שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים קיה נירו KIA Niro, פברואר 2017

מנירו ל–HERO. הנירו נולד כפנאי קטן וספורטיבי לתצוגה והפך בגרסה הסדרתית למתחרה קומפקטי היברידי ייחודי

הפנאי הקטן הולך להיות מאוד פופולארי

כאשר קיה הציגה את הנירו בז'נבה 2016, הדגם החדש הפתיע רבים. הציפייה הייתה לדגם קטן יותר, שיתבסס על מכונית תצוגה מרהיבה ואגרסיבית באותו שם מפרנקפורט 2013. אז הבטיח לי בני אוון, סגן נשיא קיה אירופה לפיתוח, כי ''זו מכונית תצוגה מאוד ריאלית. ישנה מגמת הקטנה באירופה אבל הקהל לא רוצה קטן וזול אלא איכותי, קשוח ואופנתי. אנחנו רואים שהפנאי הקטן הולך להיות מאוד פופולארי...''.

לנירו ההוא היה מנוע 1.6 ליטר טורבו מלפנים וחשמלי מאחור להנעה כפולה, בסיס הגלגלים היה של 259 ס''מ והוא היה קצר: 418.5 ס''מ. בקיצור, פנאי קטן...

אבל במקום נירו סדרתי הדומה לנירו ההוא, קיבלנו בז'נבה 2016 רכב שמזכיר דווקא את ה–KX3 שהושק בסין ב–2014 (תחילה לתצוגה ובאותם ממדים כמו הנירו המקורי), ובמקום פנאי קטן, קיבלנו כלי קומפקטי, כזה במידה של הספורטאז' (קישור).

ובכל זאת מדובר ברכב שונה לחלוטין. ''הודענו שנשיק 11 מכוניות ‘סביבתיות' והנירו הוא אחד מהם'' אמר לי בז'נבה ארתור מרטינס, סגן נשיא קיה אירופה לשיווק, ''צריך לחשמל את המבחר ומבחינתנו זו הזדמנות להציע היברידית בעיצוב מושך. זה שילוב טוב בין פלח שגדל באירופה לחטיבת כוח שהופכת נדרשת. זו פלטפורמה הזהה לזו שבאיוניק, והיא תוכננה למוצרים כאלה, עם בסיס גלגלים ארוך יותר שמציע מקום לסוללות, ויש לנו תוכנית לפלאג–אין ולחשמלי''.

כאן ועכשיו

חצי שנה אחרי ז'נבה המצוחצחת, על המדרכה המפויחת ברחוב המסגר הפקוק בתל–אביב, כאשר אני פוגש בנירו ברור שמדובר בדגם חשוב. קיה ישראל חצבה תת–קטגוריה חדשה עם גרסת 1.6 ליטר לספורטאז' במחיר כמעט משפחתי, והפכה אותו לרכב הנמכר בארץ. כעת היא מחשמלת את מדורת הפנאי הלוהטת עם דגם נוסף. הנירו הוא פנאי היברידי ראשון שפונה למרכז השוק מבחינת מחיר, 137,000 שקלים, והוא ניצוץ ראשון למתקפה הסביבתית של הקונצרן.
הנירו מוגדר כרכב פנאי קומפקטי, כמו הספורטאז', ואינו קטן ממנו בהרבה; אורכו 435.5 ס''מ ורוחבו 180.5 ס''מ, לעומת 445 ו–185.5 ס''מ בספורטאז'. עם זאת, בסיס הגלגלים בנירו ארוך יותר, עם 270 ס''מ לעומת 267 ס''מ.

קיה בחרה עבורו בצללית נמוכה עם מרווח גחון קטן יותר (16 ס''מ לעומת 17.2 ס''מ) לטובת האווירודינמיות, ובגלל הגובה והקווים הוא נראה פחות שרירי ויותר צנוע מהספורטאז'. ובכל זאת הוא משדר מופע נעים לעין של רכב פנאי, וזה מרכיב חשוב בהצלחה. החלק החזק בהופעה נמצא מאחור, עם הקורה המשתפלת, הספוילר והמגן הכסוף בתחתית הפגוש. אלה יוצרים מראה ספורטיבי וחבל שקיה לא הקצינו אותו.

ומבפנים

צוקים, מושב קהילתי זעיר ושליו בלב שממת כביש הערבה, הוא היעד שלנו. עד שנגיע יש שפע של זמן להתאקלם בתא הנוסעים. קיה לא חידשה כאן, וסביבת הנהג אופיינית למותג ואף מעט קודרת. מתגי הפיקוד שעל ההגה וצג המגע הקטן תורמים לתחושה הלא מודרנית, ובולט היעדר תאורה לתא הכפפות הקטן. תוספת דמוי העור לריפוד ולדיפון עוזרת - אך לא מספיק. בקיה לא רוצים לצעוק היברידיות, ובכל זאת נראה שתצוגה בולטת יותר של חלוקת הכוח בין הבנזין לחשמל הייתה מסייעת לחוויה.

הנדסת האנוש טובה, גם אם היינו מעדיפים בלם חניה שמופעל ביד ולא ברגל. על העיצוב השגרתי מפצה הנירו ברמת אבזור גבוהה שכוללת מולטימדיה מקורית עם מצלמה ובלוטות', בקרת אקלים מפוצלת ורשימת ציוד בטיחותי עשירה: לשפע שהכרנו בספורטאז' (בלימה אוטונומית, התרעה ותיקון סטייה מהנתיב) מצטרפת בקרת שיוט אדפטיבית, ייחודית ברמות מחיר אלה. תנוחת הנהיגה אמנם אינה גבוהה כמו בספורטאז', אבל היא עדיין יותר פנאי מאשר פרייבט. המושב יכול היה להיעזר בקצת יותר תמיכה לגב התחתון. למרות שמשות גדולות מהמקובל בתחום, הראות לאחור אינה טובה.

מאחור הנירו מעט צר אבל מציע מרחב מפתיע לברכיים ולראש וגם פיצול למיזוג. חבל שזווית המשענת מוטה מדי. לתא המטען נפח נאות (427 ל') אך הכיסוי מעט פשוט.

מוכן לנסיעה

בניגוד למקובל בדגמים היברידים, לנירו אין לחצן התנעה, אלא מפתח שדורש פעולה סיבובית כולל המהלך הקפיצי בסוף, כמו במכונית רגילה. פעולה זו יוצרת מצב משעשע, כי כאן הרי לא קורה דבר, ורק הצלצול (המטריד במקצת) והחיווי במחוונים מודיעים שהרכב כבר מוכן לנסיעה.

לנירו מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר (105 כ''ס) ומנוע חשמלי (43.5 כ''ס) וההספק המשולב הוא 141 כ''ס. הכוח עובר קדימה דרך תיבה דו–מצמדית עם 6 הילוכים, והרכב מאיץ ל–100 קמ''ש ב–11.5 שניות (טוב מהספורטאז') ומגיע ל–162 קמ''ש מרביים.

בתחילת הדרך, בעיר, הנירו, כמו רוב ההיברידיות, מפתה לתנועה רגועה. ואנחנו מנסים כמה שיותר לנוע על חשמל. ברגעים אלה כניסת מנוע הבנזין לפעולה מורגשת מדי. בהתנעות בוקר גם נשמעים צלילים מכאניים מהמערכות השונות שמתאפסות על עצמן; ככה זה כשהרעש של מנוע הבנזין אינו מסווה אותם.

על כביש 6 פוגשת הרגל הכבדה 27 קג''מ (מ–1000 סל''ד!) וזמינות הכוח מצוינת. אמנם זינוק מהיר מעמידה יחשוף השהיה קצרה עד שכל ''ספקי הכוח והתמסורת'' יתאפסו, אבל אחרי כן הביצועים מפתיעים. יכולת ההאצה ממשיכה לעליות ולמהירויות כביש 6, אם–כי מעבר ל–120 קמ''ש ההאצה פוחתת. פעולת התיבה נעימה כאשר תשלובת המנועים מסווה את החלפות ההילוכים. מצב ‘ספורט', המשפיע קלות גם על ההיגוי, מביא אפילו תגובות נמרצות יותר על חשבון הרעש וצריכת הדלק.

הנירו ההיברידי צרך ליטר ב–16.4 ק''מ בשיוט וליטר כל 15.1 ק''מ במסלול מגוון. כיאה להיברידי הוא מצטיין בעיר, ואם תכבו מזגן ניתן לראות נתונים כמו 23.8 ק''מ לליטר.

פנייה ראשונה דרומה

פנייה ראשונה במורדות התלולים דרומה מפתיעה. עם הגה מהיר יחסית, הנירו משנה כיוון היטב, מגיב נכון להעברות משקל ויכול לצאת לפסיעות מהנות. להגה משקל נכון רוב הזמן, למעט מקרים בהם הוא משנה את המשקל תוך כדי הפניה, והתחושה הכללית היא של רכב דינאמי ממה שהיינו מצפים מפנאי היברידי. הצמיגים הירוקים אמנם מייללים בשלב מוקדם, אבל אל חשש, והנירו יודע להגיב באופן מהנה. הבלמים טובים מהמקובל בהיברידיים אך עדיין סובלים מתחושה שאינה פרוגרסיבית וברורה. בעיר הם גם רועשים.

נוחות הנסיעה אינה מושלמת. הנירו מרוסן ונעים רוב הזמן, אך בעיר הוא מופרע לעיתים על ידי רצף שיבושים בינוניים שגוררים גם רעשי מתלים. מחוץ לעיר המצב עדיף, אבל גם כאן מטרידים שברים וחיבורי כביש שאנו פוגשים לאורך כביש הערבה. מה שמפריע יותר הוא רעשי הכביש הבולטים וגם שאון הרוח.

עפר לא חסר בצוקים, וכאשר ירדנו לשבילים הקיפוצים הקטנים והרעש הורגשו אפילו יותר, והנירו הכריז שהוא לא אוהב פגמים גדולים. הישיבה הנמוכה יותר, שלי ושלו, פוגמת משהו בתחושת החוסן, כאילו ויש צורך להיזהר יותר מנשיקות לאדמה מאשר בספורטאז', גם אם שניהם לא באמת נועדו לטיפוסי צוקים.

בדרך חזרה

למרות הקרבה לספורטאז' במחיר ובייעוד, היבואן מאמין שהנירו ימשוך קונים מפלחי שוק אחרים - משפחתיות והיברידיות - וגם יגדיל את הנתח של קיה בעוגת הפנאי התופחת. קיה יצרה עוד חבילה תחרותית ושופעת אבזור בטיחותי, ובמובנים מסוימים היא מושכת לא פחות מהספורטאז'.

הנירו משלב בין פנאי להיברידי עם מחיר מצוין, וצריכת הדלק שלו היא מענה לביקורת על הספורטאז' בתחום זה. וכך, גם אם חובבי הפוזה יעדיפו את הספורטאז' שנראה קשוח יותר, ברור שזו תוספת חשובה וייחודית לקו הפנאי בקיה.

קיה נירו 1.6 ליטר היברידי, אוטומטי

מנוע בנזין, 4 ציל’, רוחבי, 1580 סמ''ק, הזרקה ישירה

תזמון 16 שס’, גל זיזים עילי כפול, תזמון שס’ משתנה

מנוע חשמלי 43.5 כ''ס, 15 קג''מ

הספק/סל''ד 105 כ''ס/5700

מומנט/סל''ד 15 קג''מ/4000

הספק משולב 141 כ''ס/5200 סל''ד

תמסורת דו-מצמדית, 6 הילוכים, הנעה קדמית

מתלים קדמיים מקפרסון, מוט מייצב

מתלים אחוריים עצמות עצה-כפולות, מוט מייצב

בלמים ק’/א’ דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר בלימה אוטונומית במהירות עירונית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על סטייה מנתיב עם תיקוני היגוי, תאורה אדפטיבית

צמיגים 205/60-16

בסיס גלגלים 270 ס''מ

אxרxג 153.5x180x435.5 ס''מ

משקל 1500 ק''ג

תא מטען 427 ליטר

מיכל דלק 45 ליטר

מהירות מרבית (יצרן) 162 קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 11.5 שנ’

צריכת דלק (ממוצע מבחן) 15.1 ק''מ/ל’

דרגת זיהום 2

מחיר 137,000 שקלים

אחריות 36 חודשים 24 חודשים על המנוע החשמלי

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP) (2016)

בטיחות מבוגרים 91%

בטיחות ילדים 80%

הולכי רגל 70%

תגובות

0 תגובות