שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

הגן הלאומי "צבעי מכתש רמון" הוכרז רשמית

הגן צפוי להפוך לאזור טיולים פופולרי מעצם היותו מוזיאון גיאולוגי פתוח, המציג שלל סלעים ססגוניים ותופעות טבע גיאולוגיות מרתקות וייחודיות
צילמו: צור נצר- רשות הטבע והגנים ועדי אדר

1,132 דונם משטחו של מכתש רמון, באזור ששימש במשך עשרות שנים שטח כרייה גדול, הוכרזו לאחרונה כגן לאומי שהוא בעצם מוזיאון גיאולוגי פתוח. המחצבה האחרונה במכתש הפסיקה לפעול רק בתחילת שנות האלפיים,  ובשטח נותרו בורות ענקיים רבים, נוף פצוע ומרחבים שנדרש לשקם אותם. יחד עם זאת, בשטח נמצאו גם מחשופי סלע שיצרו המכרות המגלים לעין תופעות גיאולוגיות מרהיבות, מרתקות וייחודיות.
 

 

רשות הטבע והגנים, בשיתוף ובמימון מלא של הקרן לשיקום מחצבות, שהינה גורם משמעותי בנושא, יחד עם המועצה המקומית מצפה רמון, פעלו בשנים האחרונות תוך השקעת מיליוני שקלים, כדי לשחזר את הנוף במכתש, במטרה להקים גן גאולוגי לאומי בליבו. בתוך כך בוצע שיקום נופי ואקולוגי מסיבי של מחצבות הכרייה הנטושות באזור, נסללה דרך עבירה לכל כלי רכב, והגן כבר מהווה נקודת מוצא לטיול בשמורות הטבע של "ארץ המכתשים". גם אחרי ההכרזה תמשכנה עבודות הפיתוח כדי להנגיש את הגן עוד יותר מבחינת תשתיות ומסלולי טיול.
 

 

 

לצד הדרך הוכשרו מספר מרפסות תצפית, שכל אחת משקיפה על מחשוף סלע אחר, בגוונים שונים. בנקודה מסוימת ניתן לרדת עם הרכב לתוך אחד הבורות שנותרו בשטח, לראות מקרוב את שכבות הסלע שנותרו לאחר הכרייה – וגם את גב המים שבתחתית הבור. ליד כבשן הסיד, השריד היחיד לפעילות המחצבות במכתש, הוצבו ערימות של סלעים בצבעים שונים, עם הסברים על הגיאולוגיה באזור. מלבד הדרך הסלולה לרכב, נפרצו גם לא מעט שבילים להולכי רגל ולרוכבי אופניים. 
 

 

 מלבד ההכרזה על הגן הלאומי, הוכרזה גם שמורת טבע חדשה בשטח של 121 דונם, מזרחית ליישוב קציר, בוואדי ערה. בשמורה חורש ים תיכוני צפוף של אלון מצוי, אלת מסטיק, אלה ארץ ישראלית ובר זית בינוני. הוכרזו גם הרחבות לשמורת הטבע להב דרום בגודל 31.5 דונם בתחום רכס גבעות להב; ולשמורת טבע הר גיורא וגן לאומי הרי יהודה בשטח של כ-900 דונם כהמשך רציף לשמורת הטבע והגן הלאומי הקיימים.
 

 

איך מגיעים: יורדים ממצפה רמון לתוך המכתש על כביש 40. בתחתיתו, מעט אחרי נקודת ההאכלה של הנשרים, משמאל לכביש, תמצאו שלט שיכוון אתכם לגן הלאומי. ואם אתם כבר באזור, תוכלו לטייל במסלול מקיף מכתש רמון עם רכב שטח או לעשות זאת עם אופניים.
 

מקיף מכתש רמון עם רכב

 

  או באופניים

 

   

 

 

תגובות

0 תגובות