שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

מסלול טיול סובב שדה בוקר

מסלול טיול בעבירות קלה בטבע הפראי שסביב שדה בוקר ונחל צין. המסלול חוצה ערוצי נחל קטנים וגדולים, בורות מים, שרידי התיישבות נבטית, מעיינות שופעים למגלות מצוק הצינים ושבילי מדבר נוחים לכל רכב שטח.

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

צומת חלוקים, שדה בוקר, מרחב עם, חרבת חצצה, נחל הרועה, בורות חצץ, נחל חצץ, הר קטום, הר צרור, ציר הנפט, מצד צין, בקעת צין, עין זיק, עין שביב, מעלה זיק, מצוק הצינים, עין עקב, נחל צין, עין עבדת, עין מור, מדרשת בן גוריון, קיבוץ שדה בוקר.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות קלה – עד בינונית, מתאים לכל רכב 4X4

בכל מקרה ובמיוחד לג'יפונים ללא הילוך כוח מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ מתאים.

המסלול עובר על שבילים ברורים ומסומנים בלב שמורות טבע מוכרזות ויש להקפיד שבעתיים.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני המזהם את הטבע והיכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול אינו עובר בשטחי אש של צהל ואפשרי לנסיעה בכל ימות השבוע.

אורכו של המסלול כ-50 ק''מ של שטח והוא יארך כ-8 שעות, בהתאם למהירות הנסיעה וזמן העצירות לאורך הדרך.

אפשר לקצר את המסלול במספר תחנות כמפורט בסיפור הדרך.

ניווט במסלול הטיול

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 18 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בדף 3 של הכתבה.

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000, הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.

באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

קישור לכתבות הניווט באתר השטח

הכנת אמצעים למסלול הטיול:

גלגל חלופי מנופח וכלי עבודה תקינים – מגבה ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים בדוקים,

מפות סימון שבילים מס' 15 (הנגב התיכון),

לא חובה: מצפן ומכשיר GPS,

מומלץ: מצלמה וטלפון סלולרי, מטען ו/או סוללה נוספת,

בגד ים, מגבת ובגדים להחלפה,

ולא לשכוח: מים ומזון ליום שלם.

תחילת מסלול הטיול:

בצומת חלוקים בחיבור שבין כביש 40, המגיע מכיוון באר שבע שמצפון וממשיך לכיוון מצפה רמון, עם כביש 204 לכיוון ירוחם ודימונה.

נ.צ. 1 - צומת חלוקים

המסלול צולם ביום הגשם האחרון של חורף 2016 והמדבר היה מלא במים

המסלול צולם ביום הגשם האחרון של חורף 2016 והמדבר היה מלא במיםהמסלול צולם ביום הגשם האחרון של חורף 2016 והמדבר היה מלא במים

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה וצפונה לכביש 204 לכיוון דימונה ומרחב עם.

3.5 ק''מ צומת היישוב מרחב עם בו ממשיכים על הכביש הראשי לכיוון צפון מזרח.

4 ק''מ שביל מימין לכביש, מסומן בסימון שבילים שחור ועם שלט לנחל חצץ, אליו יורדים לכיוון השטח.

נ.צ. 2 – ירידה לשטח

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה אל השביל המסומן בשחור עם השלט לנחל חצץ.

0.1 ק’‘מ פונים ימינה - דרומה ומטפסים על הגבעה לצד קו המתח.

0.3 ק’‘מ בראש הגבעה חרבת חצצה – שרידים של מגדל שמירה מהתקופה הנבטית על נתיב של דרך הבשמים שחיבר בין הערים הנבטיות – עבדת וממשית. בחפירות שנערכו במקום נמצאו שרידים לבית ארבעת המרחבים מהתקופה הכנענית ותחילת ההתיישבות של עם ישראל בארץ ונמצאו חרסים שרופים מתקופה מאוחרת יותר של כ-1,000 שנים לפני הספירה.

נ.צ. 3 - חרבת חצצה

מאפסים מד אוץ

יורדים חזרה לכיוון צפון לצומת שבילים הקטן שעל השביל המסומן בשחור.

0.2 ק’‘מ צומת שבילים קטן בו פונים ימינה ומזרחה לשביל השחור לכיוון נחל חצץ.

0.5 ק’‘מ השביל חוצה את נחל הרועה - שימו לב לשרידי הטרסות הישנות מהתקופה הנבטית, לפני כ-2,000 שנה.

1.5 ק’‘מ צומת בו פונים שמאלה לכיוון ערימות העפר הלבנות והשביל לסינגל בורות חצץ.

1.7 ק’‘מ סוף השביל לפני המחפורות הלבנות שמצידי בורות חצץ.

חונים והולכים בין המחפורות והבורות ולאורך תעלות איסוף המים לעבר הבורות. שימרו על הילדים שלא יחליקו פנימה. היה והבורות יבשים אפשר לרדת (בזהירות!) פנימה.

הבורות נחצבו בתקופה הנבטית ותעלות המים שנחצבו בסלע הרך מזרימות את מי הגשים והזרימה בשיטפונות המדבר פנימה לאגירה בבורות לקראת הקיץ. הנבטים סתתו מדרגות כדי לרדת אל הבורות ולנקות אותם מהסחף. הבורות היו חלק חשוב בפיתוח החקלאות הנבטית בנגב וכעורף לוגיסטי לערים ולתחנות המשמר שלאורך דרך הבשמים.

נ.צ. 4 – בורות חצץ

בורות חצץ

בורות חצץבורות חצץבורות חצץבורות חצץבורות חצץבורות חצץבורות חצץבורות חצץ

חוזרים לאחור עד לצומת השבילים.

0.2 ק’‘מ צומת בו פונים שמאלה דרום מזרח עם השביל המסומן בשחור.

1.6 ק’‘מ צומת בנחל חצץ, בנקודה בה השביל פונה דרומה ועוזב את ערוץ הנחל.

נ.צ. 5 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ודרומה עדיין עם סימון השבילים השחור.

0.1 ק’‘מ צומת שבילים מסומנים בשחור ובאדום בו ממשיכים ימינה ודרומה עם הסימון האדום.

1.9 ק’‘מ עיקול דרום מזרחה עם השביל האדום למרגלות הר קטום.

2.5 ק’‘מ למרגלות עלייה קשה על השביל המסומן בשחור. העלייה מומלצת לבעלי הילוך כוח בלבד היודעים לבחור מסלול טיפוס נכון לרוחב העלייה. לג'יפונים חסרי הילוך כוח נסללה דרך העוקפת את העלייה משמאל.

2.9 ק’‘מ סוף המעקף ומפגש בין השביל המסומן בשחור לדרך העוקפת.

3.2 ק’‘מ לצד השביל תצפית מדהימה לנחל צין ממנה רואים את מעלה זיק שעל ציר הנפט, את עין שביב ועין זיק למרגלותיו (הכתם הירוק באמצע המדבר הלבן) ואת השפיץ של חוד עקב.

נ.צ. 6 - תצפית

מאפסים מד אוץ

ממשיכים לכיוון דרום מערב על השביל המסומן באדום.

1.6 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר על השביל המסומן באדום לתוך שמורת הטבע גן הפסלים.

2 ק’‘מ במבט ימינה אפשר לראות את בור המים עם המחפורת הלבנה מעברו הימני של ערוץ הנחל.

2.1 ק’‘מ שביל כחול רגלי חוצה את הדרך.

2.2 ק’‘מ חונים לצד השביל המסומן באדום בראש הר צרור.

נ.צ. 7 - הר צרור

הר צרור

הולכים על השביל הרגלי המסומן בכחול לעבר התצפית בקצה של נחל צין - הליכה מקסימה דרך האוכף הלבן המחבר בין שתי הכיפות של הר צרור לתצפית על הפתחה של נחל צין ומצוק הצינים שמדרום לו.

במבט מערבה מהחנייה אפשר לראות את קיבוץ שדה בוקר ורחוק יותר את מדרשת בן גוריון ואם תסכלו על השלוחה הקרובה תוכלו להבחין במבנה רשת מרובע ושחור – זו תחנת האכלה לנשרים.

מאפסים מד אוץ

ממשיכים בנסיעה על השביל לכלי רכב אשר שינה את צבעו מאדום לכחול, מגיעים לצד הגדר של תחנת האכלה לנשרים וממשיכים לנסוע על השביל הכחול לאורך הגדר.

2 ק’‘מ צומת שבילים מול שער הכניסה לשטח האכלה של הנשרים בו פונים ימינה חוצים סוללה ומגיעים לצומת שבילים שעל ציר הנפט.

נ.צ. 8 - ציר הנפט

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ודרומה עם הציר הכחול, על ציר הנפט ולצד הסוללה.

0.3 ק’‘מ צומת T כשמצד ימין מסלול אספלט ומצד שמאל ציר הנפט היורד את מעלה צין לעבר בקעת צין.

נ.צ. 9 – צומת T

אפשר להחנות וללכת ברגל למצד צין שעל המצוק בו נמצאו שרידים לתחנת משמר מהתקופה הבינזטית (המאה ה-6 לספירה).

מאפסים מד אוץ

יורדים את המצוק על ציר הנפט, במורד מעלה צין ולאורך השביל המסומן בשחור.

ציר הנפט הוא דרך מלאכותית אשר נכבשה מעל קו צינור הנפט הקבור באדמה ומחבר את נמל אילת עם נמל אשקלון ולהיפך. צינור הנפט הגדול יכול להזרים נפט בין ים תיכון לים האדום והוא שייך לחברה בשם קצא''א הנמצאת בבעלות ממשלת ישראל וממשלת אירן. חברת קצא''א (קו צינור אילת אשקלון) מספקת גשר יבשתי בין מזרח למערב ומאפשרת להעביר נפט בצינורות ובכך לחסוך לחברות המשנעות נפט את דמי המעבר בתעלת סואץ או את העלות בהקפת אפריקה. לאורכו של הציר מספר מעלות קשים ומפורסמים כמו מעלה זיק הנמצא מדרום לנו וגם מעלות קלים כמו מעלה צין אותו נרד מיד.

2.3 ק’‘מ צומת בקעת צין במפגש שבילים מסומנים שחור – ירוק וכחול.

נ.צ. 10 - בקעת צין

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר ודרומה עם השביל המסומן בירוק – ציר הנפט, לכיוון עין זיק ועין שביב.

(מי שרוצה לקצר יכול לפנות ימינה ומערבה עם השביל המסומן בכחול לכיוון נ.צ. 13).

5.4 ק''מ צומת עין זיק, כשממול מעלה זיק האימתני ומימין העצים והצמחייה הירוקה של עין זיק.

נ.צ. 11 - צומת עין זיק

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומערבה עם השביל המסומן בירוק ועוברים בין הצמחייה של עין זיק הצומחת לתוך השביל.

1.5 ק''מ נעצרים בחניון של עין זיק (סוף השביל לכלי הרכב).

נ.צ. 12 - חניון עין זיק

עין שביב

הולכים ברגל שלוש מאות מטרים עד לחורשת עצי הצפצפה של עין שביב – כאן הצמחייה ירוקה כל השנה כשבחורף אפשר לראות מים רדודים בערוץ ובקיץ רק אדמה לחה.

חיות המדבר מגיעות לשתות (או ללקק) מים בשעות הלילה והן מוצאות מחסה ומסתור בסבך הצומח סביב נקודות הנביעה (וזו הסיבה כי אסור לשהות כאן בשעות החשיכה).

מאפסים מד אוץ

חוזרים לכלי הרכב ונוסעים לאחור על השביל הירוק.

1.5 ק’‘מ צומת עין זיק (נ.צ. 11) בו פונים שמאלה וצפונה עם הסימון הירוק.

6.9 ק’‘מ צומת בקעת צין במפגש שבילים מסומנים שחור – ירוק וכחול.

נ.צ. 10 - בקעת צין

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומערבה עם השביל המסומן בכחול המטפס במעלה נחל צין.

1.6 ק’‘מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובאדום בכניסה לעין עקב.

נ.צ. 13 צומת עין עקב

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר - שמאלה ודרומה עם השביל הכחול לכיוון עין עקב.

(מי שרוצה לוותר על עין עקב יכול לפנות ימינה לשביל המסומן באדום המטפס לאורך נחל צין עד סיום מסלול השטח בנ.צ. 15).

2.2 ק''מ חונים בחניון המסומן בסלעים של עין עקב.

נ.צ. 14 - חניון עין עקב (מחסום)

עין עקב

מהחניון יש ללכת ברגל על השביל המסומן היורד לערוץ הנחל ומגיע לגב ולבריכה של עין עקב.

הגב של עין עקב עמוק כדי 8-10 מטרים והוא נוצר מנפילת המים במפל בזמן שיטפונות וזרימת הערוצים. בקיץ מוזן עין עקב ממעין שכבה קטן הזורם היישר אליו.

חוזרים ברגל עד לחניון בו השארנו את הרכבים וחוזרים בנסיעה לאחור על השביל הכחול.

4.4 ק''מ צומת עין עקב.

נ.צ. 13- צומת עין עקב

עין עקב

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ונוסעים מערבה על השביל המסומן אדום לכיוון מדרשת בן גוריון.

1.3 ק’‘מ מעלה היוצא מתוך נחל צין.

4.1 ק’‘מ הכביש הפנימי המחבר את מדרשת בן גוריון עם עין עבדת.

נ.צ. 15 - כביש

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה על הכביש לכיוון האתר (בתשלום) של עין עבדת (או ימינה על הכביש לסיום המסלול במדרשת בן גוריון).

1.4 ק''מ שער הכניסה של רשות הטבע והגנים בו גובים תשלום עבור הביקור במקום.

עין עבדת ועין מור הם אולי המעיינות השופעים ביותר במצוק הצינים והם נמצאים בתוך גן לאומי סגור ומפוקח ע''י רשות הטבע והגנים.

המקום שמור ומטופח, יש בו מים זורמים בערוץ לתוך בריכות גדולות, צמחייה רבה, חיות מדבר מסתובבות בו באופן חופשי ללא פחד מהמטיילים. אבל אסור להיכנס בו למים ולחיות ולצמחיה זכות קדימה בשמורה זו על בני האדם.

נ.צ. 16 - חניון עין עבדת

מאפסים מד אוץ

חוזרים על הכביש ומטפסים את הפיתולים היפים לכיוון החניון והשער של שמורת הטבע.

1.4 ק’‘מ צומת נ.צ. 15 בו ממשיכים ישר על הכביש.

3.1 ק’‘מ אחוזת הקבר של בן גוריון – מומלץ לחנות בחנייה ולבקר בקבר ובתצפית על נחל צין ומצוק הצינים.

נ.צ. 17 – קבר בן גוריון

מאפסים מד אוץ

יוצאים מהחניון לכיוון כיכר המדרשה ופונים שמאלה בכיכר.

1.1 ק’‘מ צומת מדרשת שדה בוקר – בן גוריון במפגש עם כביש 40.

נ.צ. 18 – כביש 40

עד כאן 49.4 ק’‘מ של מסלול טיול

להתראות בטיול הבא...

עופר

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS:

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.

לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

קובץ TWL להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנות ניווט

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000

תמונות לאורך מסלול הטיול מאירוע סובארו פורסטר רב משתתפים:

תמונות לאורך מסלול הטיול מאירוע סובארו פורסטר רב משתתפים:תמונות לאורך מסלול הטיול מאירוע סובארו פורסטר רב משתתפים:תמונות לאורך מסלול הטיול מאירוע סובארו פורסטר רב משתתפים:תמונות לאורך מסלול הטיול מאירוע סובארו פורסטר רב משתתפים:תמונות לאורך מסלול הטיול מאירוע סובארו פורסטר רב משתתפים:תמונות לאורך מסלול הטיול מאירוע סובארו פורסטר רב משתתפים:תמונות לאורך מסלול הטיול מאירוע סובארו פורסטר רב משתתפים:תמונות לאורך מסלול הטיול מאירוע סובארו פורסטר רב משתתפים:תמונות לאורך מסלול הטיול מאירוע סובארו פורסטר רב משתתפים:תמונות לאורך מסלול הטיול מאירוע סובארו פורסטר רב משתתפים:תמונות לאורך מסלול הטיול מאירוע סובארו פורסטר רב משתתפים:תמונות לאורך מסלול הטיול מאירוע סובארו פורסטר רב משתתפים:תמונות לאורך מסלול הטיול מאירוע סובארו פורסטר רב משתתפים:תמונות לאורך מסלול הטיול מאירוע סובארו פורסטר רב משתתפים:תמונות לאורך מסלול הטיול מאירוע סובארו פורסטר רב משתתפים:תמונות לאורך מסלול הטיול מאירוע סובארו פורסטר רב משתתפים:

צלמים: רונן טופלברג, אסף רחמים, בני דויטש, איתי בלסון ויובל דיאמנט

צלמים: רונן טופלברג, אסף רחמים, בני דויטש, איתי בלסון ויובל דיאמנטצלמים: רונן טופלברג, אסף רחמים, בני דויטש, איתי בלסון ויובל דיאמנטצלמים: רונן טופלברג, אסף רחמים, בני דויטש, איתי בלסון ויובל דיאמנטצלמים: רונן טופלברג, אסף רחמים, בני דויטש, איתי בלסון ויובל דיאמנטצלמים: רונן טופלברג, אסף רחמים, בני דויטש, איתי בלסון ויובל דיאמנטצלמים: רונן טופלברג, אסף רחמים, בני דויטש, איתי בלסון ויובל דיאמנטצלמים: רונן טופלברג, אסף רחמים, בני דויטש, איתי בלסון ויובל דיאמנטצלמים: רונן טופלברג, אסף רחמים, בני דויטש, איתי בלסון ויובל דיאמנטצלמים: רונן טופלברג, אסף רחמים, בני דויטש, איתי בלסון ויובל דיאמנטצלמים: רונן טופלברג, אסף רחמים, בני דויטש, איתי בלסון ויובל דיאמנטצלמים: רונן טופלברג, אסף רחמים, בני דויטש, איתי בלסון ויובל דיאמנטצלמים: רונן טופלברג, אסף רחמים, בני דויטש, איתי בלסון ויובל דיאמנטצלמים: רונן טופלברג, אסף רחמים, בני דויטש, איתי בלסון ויובל דיאמנטצלמים: רונן טופלברג, אסף רחמים, בני דויטש, איתי בלסון ויובל דיאמנטצלמים: רונן טופלברג, אסף רחמים, בני דויטש, איתי בלסון ויובל דיאמנטצלמים: רונן טופלברג, אסף רחמים, בני דויטש, איתי בלסון ויובל דיאמנט