שטח 4X4 > כתבות > שטח

דאסטרים במעלה עשוש ?

יצאנו לנסות את כוחם של 2 דאצ'יות דאסטר ושל 2 נהגים לא בדיוק אפויים... האחד גיא גולן עם דאסטר 1200 בנזין והשני שי זרוק עם מונית 1500 דיזל הידועה יותר בשם המונידאסטר.
וזה מה שהיה...

יוצאים לדרך

ההחלטה לעלות את מעלה עשוש

הכל התחיל בחוצה ישראל הראשון לג'יפונים (ליומן המסע הקליקו כאן)שהוצאנו באתר השטח (אולי חוצה ישראל הראשון לג'יפונים בשטח בכלל). יצאו אז רק שישה חלוצים והקצב היה מהיר, במהלך המסלול היה לנו קצת זמן ובמקום לעקוף את מעלה עשוש החלטתי שיש מספיק זמן רק להראות אותו לקבוצה (בכל זאת מעלה יפה ומרשים). כשהקבוצה עם הג'יפונים המגוונים ראתה והתרשמה גיא כבר החליט שהוא לפה מגיע עם הדאסטר ועולה !

מעלה עשוש

ההתארגנות

בבוקר יום קייצי חם גיא שלח לי הודעה: יוצאים לעלות את עשוש! כמובן שחשבתי על זה רבות... ומיד עניתי לו שברור! ושאני מצרף את שי זרוק, פותחים קבוצה מתאמים ויוצאים. לאחר כמה דקות של מחשבה הבנתי שגם אם זה רעיון נפלא, דבר אחד ברור לכולם, אם לא צילמנו לא עלינו. כיוון שכישורי הצילום שלי זה לא משהוא שאפשר להרחיב עליו את הדיבור מיד הרמתי טלפון לאורית גררו שהיא חברה / טיילת וצלמת על! עם שריטה לא פחות עמוקה... לשמחתי הרבה היא קפצה על הרעיון והצטרפה לקבוצה.

בפועל

הוחלט על יום רביעי כאשר אנחנו מגיעים כבר בשלישי בלילה לצמצם טווחים ולהתחיל מוקדם רק גיא הגיע על הבוקר למחרת ישירות. הגענו אל המעלה המאוד מאוד מוכר מבחינתי ובכל זאת נראה קצת אחרת כשאתה מביט בו מהדאסטר... אני רואה שהחבר'ה לא מגלים אפילו סימני היסוס של אולי לא או חבל לשבור וכדומה לכן התחלנו מיד לעבוד.

העלתי את הרכב שלי למעלה למקרה שמישהו ייעצר באמצע המעלה ויצטרך חילוץ. לכל מקרה כדי שנהיה מוכנים. כשירדתי למטה כבר ראיתי את החבר'ה עובדים במרץ. שי עם הבן, כרמל, שמתלווה אלינו לכל טיול / מסע / חוצה ישראל ובעיקרון לכל פעם שהרכב יורד מהאספלט, גם מעיין ,חבר שהגיע עם שי מבית שאן, עובד וכמובן שגיא שהוא גם היחיד בכושר מלא.

רגע לפני

עמדנו, תכננו והתכוננו לכל האפשרויות. בחרנו נתיב, בדקנו את עצמינו כמה פעמים ובכל זווית אפשרית. בנינו ומיתנו שיפועים, כי לעלות ולשבור את הרכב ממש לא חוכמה גדולה ובכלל בשביל לשבור את הרכב אני ממליץ על פטיש 5 קילו טוב לא חייבים להתנפץ על איזה הר.

הגיע הרגע

אורית ממוקמת עם החצובות, תדריך אחרון שנייה לפני שעולים, הסבר חוזר על כלל ''ראלי'' (רציפות, איזון, לאט, ישר) ועל זה שכאן עם הרכבים הללו הוא לא תמיד מתאים אבל חייבים לנסות להיצמד אל הכלל הזה כי זה המתכון להצלחה, והצלחה במעלה לא נמדדת רק בזה שעלינו את המעלה אלא גם במצב תקינות הרכב ואם יש נזקים לאחר המעלה (לפחות אצלי).

שי יוצא אל הדרך

שי יורד אל הרכב, כרמל במתח שאבא לא יעשה בושות. גיא עומד לסמן עם הרגל עד הרגע האחרון בשביל ששי ייכנס בדיוק מהמיקום הנכון לתחילת המדרגות. אני מכוון דרך מכשיר הקשר, ולא בתנועות ידיים כתמיד, בשל המהירות הגבוהה יחסית שבו צריך לעלות את המעלה עם הדסטר, כדי לנצל את כוח האינרציה של הרכב, ומתוך ההבנה שאם הרכב עצר הסיכוי שלו להתחיל שוב תנועה ולסיים את המעלה ממש נמוך.

עשה את זה

שי בנהיגה באמת מרשימה ומדויקת עולה את המעלה ואת הקטעים הקשים יותר אמנם בקלילות, אבל האדרנלין עשה את שלו בסוף המעלה ושי קצת לחץ על הגז יותר מידי לחגיגת הניצחון, בצאתו מהמעלה ניזרק בקטנה על איזה שפיץ של אבן, ממש מחוץ למעלה ו... פנצ'ר. אבל מה זה משנה הוא כבר למעלה, פנצ'ר מחליפים גלגל ב 3 דקות ומצב הרוח בעננים.

עוד רגע וגיא יוצא לדרך

שי ירד אלינו והחליף את גיא בסימון. גיא עולה על הדסטר שלו שהיא קצת יותר חלשה מהמונידסטר 1500 דיזל של שי, הרכב של גיא הוא 1200 בנזין ופה ברור לנו שחוסר במקרה של עצירה יהווה בעיה.

גם גיא למעלה

גיא עלה על הרכב כמו נהג מנוסה, הגיע בדיוק במהירות הנכונה, הוסיף נהיגה מדויקת ונחישות והופ עלה את המעלה כמו כביש 6 פשוט תענוג של נהגים.

כמובן שבסוף כולנו מאוד התרגשנו, הרכבים עלו ללא שום דפיקות ועם נזק מינימלי של פנצ'ר, הכל היה שווה את הנסיעה הארוכה והכיפית הזאת לעשות את מה שלא עשו לפנינו...

סיכום החוויה

לנהגים עם ג'יפונים שכבר רוצים לרוץ ולעלות את המעלה: המעלה אינו מומלץ לג'יפונים חד וחלק. למי שממש מתעקש וכמובן שהכל אפשרי לא לשכוח שבצילומים הכל נראה קל ומהיר, הישמרו לכם על עצמכם ועל רכבכם. מומלץ מאוד להגיע עם מדריך מקצועי, חובה לתכנן כל צעד וכל הנחת צמיג, לא להתעצל לבצע ''עבודות מע''צ'' ובנוסף יש לקחת בחשבון את הדבר הכי חשוב, שהוא רמת הנהיגה שלנו. תהיו כנים עם עצמכם ובטוחים שהערכת רמת הנהיגה שלכם האישית בראש היא גם הרמה האמיתית שלכם. המעלה בג'יפונים בהחלט לא לחובבנים וגרר ותיקונים זה דבר יקר...

לסיום

לנו היה כייף גדול וחוויה מלאת סיפוק, ואם אנחנו כבר באזור אז נמשיך לטיול קטן בעוקף עשוש, כי תמיד כייף לעבור ולראות את תופעת התיאטרון הענק שיש לנו בעוקף עשוש. משם לתחנת הדלק, מנפחים צמיגים והביתה עד לאתגר הבא. שדרך אגב כבר נקבע...