שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

זו לא גברת, זה אדון - סוזוקי קרוסאובר

סוזוקי קרוסאובר המחודש, בזכות עיצוב בוטה וקצת הגבהת–גחון, עזב סופית את תחום מכונית הנוסעים ועבר את הגבול המטושטש למתחם רכבי הפנאי.
ויש גם טורבו ותיבה אוטומטית.
סוזוקי קרוסאובר 1.4 טורבו Suzuki Crossover turbo

זה לא גברת - זה אדון

סוזוקי קרוסאובר הוצג ב–2013 ועבר לא מזמן מתיחת פנים. עד לאותה מתיחת פנים הוגדר הקרוסאובר, לפחות בארץ, כמשפחתית קומפקטית ולא כרכב פנאי כפי שהגדירו היצרן. אך כעת, עם העיצוב החדש והגדלת מרווח הגחון, כבר אין ספק לאיזו קטגוריה שייך הקרוסאובר. או כדברי המשורר ש. חנוך ביצירתו המונומנטלית, תפסתי ראש על הבר (1978): זה לא גברת - זה אדון.

חזית הקרוסאובר עוצבה מחדש, מרווח הגחון גבה ב–10 מ''מ והוסיף אותם גם לגובה הרכב - וגולת הכותרת: מנוע 1.4 ליטר חדש ומוגדש ותיבת הילוכים אוטומטית–פלנטרית. שני אלה מחליפים מנוע 1.6 ליטר אטמוספרי ותיבה רציפה. עם זאת ובניגוד לעבר, לקרוסאובר המחודש אין גרסת הנעה כפולה, למעשה כמו כמעט רוב חבריו לקבוצה, אך הוא מוצע גם עם תיבה ידנית.

קישור למבחן דרכים לדגם הקודם: מבחן דרכים: סוזוקי קרוסאובר 02/01/2014

מה שאפשר ללמוד בעמידה

הקרוסאובר המקורי לא התהדר בהופעה ייחודית, ונחבא אל הכלים עם עיצוב חסר מעוף. עם מתיחת הפנים, הפגוש הקדמי שונה במעט, פנסי החזית גדלו - וביניהם ניצבת בגאון שבכה ענקית בגימור כרום. לא, הקרוסאובר לא יתמודד גם עתה על תואר יופי כלשהו, אך הפעם לא תוכלו להתעלם ממנו.

סוזוקי קרוסאובר מוצע רק ברמת אבזור אחת, GLX, וזו עשירה וכוללת אבזור חוץ בדמות חישוקי 17, קיפול חשמלי למראות הצד, פנסי ערפל ומסילות גג; ואבזור פנים כמו בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת, הגה מרופד עור ועוד.

סביבת הנהג נותרה כשהייתה, למעט אופציה בתשלום לצג מולטימדיה גדול בהתקנה מקומית במרכז הדשבורד. הצג כולל, מלבד מערכת השמע, ניווט ודיבורית, גם מצלמה אחורית. לזכותה התאמת צבעים טובה (יחסית) לאלו שבתא הנוסעים ולחובתה השתקפות שמש על הצג, כך שלפמים לא ניתן לקרוא אותו.

איכות החומרים בתא הנוסעים טובה פחות מהסטנדרט, עם חומרי דיפון מפלסטיק קשיח ברוב האזורים; איכות ההרכבה טובה, איכות הגימור מעט פחות. המרחב מלפנים טוב, והמושבים הקדמיים נעימים מאוד, בפרט משענות הגב המעניקות גם תמיכה צדית טובה. תנוחת הנהיגה לא אידיאלית, וכמו ברכבי פנאי אחרים, כאן תוכלו לבחור בין ישיבה גבוהה לגבוהה מאוד. בסיס גלגלים של 260 ס''מ משאיר מרווח רגליים סביר ליושבים בספסל האחורי, אך מרווח הראש לא אידיאלי לגבוהי קומה ואין אפשרות להושיב בנועם שלושה מבוגרים. עם זאת, היושבים מאחור יוכלו לבחור את זווית המשענות של המושבים (זקופה, ומעט פחות). תא המטען בנפח 440–430 ליטר, תלוי בזווית המשענות של המושבים האחוריים. התא מחולק ל–2 מדפים, הראשון בגובה סף ההטענה, השני תחתיו. יעיל ונוח.

ליבת השינוי

הקרוסאובר החדש מתהדר במנוע טורבו בנפח 1.4 ליטר וזה מייצר 140 כ''ס ב–5550 סל''ד ו–22.4 קג''מ ברצועה מרשימה של 1500–4000 סל''ד. המנוע משודך לתיבה אוטומטית (פלנטרית) עם שישה הילוכים וההנעה כאמור קדמית בלבד. נתוני הביצועים נאים בהחלט: 9.5 שניות מעמידה ל–100 קמ''ש ומהירות מרבית של 200 קמ''ש.

אך הנתונים אינם מדגישים מספר את יכולת המנוע. הקרוסאובר מרשים לחיוב עם כל פעילות בדוושה הימנית; השתלבות בכביש מהיר, תאוצות ביניים, נהיגה בכביש תלול - הקרוסאובר לא רק שאינו מתרגש, הוא עושה זאת בקלילות כמעט מעצבנת, משאיר את רוב המכוניות הרחק מאחור. למעשה, קל להגיע בשיוט בינעירוני למהירויות שהן על גבול השלילה, מבלי לשים לב.

ההבדל עצום. אם קודם היה צריך למעוך את דוושת התאוצה בכדי לשמור על קצב סביר, וכתוצאה מכך שאון המנוע הורגש מאוד בתא הנוסעים - הרי שעתה, כבר בסיבובי מנוע נמוכים, התאוצה טובה לאין שיעור, וכתוצאה מכך גם רמת השקט בפנים טובה יותר. תיבת ההילוכים מרשימה לחיוב גם היא. היא אמנם אינה זריזה כמו רובוטית דו–מצמדית, אך היא בהחלט לא אדישה ובו–זמנית מצטיינת בהעברות חלקות ונעימות. בהילוך השישי, בשיוט ב–100 קמ''ש, המנוע נח על 1800 סל''ד. צריכת הדלק הייתה טובה, 14 ק''מ לליטר בממוצע, אך עיקר המבחן כלל נסיעה בין–עירונית.

האופן בו הדברים זזים

מתלי הקרוסאובר נוקשים מעט, אך צמיגים שמנמנים וגדולי קוטר במידות 215/55–17 מפצים על כך. המרכב מרוסן, ושינויי גובה לא מצליחים להוציא את הקרוסאובר מאיזון. רוב התלונות מגיעות בעיקר לאחר מפגש עם שברי כביש חדים, בעיקר בעיר; המתלים לא רק שלא מצליחים להעלים אותם אלא גם מעבירים את החבטה שספגו לתא הנוסעים. מחוץ לעיר השברים החדים יגרמו לתנודה קלה יותר, אך קולם של המתלים יישמע היטב. בכלל, בידוד הרעשים בקרוסאובר הוא לא מהטובים ביחס לחבריו לקבוצה, כאשר רעשי הכביש בולטים במיוחד, ואלה של הרוח מעט פחות.

האחיזה טובה, ההיגוי החלטי והבלימה בעלת נשיכה ראשונית חזקה ועוצמתם טובה בהחלט. במגבלות ואף מעט לפני, עם הרפיית הדוושה תקבלו הידוק ישבן וזאת למרות בלימת מנוע חלשה יחסית. עד כאן מתכון להנאה מנהיגה, אבל לידי הנהג לא מגיע כל מידע ממה שקורה לגלגלים. במתיחת הפנים הגביהו את הקרוסאובר ב–10 מ''מ, מה שהביא את נתון מרווח הגחון ל–17 ס''מ מכובדים. אמנם יכולת השטח מוגבלת לצליחת שבילים בלבד, גם בגלל הגחון וגם בגלל ההנעה הקדמית - אך המתלים נוקשים וריסון המרכב טוב. אלה מנעו מהקרוסאובר להיחבט בגחון, גם על שינויי גובה מהירים יחסית על שביל עם לא מעט אבנים.

יתרונות, חסרונות ותג מחיר

יחידת הכוח החדשה משדרגת את הקרוסאובר באופן משמעותי, וההבדל ביכולתו לפני מתיחת הפנים ולאחריה עצום, וכעת מצוין לכשעצמו. הקרוסאובר מציע בנוסף תנוחת ישיבה גבוהה, שטח חלונות גדול ודשבורד נמוך, מושבים נוחים ונוחות נסיעה סבירה.

ויש גם חסרונות: מרווח כתפיים (וראש, אם אתם גבוהים) בספסל האחורי, איכות חומרים בסיסית בתא הנוסעים ובידוד רעשים לא מוצלח, בעיקר מהכביש. חיסרון גדול הוא מחסור מוחלט באבזור בטיחות עדכני. ב–2013 נבחן הקרוסאובר במבחני הריסוק של יורו NCAP וזכה ב–5 כוכבים, אבל הדרישות כיום אחרות. בכל אופן, לקרוסאובר 7 כריות אוויר (כולל לברכי הנהג) ומערכת מובילאיי.

ומול כל היתרונות והחסרונות מתייצב המחיר העומד על 125,000 שקלים. במחיר הזה, הן כרכב פנאי קטן וגם כמתחרה מול משפחתיות רגילות, הקרוסאובר מציע חבילה משתלמת וראויה לעיון.

קישורים להשקה של הקרוסאובר החדש בארץ:

סוזוקי קרוסאובר 1.4 טורבו בנתיב המהיר - 06/03/2017

סוזוקי קרוסאובר 1.4 טורבו בהדרכה ראשונה - 06/03/2017

סוזוקי קרוסאובר 1.4 טורבו אוטומטי Suzuki Crossover turbo

מנוע טורבו-בנזין, 4 צילנדרים, קדמי, רוחבי, 1373 סמ''ק

תזמון 16 שס', תזמון משתנה

הספק/סל''ד 140 כ''ס/5500

מומנט/סל''ד 22.4 קג''מ/1500

תמסורת הנעה קדמית, אוטומטית, 6 הילוכים

קוטר סיבוב (בין מדרכות) 10.4 מ'

מתלים קדמיים מקפרסון

מתלים אחוריים קורת פיתול, מוט מייצב

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר מובילאיי

צמיגים 215/55-17

בסיס גלגלים 260 ס''מ

אxרxג 430x177x159 ס''מ

משקל 1170 ק''ג

תא מטען 430 ליטר

מיכל דלק 47 ליטר

מהירות מרבית (יצרן) 200 קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 9.5 שניות

צריכת דלק (ממוצע מבחן) 14 קמ/ליטר

דרגת זיהום 5

מחיר 125,000 שקלים

אחריות 36 חודשים

ציון מבחן ריסוק : (E-NCAP לדגם הקודם 2013) 5 כוכבים

בטיחות מבוגרים 92%

בטיחות ילדים 80%

הולכי רגל 72%

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת

22 ביוני 2017 ב 17:14

e