שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

לוקח את הזמן - פולקסווגן טיגואן

כמעט שנה וחצי עברה מאז נחשף הדור השני של הטיגואן, אבל הנה הוא כאן
כתב: אלי שאולי
צילם: בני דויטש

פולקסווגן ישראל בפירוש לא הזדרזה להביא את הדור השני של הטיגואן שנחשף בספטמבר 2015. כאשר הוצג, הוא היה רכב פנאי ראשון בקבוצת פולקסווגן שהתבסס על פלטפורמת MQB ובישר על מתקפה של הקבוצה בתחום. ובארץ? האגדות מספרות על מכוניות שהמתינו כאן לאור ירוק כבר מחודש אוגוסט. למה המתינו? מן הסתם למחיר תחרותי ולצבר כמויות, שכן גם בצ'מפיון יודעים כמה לוהט תחום הפנאי הקומפקטי בישראל. וגם הם מודעים לחשיבות המחיר הנכון, מאז שקיה ספורטאז' 1.6 'אורבן' שינה את הכל (קישור: קיה ספורטג' אורבן Kia Sportage ). וכך מגיע הטיגואן לאולמות המכירה אחרי כלי הפנאי הקטנים יותר של סיאט (סיאט אטקה SEAT Ateca) ואודי (אודי Audi Q2) שנסמכים על אותו בסיס.

אבל איחור או לא, דגם זה עשוי להיות הרכב הנמכר ביותר של פולקסווגן בעולם, ואולי גם בארץ. ולכן כאשר התקבל האור הירוק אצנו לאסוף אותו, גם אם החזאי הבטיח מבול ברוב חלקי הארץ. והוא לא טעה, כמו שיספר בני דויטש, הצלם הרטוב שהכניס אותנו לבוץ.  

משנים פוזה

הדור הראשון של הטיגואן הושק ב–2007 ונראה קצת גמלוני: קצר מדי וגבוה מדי. לא הייתה לו מספיק פוזה בתחום בו הפוזה היא העיקר, אבל זה לא הפריע להצלחתו (פולקסווגן טיגואן TSI במבחן דרכים). הדגם החדש כבר נולד לפלח הרבה יותר מוגדר ומשמעותי, ולפולקסווגן היה ברור מה צריך לעשות.

כשאנחנו פוגשים בו בחניה, השינוי בפרופורציות בולט באופן קיצוני. בסיס הגלגלים ארוך ב–7 ס"מ (268 ס"מ), הרכב ארוך מקודמו ב–6 ס"מ ורחב ב–3 (449 ו–184 ס"מ בהתאמה) - אך נמוך ב–4.5 ס"מ (162 ס"מ). כל אלה יוצרים הופעה דינמית ועדכנית בהרבה.

במבט מהצד הטיגואן מזכיר לטובה כלי פנאי גדולים מבית ב.מ.וו עם קווים חדים וברורים, וקורה אחורית רחבה בה בסיס קו השמשה מטפס מעט לאחור ואז מחליף כיוון. וכדי ליצור תחושה פחות גבוהה ויותר קשוחה לובש החלק התחתון חצאית פלסטיק שחורה. עם זאת דווקא החזית, הכל כך פולקסווגנית, נראית מעט אנמית ופחות מרשימה, בייחוד בגרסת הבסיס עם השבכה שרובה בגוון שחור והפנסים הרגילים; תאורת לד מעט שונה ברמת הגימור המהודרת משפרת את המצב. החזית מזכירה כלים מסחריים של פולקסווגן וגם האחוריים מעט צנועים מדי. 

הנוסחה מחייבת

בסביבת הנהג אין הפתעות. אם רכב פנאי אמור לשדר הרפתקה, זה לא מה שקורה כאן וברגע הראשון כמעט מאכזב לפגוש באותה סביבת נהג מוכרת של פולקסווגן. גם העובדה שרוב המשטחים הם בשחור לא מסייעת. אבל מעבר לכך שהכל צפוי ומוכר קשה להתלונן כי... הכל צפוי, מוכר וגם ברור. לכן ההתאקלמות מהירה, ובגשם הסוחף שפוקד אותנו ביציאה מתל אביב זה מבורך.

הנדסת האנוש טובה, למעט עומס מתגים על ההגה, וגם האיכות נאה. רשימת הציוד נאותה  וכוללת מולטימדיה נוחה לשימוש עם מצלמה אחורית (איכותית), ובקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים שניתנת לתפעול גם מהצג וגם דרך פקדים נפרדים. גם המחוונים מוכרים ובמרכזם צג מידע עשיר שכולל מחשב דרך מפורט. כחלק מהאווירה העניינית–שימושית, יש שפע תאי אחסון גדולים, ובולטים אלה שבדלתות. תנוחת הנהיגה, כיאה לפולקסווגן, טובה, אך אחרי שעות ארוכות בחיפוש אחר כביש יבש, חסרה מעט תמיכה לגב תחתון ובסיס המושב מעט ארוך עבורי.

מאחור המרחב מצוין לרגליים ולראש, והיושבים ייהנו מבקרת אקלים. לטובת השימושיות המושבים מתפצלים ומתכוונים למרחק ולזווית. כיסוי תא מטען איכותי מסתיר נפח גדול (615 ליטר) ושימושי עם אפשרות לשינוי גובה הרצפה. 

הביצוע

כיאה לפולקסווגן, הטיגואן מוצע בעולם עם שפע מנועים - ארבעה בנזין, שלושה דיזל וגם היברידי נטען - עם הנעה קדמית או כפולה וגם בגרסת 'אאוטדור/ מוגבהת. אלינו מגיעות 2 גרסאות מנוע: 1.4 ליטר, 150 כ"ס, המנתק 2 צילינדרים כשאפשר, תיבה דו–מצמדית עם 6 הילוכים והנעה קדמית; 2.0 ליטר, 180 כ"ס, תיבה דו–מצמדית עם 7 הילוכים והנעה כפולה.

לטיגואן שבחנו מנוע 1.4 ליטר, והביצועים טובים; עם האצה ל–100 קמ"ש ב–9.2 שניות ו–200 קמ"ש מרביים, הוא בהחלט מהזריזים בקבוצה הקומפקטית (בוודאי ביחס לגרסאות ה–2.0 ליטר הקוריאניות) והתחושה בהתאם. כרגיל, יציאה עם מצערת מלאה תחשוף השתהות קלה עד לשילוב ולתחילת תנועה, אבל מכאן הביצועים טובים. זמינות הכוח טובה (25.5 קג"מ כבר ב–1500 סל"ד) והטיגואן צובר קצב היטב בכל מצב, ולרוב באופן לא מאומץ ובחצי מצערת. זינוק נמרץ מדי על משטחים עם אחיזה נמוכה (כמו אחרי גשם) יגרור נקישות מכיוון המתלה הקדמי. פעולת התיבה מעט נעימה מהמקובל ב–DSG ועדיין בתמרוני חניה חסרה לעיתים עדינות. צליל המנוע אינו מזמין אבל רוב הזמן גם אינו בולט.

צריכת הדלק מעט פחות טובה ממה שהורגלנו בקבוצה, אבל הטיגואן אינו רכב קטן. הצריכה הייתה בין 14 ק"מ/ליטר בקצב שמרני ל–10.3 ק"מ/ליטר ביום מגוון עם קטעים מאמצים. הצריכה ביום טיול שגרתי תהיה ליטר לכל 11.8 ק"מ. 

כשפונים

אם בתחומי העיצוב וההנעה לא נרשמו הפתעות, בוודאי שלא היו כאלה בהתנהגות. לטיגואן אותה התנהגות פולקסווגנית בוגרת וצפויה עם יכולת נאותה. הוא אולי לא מהנה במיוחד אבל עושה הכל כמו שצריך, צולח פניות במהירות ובאופן נעים ומתמודד היטב עם כוח המנוע. באזור המגבלות ברור שהצמיגים הקדמיים הם המניעים, אבל מערכת בקרת יציבות מסייעת עם פעולה מעודנת (למעט במקרים קיצוניים). הפנית הגה ראשונה תחשוף רכינה מורגשת אך לא מוגזמת - וגם היגוי שהוא קל מדי אך מדויק. שום דבר לא מתפתח לממדים מפריעים, היציבות הכיוונית טובה וכך גם פעולת הבלמים.

גם הנוחות נאותה. הטיגואן אינו מעלים את שיבושי הדרך. לעיתים נראה שפגמים קטנים מורגשים מדי (יותר לאוזן מאשר לישבן), אבל הוא תמיד מתמודד היטב עם האתגרים בכביש, מצמצם את ההפרעה ויוצר תחושה נעימה. על רקע זה חבל שרעשי הרוח חזקים מדי.

עם הנעה קדמית ביום גשום אופציית השבילים לא נראתה מזמינה, אבל גם כאן הטיגואן נעים  וממשיך להעניק אותה תחושה מוצקה והחסונה. הפגמים בדרך והאבנים מורגשים, אבל הטיפול נכון והטיגואן מפגין שאינו שביר. 

מרשם בדוק

לקוחות פולקסווגן יתלהבו מהטיגואן, זה ברור. הוא בדיוק רכב הפנאי הצפוי מהמותג. גם אחרים יאהבו את העובדה שניתן לרכוש רכב פנאי של המותג החצי–יוקרתי ב–165,000 שקלים - מחיר דומה לזה של גרסאות ה–2.0 ליטר הקוריאניות. ואפשר להבין זאת. אחרי הכל, למעט מראה מעט צפוי מבפנים ולא מספיק מעז מבחוץ, לטיגואן רושם מכובד והנדסת אנוש ואיכות טובים. כך גם המרחב, הביצועים וההתנהגות.

לטיגואן אין גרסה שתאפשר לו להתמודד באזור של המכירות הגדולות (140,000–150,000 שקלים), אבל במחיר בו הוא מוצע ועם התכונות שיש לו, מדובר באופציה מעניינת ביותר.

נתונים טכניים: פולקסווגן טיגואן, 1.4 ליטר טורבו, אוטומטי

מנוע טורבו-בנזין, 4 צילנדרים, קדמי, רוחבי, 1395 סמ"ק

תזמון 16 שס' גל זיזים עילי כפול, תזמון משתנה

הספק/סל"ד 150 כ"ס/5000-6000

מומנט/סל"ד 25.5 קג"מ/1500-3500

תמסורת רובוטית דו-מצמדית 6 הילוכים, הנעה קדמית

קוטר סיבוב (בין מדרכות) 11.5 מ'

מתלים קדמיים מקפרסון, מוט מייצב

מתלים אחוריים רב-חיבורי, מוט מייצב

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר בלימה אוטונומית במהירות עירונית

צמיגים 215/65-17

בסיס גלגלים 268 ס"מ

אxרxג 448.5x184x167 ס"מ

משקל 1577 ק"ג

תא מטען 615 ליטר

מיכל דלק 58 ליטר

מהירות מרבית (יצרן) 200 קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש (יצרן) 9.2 שניות

צריכת דלק (מבחן) 11.8 קמ/ליטר

דרגת זיהום 13

מחיר 165,000 שקלים

אחריות 36 חודשים

ציון מבחן ריסוק: חמישה כוכבים (E-NCAP)  (2016)

(לא תקף בישראל בגלל חוסר במערכות בטיחות)

בטיחות מבוגרים 96%

בטיחות ילדים 72%

הולכי רגל 84%

בכל מחיר? גרסאות ומחירים:

רמות הגימור המהודרות והגרסה החזקה של הטיגואן מביאות אותו לרמות מחיר שונות באופן משמעותי.
רמת הגימור 'קומפורטליין' מחליפה חישוקי 17 ב–18, ומוסיפה שמשות כהות עם מסגרות כרום, מחוונים מוקרנים, מפתח חכם, ריפוד משולב עור, שפע כיוונים ועיסוי למושב נהג נוח יותר ועוד. בתחום הבטיחות יצוינו בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית לאחור וגם מצלמות וחיישני קירבה היקפיים וחניה אוטומטית. המחיר: 190,000 שקלים.
מחיר גרסת ה–2.0 ליטר כפולת ההנעה הוא 210,000 שקלים.
חבילת 'לקשרי', הכוללת ריפודי עור, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים וגג נפתח, תעלה את המחיר בעוד 35,000 שקלים.

תגובות

0 תגובות