בשנת 1997 בעת מבחני ההשקה של מרצדס A קלאס - אז סגמנט חדש לחלוטין במרצדס, התהפכה המרצדס הקטנה בבדיקה של 'מבחן האייל' (MOOSE TEST) הבודק את יציבות הרכב.
מרצדס עצרה את ההזמנות, החזירה את אלפי כלי הרכב שכבר הופצו בעולם ושדרגה את הקלאס A עם מערכת אלקטרונית מבית BOSCH השומרת על יציבות הרכב - ESP.
עם השנים הפכה המערכת ESP - שם שמור של חברת בוש, או בשמה הכללי ESC לתקן וחובה בכול כלי רכב (הנמכר במערב) והיא נבדקת במבחני דרכים לכלי רכב חדשים.
מצ"ב סרטוני בדיקה של האתר השבדי Teknikens Varld לטנדרים ולג'יפ גרנד צ'רוקי.
בקרת היציבות - שומרת על יציבות כלי הרכב באמצעות ניטור קבוע של האחיזה, מצב הרכב (זוויות) ותיקון ההחלקה או ההתרוממות דרך ניהול המנוע והבלמים וזאת על מנת לשמור על קווי סיבוב וזוויות שלא מאפשרות גלגלול (התהפכות) של כלי הרכב.
מערכת בקרת היציבות מקבלת נתונים מחיישני גלגל, אשר מודדים את מהירות הסיבוב (אותם חיישנים של מערכת ה- ABS), מחיישני היגוי (לאן מופנים הגלגלים), חיישני תאוצה, תאוצה צדית וזוויות גלגול ועלרוד. כל הנתונים מוזנים יחד למחשב המכיר את המגבלות הדינאמיות של כלי הרכב ושולט על הבלמים והמנוע. כאשר כלי הרכב מאבד אחיזה, מחליק וסוטה מהכיוון שנקבע על ידי ההגה (מצבים הנקראים: תת היגוי או היגוי יתר) או מסכן עצמו בזוויות מסוכנות המערכת מתקנת את כיוון הנסיעה על ידי הפחתת כוח המנוע ועל ידי בלימה הגלגלים שאבדו אחיזה ו/או יכולים ליצור מומנט סיבובי שיחזיר את המכונית למסלול היציב והנכון.
המערכת פותחה לראשונה ע''י חברת בוש (BOSCH) ובשמה הרשמי והרשום נקראית: ESP - Electronic Stability Program. למערכת שמות נוספים בהתאם ליצרנים שלא קונים את המערכת מבוש כשהשם המקובל הוא: ESC - Electronic Stability Control .
2 תגובות
1
אורח/ת
03 בדצמבר 2016 ב 18:56
חשוב ומלמד
כתבה מעולה.
נוהג שנים ולא הבנתי מה זה ESP
2
אורח/ת
22 ביוני 2017 ב 17:10
e
תגובות