שטח 4X4 > מסלולי טיול > בקעה ומדבר יהודה

מסלול טיול סובב נחל פרת – מים בספר המדבר

טיול כביש-שביל למעיינות ולאתרים המיוחדים שסביב נחל פרת, הוא וואדי קלט. הטיול הוא על ספר המדבר היכן שהשטח היבש והצהוב הופך פורח וירוק היכן שהוא פוגש את מי המעיינות הזכים. הטיול על קו התפר שבין הישובים הישראלים לכפרים הבדואים והפלסטינאים כשברוב ימי השנה אין בו מחסומים ולוחיות רישוי צהובות (ישראליות) פוגשות בשמחה לוחיות רישוי לבנות/ירוקות (פלסטינאיות).

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

כביש 1, אכסניית השומרוני הטוב, ירושלים, ים המלח, מצפה יריחו, מישור אדומים, אכסניית השומרוני הטוב, טלעת א-דם, עין קלט, נחל פרת, וואדי קלט, עין מבוע, עין קלט, מנזר סנט-ג'ורג', כפר אדומים, דרך אלון, עין פוואר, מצפה חגית, מכמש, רימונים, טריק אבו ג'ורג', צומת הנ’‘ד, ייטב, תעלת העוג'א, חירבת אל עוג'א, כביש 90.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול רובו על כבישים מפותלים - מהנים לנהיגה, משולב במעט שבילים כבושים, כאלו שהמקומיים נוסעים עליהם עם רכב רגיל כך שהמסלול אפשרי ביום יבש גם לג'יפונים בעלי הנעה בודדת.

המסלול עובר על כבישים ושבילים ברורים חלקם מסומנים. ליבו של השטח, נחל פרת, הינו שמורת טבע מוכרזת.

בכל מקרה אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף או בצומח.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה’‘ל ואפשרי לנסיעה בכול ימות השבוע.

לטיול שכזה יש לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

מומלץ לצאת בקבוצה של כמה משתתפים ונושא נשק אחד לפחות (חשוב בעיקר לתחושת הביטחון העצמי).

אורכו של המסלול 60 ק’‘מ רובו על הכביש ומעט על שבילים כבושים ומתאים, ככתוב לעיל, ביום יבש גם לרכבי פנאי (ג'יפונים) בעלי הנעה בודדת. המסלול יארך כ-6 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות באתרים.

שיטת הניווט לאורך מסלול הטיול

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח.

מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 .

הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.

שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו חובה במסלול זה.

יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר ובמקרה של סטייה לנסוע לעבר נקודת ה-GPS הבאה.

בסוף סיפור הדרך פירוט 18 נקודות הציון הניתנות להורדה למכשירי ה-GPS.

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.

בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).

חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים וציוד למסלול הטיול:

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד גרירה וחילוץ בסיסי,

מפות סימון שבילים מס' 8 ומס' 5/6 (צפון מדבר יהודה ומפת בקעת הירדן),

מצפן ומכשיר GPS – לא חובה ואפשר לנווט רק עם סיפור הדרך,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון ליום מלא בשטח.

תחילת מסלול הטיול:

במחלף השומרוני הטוב שעל כביש 1 המחבר את ירושלים מזרחה לים המלח. המחלף ברור ומשולט נמצא כ-2 ק’‘מ מזרחה לצומת הכניסה לאזור התעשייה של מישור אדומים וכ-3 ק’‘מ מערבה מהכניסה ליישבו מצפה יריחו.

נ.צ. 1 - מחלף השומרוני הטוב

מתחילים ומאפסים מד אוץ

לבאים מכיוון ירושלים – פונים ימינה במחלף השומרוני הטוב ונוסעים 400 מטרים עד לכניסה לאתר של רשות הטבע והגנים.

לבאים מכיוון ים המלח – פונים ימינה במחלף, חוצים את הגשר שמעל כביש 1 ונוסעים 600 מטרים עד לכניסה לאתר של רשות הטבע והגנים.

נ.צ. 2 – אתר השומרוני הטוב

מתחילים ומאפסים מד אוץ

אכסניית השומרוני הטוב

שריד לכנסייה ביזנטית ולפונדק ששימש את הולכי הרגל בין ירושלים לים המלח וליריחו. ע’‘פ הברית החדשה של הנוצרים זה המקום אליו הביא השומרוני הטוב את עובר האורח שנשדד על הדרך (ראו בהמשך את טלעת א-דם) ולא קיבל עזרה מעוברי הדרך האחרים (כהנים ולווים – אנשי הממסד הדתי) ואילו השומרוני אסף את הפצוע, הביאו לפונדק ושילם עבורו את הלינה והמזון עד שיתאושש. ישוע, מייסד הנצרות, מצוטט בכתבים הנוצרים (ספר לוקס) כמנחה את תלמידיו לנהוג במידת החסד עם שאר בני האדם ככתוב בתורה ‘‘ואהבת את רעך כמוך’‘.

כיום המקום הוא גן לאומי בניהול רשות הטבע והגנים. עלות הכניסה 22 ₪ לאדם ובמקום מוזיאון של רשות העתיקות ובו פסיפסים מיוחדים מתקופות שונות של יהודים, נוצרים ושומרונים מרחבי יהודה ושומרון וגם מבית הכנסת של עזה.

אכסניית השומרוני הטוב - תמונות מהאתר

אכסניית השומרוני הטוב - תמונות מהאתראכסניית השומרוני הטוב - תמונות מהאתראכסניית השומרוני הטוב - תמונות מהאתראכסניית השומרוני הטוב - תמונות מהאתראכסניית השומרוני הטוב - תמונות מהאתראכסניית השומרוני הטוב - תמונות מהאתראכסניית השומרוני הטוב - תמונות מהאתראכסניית השומרוני הטוב - תמונות מהאתראכסניית השומרוני הטוב - תמונות מהאתראכסניית השומרוני הטוב - תמונות מהאתראכסניית השומרוני הטוב - תמונות מהאתראכסניית השומרוני הטוב - תמונות מהאתראכסניית השומרוני הטוב - תמונות מהאתראכסניית השומרוני הטוב - תמונות מהאתראכסניית השומרוני הטוב - תמונות מהאתראכסניית השומרוני הטוב - תמונות מהאתר

יוצאים מאתר השומרוני הטוב חזרה לכיוון הכיכר שמעל המחלף עם כביש 1.

0.2 ק’‘מ כיכר הדרכים שמעל המחלף כאן פונים שמאלה וצפונה וחוצים את הגשר שמעל כביש 1.

0.4 ק’‘מ בקצה הצפוני של הגשר בסוף כביש האספלט ממשיכים ישר לשביל עפר.

0.5 ק’‘מ צומת T עם ‘‘דרך הדם’‘ היא טלעת א-דם.

נ.צ. 3 - טלעת א-דם

פונים ימינה ונוסעים על טלעת א-דם – הדרך הישנה שחיברה את ירושלים ומעלה אדומים עם יריחו וים המלח. יש הטוענים ששם הדרך, בדומה לשם של מעלה אדומים, הוא בזכות הסלע האדום הנמצא באזור ויש טענה כי שם הדרך הוא בגלל הדם של קורבנות שודדי הדרכים אשר ארבו לעוברי האורח.

בנסיעה לאורכה של טלעת א-דם מקפידים לשמור על הכביש השבור או השביל הימני שלאורך קו המתח הנמוך ויורדים מטה, במקביל לכביש 1.

1.3 ק’‘מ הדרך פונה ימינה לכיוון כביש 1.

1.4 ק’‘מ באמצע הירידה פונים שמאלה, עוברים לדרך המסומנת בכחול החוצה מעל גשרון הבטון ומעל הצינור המים לכיוון עמוד החשמל הפינתי. ממשיכים על הדרך לאורך קו המתח הנמוך.

2.9 ק’‘מ מגרש חנייה גדול משמאל לדרך עם מפגש שבילים המסומנים בכחול ובשחור – התצפית והירידה לכיוון גשר האמה ועין קלט.

נ.צ. 4 – צומת שבילים כחול ושחור

פונים שמאלה למגרש החנייה, משמאל מבנה קשתות יפות בנויות מאבנים בפתחן של מערות קטנות.

0.1 ק’‘מ לפני תחילתו של השביל היורד מטה – מימין לדרך גבעה ועליה תצפית לספר המדבר ו’‘ארץ המרדפים’‘. מהצפית רואים את וואדי קלט הזורם כל השנה. תחילתו בהרי ירושלים ולאורכו מעיינות שופעים: עין פרת – בראשו של הנחל, עין מבוע – היכן שכביש אלון חוצה את הנחל, עין קלט – למרגלות התצפית, והמעיין של מנזר סנט-ג'ורג' – אליו נגיע בהמשך.

בתצפית שלט לזכרו של מפקד סיירת חרוב – סא’‘ל צביקה עופר, אשר נפל במקום בזמן מרדף אחרי חוליית מחבלים אשר חדרה מירדן לישראל. סא’‘ל צביקה עופר התחייל לפלמ’‘ח במלחמת העצמאות, השתחרר ושב לקורס קצינים, התקדם בסולם הדרגות ובתפקידים הפיקודיים, קיבל את עיטור העוז על אומץ ליבו ותיפקדו בפשיטה על נוקייב שבמזרח הכינרת (1962) ונפל בוואדי קלט ביום 20/12/1968. על שמו הוא מחנה עופר שעל כביש 443.

יורדים על השביל הכבוש לעומקו של וואדי קלט.

1.4 ק’‘מ מגרש חנייה ותצפית על שרידי גשר אמת המים - גשר רומי ענק, עליו עוברת אמת המים החוצה את ואדי קלט מצידו הצפוני לגדה הדרומית. הגשר הרוס אך נמוך יותר עובר צינור מתכת מהתקופה הבריטית שמוליך את המים מגדה אחת של הנחל לצד השני.

1.8 ק’‘מ סוף הירידה ליד הבית של הבדואים ומעל ערוץ וואדי קלט ובו מים זכים זורמים המגיעים מהמעיין עין קלט הנמצא במעלה הנחל.

נ.צ. 5 – וואדי קלט

עולים חזרה מעלה על השביל המפותל.

1.8 ק’‘מ צומת T בו פונים שמאלה על השביל המסומן בכחול – חזרה ל- טלעת א-דם.

1.9 ק’‘מ צומת בעיקול הכביש המגיע ממצפה יריחו. נ.צ. 6 – עיקול בכביש

ממשיכים ישר ושמאלה על הכביש לכיוון מנזר סנט ג'ורג' - הכביש מפותל ומהנה לנהיגה, שימו לב לתנועה נגדית בכביש הצר.

3.4 ק’‘מ משמאל לכביש גבעה ועליה צלב גדול – מהגבעה צופים לוואדי קלט ולמנזר סנט ג'ורג' הבנוי על מצוקי הנחל.

נ.צ. 7 – גבעת הצלב

ממשיכים צפונה ומזרחה על הכביש המפותל.

0.9 ק’‘מ שער הכניסה ומגרש החנייה הקטן של מנזר סנט ג'ורג'.

הכביש ממשיך הלאה עד ליריחו וכרגע פתוח למעבר לכולם (לישראלים אסור להיכנס ליריחו).

משמאל לשער דרך צרה להולכי רגל המובילה לתצפית על המנזר.

הירידה דרך השער היא עד הנחל והמנזר. העלייה תלולה, תארך כרבע שעה והמקומיים יציעו לכם ‘‘טרמפ’‘ על חמור.

נ.צ. 8 – מנזר סנט ג'ורג'

מנזר סנט ג'ורג

קרוי במפה ‘‘דיר מר גי'ריס’‘ הוא מנזר יווני אורתודוקסי השייך לקבוצת המנזרים של מדבר יהודה (המרסבא שבוואדי קלט, דיר חג'לה שביריחו ודיר פיראן שליד עין פרת). המנזר בנוי על מצוקי וואדי קלט / נחל פרת, בגובה של פני הים. המנזר נבנה במאה החמישית והורחב במהלך המאה השישית על ידי נזיר בשם גיאורגיוס שעל שמו נקרא המנזר. הנוצרים מאמינים כי זו המערה בה התגורר אליהו הנביא וכי במערה זו בישר המלאך לסבו של ישו, יואכים, כי אשתו חנה תלד את מרים הבתולה, אימו של ישוע (ישו). לאחר מלחמת ששת הימים וכיבוש השטח ע’‘י ישראל הציבו הנזירים צלבי ברזל רבים על הגבעות שמסביב ובפתחי מערות ההתבודדות שלהם. כיום חיים במנזר כ-10 נזירים.

Saint George monastery

Saint George monasterySaint George monasterySaint George monasterySaint George monasterySaint George monasterySaint George monasterySaint George monasterySaint George monasterySaint George monasterySaint George monasterySaint George monasterySaint George monastery

חוזרים על הכביש המפותל לכיוון מצפה יריחו.

4.1 ק’‘מ צומת בו מתעקלים שמאלה עם הכביש (נ.צ. 6).

4.9 ק’‘מ צומת הכניסה ליישוב מצפה יריחו – יישוב קהילתי דתי, בו פונים ימינה לכיוון כביש 1.

5 ק’‘מ הצומת עם כביש 1.

נ.צ. 9 – צומת מצפה יריחו

פונים ימינה ומערבה ומטפסים על כביש 1 לכיוון ירושלים.

עוברים מתחת לגשר של השומרוני הטוב, כאן התחלנו את המסלול וממשיכים בטיפוס לכיוון ירושלים.

4.1 ק’‘מ צומת כפר אדומים בחיבור עם כביש 458 – דרך אלון.

נ.צ. 10 - צומת כפר אדומים

פונים ימינה לכיוון דרך אלון.

0.1 ק’‘מ כיכר בו פונים ימינה לדרך אלון.

3.3 ק’‘מ חולפים על פני הכניסה ליישוב אלון – יישוב קהילתי חילוני דתי.

4.7 ק’‘מ מימין לכביש חניון הכורכר של עין מבוע.

נ.צ. 11 – חניון עין מבוע

עין פוואר - עין מבוע

יורדים ברגל על השביל המתחבר לכביש, כ-5 דקות הליכה, לתוך האתר המוסדר ע’‘י רשות הטבע והגנים, ללא תשלום, של עין מבוע.

למרות שמגרש החנייה מפוקח במצלמה מתוך האתר הקפידו שלא להשאיר חפצים בולטים לעין בכלי הרכב (באזורים האלו זה גורם לחלון להישבר...).

בערבית נקרא המעיין - עין פוואר ובתרגום לעברית המבעבע כי עין מבוע הוא מעיין פועם. הספיקה של המעיין אינה קבועה ומימיו מגיחים וחוזרים לתוך מערה תת קרקעית – ממלאים את הבריכה של המעיין וחוזרים שוב פנימה בלחץ האוויר שנוצר במערה.

עין פוואר - עין מבוע

חוזרים לכלי הרכב וממשיכים על דרך אלון.

3.3 ק’‘מ חולפים על פני צומת הכניסה למצפה חגית - שכונת בת של כפר אדומים הנקראת על שמה של חגית זביצקי ז’‘ל, בת כפר אדומים, שנרצחה עם חברתה ליאת קסטיאל בנחל פרת בשנת 1998.

4.0 ק’‘מ חולפים על צומת הכניסה לבסיס הטירונים (בט’‘ר) של משמר הגבול (מג’‘ב).

6.3 ק’‘מ פונים ימינה מהכביש הראשי לכביש צר ההופך לשביל ואיתו מטפסים לשיא הגובה של 597 מטרים.

6.9 ק’‘מ קצה הדרך הלבנה בשיא הגובה ובתצפית מדהימה לכל עבר.

נ.צ. 12 – נ.ג. 597

יורדים חזרה למטה עד הכביש הראשי.

0.5 ק’‘מ צומת עם כביש 458 בו פונים ימינה וצפונה על דרך אלון.

2.4 ק’‘מ חולפים על פני צומת הכניסה למכמש – יישוב קהילתי על שמה של העיר הגדולה בנחלת שבט בינימין.

4.5 ק’‘מ צומת T עם כביש 457 לכיוון כביש 60 וכוכב יעקב.

נ.צ. 13 – צומת T

פונים ימינה עם כביש 458 לכיוון רימונים.

4.4 ק’‘מ צומת רימונים – יישוב ישראלי בגובה 690 מטרים הנמצא ממזרח לגוש היישובים של בית אל ועופרה.

נ.צ. 14 – צומת רימונים

פונים ימינה לכביש 449 ועוזבים את דרך אלון.

5.3 ק’‘מ ירידה מהכביש ימינה, ליד עמוד החשמל, לכיוון שביל הכורכר.

נ.צ. 15 – ירידה לשביל

נוסעים על השביל שבמקביל לכביש ועם קו המתח הנמוך הנקרא - טריק אבו ג'ורג' הכביש הירדני הישן שחיבר את גשר אלנבי ויריחו עם רמאללה.

1 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים שמאלה וחוצים מתחת לקו מתח.

2.9 ק’‘מ תחילתה של הירידה החדה (והמאתגרת לגיפונים) מקו הרכס חזרה לכביש הסלול.

3.8 ק’‘מ פונים ימינה לכיוון העמוד של קו המתח והחיבור ה’‘נכון’‘ לכביש 449.

3.9 ק’‘מ מתחברים לכביש 449.

נ.צ. 16 – כביש 449

חוזרים לכביש 449 – זהירות בעלייה על הכביש! וממשיכים לרדת למטה.

2.7 ק’‘מ צומת הנ’‘ד

נ.צ. 17 – צומת הנ’‘ד

פונים שמאלה עם השלט לכיוון בית שאן על כביש 449.

2.5 ק’‘מ צומת T למרגלות היישוב ייטב בו פונים ימינה לבית שאן ונוסעים מזרחה כשמימין תעלת המיים הזורמים המגיעה מהעוג'א.

3.7 ק’‘מ יש מפרץ חנייה קטן בו אפשר לעצור ולהגיע לתעלת המים הזורמים.

7.1 ק’‘מ צומת T עם כביש 90 בלב היישוב הבדואי חירבת אל עוג'א.

נ.צ. 18 – כביש 90

עד כאן 60 ק’‘מ של מסלול הטיול בכביש ובשביל

פונים ימינה על כביש 90 לכיוון צומת בית הערבה, ים המלח וירושלים.

פונים שמאלה על כביש 90 לכיוון צומת הבקעה, כביש 5 ובית שאן.

להתראות בטיול הבא...

עד כאן 60 ק’‘מ של מסלול הטיול בכביש ובשביל

רשימת נקודות ציון ברשת ישראל הישנה:

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS:

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.
להורדת קובץ TWL למכשירי GPS ולתוכנות ניווט

מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000

מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000

מזראטי בדרך אלון - תמונות מתוך טיול לקוחות:

מזראטי בדרך אלון - תמונות מתוך טיול לקוחות:מזראטי בדרך אלון - תמונות מתוך טיול לקוחות:מזראטי בדרך אלון - תמונות מתוך טיול לקוחות:מזראטי בדרך אלון - תמונות מתוך טיול לקוחות:מזראטי בדרך אלון - תמונות מתוך טיול לקוחות:מזראטי בדרך אלון - תמונות מתוך טיול לקוחות:מזראטי בדרך אלון - תמונות מתוך טיול לקוחות:מזראטי בדרך אלון - תמונות מתוך טיול לקוחות:מזראטי בדרך אלון - תמונות מתוך טיול לקוחות:מזראטי בדרך אלון - תמונות מתוך טיול לקוחות:מזראטי בדרך אלון - תמונות מתוך טיול לקוחות:מזראטי בדרך אלון - תמונות מתוך טיול לקוחות:מזראטי בדרך אלון - תמונות מתוך טיול לקוחות:מזראטי בדרך אלון - תמונות מתוך טיול לקוחות:מזראטי בדרך אלון - תמונות מתוך טיול לקוחות:מזראטי בדרך אלון - תמונות מתוך טיול לקוחות:

קישורים להדרכות הנהיגה ולטיולים של אתר השטח בארץ ובעולם:

מסלולי טיול בארץ: בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים ושפלה | כללי ומיוחד | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת |נקודה בשטח | עבירות