שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים אופל מוקה Opel Mokka

חיזוק קטן - אופל מוקה מקבל עדכון של אמצע החיים, תוספת X לשם - וגרסה חדשה שרלוונטית עבורנו

ניצן אביבי, אדינברו | צילומים אביבי, יצרן

אלי שאולי, כמו שאתם כבר בטח יודעים, מאוד אוהב קפה. מבחן דרכים איתו יכלול תמיד לפחות עצירת קפה אחת, בדרך כלל שתיים. והוא אוהב את הקפה שלו חזק, ולכן תמיד יבקש ''חיזוק'' לקפה - עוד קצת תמצית אותה יוסיף לקפוצ'ינו שלו.

וזה, פחות או יותר, מה שעשו אנשי אופל למוקה, רכב הפנאי הקטן שלהם, במתיחת הפנים - לא שינוי דרסטי, אלא ''חיזוק''.

מתיחת פנים

זה מתחיל, כמו תמיד, בחרטום. פנסים חדשים מתחברים לגריל חדש, ויחד עם חצאית מעודכנת נוצר חרטום שבו קווי הרוחב הרבה יותר דומיננטיים מאשר עד עתה. המטרה הייתה ליצור תחושה שהמכונית רחבה וגדולה יותר, ולמרות שלא בטוח שהמוקה אכן נראה גדול יותר - אבל התוצאה נעימה לעין.

משאר הכיוונים השינויים פחות דרמטיים - הצדודית זהה, הלכה למעשה, מלבד חישוקים חדשים, ובזנב השינוי מסתכם בפנסים שונים. מכיוון שהמוקה היה רכב נאה גם לפני מתיחת הפנים, אין לנו ממש בעיה עם זה.

בפנים השינוי משמעותי יותר - בעבר ספג מאיתנו תא הנוסעים של המוקה ביקורת על ריבוי כפתורים בקונסולה המרכזית, ביקורת שחזרה על תאי הנוסעים של אופל בדור ההוא. אנשי אופל הקשיבו ותיקנו - וכמו בקורסה והאסטרה החדשות, גם כאן עיצוב סביבת הנהג חדש לחלוטין.

במקום שפע הכפתורים בקונסולה המרכזית יש מסך מגע גדול עם מערך תפריטים נוח - ובניגוד למקובל, המוקה תגיע ארצה עם המסך המקורי - ומתחתיו חוגות השליטה בבקרת האקלים המפוצלת. הקונסולה המרכזית החדשה היא כמובן חלק מסיפון מחוונים שונה, כולל לוח מחוונים מעודכן.

בגרסאות ההשקה המהודרות, ריפוד עור במושבים ודיפון דמוי עור בחלק מהדשבורד הוסיף תחושת איכות לתא - אך מרכיב זה כנראה לא יגיע ארצה, גם ברמת האבזור הגבוהה, וגם המפתח החכם יישאר בחו''ל, ככל הנראה.

אבל תוספת חשובה אחת לאבזור כן תגיע ארצה - מערך הבטיחות המתקדם ''אופל איי'', שכולל התרעת התנגשות וסטייה מנתיב, קריאת תמרורי מהירות ושליטה באורות. אם כי כאן, כמו בקורסה ובניגוד לאסטרה, המערכת רק מתריעה על סטייה מנתיב וסכנת התנגשות.

בסך הכל איכות החומרים לא השתנתה מהותית לעומת הדור הקודם - חומרי דיפון עבים ורכים בחלק מהמקומות, פלסטיק דק וקשיח באחרים. כמקובל בקטגוריה - ובאמת לא ברור לנו מדוע מתכנני תאי הנוסעים של רכבי הפנאי הקטנים מסתפקים באיכות חומרים בינונית, במקרה הטוב (ייתכן והמתכננים אולי לא מסתפקים, החשבונאים ללא ספק דורשים).

מבחינת מרחב לנוסעים לא נרשמו שינויים - או תלונות מיוחדות. למרות בסיס גלגלים ממוצע, מדובר באחד הכלים המרווחים בקטגוריה מבחינת מרווח ראש וברכיים, מלפנים ומאחור. אך הקרבה אל הנוסע במושב שלצידי מזכירה לי שמדובר, בסופו של יום, ברכב פנאי שמבוסס על סופרמיני, ולא על משפחתית.

בסיס מושב הנהג נדמה מעט קצר מדי בתחילה, אך המושב מתברר כנוח גם בנהיגה ארוכה - נצטרך לחכות כדי לראות אם זה תקף גם למושבים עטויי הבד שיגיעו ארצה.

תא המטען מציע מבנה יעיל ונפח שימושי, כולל רצפה כפולה (מעל גלגל חלופי, לא במקומו).

חילוץ איברים

זה החלק שבו אני אמור לספר לכם איך המוקה נוסע, אלא שבין גרסת ההשקה - דיזל, ידני - לבין הגרסאות שיגיעו ארצה (בנזין, אוטומטיות, כמובן) אין הרבה קשר. כך שהעובדה שהמנוע נעים וגמיש, עם אורך נשימה טוב, והתיבה מדויקת ומחולקת היטב, לא צריכה לעניין אתכם יותר מדי, אלא אם אתם חובבי טריוויה.

מה בכל זאת רלוונטי עבורנו? ההנעה הכפולה. כן כן - הנעה כפולה. זו הפגינה יכולת טובה על כבישים רטובים ושבילי בוץ חלקלקים, מנתבת את הכוח לגלגלים האוחזים בצורה יעילה, כך שגם בשילוב של פנייה חדה ועלייה על שביל חלקלק לא נרשמו סחרורי גלגל או השתנקויות, רק דחיפה יעילה קדימה.

ומדוע ההנעה הכפולה, שהוצעה גם לפני מתיחת הפנים, רלוונטית עבורנו? כי לראשונה היא משודכת לשילוב הישראלי של בנזין–אוטומט.

ולא סתם - גרסה זו מקבלת את יחידת ההנעה החדשה של אופל, זו שפגשנו באסטרה - 1.4 ליטר טורבו עם 152 כ''ס ותיבת שישה הילוכים פלנטרית חדשה.

גרסאות ההנעה הקדמית נשארות עם יחידת ההנעה הקודמת: אותו נפח, אבל עם 140 כ''ס; אותו מספר הילוכים - אבל תיבה אחרת. למה יחידת ההנעה החדשה לא הגיעה גם לגרסאות ההנעה הקדמית? ''תקציב הפיתוח במתיחת פנים מוגבל, והעדפנו להשקיע אותו בתחומים אחרים'' מסביר לי מנהל הפרויקט בארוחת הערב ''במקום בהתאמה של המנוע והתיבה החדשים.

הרי יחידת ההנעה הקיימת טובה מספיק - גם איתה המוקה ממוקם בראש הקטגוריה מבחינת הספק ומומנט''.

ומה לגבי שאר האלמנטים המרכיבים את הנסיעה - מתלים, הגה, בידוד וכו'? טוב תודה - ובלי שינוי, לדברי אנשי אופל. והאמת שהופתעתי לשמוע זאת, כי התחושה היא שכיול המתלים מעט רך יותר מבעבר, וכי בידוד הרעשים מעט טוב יותר.

אבל אנשי אופל התעקשו שרכיבי המתלה זהים עד רמת המק''ט, וכי לא נעשה שום שינוי בבידוד. כנראה שאלו ההבדלים בין הכבישים הסקוטיים לישראליים שיצרו את ההבדל בתחושה, וייתכן גם כי המנוע הכבד והשונה עשה שינוי.

בכל מקרה, מדובר בכיול מתלים מהודק, אך כזה שמתמודד בצורה טובה למדי עם שיבושים קטנים וחדים. בידוד הרעשים סביר ובכביש המפותל המוקה מתנהג בצורה בטוחה אבל לא מלהיבה. יש הרבה אחיזה והמאסה מרוסנת, אבל ההגה קל מדי ולא ממש מדויק, במיוחד סביב המרכז.

קפה של סוף יום

באופל מרוצים מאוד מהצלחת המוקה באולמות המכירה; יותר מ–600,000 נמכרו מאז הושק הדגם ב–2012. לכן אפשר להבין מדוע הם לא שינו יותר מדי - ומדוע הם מתכננים להציג לפחות עוד שני רכבי פנאי בעתיד הקרוב, אחד כמחליף למריבה, והשני הוא דור חדש לאנטרה (מקביל לשברולט קפטיבה).

אבל ההשקה הזו השאירה אותי עם יותר שאלות פתוחות מאשר תשובות, פשוט משום שהגרסה בה נהגנו שונה מאוד מאלו שישווקו בארץ, ומשום שהתנאים בסקוטלנד שונים מאוד מאלו שבארץ.

אבל תשובה אחת, חשובה מאוד, קיבלנו מאסי שמלצר, יו''ר שלמה אחזקות (החברה האם של יבואנית אופל לארץ): המחירים של המוקה המעודכן יישארו דומים לאלו הנוכחיים - קרי, גבוהים יחסית לקטגוריה, כאשר הגרסאות המאובזרות יתומחרו כמו גרסאות הבסיס של רכב הפנאי הבינוניים. לא משימה קלה לאנשי המכירות, אבל אבזור הבטיחות החדש ותא הנוסעים העדכני בהחלט משפרים את התמורה לאגרה.

אופל מוקה X

מנוע 4 ציל' טורבו-בנזין, קדמי, רוחבי, 1364 סמ''ק

תזמון גל-זיזים עילי כפול, 16 שס', תזמון משתנה

הספק/סל''ד 140 כ''ס/4900-6000

מומנט/סל''ד 23.4 קג''מ/1850-4900

תמסורת הנעה קדמית, אוט', 6 היל'

קוטר סיבוב (בין מדרכות) 11.5 מ'

מתלים קדמיים מקפרסון

מתלים אחוריים קורת פיתול

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר מערכת בלימה אוטונומית

צמיגים 215/50-17

בסיס גלגלים 255.5 ס''מ

אxרxג 427.5x178x166 ס''מ

משקל 1409 ק''ג

תא מטען 320 ל'

מיכל דלק 53 ל'

מהירות מרבית (יצרן) 191 קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 10.7 שנ'

צריכת דלק (ממוצע יצרן) 16.6 ק''מ/ל'

מחיר טרם נקבע

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP) (2012) 4 כוכבים

בטיחות מבוגרים 96%

בטיחות ילדים 90%

הולכי רגל 67%

תגובות

0 תגובות