עד שהצבא יחליט אם להזמין עוד כמה מאות יחידות של הג'יפ החדש או שלא - ערכנו ביקור בתעשיות רכב נצרת (תע''ר), התוודענו לסופה 4 החדשה וערכנו סיבוב הדגמה לקצינים שעתידים לקבל את ההחלטה הגורלית
מאת: אתר השטח הישראלי
29/02/16
בשנים האחרונות, מפעל תע’‘ר (תעשיות רכב נצרת) בנצרת עילית שהוא מפעל הרכב היחיד בישראל, הוא לא מקום שמח במיוחד. היכן שפעם עסקו מאות פועלים בייצור ג'יפים, נ’‘נים, אבירים, משאיות ואפילו כלי רכב אזרחיים כמו דגמי פורד אסקרוט וטרנזיט, נמצאים היום רק כמה עשרות עובדים ופס הרכבה מנומנם שמרכיב בעצלתיים ג'יפי מפקדים עבור צה’‘ל שמגיעים לכאן בערכות להרכבה ארוזות בארגזים. שאר המפעל עוסק בייצור נגררים ושאר עבודות מתכת כבדות.
ג'יפ סופה סימן 4 הוא לא רכב שטח חדש ומהפכני. זהו יותר שדרוג עמוק לסופה 3 המוכרת, שמבוססת על ג'יפ J8 (גרסה צבאית לרנגלר) מתוצרת קרייזלר.
אחרי שהסופות 3 צברו פרק שירות משמעותי והדגם אף עבר שדרוג אחד, הגיש צה’‘ל את דרישותיו לשינויים והסופה 4 היא תשובת תע’‘ר לרשימת הרג'קטים ודרישות הצבא.
קישורים לכתבות מקו הייצור על סופה 2 ועל סופה 3:
הבית של הסופה 2 - 30/06/2006
ג'יפ סופה 3 - 24/08/2011
אז מה יש כאן? חיצונית הם נראים בדיוק אותו דבר!
השינויים הם בדברים קטנים אבל חשובים:
מוטות רדיוס נוספו לקפיצי העלים האחוריים, על מנת לצמצם את תופעת ה-AXLE-WRAP תחת עומס,
בידוד הרעשים והחום שופרו,
דלת אחורית חצויה לשניים (חלון מתרומם בנפרד מהדלת) בדומה לזו שברנגלר החליפה את הדלת הבודדת הגדולה והכבדה ועוד כמה שינויים קטנים...
יחידת הכוח נותרה טורבו דיזל 2.8 ליטר מתוצרת VM האיטלקית, עם 4 בוכנות בטור, 200 כ’‘ס ו-45 קג’‘מ.
תיבת ההילוכים נשארה אוטומטית בעלת 5 מהירויות (RFE45 של קרייזלר) ותיבת העברה עם הילוך כוח ביחס 2.72:1.
הסרנים הם דנה 44 קדמי מחוזק ודנה 60 אחורי עם דיפרנציאל מוגבל החלקה ונתמכים בבולמי זעזועים מתוצרת בילשטיין.
יחס ההעברה הסופי הוא 3.73:1 והגלגלים הם בקוטר 31 אינץ' מתון למדי (ביחס לגודל הג'יפ).
הדגש בסופה 4 נשאר על עמידות, חוסן מבני גבוה וכושר העמסת משקל רציני בהשוואה לג'יפ רנגלר אנלימיטד עליו הוא מבוסס - להבדיל מהרנגלר האזרחי (קישור לרנגלר J8 הצבאי), הסופה 4 נדרשת להוביל בנוחות 5 חיילים על ציודם, מכשירי קשר ושאר ציוד כבד, מה שמסביר אולי את נוקשות המתלים ובהתאם את מהלכם המוגבל יחסית.
שני מבחני דרכים לרנגלר האזרחי (מנוע בנזין):
ג'יפ רנגלר JEEP Wrangler במבחן דרכים
האבזור הפנימי הוא בסיסי ביותר ונועד להפגין עמידות - המושבים מרופדים בבד שחור פשוט ועבה ומנגנוני החלונות ידניים כמו פעם - עם ‘‘מנואלות’‘ והמראות מתכווננות ידנית בהושטת יד אל מחוץ לחלון - אפילו לא מתוך הרכב.
בהתאם לדרישת צה’‘ל, בסופות הצבאיות אין מערכות עזר אלקטרוניות דוגמת בקרת יציבות ESP ובקרת משיכה, ואפילו לא כריות אוויר לנהג ולנוסע במושב הקדמי - משום שעל הפאנל הקדמי מותקנים מנשאים מתכתיים לציוד קשר. (וזה גם יכול להסביר מדוע הסופה 4 לא תימכר לשוק האזרחי).
את נסיעת ההדגמה ערכנו לקציני צה’‘ל באזור יער בית קשת - בחרנו בכמה שבילים שמייצגים את כושר העבירות המכובד מאוד של הג'יפ הישראלי - ציר משובש עתיר בסלעים גדולים ושלוליות בוץ, כמה עליות וירידה אחת תלולה וחלקלקה שאת כולם בלעה הסופה 4 כלאחר יד ורק מטעמי בטיחות ברורים העדפנו לא לנסות אתגרים נוספים שהג'יפ היה כנראה מתמודד איתם בקלות יתרה.
מיותר לציין שעתידו של פס הייצור של הסופה מותנה בהזמנת הג'יפים על ידי הצבא - האם צה’‘ל ימשיך לשמור אמונים לסופה ויזמין ''נאגלה'' נוספת? כולנו מחזיקים אצבעות למפעל תע’‘ר.
קישור לעוד כמה תמונות של הסופה 4
5 תגובות
1
אורח/ת
29 בפברואר 2016 ב 12:43
סופה 4 - תהיה בצה’‘ל או לא?
2
bergman
29 בפברואר 2016 ב 20:34
בקרת יציבות - סופה 4
הערתך שבהתאם לדרישת צה''ל אין בסופה מערכת בקרת יציבות אינה נכונה
3
Ogash Ofer
29 בפברואר 2016 ב 23:06
בקרת יציבות - סופה 4
4
אורח/ת
19 בנובמבר 2016 ב 09:13
סופה 4
5
אורח/ת - רוני
28 ביולי 2017 ב 13:20
נו ,,,הזמין?
תגובות