנתר'' לחלקים בידיות ובאזור בקרת האקלים, שאינה נמצאת בגרסה הבסיסית. המושבים עצמם נוחים יותר ומציעים הקשחת מסעד בתפעול חשמלי. גם גג הזכוכית המרשים למראה וחישוקי ''19 (''16 ב–1.6 ל') מוסיפים הרבה להופעה.

מנוע ה–2.0 ל' דומה לזה שמוצע בטוסון ועם 155 כ''ס הוא חלש מזה שבדור היוצא. הוא אינו תזזיתי (11.1 ש' ל–100 קמ''ש), ובהשוואה ל–1.6 הוא לא רק חזק יותר אלא בעיקר פועל באופן פחות מאומץ, מה שמוצא ביטוי בעיקר בעליות או בעקיפות מהירות. מנוע זה גם מעט שקט יותר, למרות שגם כאן הרעש מרים ראשו בסל''ד גבוה (כאן ב–4500). צריכת הדלק נעה בין 11.5 ק''מ לליטר בשיוט ל–7.5 ק''מ/ל' בדרך מאתגרת.

גם כאן ההגה מלאכותי בתחושה, אבל מצב ''ספורט'' (החלבי) מוסיף משקל. כיול המתלים שונה, ויחד עם חישוקי 19'' וצמיגים נמוכי חתך, ריסון התנודות טוב יותר והאחיזה עדיפה. גרסה זו מבליטה שהספורטאז' יכול להתנהג בצורה מהנה, יודע לשלוח את האחוריים לפסיעות מדודות ובכלל בעל יכולת דינמית עדיפה. למרות הצמיגים והכיול, נוחות הנסיעה אינה פחותה במהירות נמוכה, עדיפה במהירות גבוהה ורעשי הכביש נשמעים פחות.

קיה ספורטאז’ אוט’, 1.6 ליטר

מנוע 4 ציל’, קדמי, רוחבי, 1591 סמ''ק, הזרקה ישירה,

תזמון 16 שס’, גל-זיזים עילי כפול, תזמון משתנה,

הספק/סל''ד 132

כ''ס/6300,

מומנט/סל''ד 16.4 קג''מ/4850,

תמסורת אוט’ 6 היל’,

הנעה קדמית,

קוטר סיבוב (בין מדרכות) 10.6 מ’,

מתלים קדמיים מקפרסון, מוט מייצב,

מתלים אחוריים רב חיבורי, מוט מייצב,

בלמים ק’/א’ דיסקים מאווררים/דיסקים,

מערכות עזר בלימה עצמאית,

בקרת סטייה מנתיב אקטיבית,

אורות גבוהים אוטומטיים,

צמיגים 215/70-16 ,

בסיס גלגלים 267 ס''מ,

אxרxג 164.5x185.5x448 ס''מ,

משקל 1460 ק''ג,

תא מטען 466 ל’,

מיכל דלק 62 ל’,

מהירות מרבית (יצרן) - קמ''ש,

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) - שנ’,

צריכת דלק (ממוצע מבחן) 10 ק''מ/ל’,

דרגת זיהום 12,

מחיר 138,000 שקלים,

אחריות 36 חודשים,

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP) (2015) ,

בטיחות מבוגרים 90%, בטיחות ילדים 83%, הולכי רגל 49%

תגובות

7 תגובות

1

אורח/ת

10 באפריל 2016 ב 23:09

נראות זה עניין של טעם אבל

בכל מה שקשור לאבזור ולפן הבטיחותי- אין ספק שקיה השקיעו המון מחשבה והפכו את הדור הנוכחי לרכב בעל תמורה גבוהה בהחלט למחיר.

2

אורח/ת

11 באפריל 2016 ב 19:15

מכונית לתפארת

החל מהעיצוב שלדעתי עוצר נשימה (לטובה) ועד לעובדה שזה טנק ששומר על המשפחה בטוחה מבפנים, זאת חתיכת מכונית נפלאה. הכי מפתיע אותי שלפני נגיד 10 שנים, לא הייתי מתאר לעצמי שקיה תייצר מכוניות כל כך איכותיות.

3

urileshem

13 באפריל 2016 ב 11:27

אז בעצם למה שמישהו יקנה משהו אחר?

חלק מההגדרה של שוק משוכלל בכלכלה היא שלכל המוכרים והקונים מידע מלא על כל המתרחש בשוק. וכל קונה חופשי להתקשר עם כל מוכר ולהיפך.

אז שכל הקונים מכירים את כל המתחרים בשוק ואף אחד מהמתחרים נכון להיום לא נותן את מה שהספורטאז' נותן במחיר הזה מה יעשו המתחרים?

4

אורח/ת

07 במאי 2016 ב 03:09

אפשר לדעת יותר על נתוני צריכת הדלק

לדגם אורבן 1.6 אפשר עוד מידע לגבי הדלק?
והאם הרכב נוסע טוב או מרגיש כבד?

5

mental6

08 במאי 2016 ב 00:25

כתבה חדשה - מבחן דרכים - קיה ספורטאז' KIA Sportage


הספורטאז' כמו הרבה SUV  אחרים אינו רכב שטח. הוא נוח, הוא בטיחותי, הוא טוב, אבל מיועד לכביש ולדרכי עפר מהודקות (כורכר)

6

אורח/ת

11 ביוני 2016 ב 15:36

מבחן דרכים - קיה ספורטאז'

גם אני רוצה

7

אורח/ת

20 במרץ 2017 ב 00:55

מבחן דרכים - קיה ספורטאז'

מחפש לקנות 0544233036