שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח: מנהרת הרכבת הטורקית ב''מחיצה השומרונית''

מנהרה מדהימה שהיא שריד לקו הרכבת הטורקית נמצאת בשטח A שבשומרון ומחייבת תיאום וליווי צבאי.
צילמה: צלמירי

image

מנהרת הרכבת הטורקית נחצבה בשנת 1915 וחיברה את קו הרכבת משכם לשפלה אל קו עפולה – ג'נין (הסתעפות של ''רכבת העמק'' ההיסטורית). הרכבת הגיעה אל הפיצול במסילה בתחנת מסעודיה (נמצאת מצפון-מערב לעיירה סבסטיה, כ-500 מטרים מכביש 60 לכיוון מערב, בואדי דיר-שרף. המבנה המפורסם של תחנת הרכבת הטורקית בו הקימה תנועת גוש אמונים את ''גרעין סבסטיה'' באמצע שנות ה-70 ומכונה עד היום בטעות ''תחנת סבסטיה'' אבל תחנת סבסטיה האמיתית נמצאת ממזרח לישוב שבי שומרון הסמוך) וממנה הקו שהמשיך צפונה עלה במתינות אל המנהרה והמשיך ממנה לעפולה. כאשר ביקשו הטורקים לפרוס מסילת רכבת שתמשיך מהעיר ג'נין דרך עמק דותן דרומה לכיוון שכם, הם נתקלו במכשול טופוגרפי בדמות רכס ''המחיצה השומרונית'' הגבוה, המחלק בין צפון השומרון לדרומו, שהפריע ודרש מאמצים הנדסיים גדולים. על כן נבחר מקום בו הקרקע רכה וקלה יחסית לחציבה ובאוכף בין כיפות מתחת ל''ראס רשין'' נחצבה מנהרה שבתוכה עברה מסילת הרכבת דרומה. אורך המנהרה כ-230 מטרים. פתחה וקירותיה בנויים מלבנים. לאורך המנהרה, מצידה המערבי, שלושה כוכים חצובים ומדופנים בגודל 1.5 על 2.5 מטרים.

image

אנקדוטות על בניית המסילה והמנהרה

המהנדס שפיקח על בניית המסילה היה יהודי, ברוך קטינקה שמו, שהכיר היטב את תוואי המסילה והמנהרה. הימים היו ימי מלחמת העולם הראשונה ומטוסים בריטיים החלו לתקוף את מסילות הברזל בארץ ואת הרכבות עצמן וההוראה אז היתה שכאשר מזוהים מטוסים באוויר ויש חשש להתקפה על רכבת, על נהג הקטר לעצור במהירות ועל נוסעי הרכבת לרדת ממנה ולהסתתר בשכיבה על הבטן כאשר ידיהם על ראשם במרחק מה מהרכבת. באחד המקרים, הפחה הטורקי נסע ברכבת באיזור זה ובמהלך הנסיעה הותקפה הרכבת מין האוויר. ברוך קטינקה שהיה אף הוא על הרכבת, דרש מנהג הקטר לא לעצור על מנת שהרכבת תספיק להגיע אל המנהרה ותסתתר בתוכה. הפחה רגז משום שלא הבין מדוע הרכבת אינה עוצרת ומאפשרת לו ולאנשיו לרדת ממנה ולהתגונן ומדוע היא אף מגבירה מהירות ונשארת מטרה קלה למטוסי האויב. בעודו צועד מלא זעם לאורך הקרונות לכיוון הקטר על מנת לכלות את זעמו בנהג, נכנסה הרכבת לתוך המנהרה, מוגנת לבטח מפני התקפת המטוסים. הפחה הנרגש שהבין כעת כי חייו ניצלו, העניק עיטור לנהג הקטר ולמהנדס ברוך קטינקה.

image

הוראות הגעה

נ.צ (ברשת ישראל החדשה): 214187/692399

ניתן להגיע לקצה הדרומי של המנהרה במסלול שטח יפה על ציר המסילה מתחנת מסעודיה (זו האפשרות הארוכה והמומלצת) או מצומת הכניסה לכפר בזאריה בכיוון צפון מערב על קו הרכס. הכניסה לציר במבתר גדול וברור של תוואי המסילה ממש בצומת הכניסה לבזאריה.

רמת העבירות בציר קלה לרכב 4X4 והמנהרה פתוחה למעבר רכב מקצה לקצה. הגעה בכביש - הקצה הצפוני של המנהרה נמצא על כביש המחבר בין הכפרים בלעא, אל-עטארה וסילת א-זהר. בכל מקרה, מדובר בשטח A - ההגעה למקום וטיולים באיזור אפשריים רק באישור ובליווי צבאי, בקבוצות גדולות ועם כלי נשק.

תודות: למאיר רוטר ולגיתאי נוה.

image

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

קישורים לכתבות נוספות על הרכבות החיג'אזית:

רכבת האמונה - 100 שנה לרכבת החיג'זית
הרכבת החיג'אזית - סיפורה של הרכבת בדרך למצוות החאג' במכה

image

מסלולי טיול בארץ:
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת
מיוחדים:
כללי ומיוחד | נקודה בשטח | עבירות

קישורים לטיולים והדרכות של אתר השטח בארץ ובעולם:

טיולי ג'יפים בארץ | הדרכות נהיגה וניווט

מסעות ג'יפים בעולם | טיפוס הרים | טיולי אופנועים | טיולי כביש בעולם

תגובות

0 תגובות