הגרסה הבכירה של הספורטאז' נותנת יותר - סוסים, קג"מים, הילוכים וגלגלים מונעים - ולוקחת יותר: שקלים
מאת: מגזין אוטו
06/06/16
הכירו: GT, הגרסה הבכירה של הספורטאז'. ההבדלים החיצוניים קלים: חישוקים 19 שונים, צמד מפלטים ופנסי ערפל לד 4 נקודות.
ה–GT מוצע ברמת אבזור אחת, פרמיום, וזו הגבוהה בהיצע. האבזור כולל, כמו ב–EX (דרגה אחת למטה), ריפוד עור, דיבורית בלוטות', בקרת אקלים מפוצלת, גג פנורמי (לכל האורך) ומולטימדיה בהתקנה מקומית, שעובדת בסדר ולא יותר. לפרמיום, בנוסף, מושבים מופעלי חשמל, מסך מעט גדול יותר בלוח המחוונים, מנופי הילוכים בהגה, כניסה והתנעה ללא מפתח וחיישני חניה מקוריים. מוזר, אבל אין פנסי קסנון. נציין לטובה שבכל גרסאות הספורטאז' מערכות בטיחות מתקדמות: שמירת נתיב אקטיבית כולל התרעה, התרעה על התנגשות מלפנים, כולל בלימה אוטונומית.
תא הנוסעים נאה והריפוד נעים, איכות החומרים טובה רק בחלק העליון, ובהמשך הפלסטיק נוקשה ופשוט. מושב הנהג מעט קצר אבל נוח. גג השמש פוגע במרווח הראש לגבוהים. המושב האחורי מציע מרווחי ברכיים וראש טובים ומאפשר לכוון את זווית המשענת.
ל–GT מערכת הנעה שונה מכל שאר הגרסאות בכל מרכיביה: למנוע ה–1.6 ליטר מגדש טורבו, הוא מספק 177 כס התיבה דו–מצמדית עם 7 הילוכים (פלנטרית ו–6 באחרות); ההנעה כפולה ולא קדמית.
ואיך זה עובד ביחס ל–2.0 ליטר? הרבה יותר מהר וקצת יותר שקט. עם תחילת הנסיעה, ורק במטרים הראשונים, כאשר הלחיצה על הדוושה קלה, התגובה מעט מהוססת, ומזכירה מעט תחושה של מצמד מחליק. אבל פרט לכך (ולמעטים שישימו לב לנושא), מערכת ההנעה כאן טובה יותר, ובפער משמעותי. מעבר ליתרון של 22 כס, הפער במומנט ובזמינותו גדול מאוד: הביטוי לכך מאוד מוחשי בעיקר תחת עומס.
התיבה מצדה לא ממהרת להוריד הילוכים אם הדוושה לא נלחצת לסוף מהלכה. גם אז פעולתה אינה מהירה, והיא מוכוונת לפעולה חלקה על פני זריזות. כאשר ההילוך נכון, הקצב מפתיע לטובה עם האצות חזקות ובמהירות גבוהה. לתיבה מצב ספורט נמרץ וניתן לתפעל אותה ידנית דרך הבורר או הפקדים בהגה. צריכת הדלק בשיוט היא 13 קמ/ל' ובימי המבחן המאומצים 9.2 קמ/ל' - כמו בשאר גרסאות הדגם.
נוחות הנסיעה בעיר סבירה בהתחשב במידות הקרביות של הצמיגים (245/45–19). נדיר שה–GT מתרסק על שיבושים, אך הוא מתמודד פחות טוב עם בורות. מחוץ לעיר מורגשים שיבושים קטנים, הוא מרוסן על הגדולים, והנוחות טובה מהממוצע. בשיוט נשמעים רעשי כביש באופן מורגש מדי.
בכביש המפותל האחיזה אדירה, וה–GT יודע לנוע מהר מאוד בפיתולים. זוויות הגלגול לא גדולות מדי, ההגה לא עוזר אבל לא מפריע, והיינו שמחים לבלמים מעט יותר נשכניים. בנהיגה כזו, התחושה מאוד בטוחה וברורה, גם אם לא מלהיבה.
קישורים למבחני דרכים קודמים:
מבחן דרכים - קיה ספורטאז' KIA Sportage
מבחן דרכים השוואתי: סקודה ייטי - סובארו XV - קיה ספורטאג'
קיה ספורטג' 1,600 KIA Sportage
קיה ספורטג' אורבן Kia Sportage
בשטח ה–GT מפתיע לטובה כל עוד השבילים אינם מאתגרים מדי. מערכת ההאטה במורד מעט מהירה אבל יעילה, וההנעה הכפולה - כולל הדיפרנציאל המרכזי הננעל - היא, ובכן, רק בונוס נחמד; מרווח גחון צנום (17 סמ), זווית גישה צנועה (23 מע'), ואותם צמיגים מבהירים, כי ספורטאז' ושטח אתגרי לא הולכים ביחד. ובכל זאת, הוא יגיע רחוק יותר ממה שרוב הקונים ינסו, אם בכלל.
הספורטאז' טורבו לא זול, אבל התמורה לכסף טובה, אפילו טובה מאוד. למעשה, אם אתם שוקלים גרסה מעל 2.0 ליטר אורבן, לכו על ה–GT, ולו רק בגלל המנוע החזק יותר; האבזור הנוסף וההנעה הם בונוס ראוי. נוחות הנסיעה ממוצעת, צריכת הדלק לא מרשימה - אבל כחבילה, ה–GT הוא הספורטאז' הנכון, אם התקציב שלכם מאפשר זאת.
מנוע
בנזין, 4 ציל’, רוחבי, 1591 סמ”ק, מגדש טורבו
תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס’, תזמון משתנה
הספק/סל”ד 177 כ”ס/5000
מומנט/סל”ד 27 קג”מ/1500-4500
מרכב
תמסורת רובוטית דו-מצמדית 7 היל’, הנעה כפולה קבועה
מתלים ק’/א’ מק’פרסון, מוט מייצב/ רב-חיבורי, מוט מייצב
בלמים ק’/א’ דיסקים מאווררים/דיסקים
מידות
בסיס גלגלים/צמיגים 267 ס”מ/245/45-19
משקל/תא מטען 1609 ק”ג/ 466 ל’
אxרxג 448x185.5x164.5 ס”מ
מהירות מרבית (יצרן) - קמ”ש
0 ל-100 קמ”ש (יצרן) 8.8 שנ’
צריכת דלק (מבחן) 9.2 ק”מ/ל’
דרגת זיהום 12
מחיר 185,000 שקלים
אחריות 36 חודשים
ציון מבחן ריסוק (E–NCAP) (2015)
1 תגובות
1
אורח/ת
08 ביוני 2016 ב 10:07
אין ספק שהספורטאז רכב מרשים
מבפנים הוא לדעתי נראה כמו רכב יוקרה, יש אבזור מרשים, המערכת בטיחות המתקדמת זה באמת שובר שיוויון בקטגוריה, לא סתם ספורטאז הוא הגיפון הנמכר ביותר בישראל.
תגובות