שטח 4X4 > מסלולי טיול > מרכז וגוש דן

מסלול טיול – חולות ניצנים

מדרום לאשדוד בין כביש 4 לחוף הים נמצא אזור חולי הרפתקני המכיל דיונות חול גבוהות, ביניהם אגמי מים ובוסתני עצים ושפע של שבילים ותלוליות חול אתגריות למערכת המתלים ולנהג. חציו הדרומי של המסלול חוצה שמורת טבע בה יש להקפיד על השבילים המסומנים ואילו חלקו הצפוני של מסלול הטיול פתוח ומורשה לנהיגה על הדיונות – בעליות, בירידות ובבאמפים שביניהם.

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

כביש 4, ניצן, באר גנים, בט’‘ר ניצנים, ברכות ניצנים, חוף ניצנים, אשדוד, עד הלום, הדיונה הגדולה.

קישור למסלול משנת 2006 מניצנים לחולות אשדוד

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות קלה ומתאים לכל כלי הרכב עם הנעה כפולה (לרבות ג'יפונים - ראו: האתגר בנהיגה בג'יפון).

נדרש ידע בסיסי בנהיגה בשטח חולי (ראו טיפ נהיגה בחולות, בהמשך הכתבה) והכי חשוב – רכב נוסף ורצועת גרירה למקרה בו צריך ‘‘חילוץ’‘ קטן.

המסלול עובר על שבילים ברורים או מסומנים בחלק הדרומי המוכרז כשמורות טבע ושם יש להקפיד שבעתיים. אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני המזהם את הטבע והיכול להביא לחנק של החיות בטבע. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח!

שימו לב למשתמשים האחרים בשטח, במיוחד להולכי הרגל, ואפשרו להם לטייל בבטחה וללא פחד.

המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה’‘ל ואפשרי לנסיעה בכל ימות השבוע (ואף מומלץ לאמצע השבוע).

אורכו של המסלול כ-25 ק’‘מ בכביש ובשטח והוא יארך בין 3 ל-6 שעות, בהתאם למהירות הנסיעה וזמן ‘‘משחקי הדיונות’‘ לאורך הדרך.

ניווט במסלול

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 15 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף הכתבה (במסלול זה מומלץ להיעזר במכשיר ניווט).

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000, הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.

בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.

שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

שיטת הניווט בחולות

הניווט במסלול הנוכחי ובמיוחד בחלקו הצפוני, מעט ‘‘טריקי’‘ בגלל ריבוי השבילים בשטח אשר אינם מופיעים על המפה ואינם מסומנים בסימון שבילים.

אז מה עושים? יש לנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר השביל המרכזי – הרחב והבולט יותר. וכמו תמיד - בנקודות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה בטרם יציאה לדרך ותוך כדי הטיול על מנת להבין היכן נמצאים במרחב.

הכנות למסלול בחולות

למסלול בחולות יש לצאת לפחות עם עוד רכב4X4 - אשר יכול להושיע אתכם בקלות באמצעות רצועת גרירה וזוג שאקלים!

ציוד גרירה בסיסי: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מזמרה (רוב הצמחייה בצידי השבילים רכה ואינה שורטת),

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מומלץ: מצלמה,

ולא לשכוח: מים ומזון מספיקים.

טיפ נהיגה בשטח חולי

בשטח חולי כדאי להפחית את לחץ האוויר בצמיגים (לכ-15-20 PSI בצמיג) וזאת על מנת להקל על הרכב (והנהג). הפחתת לחץ האוויר מגדילה את שטח המגע (הפנים) של הצמיגים עם הקרקע החולית וכך הרכב ישקע פחות בתוך החול העמוק. שימו לב כי מרווח הגחון שלכם קטן ומכלולי הרכב קרובים יותר לפגיעה מהקרקע. היזהרו ושמרו על הצמיגים שכן הפחתה של לחץ האוויר חושפת את דופן הצמיג לפגיעת חיצוניות וקרעים שלא ניתנים לתיקון.

בנסיעה בשטח חולי השתדלו לשמור על השבילים המהודקים – ירידה הצידה לתלוליות ולדיונות מבטיחה קצת תקיעות ושקיעות – מצוין למי שאוהב זאת!

בשטח חולי הנסיעה רציפה, במהירות גבוהה (יחסית) וקבועה, חשוב לנסוע בקו ישר עם כמה שפחות הפניות של ההגה וזאת על מנת לשמור על התנופה קדימה.

עצירה תתבצע רק במקום גבוה עם הפנים לכיוון הירידה ויש להקפיד לנסוע ממקום גבוה למקום הגבוה הבא ולא לעצור במרכז ה’‘אמבטיות’‘. חשוב להאט באמצעות החול ולא בבלימה חזקה המשקיעה את הגלגלים הקדמיים בחול.
על הרכב השני לשמור מרחק ולא להיכנס יחד עם הרכב שלפניו לאותו תא שטח ולאותו מכשול/בעיה על מנת שבמקרה הצורך יוכל לחלץ את הרכב הראשון אחרת ‘‘טובעים השניים מן האחד’‘ (להקת כוורת).

שימו לב לשבילים עם מהמורות ‘‘באמפים’‘ עליהם יש לשמור על הגחון של הרכב ולנסוע בקצב הנכון לכם כנהגים ולכלי הרכב.

קישור לטיפ הנהיגה המלא בשטח חולי

תחילת המסלול:

בצומת ניצן שעל כביש 4 בפנייה מערבה לכביש 3631.

נ.צ. 16 צומת ניצן ובאר גנים

צומת ניצן ובאר גנים

ניצן הוא יישוב קהילתי השייך למועצה אזורית חוף אשקלון בעל אוכלוסייה דתית לאומית. הוקם בשנת 1943 כקיבוץ ניצנים, במלחמת העצמאות (1948) נכבש וחרב ע’‘י המצרים (שנעצרו מעט צפונה ב-’‘הד הלום). לאחר מלחמת העצמאות הוקם מחדש קיבוץ ניצנים במקום בו הוא שוכן היום, מצידו המזרחי של כביש 4. ובמיקום המקורי הסוכנות היהודית את כפר הנוער ניצנים שפעל עד שנת 1989. בשנת 1998 הוקם במקום היישוב ניצן ובשנת 2005 הורחב באופן משמעותי עם קליטת המשפחות שפונו מרצועת עזה.

דרומית לניצן ומצפון לאשקלון הוקם בשנת 2005 היישוב: באר גנים המאכלס משפחות מפונות מרצועת עזה. שם היישוב מורכב מראשי התיבות של תשעה מיישובי חבל עזה שפונו במסגרת תוכנית ההתנתקות: בדולח, אלי סיני, רפיח ים, גדיד, גן אור, נצר חזני, נווה דקלים, ניסנית, ומורג.

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים מערבה לכביש 3631 ונוסעים לכיוון חוף ניצנים.

שימו לב למעבר הרכבת (אשדוד-אשקלון) השותף לצומת.

0.7 ק’‘מ בכיכר של ניצן ממשיכים ישר ומערבה.

1.4 ק’‘מ חולפים על פני הצומת המערבי של ניצן.

1.8 ק’‘מ חולפים על פני הכניסה לבסיס טירונים - בט’‘ר ניצנים.

3.5 ק’‘מ צומת קטן עם שביל מימין, ממש לפני השער של חוף ניצנים.

נ.צ. 1 – ירידה לשטח

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל החולי המסומן בסימון שבילים האדום.

נצמדים לשביל השמאלי, הצמוד לגדר, ונוסעים בשביל המסומן אדום בין צמחייה עבותה של שיחי רותם ושיחי לענה, הפולשת לשביל ורומזת כי כאן לא עוברים הרבה כלי רכב, חבל רק שסביבת השביל מטונפת. אם אתם חרדים לצבע של הרכב – יש להביא מזמרה, למרות שהצמחייה רכה ואינה שורטת (בטח אם חוצים אותה לאט).

כדאי לשים לב לאגמי המים – ברכות ניצנים, שמסביב לשביל.

1.1 ק’‘מ השביל נפתח לרחבת חול גדולה בה יש להמשיך ישר ולכיוון צפון-מערב על השביל בין השיחים לכיוון המצוק הקטן של הכורכר (הסימון האדום נראה בהמשך השביל).

1.2 ק’‘מ צומת שבילים בלב רחבת חול קטנה בין השיחים.

נ.צ. 2 - צומת שבילים

פונים עם השביל המסומן באדום ימינה וצפון מערבה ומטפסים על גבעת הכורכר.

0.1 ק’‘מ בראש הגבעה צומת בה פונים עם השביל האדום שמאלה ומערבה.

0.3 ק’‘מ צומת שבילים בו מתעקלים ימינה עם הסימון האדום.

0.4 ק’‘מ חוצים סוללת עפר, פונים שמאלה ומיד פונים ימינה עם הסימון האדום.

0.5 ק’‘מ בנקודה כשכבר רואים ממנה את הים, השביל הופך חולי, וכאן פונים שמאלה ודרומה.

0.6 ק’‘מ מזלג שבילים בו בוחרים בשביל השמאלי המסומן באדום ומטפסים על ‘‘הכתפיים’‘ של רכס הכורכר שמעל האגמים.

1.5 ק’‘מ צומת שבילים בו רואים את הסככות של חוף ניצנים ובו פונים חזק שמאלה ועוד שמאלה (כמעט פרסה) ומטפסים שוב לשביל שעל ‘‘הכתפיים’‘ שסביב לאגם ניצנים.

נ.צ. 3 - צומת הפרסה

ממשיכים עם השביל המסומן באדום דרומה לכיוון הכביש.

0.5 ק’‘מ השביל האדום מגיע לכביש המוביל לחוף ניצנים.

נ.צ. 4 – כביש ניצנים

פונים שמאלה ומזרחה על הכביש וחוזרים לכיוון השער של חוף ניצנים (נ.צ. 1).

0.3 ק’‘מ עוברים את השער ומיד בסיום גדר הברזל הנמוכה (צבועה בירוק-לבן) פונים שמאלה לשביל מזרחי יותר מהשביל המסומן באדום עליו התחלנו את המסלול.

נוסעים לכיוון צפון-מזרח על שביל כורכר מכוסה במעט חול.

0.5 ק’‘מ עוברים תחת קו מתח נמוך, כשמשמאל לשביל קידוח ‘‘אשדוד 3״, ולאחריו השביל מתעקל שמאלה וצפונה לצד קו המתח ועם סימון השבילים השחור. מכאן וצפונה עד הקצה של אשדוד יש להקפיד על השביל, למרות הקוליסים (סימני הצמיגים) הנראים לצד השביל – שכן קטע זה עובר בתוך שמורת טבע – חולות ניצנים.

1.4 ק’‘מ צומת שבילים מסומנים בשחור עם השביל הרגלי המסומן בכחול (מיד לאחר קידוח ‘‘אשדוד 5’‘).

3.5 ק’‘מ קצה הבתים הפרטיים של אשדוד.

נ.צ. 5 - אשדוד

פונים ימינה ומזרחה עם השביל המסומן בשחור ובצמוד לגדרות הבתים (השביל מחוץ לשמורת הטבע). זה המקום להוריד אוויר בצמיגים – אם טרם עשיתם זאת!

0.5 ק’‘מ צומת למרגלות הבניין הגבוה (כ-12 קומות) בו אנחנו ממשיכים ישר לצד מגרש הכדור סל ובתי המגורים הגבוהים של אשדוד. (בצומת יש אפשרות לצאת שמאלה למגרש האספלט ולהיכנס לתוך אשדוד).

0.8 ק’‘מ בקצה הדרום מזרחי חוזרים לדיונות ומטפסים ישר ומזרחה לכיוון העמוד הבודד שעל הדיונה.

0.9 ק’‘מ בראש הדיונה ולצד העמוד הבודד - מימין ‘‘גבול העירוב’‘ (העמודים עם החוט המתוח בניהם) וגם תחום שמורת הטבע. משמאל ומעט רחוק יותר בתי אשדוד הגבוהים.

מכאן ממשיכים מזרחה עם השביל המרכזי של הדיונות - עולים ויורדים על הדיונות ונוסעים על השבילים עם הבאמפים (הקפיצות) שבין התלוליות.

1.9 ק’‘מ בראש הדיונה כשהשטח הפתוח מזרחה הוא מגרש משחקים שלא בשטח של שמורת הטבע וכאן אפשר ליהנות בנהיגה בין הדיונות ועל הדיונות.

נ.צ. 6 – ראש הדיונה

ממשיכים מזרחה על השביל והחולי ולאחר כק’‘מ רואים מימין ורחוק את מאגורות הקמח שבאזור התעשייה הד-הלום שעל כביש 4 ומשמאל בתי אשדוד הגבוהים.

כ-2.5 ק’‘מ או יותר -תלוי כמה ‘‘שיחקתם’‘ בדיונות, ראש הדיונה הגדולה של אשדוד, מעל הבוסתנים של השקמים ועצי הפרי ב’‘מואסי’‘ של אשדוד.

ע’‘פ עיריית אשדוד (ראו את השלט בכניסה לדיונות (נ.צ. 8) הדיונה הזו היא הגדולה בארץ אורכה כ-350 מטרים וגובה כ-30 מטרים. והיא אכן מרשימה וגדולה, אך יש לה ‘‘מתחרות’‘ באזור ‘‘הדיונה הגדולה’‘ שמדרום לחבל אשכול (דוגמה למסלול טיול לדיונה הגדולה של דקל).

נ.צ. 7 – ראש הדיונה הגדולה

מראש הדיונה יורדים למטה וממשיכים צפון מזרחה לכיוון מתחם BIG - קניון גדול שנראה למרחוק.

0.7 ק’‘מ שולחנות פיקניק למרגלות עצי השקמים הגדולים כשמעט מזרחה להם מתחיל השביל המסומן בשחור.

נ.צ. 8 – תחילת השביל השחור

נוסעים מזרחה על השביל המסומן בשחור.

0.1 ק’‘מ צומת שבילים חוליים לפני הירידה מהדיונות לשדה שלאחריו רואים את תחנת הרכבת של אשדוד.

נ.צ. 9 – צומת שבילים

פונים ימינה ודרומה עם השביל המסומן בשחור.

לאחר כק’‘מ חולפים לצד מאגורות הקמח (‘‘דגני רות’‘ ו-’‘שטיבל’‘) שבאזור התעשייה הד-הלום.

1.2 ק’‘מ צומת שבילים לצד מפעל הבטון (המפעל עם מנוף העגורן הצהוב) - כאן גם נראה הסימון השחור.

נ.צ. 10 – צומת שבילים

ממשיכים דרומה עם השביל המסומן בשחור ובמקביל לפסי הרכבת.

0.5 ק’‘מ מימין דיונות, מחוץ לשמורת הטבע, שמותר ‘‘לשחק’‘ ולנסוע עליהן.

0.7 ק’‘מ השביל המסומן בשחור נכנס לתוך חורשת האקליפטוסים (יער ניצנים) ולאחריה נצמד השביל לפסי הרכבת וממשיך דרומה לצד קו המתח הגבוה.

1.7 ק’‘מ צומת הכניסה לשמורת הטבע של חולות ניצנים.

נ.צ. 11 – צומת שמורת הטבע

ממשיכים דרומה על השביל המסומן בשחור.

2 ק’‘מ צומת שבילים המסומנים בשחור ובירוק (שביל רגלי החוצה את השמורה).

נ.צ. 12 – צומת שבילים

ממשיכים דרומה על השביל המסומן בשחור, לצד הגדר ובהמשך בתי הישוב ניצן.

0.7 ק’‘מ נכנסים לחורשת אקליפטוסים ומיד בקצה החורשה השביל פונה מזרחה ומתועל בין עמודי עץ נמוכים.

1.2 ק’‘מ שולחנות קק’‘ל וצומת שבילים עם השביל המסומן בירוק.

נ.צ. 13 – חורשת קק’‘ל

פונים שמאלה ויוצאים לצד השלט ‘‘צאתכם לשלום’‘ עם הסימון השחור, על שביל שהופך לכורכר עם שאריות אספלט.

0.4 ק’‘מ צומת בו פונים ימינה עם האספלט.

0.6 ק’‘מ צומת אספלט בשער הכניסה ליישוב ניצן.

נ.צ. 14 – הכניסה לניצן

פונים ימינה לשביל כורכר ונוסעים דרומה לכיוון בט’‘ר ניצנים.

0.4 ק’‘מ הכביש

נ.צ. 15 – כביש

ועד כאן 24 ק’‘מ של טיול בשטח.

אם רוצים לחזור לחוף ניצנים אז פונים ימינה ומערבה ואם חזרה לכביש 4 אז פונים שמאלה לכביש 3631 ונוסעים מזרחה 1.6 ק’‘מ עד לצומת ניצן (שוב זהירות מפסי הרכבת).

נ.צ. 16 – צומת ניצן

עד כאן 25.5 ק’‘מ של מסלול טיול

על כביש 4 - ימינה לכיוון אשקלון שמאלה לכיוון אשדוד ותל אביב.

להתראות בטיול הבא...

עופר אוגש

עד כאן 25.5 ק’‘מ של מסלול טיול

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000

מפת לב המסלול בקנה מידה של 1/50,000

מפת לב המסלול בקנה מידה של 1/50,000מפת לב המסלול בקנה מידה של 1/50,000

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS:

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד / Naviguide או עמוד ענן.

לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.