שטח 4X4 > מסלולי טיול > ירושלים והשפלה

מסלול טיול "בין עירוני" סובב רחובות

טיול שבילים "בין עירוני" הסובב את רחובות מדרום וממערב ומגיע עד לפאתי הדרומיים של ראשון לציון – בין שדות ומטעים, שבילים וגם מרעולים, גבעות נמוכות וערוצי נחלים ומתחת לגשרים ומחלפים של כבישים ראשיים וכול זאת מבלי לנסוע על כבישי האספלט העמוסים של מרכז הארץ.
חווית שטח וטבע למי שזמנו קצר ולא יכול להתרחק מאזור המרכז.

image

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

רחובות, צומת ביל’‘ו, כביש 40, גבעת ברנר, גבעת מרר, חירבת חברא, נחל שורק, בית גמליאל, כביש 410, גאליה, נחל גמליאל, כביש 42, כפר גבירול, עיינות, תל מחוז, בית עובד, גן שורק, בית חנן, נטע, עין הקורא, ראשון לציון.

image

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש לאורכו של מסלול הטיול

המסלול עובר ברובו על שבילים כבושים בין שדות, בעבירות קלה כשיבש ובעבירות בינונית עד קשה בתקופת הגשם והבוץ. המסלול מתאים לכל רכבי השטח, יכול להיות מאתגר מעט לג'יפונים ללא הילוך כוח. בחורף כשבוצי וחלק נדרש הילוך כוח, ציוד חילוץ ומשנה זהירות בחציית הנחלים.

המסלול עובר על שבילים ברורים, רובם גם מסומנים בין מטעים לשדות חקלאים ולצד שמורות טבע מוכרזות. אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף, בצומח או בפרנסת החקלאי.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול אינו עובר ליד או בשטחי אש של צה’‘ל ואפשרי לנסיעה בכול זמן.

כדאי לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

image

שיטת הניווט לאורך מסלול הטיול:

אורכו של המסלול 28 ק’‘מ (רובם בשבילים ובשטח) והוא יארך כ-4 עד 6 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו.

המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 17 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בדף 3.

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח.

מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000.

הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי וחשוב מאוד במסלול זו בו יש שפע רב של שבילים בשטח.

יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

image

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

image

הכנת אמצעים למסלול הטיול:

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מפות סימון שבילים מספר 10 (גוש דן וחוף פלשת),

מצפן ומכשיר GPS – לא חובה אך יכול לעזור בחיבור למיקום בשטח,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון לכחצי יום בשטח.

image

תחילת מסלול הטיול:

בצומת ברנר שעל כביש 40, במפגש עם כביש 411 בכניסה למרכז קניות ביל’‘ו, עם הפנים דרומה לכיוון גדרה.

נ.צ. 1 – צומת ברנר

image

מתחילים ומאפסים מד אוץ

על כביש 40 דרומה לכיוון גדרה.

0.8 ק’‘מ חולפים על פני צומת הכניסה ותחנת הדלק של גבעת ברנר.

1.5 ק’‘מ פתח בגדר הבטיחות שימין לכביש עם שביל מסומן בשחור לכיוון מערב.

נ.צ. 2 – ירידה לשטח

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

נוסעים על השביל המסומן בשחור ישר ומערבה לכיוון מגדל השמירה שבקצה הבסיס הצבאי.

0.1 ק’‘מ חולפים על פני מגדל השמירה וממשיכים מערבה כשמשמאל לשביל הגדר הצבאית.

0.8 ק’‘מ השביל המסומן בשחור הופך לשביל כבוש לבן.

1.4 ק’‘מ בקצה הצפון מערבי של הגדר הצבאית פונים שמאלה עם השביל והמסומן בשחור ובמקביל לגדר.

2.8 ק’‘מ ממשיכים עם השביל השחור דרומה שמשמאל הגדר הצבאית ומימין מבנה דו קומתי נטוש, אשר שימש בעבר את החקלאים.

3.7 ק’‘מ צומת שבילים בקצה הגדר הצבאית.

נ.צ. 3 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר על השביל לכיוון המטעים.

0.1 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לתוך המטע.

0.2 ק’‘מ השביל מתעקל שמאלה כשמימין גבעת מרר.

0.3 ק’‘מ צומת T למרגלות הגדר בו פונים ימינה ולמעלה עם השביל המקביל לגדר.

0.4 ק’‘מ צומת שבילים במרכזה של גבעת מרר.

נ.צ. 4 – צומת גבעת מרר

מאפסים מד אוץ

ישר לתצפית...

בצומת ממשיכים ישר 50 מטרים עד לקצה הדרך. לפנים תצפית על השדות של בית אלעזרי עד לעצים המקיפים את בסיס חיל האוויר – תל נוף. משמאל על הגבעה מאגרי מים של חברת מקורות ומימין גדרה ומגדל המים הבולט במרכזה.

חוזרים 50 מטרים לאחור עד לצומת השבילים.

נ.צ. 4 – צומת גבעת מרר

ישר לתצפית...

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ודרומה (למי שחזר מהתצפית בקצה השביל).

אפשר לטפס מעלה בכול אחת משתי הפניות שמאלה – השביל הימני קל יותר לג'יפונים ואילו השביל השמאלי מחייב הילוך כוח (ובכל מקרה מומלץ לבדוק בסריקה רגלית לפני שמתחילים לטפס).

0.2 ק’‘מ מעגל אבנים בראש גבעת מרר וכאן אפשר לעצור ולהשקיף על הסביבה. גבעת מרר היא שמורת טבע בה נמצאו שרידים מהתקופה הכלקוליתית (לפני כ-6,000 שנים), מתקופת הברזל וההתיישבות הישראלית – כששבט דן ישב במקום, ועד מלחמת העולם הראשונה כאן ארבו הטורקים לכוחות הבריטים שהגיעו מדרום בדרכם לכיבוש רמלה.

ממשיכים ישר ודרומה ויורדים מהגבעה.

0.4 ק’‘מ צומת שבילים בו המסעף השמאלי מאתגר מעט יותר. לאחר כ-50 מטרים השבילים שוב נפגשים וממשיכים לרדת מהגבעה דרומה.

0.5 ק’‘מ צומת מרובה שבילים, בחזרה לשביל המסומן בשחור החוצה למרגלות הגבעה.

נ.צ. 5 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל הכורכר ולכיוון עמוד קו המתח הנמוך ונוסעים במקביל אליו.

בעונת האביב יש לנסוע עם חלונות פתוחים על מנת לספוג את ריח הפריחה המדהים.

0.5 ק’‘מ צומת T לאחר שחוצים שדרת אלונים ומבנה של מקורות משמאל, בו פונים שמאלה לשביל.

0.6 ק’‘מ חוצים גשר אירי מעל נחל גמליאל.

0.9 ק’‘מ צומת לצד סככה חקלאית משמאל בו ממשיכים ישר על השביל שבין המטע שמשמאל לשדות שמימין.

1.3 ק’‘מ השביל הכבוש מתעקל ופונה שמאלה לצד גדר הסברס של המטע שמשמאל.

1.8 ק’‘מ צומת שבילים בקצה המטע, כשמול ומעבר לשדות בניה וכפר מרדכי – יישובי עשרת.

נ.צ. 6 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל שבין השדות.

0.7 ק’‘מ צומת T על גדת נחל שורק בו פונים חזק ימינה לשביל שבין השדות (ולא לשביל המקביל לנחל).

1.5 ק’‘מ צומת שלצדו צינורות וברזים (שיברים) בו ממשיכים ישר וממשיכים להקיף את מושב בית גמליאל.

1.9 ק’‘מ צומת T על גדת נחל גמליאל.

נ.צ. 7 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לצד ערוץ הנחל וחוצים תחת קו המתח הגבוה.

0.9 ק’‘מ עוברים לצד סוללת הטיה בנחל, כשמימין המשאבות של מאגר המים, וממשיכים ישר

1.8 ק’‘מ הדרך הופכת צרה וממשיכים לצד הערוץ שמימין לדרך.

1.9 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים ימינה עם ערוץ נחל גמליאל.

3 ק’‘מ תחילת הירידה מתחת לשלושת הגשרים של נחל גמליאל מתחת לכביש 410.

נ.צ. 8 – חציית כביש 410

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

יורדים לתוך הערוץ, פונים שמאלה וחוצים תחת הגשרים של הרכבת וכביש 410, וממשיכים מצד שמאל של ערוץ הנחל.

0.4 ק’‘מ חורשת אקליפטוסים משמאל לדרך.

2 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר עם הנחל (השביל שמאלה מגיע לכביש 42 מול הכניסה לכפר הנגיד).

3.4 ק’‘מ וכמאה מטר לפני הגשרים הגדולים של כביש 42, פונים ימינה למטה ויורדים לתוך ערוץ נחל גמליאל.

נ.צ. 9 – בערוץ הנחל

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוצים את הערוץ ופונים ימינה לכיוון הבתים של רחובות (שכונת כפר גבירול).

0.2 ק’‘מ צומת בו פונים שמאלה לכיוון כביש 4121 והמנהרה שמתחתיו.

0.3 ק’‘מ חוצים במנהרה בתחת הכביש ופונים שמאלה לשביל במקביל לכביש 4121 המתעקל ימינה וצפונה במקביל לכביש 42.

1.5 ק’‘מ מנהרה הסלולה באספלט והחוצה תחת כביש 42.

נ.צ. 10 - מנהרה

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה תחת כביש 42 ולאחר המעבר פונים ימינה וצפונה במקביל לכביש 42.

0.4 ק’‘מ צומת עם כביש 42 מימין וכביש אספלט משובש הפונה שמאלה ומסומן באדום, מדרום למושב עיינות.

נ.צ. 11 – צומת

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומערבה לכביש האספלט המשובש המסומן בסימון שבילים אדום.

0.8 ק’‘מ סוף כביש האספלט המשובש וממשיכים ישר לשביל הכבוש המסומן באדום.

2.1 ק’‘מ צומת T בו פונים ימינה עם הסימון האדום.

2.2 ק’‘מ השביל מתעקל שמאלה עם הסימון האדום (מופיע על המבנה החקלאי הקטן).

2.6 ק’‘מ צומת שבילים, מיד לאחר המתקן היפה של טיהור הביוב, בו פונים שמאלה עם הסימון האדום.

2.7 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים שמאלה.

2.8 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ובמקביל לשביל הצמוד לערוץ נחל שורק. משמאל העצים הגדולים שלאורכו ומימין השדות הפתוחים.

3.3 ק’‘מ צומת T כשמשמאל אפשר לראות את הגשר שמתחת כביש 4 וקו המתח הגבוה שמקביל לו.

נ.צ. 12 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה עם הסימון האדום ונוסעים מצידו השני של השדה שנסענו לאורכו בקטע הקודם.

0.4 ק’‘מ צומת גדול, בין ברזי מים חקלאים (שיברים) כשמימין רואים את מפעל הביוב, בו ממשיכים ישר ושמאלה עם השביל המסומן האדום.

0.7 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים שמאלה, חוצים שער ונוסעים על השביל הטוב כשהערוץ הרדוד משמאל לדרך.

1.6 ק’‘מ צומת שבילים בחציית הערוץ הרדוד.

נ.צ. 13 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ונוסעים בשביל בין השדות לכיוון המטעים ועמודי והאנטנות הגבוהים שמאחוריהם.

0.1 ק’‘מ השביל נכנס בין כרם זיתים מצד ימין למטע הדרים מצד שמאל ונוסע היישר לכיוון האנטנות.

0.3 ק’‘מ צומת שבילים בין ארבע סוגי מטעים שונים.

נ.צ. 14 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומערבה לשביל.

0.2 ק’‘מ צומת T מתחת קו המתח בו פונים ימינה וצפונה.

0.3 ק’‘מ חוצים צומת ותחת קו מתח ממשיכים ישר לכיוון קו מתח נוסף המתפצל מהעמוד חשמל שמשמאל לצומת.

0.4 ק’‘מ צומת T של שבילים.

נ.צ. 15 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ולמעלה במקביל לקו המתח ועם סימון השבילים האדום (ייראה דהוי בהמשך).

0.8 ק’‘מ חוצים צומת שבילים תחת קו טלפון כשמימין מטע ועצי אקליפטוס.

1.4 ק’‘מ ממשיכים ישר בתחילת הבתים והחצרות של גן שורק משמאל לדרך.

2 ק’‘מ כביש הכניסה למושב גן שורק.

נ.צ. 16 - כביש

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

0.4 ק’‘מ צומת עם כביש 4311 (הכביש לפלמחים) בו פונים ימינה.

1.3 ק’‘מ צומת ומחלף עם כביש 431.

נ.צ. 17 – כביש 431

מאפסים מד אוץ

עד כאן 28 ק"מ של מסלול הטיול "הבין עירוני"

ההמשך ישר לתוך ראשון לציון.

פנייה ימינה על כביש 431 לכיוון רמלה וכביש 6.

פנייה שמאלה על כביש 431 לכיוון כביש 4 וכביש איילון לתל אביב.

להתראות בטיול הבא...

עופר

עד כאן  28 ק

מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000

מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000

רשימת נקודות ציון ברשת ישראל הישנה:

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS:

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.

לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

להורדת קובץ TWL של המסלול למכשירי GPS ולתוכנות ניווט

קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנות ניווט

נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1141505

132561

2

1140446

131476

3

1138832

129437

4

1138723

129674

5

1138406

129435

6

1138708

127909

7

1140036

128572

8

1142469

127487

9

1145281

127826

10

1146384

128163

11

1146727

128341

12

1148239

125800

13

1148690

127096

14

1149035

127081

15

1149247

126772

16

1150437

128356

17

1151368

129337

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS:

image

מסלולי טיול בארץ:
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת
מיוחדים:
כללי ומיוחד | נקודה בשטח | עבירות

קישורים לטיולים והדרכות של אתר השטח בארץ ובעולם:

טיולי ג'יפים בארץ | הדרכות נהיגה וניווט

מסעות ג'יפים בעולם | טיפוס הרים | טיולי אופנועים | טיולי כביש בעולם

תגובות

13 תגובות

1

pelegw

03 ביוני 2017 ב 01:40

אחלה מסלול - המלצה לגבי גבעת מרר

הייתי מציע לעשות את הסיבוב בגבעות הפוך ומדרום צפונה, קצת יותר מאתגר ונותן התחלה כיפית למסלול. עשיתי אותו מלא פעמים משני הכיוונים (אני גר ליד :)) ותמיד יותר מהנה לעלות מדרום. בהמשך, אחרי התצפית, כדאי לעלות גם לגבעה עם מגדלי המים, יש שתי עליות, הימנית יותר מאתגרת ומחייבת נחישות בכלל הצלבות לכל אורך העליה, השמאלית קלה ועולים ועולים אותה עם פרייבטים גם. אפשר להחנות את הרכב בסוף העליה ולהמשיך רגלית בשביל שבקצה הגבעה אל הצד השני של מגדלי המים. במקום יש פינת ישיבה יפה עם שלט לזכרו של אל"מ ניר פרס. מקום נחמד לקפה ותצפית יפה לכיוון צפון מזרח.

2

cherizli

03 ביוני 2017 ב 14:04

זהירות משקיעות לאחר נ.צ. 6 באיזור השיבר

האיזור שליד הצומת שלצדו צינורות וברזים (שיברים) מוצף כולו ואינו עביר לכל כלי הרכב (למעט אולי טרקטורים). מאוד לא מומלץ לחתוך דרך שדה החיטה כי מי שניסה שקע בשדה כיוון שלא רואים אבל ההצפה מגיע גם לתוך השדה.
מה עושים? נוסעים לכוון השער הסגור של מושב בית גמליאל (מושב דתי). 50 מ' לפני השער יש שביל לימין שמקיף את השדות. פונים ימינה לשביל ומחילים להקיף את השדות. מקיפים את עמוד חשמל שבאמצע השדות, וכל הזמן על השביל. עד שבסוף השביל נפגש עם ציר המסלול מעט אחרי נ.צ. 7

3

Ogash Ofer

03 ביוני 2017 ב 14:38

זהירות משקיעות לאחר נ.צ. 6 באיזור השיבר

cherizli כתב/ה:
" האיזור שליד הצומת שלצדו צינורות וברזים (שיברים) מוצף כולו ואינו עביר לכל כלי הרכב (למעט אולי טרקטורים). מאוד לא מומלץ לחתוך דרך שדה החיטה כי מי שניסה שקע בשדה כיוון שלא רואים אבל ההצפה מגיע גם לתוך השדה.
מה עושים? נוסעים לכוון השער הסגור של מושב בית גמליאל (מושב דתי). 50 מ' לפני השער יש שביל לימין שמקיף את השדות. פונים ימינה לשביל ומחילים להקיף את השדות. מקיפים את עמוד חשמל שבאמצע השדות, וכל הזמן על השביל. עד שבסוף השביל נפגש עם ציר המסלול מעט אחרי נ.צ. 7 "
תודה על העדכון - זה חשוב! אני מניח שהמקום מוצף כרגע כי השדה בהשקייה (או שהשיבר נשבר...). ובכול זאת ההערה טובה לכל ימות השנה ולמקרה שהמעבר חסום. אכן לא כדאי לרדת לשדות - גם מקלקלים את עבודת החקלאי וגם הסיכוי לשקוע גדול מאוד.

4

רועי מוריץ

03 באוקטובר 2017 ב 18:41

היי עופר,אנחנו מתכוונים לעשות את המסלול,אשמח לדעת אם יש לאורך המסלול נקודות עם צל שניתן לעשות בהן הפסקות.תודה.

5

Ogash Ofer

03 באוקטובר 2017 ב 21:30

רועי מוריץ כתב/ה:
"

היי עופר,אנחנו מתכוונים לעשות את המסלול,אשמח לדעת אם יש לאורך המסלול נקודות עם צל שניתן לעשות בהן הפסקות.תודה.

"
יש לא מעט מקומות מוצלים ומתאימים לאורך המסלול:
1. גבעת מרר
2. מתחת לגשר של נחל גמליאל
3. בחורשה שלאחר שחוצים את כביש 410
4. באקליפטוסים שלפני גן שורק
ויש עוד...

6

yanivelad1934@walla.co.il530

28 באוקטובר 2017 ב 19:01

חלק גדול חסום באבנים (כנראה עי חקלאים)...
:-(

חבל

7

Ogash Ofer

29 באוקטובר 2017 ב 11:23

yanivelad1934@walla.co.il530 כתב/ה:
"

חלק גדול חסום באבנים (כנראה עי חקלאים)...
:-(

חבל

"
חבל לשמוע...
זה מסלול עירוני כייפי.
מקווה שהחסימות זמניות...​​​​​​​

8

אורח/ת - חסימות באיזור גבעות מרר

11 בדצמבר 2017 ב 17:03

כלל השבילים העולים לגבעות מרר נחסמו לאחרונה, כנראה כחלק מהפיכת המקום לגן לאומי. 
 

9

ben.ashkar170

11 בפברואר 2018 ב 13:39

מקסים ,תודה! טיול מהנה לשבת חורפית חמימה ושמשית. 

10

amihai.adi

14 בנובמבר 2019 ב 10:28

לשים לב המסלול לא כל כך רלוונטי להיום 11/2019
העליה לגבעות מרר חסומה עם שער
הגדה הדרומית/מערבית של נחל גמליאל (אחרי חצית הגשר) כבר לא עבירה כל כך ומלאה בבורות לא עבירים לשום כלי

11

Ogash Ofer

15 בנובמבר 2019 ב 10:40

amihai.adi כתב/ה:
"

לשים לב המסלול לא כל כך רלוונטי להיום 11/2019
העליה לגבעות מרר חסומה עם שער
הגדה הדרומית/מערבית של נחל גמליאל (אחרי חצית הגשר) כבר לא עבירה כל כך ומלאה בבורות לא עבירים לשום כלי

"
תודה על העדכון.
חשוב מאוד ומסייע למטיילים

12

אורח/ת - אתי

25 בפברואר 2021 ב 22:28

משהו עשה את המסלול בזמן האחרון?2021 😆

13

Ogash Ofer

27 בפברואר 2021 ב 09:32

אורח/ת - אתי כתב/ה:
"

משהו עשה את המסלול בזמן האחרון?2021 😆

"
נשמח לעדכון - למרות שבסוף 2019 רשום עדי עמיחי כי "העליה לגבעות מרר חסומה עם שער".