שטח 4X4 > כתבות > שטח

אגדת שטח: דודג' POWER WAGON

טנדר חסון ופשוט, עם יכולת העמסה גדולה ועבירות מצוינת, בדיוק מה שהחקלאים והיערנים בארה"ב חיפשו לאחר שמלחמת העולם השנייה הסתיימה

image
POWER WAGON מקורי

בתום מלחמת העולם השנייה, התעורר ביקוש מצד חיילים משוחררים שהכירו את ה-WC של דודג' בעת ששירתו בצבא, לרכב 4X4 קשוח לעבודות ייעור, חקלאות, כבאות וכו' (Carrier Weapon – נושאת נשק, סדרה של כלי רכב רבי-מינוע שייצרה דודג' במהלך המלחמה. מאוחר יותר, זה הביא לכינוי הצה''לי נ.נ). בדודג' נענו לאתגר במהירות, וב-1946 הוציאו לשוק את ה-POWER WAGON, עם מכללים שנלקחו מהדגמים הצבאיים, תא נהג סגור המיועד לשלושה אנשים וארגז שטוח. WC52 ממלחמת העולם השנייה

WC52 ממלחמת העולם השנייה

סוס העבודה הזה, ספק טנדר גדול ספק משאית קלה, הונע במנוע בנזין שש בוכנות בטור עם ראש שטוח, בנפח 3.8 ליטר, שסיפק כ-90 כ"ס, כשהכוח מועבר לגלגלים האחוריים דרך תיבת הילוכים ידנית בעלת ארבע מהירויות, עם הילוך ראשון קצר מאוד. בשעת הצורך, ניתן היה לשלב גם את הסרן הקדמי דרך תיבת העברה עם הילוך כוח. הרכב גם צויד ב-P.T.O לצורך הפעלת כננת מכנית או אביזרים חיצוניים אחרים, דוגמת משאבה לכיבוי אש. צמיגים בגודל 9.00X16 השלימו חבילה פשוטה אך יעילה, שנמכרה ב-1946 בכ-1600 דולר, בדיוק מה שהחיילים המשוחררים חיפשו.

POWER WAGON סטיישן


במהלך השנים יוצרו גרסאות שונות של ה-POWER WAGON, כמו כאלה עם תא נהג כפול, גרסת סטיישן עם חלק אחורי מעץ (WOODIE), גרסאות כבדות יותר עם דבל ג'אנט מאחור, והיו גם כאלה שהוסבו להנעה 6X6. אבל ה- POWER WAGON הבסיסי יוצר ללא שינוי כמעט עד תחילת שנות ה-70, למעט החלפה למנוע גדול יותר (4.1 ליטר) בשנת 1961 ולמנוע חזק יותר בנפח 3.7 ליטר שנתיים לאחר מכן. הייצור הופסק בשנת 1971 משום שהטנדר לא עמד בתקני הבטיחות המודרניים. בארצות מסוימות, וגם בישראל, הוא שווק גם תחת השם פארגו.
W100 מודל 1957

היום ה- POWER WAGONהוא רכב אספנות מבוקש, ודגמים נדירים ו/או משופצים ברמה גבוהה נמכרים בעשרות אלפי דולרים ואף למעלה מזה.
POWER WAGON עם הסבה להנעה 6X6

POWER WAGON עם הסבה להנעה 6X6

אז איזה רכב הוא באמת POWER WAGON?

ב-1957 החלה דודג' לייצר גרסאות 4X4 של הטנדרים הקלים שלה, וגם אלו קיבלו את השם POWER WAGON. בעוד דגמי ה-4X2 מזוהים באות Dהמלווה במספר על פי משקלם (D-100, D-200 וכו') דגמי ה-4X4 זוהו באות W. ה- POWER WAGON המקורי קיבל את הזיהוי W300M.

באותן שנים ייצרה דודג' גם כלי רכב צבאיים, כמו ה-M37 וה-M201, שהגיעו לשרת בצה"ל וקיבלו כאן את השמות ''קומנדקאר'' וכאמור ''נ.נ''. גם הם נשאו על מכסה המנוע את הסמליל POWER WAGON. בשלב מסוים החלו להרכיב אותם בארץ ולימים הם שימשו כבסיס לתכנון ולייצור ה''אביר''.

POWER WAGON עם תא נהג כפול
POWER WAGON עם תא נהג כפול

imagePOWER WAGON מקורי

תגובות

0 תגובות