שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים - פורד אדג' Ford Edge

פורד אדג' החדש מוסיף לממדים הגדולים איכות משופרת - ומחיר שמציב אותו מול רכבי פנאי של מותגי פרמיום

על סף הפרמיום

כשפורד אדג' הגיע ארצה ב–2008, סוד הקסם שלו היה תמורה נדיבת ממדים וביצועים למחיר, שהיה גבוה אך במעט ממחירם של כלי הפנאי הקומפקטיים. אולם לאורך השנים נזנחה גרסת הכניסה הזולה - מחוסר ביקוש, לטענת היבואן - והאבזור והמחירים טיפסו.

הדור החדש, שמטפס אלי מהחניה התת–קרקעית של היבואן באדום–יין מרהיב, כבר קורץ במחירו לכלי הפרמיום. גרסת הבסיס, עם מנוע 2.0 ליטר טורבו והנעה קדמית, עולה 265,000 שקלים ברמת האבזור הבסיסית, 295,000 שקלים ברמת 'טיטניום' שקיבלנו למבחן; לא כולל תוספת המחיר לצבע, שהיא 5000 שקלים. מחיר זה גבוה ב–1000 שקלים ממחירה של גרסת הבסיס של וולוו XC60, שמציעה מפרט הנעה דומה, ודומה למחיר גרסת הבסיס של קאדילק SRX בדור היוצא של הדגם.

קישורים למבחני דרכים קודמים של פורד:

מבחן דרכים פורד Ford F-350

מבחן דרכים פורד אדג' Ford Edge

מבחן דרכים – פורד אקספלורר

תזרום

בניגוד לעיצוב של האדג' הקודם, שהתמקד בהעברת המסר של ''אני גדול'' ותו לא, האדג' החדש מציג עיצוב אלגנטי וזורם, שבמבט ראשון כמעט ומצליח להסתיר את ממדיו הנדיבים. גריל הכרום העצום נעלם ופיסולים אורכיים בצד הרכב מצטרפים לגג שנקטם בזווית שטוחה יותר, ליצירת מראה דינאמי יותר מבעבר - יותר זורם ופחות כבד. במילים פשוטות: אוטו יפה. במיוחד באדום המיוחד הזה.

אבל הוא עדיין רכב גדול. מאוד גדול. זה ברור ברגע שמתקרבים אליו, ועוד יותר כאשר נכנסים אליו. יש המון מרווח בין הנהג לדלת ובין הנהג לנוסע שלידו. יש המון מקום לברכיים ליושבים מאחור, והרוחב יותר ממספק לשלושה - אלא אם החלטתם להסיע שלושה שחקני הגנה מליגת ה–NFL. תא המטען, כמובן, ענק גם הוא. מי שלא ימצא שם מקום לכל חפציו, צריך לקנות טנדר. גדול.

אבל האדג' תמיד היה גדול ומרווח. הדור החדש מוסיף למרחב גם תא נוסעים מעוצב היטב ומאובזר עד גבות ברמת האבזור טיטניום. מעוצב היטב - אבל עשוי בצורה סבירה בלבד. אומנם יש שפע עור, על המושבים ובדיפוני הדלתות, אך יש גם לא מעט פלסטיקים מהסוג שאנו לא מצפים למצוא ברכב של כמעט–שלוש–מאות–אלף–שקלים. גם איכות ההרכבה בחלק מהמקומות אינה ברמה לה אנו מצפים מרכב, שלפחות ברמת המחיר, מתחרה ברכבי פרמיום. ועדיין מדובר בשיפור גדול מאוד לעומת הדור הקודם, שבו הביצוע היה לא פעם מרושל.

ממשק האדם–מכונה עשיר; יש גם שפע כפתורים, גם אפשרות תפעול דרך מסך מגע גדול וגם אפשרות לפיקוד קולי - באנגלית בלבד, ורק על חלק מהמערכות. לוח המחוונים כולל חיווי מהירות אנלוגי גדול במרכז, ושני צגים דיגיטאליים מצדדיו. הסידור הזה אומנם מאפשר שפע אפשרויות תצוגה, להתאמה לטעמו של הנהג, אבל גם יוצר תפעול מסורבל ולא נוח.

האבזור, כאמור, שופע; יש מערכת ניטור שטחים מתים במראות, בקרת אקלים מפוצלת עם יציאה לאחור, מושבים מחוממים ומאווררים מלפנים, מחוממים מאחור. גם גלגל ההגה מחומם. יש גג שמש ענקי, מושבים מופעלי חשמל עם זיכרונות, דלת תא מטען חשמלית ועוד. לפחות בסעיף האבזור, התחושה היא שמקבלים תמורה מלאה לכסף - והרבה יותר מממה שמקבלים במתחרי הפרמיום שמחירם דומה.

מהר

הספק של 245 כ''ס (המופק ממנוע 2 ל' בעזרת שני מגדשי טורבו) הוא נתון נאה. גם 37.3 קג''מ. אבל כשאלו רתומים לכמעט שני טון של רכב, עם שטח חזית של בניין, אני מודה שהייתי קצת סקפטי לגבי הביצועים. אולם חששותיי התפוגגו במהרה. האדג' מאיץ בזריזות מהמקום וגם בתאוצות ביניים, ועושה זאת באופן לא מאומץ, כמעט קליל. עקיפות מתבצעות בקלות גם בעלייה וגם כאשר האוטו עמוס. צליל המנוע מוחרש היטב, ההילוך השישי (כן, יש ''רק'' שישה הילוכים) ארוך ומספק שיוט נינוח, והאדג' מתגלה כשייט נעים מאוד למרחקים ארוכים. ספיגה יעילה של שיבושים מהסוג הנפוץ בכבישים בין–עירוניים, יחד עם רעשי כביש ורוח שנשמרים בתדר נמוך ולא מטריד, תורמים אף הם ליעילות בה מכסה האדג' מרחקים, גורם לקילומטרים לחלוף מבלי לעייף את הנהג או הנוסעים.

הנוחות בעיר קצת פחות טובה, עם פעולה נוקשה ורועשת של המתלים על שיבושים קטנים. דווקא עם בורות גדולים המתלים מתמודדים בצורה טובה מהצפוי. בעיר גם בולטים, ומפריעים, הממדים הגדולים, ובמיוחד הרוחב.

מחוץ לעיר מעדיף האדג' בבירור כבישים מהירים, רחבים וישרים יחסית; עומסי צד הם לא הקטע החזק שלו. בכביש מפותל ברור מיד שמדובר ברכב גבוה וכבד. הוא נוטה על צידו בסיבובים ובאופן כללי מרגיש מסורבל. הוסיפו לכך הגה קליל ולא הכי מדויק, וקיבלתם רכב שדוחק בכם להוריד קצת את הקצב וליהנות מהנוף.

עד הקצה

אגב נוף, האדג' לא ממש אוהב שטח. נכון, בזכות מרווח הגחון וזוויות המרכב תוכלו להגיע רחוק יותר מאשר רוב המשפחתיות, אבל בגלל המשקל ומערכת בקרת משיכה לא יעילה במיוחד, תעצרו כנראה מוקדם יותר מרוב רכבי הפנאי.

צריכת הדלק במבחן, שהיה פחות מאומץ מהרגיל עם נתח נכבד של שיוט בין עירוני, עמדה על 8.5 ק''מ לליטר. לא בדיוק חסכוני, אבל סביר ביחס למשקל ולביצועים.

פורד אדג' מציע חבילה ייחודית בנוף המקומי. על סמלו העממי הוא מפצה עם מרחב פנימי גדול בהרבה מזה שיש למתחרים מאירופה או יפן, ובעזרת אבזור עשיר יותר משל קאדילק SRX, אולי המתחרה הקרוב ביותר באופי ובממדים.

אל הממדים, האבזור והביצועים הטובים, שהיו תמיד סימני ההיכר של האדג', מוסיף הדור החדש גם רמת עידון ונוחות ראויה עם יכולת של כיסוי מרחקים משובחת. כך שאם אתם לא מהמחפשים בציציות בעניין איכות גימור וחומרים בתא הנוסעים, וצריכת הדלק הגבוהה למדי לא מטרידה אתכם - האדג' מציע חבילה מעניינת מאוד למי שמוכן להתעלם מהסמל העממי שעל הגריל.

פורד אדג' 2.0 ל' טורבו אוט'

מנוע

בנזין, 4 ציל', רוחבי, קדמי, 1999 סמ''ק,

שני מגדשי טורבו,

תזמון 16 שס', גל-זיזים עילי כפול,

תזמון משתנה, הזרקה ישירה,

הספק/סל''ד 245 כ''ס/ 5500 סל''ד,

מרכב

מומנט/סל''ד 37.3 קג''מ/ 3000 סל''ד,

תמסורת אוט' 6 היל',

הנעה קדמית,

קוטר סיבוב (בין מדרכות) 12 מ',

מתלים קדמיים תמוכות מק'פרסון, מוט מייצב,

מתלים אחוריים רב-חיבורי,

מוט מייצב, בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים,

מערכות עזר ניטור שטחים מתים

מידות

צמיגים 245/55-19,

בסיס גלגלים 285 ס''מ,

אxרxג 173.5x193x479 ס''מ,

משקל 1980 ק''ג,

תא מטען 1110 ל',

מיכל דלק 68 ל' ,

מהירות מרבית (יצרן) 192 קמ''ש,

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) - שנ',

צריכת דלק (ממוצע מבחן) 8.5 ק''מ/ל',

דרגת זיהום 15,

מחיר 295,000 שקלים,

אחריות 36 חודשים,

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP)

תגובות

0 תגובות