שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים קיה נירו KIA Niro, ספטמבר 2016

נעים הליכות

למרגלות הר מונסראט שבספרד פגשנו ברכב ההיברידי הראשון של קיה. והוא בכלל רכב פנאי

בקטלוניה שבספרד הושק רכב פנאי היברידי של קיה. נירו הוא לא רכב הפנאי הראשון שלה, הוא כן הדגם ההיברידי הראשון של היצרנית מקוריאה - וזה דגם ראשון מסוגו בתעשיית הרכב העולמית. כידוע, ההנעה ההיברידית צוברת פופולאריות בשנים האחרונות, אלא שעד עכשיו רוב יצרני הרכב העדיפו עיצוב אווירודינמי מקורי לדגמים ההיברידיים העצמאיים שלהם - למען החיסכון בדלק, לחיזוק המסר המתקדם.

קיה החליטה להציג רכב היברידי עצמאי במבנה אחר - מקריבה כנראה כמה מאות מטרים לכל ליטר - לטובת עיצוב שרוכב על הגל הפופולארי השני כיום: רכבי הפנאי.

מרווח ובוגר

קיה נירו מוגדר כ''קרוסאובר היברידי''. אין כאן מוזרויות עיצוב היברידיות אופייניות, והוא פשוט נראה כמו ספורטאז', רק קטן יותר. כמה קטן? 12 ס''מ פחות בין הפגושים (436 ס''מ לאורך), 5.5 ס''מ פחות ברוחב (180 ס''מ) ו–11 ס''מ פחות בגובה (153.5 ס''מ).

הנירו אינו מוחצן כמו הספורטאז' ובתכנון הושם דגש, כך סיפרה קיה, על ''עיצוב דינאמי''. כך אפשר למצוא פגוש קדמי נמוך עם כונסי אוויר (אמיתיים, לא בכאילו) בחזית ובצדדים, וספוילר מאחור.

הכל לטובת האווירודינאמיות. מעבר לפרופורציות הפנאי האופייניות, השקיעה קיה גם בפריטים כדוגמת קשתות שחורות בבתי הגלגלים ופסי גגון. לא פחות מעשרה גווני צבע למרכב יעמדו לבחירת הרוכשים, ואף אחד מהם לא ירוק.

הנירו קטן בכל מהספורטאז' - פרט לנתון אחד שבו הוא דווקא גדול יותר. בסיס הגלגלים, שהוא כה חשוב למרחב לנוסעים, ארוך בנירו ב–3 ס''מ מזה שבספורטאז', ומשתרע על–פני 270 ס''מ. ובאמת, הקרוסאובר ההיברידי מרווח מאוד, הן מלפנים והן מאחור. תנוחת הנהיגה מעט גבוהה, כמקובל בקטגורית הפנאי.

לסביבת הנהג עיצוב נקי יחסית, עם סיפון מחוונים בסגנון פולקסווגני. הארגונומיה טובה ואין הפתעות או מוזרויות - והכל כאן בוגר ומאופק.

במרכז הקונסולה ישנו צג מגע בגודל ''7 (ויש אופציה ל–''8) עם ממשק שיקוף לאייפון ולאנדרואיד, ולמערכת השמע מבית JBL יש 8 רמקולים. לנירו שתי רמות אבזור, ‘קומפורט' ו'דינמיק', ולאחרונה חישוקי ''18, גג שמש, מושבי עור מחוממים/מאווררים ועוד.

מערכות הבטיחות כוללות ניטור שטחים מתים, שמירת נתיב, בלימה אוטונומית (שלא מזהה אופניים, כלבים או אופנועים) ובקרת שיוט אדפטיבית.

הרבה יותר מהבדלי אבזור

ההבדלים בין רמות האבזור לא נגמרים ב''אבזור''. חישוקי ''16 עם צמיגים ברוחב 205 מ''מ ובחתך 60 ב'קומפורט'; ''18 וצמיגי 225 מ''מ בחתך 45 ב'דינמיק'. בנוסף, קיים גם הבדל בכיול המתלים, הקשיח יותר ב'דינמיק', כמובן.

עד כמה ההבדל מורגש? מאוד. על אספלט איכותי (ספרדי, להזכירכם), היה הנירו ברמת ‘קומפורט' נוח ושקט, אוושת הצמיגים חלושה ויכולת הספיגה מרשימה.

נירו ‘דינמיק' לעומתו שידר בנאמנות כל חטט בכביש, וסבל מרעש צמיגים משמעותי בהרבה. במסיבת העיתונאים התגאו בכירי קיה ביכולת הדינמית של הנירו, שהושגה באמצעות הקפדה על מרכיבים הנדסיים חשובים - החל משילוב אלומיניום במרכב (לטובת משקל נמוך) המשך במתלים מאלומיניום (הפחתת משקל בלתי מוקפץ) ועד לסוללות שנמצאות תחת המושב האחורי (לטובת חלוקת משקל מאוזנת, בין היתר).

ובתחום הדינמי, כצפוי, נירו ‘דינמיק' הרשים יותר עם אחיזה טובה בהרבה, זוויות גלגול מופחתות וריסון עדיף. נירו ‘קומפורט' אומנם היה מעט פחות טוב בתחום הדינמי (גם כאן כצפוי), אבל עדיין היה טוב למדי לכשעצמו.

בשתי רמות הגימור השונות, הפגין הנירו התנהגות ניטראלית, בוגרת, אבל ההגה היה קל מדי ותחת עומס העביר תחושה מעט מלאכותית. את הפרק הדינמי חותמת יחידת הכוח, שלא מייצרת מספיק ''בלימת מנוע'' בהרפיה מדוושת התאוצה, ומקשה על העברת משקל עדינה לחרטום בכניסה לפנייה.

אז כן, הרבה מילים הוקדשו לצד הדינמי של רכב שהוא, בסופו של יום, קרוסאובר ולא מכונת פיתולים מושחזת - אך מגזין מוטורי אנחנו; ואם אנחנו לא נספר לכם על כך, מי כן? בשורה התחתונה, האחיזה גבוהה וההתנהגות צפויה, וזה מה שחשוב ברכב שכזה.

יחידת כוח וצריכת דלק

מערכת ההנעה משלבת בין מנוע בנזין 1.6 ליטר (103 כ''ס) ומנוע חשמלי (43 כ''ס), שמפיקים יחד 146 כ''ס ו–27 קג''מ. כל זה מועבר אל צמד הגלגלים הקדמיים באמצעות תיבה אוטומטית דו–מצמדית עם שישה הילוכים - ואין הנעה כפולה. זהו קרוסאובר במונחי שבילים קלים בלבד, למי שהיה לו ספק.

נתוני ביצועים לא מרשימים, עם 11.5 שניות ל–100 (דומים לאלה של קיה ספורטאז' 1.6 ל'), אך בכל הקשור לנהיגה מנהלתית נוכל לספר שכוח לא חסר. המעבר בין חשמל ובנזין שקוף וכמעט ולא מורגש. תיבת ההילוכים נעימה וההעברות חלקות עד מאוד - קל לטעות ולחשוב שמדובר בתיבה פלנטרית.

יחד עם זאת, גם במצב ‘ספורט' אין שליטה מלאה על העלאת והורדת ההילוכים. בנהיגה ''נורמלית'', כזו שמאפיינת נסיעה לעבודה וחזרה, צרך הנירו ליטר לכל 20 קילומטרים - בדיוק. בנסיעה קצת יותר ''משעשעת'', עם רגל כבדה על הגז (במתווה הררי מפותל), התדרדרה הצריכה עד 7.7 ק''מ בלבד לכל ליטר. הנתונים הם כמובן ממחשב הדרך; בהשקה לא מתדלקים.

סיכום

במסגרת מגבלות ההשקה הידועות של זמן ומקום, קיה נירו השאירו רושם ראשוני מרשים בהחלט. הוא מציע שילוב טוב של עיצוב נאה, מרחב פנימי נדיב, איכות נסיעה טובה (ב'קומפורט'), צריכת דלק חסכונית ואבזור בטיחות עשיר.

בשיחה עם גדי שניידר, מנהל הפיתוח העסקי של קיה ישראל, נאמר כי לישראל תגיע כנראה רק רמת הגימור ‘קומפורט' - ואנחנו בהחלט מסכימים עם הבחירה. עכשיו רק נותר לראות בכמה יתומחר הקרוסאובר ההיברידי, שאמור להגיע ארצה בסוף השנה הנוכחית או בתחילת השנה הבאה ונראה שעם המחיר הנכון יש למה לצפות.

קיה נירו 1.6 ל’ אוטו’ היברידי

מנוע בנזין 4 ציל’, קדמי, רוחבי, 1580 סמ''ק

תזמון 16 שס’, תזמון משתנה

הספק/סל''ד 103 כ''ס/5200

מומנט/סל''ד 15 קג''מ/4000

מנוע חשמלי 43 כ''ס ו-17.3 קג''מ

הספק משולב 141 כ''ס ו-27 קג''מ

תמסורת הנעה קדמית, דו מצמדית, 6 היל’

מתלים קדמיים תמוכות מקפרסון, מוט מייצב

מתלים אחוריים רב חיבורי, מוט מייצב

בלמים ק’/א’ דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר שטח מת במראות, שמירת נתיב אקטבית, בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית

צמיגים 205/60-16 (225/45-17 ב’דינאמיק’)

בסיס גלגלים 270 ס''מ

אxרxג 436x180x153.5 ס''מ

משקל 1425 ק''ג

תא מטען 427 ליטר

מיכל דלק 45 ליטר

מהירות מרבית (יצרן) 162 קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 11.5 ש’

צריכת דלק (ממוצע מבחן) 20 ק''מ/ל’

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP) לא נבחנה

תגובות

0 תגובות