שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

ביג-פורד - פורד אקספלורר בהנעה קדמית

גרסת הכניסה של האקספלורר מציעה הרבה מהקסם של הענק האמריקאי ובמחיר מעט נגיש יותר ועם הנעה קדמית בלבד.
Ford Explorer במבחן דרכים ביום קיץ חם

"וואוו! איזה אוטו ענקיסטי!" הכריזה תמרה, בתי בת הארבע כאשר פגשה את האקספלורר. כדי לקבל פרופורציות, יצוין כי בהשוואה לספורטאז' של קיה אותו כל אחד מכיר, הפורד ארוך ביותר מחצי מטר, רחב בכמעט 15 ס"מ, גבוה ב־14.5 ס"מ ושוקל כ־600 ק"ג יותר. אין מה להגיד, אכן ענקיסטי. אותו תואר מתאים גם למנוע, V6 בנפח 3500 סמ"ק, יותר מפי 2 מזה של הספורטאז' הנפוץ.

ענק

האקספלורר הוא רכב גדול שנראה ענק תודות לעיצוב שופע נוכחות. ההופעה, עם קצת עזרה מחישוקי "20 (שלא נראים גדולים כל כך), מכריזה "שטח" בקול גדול, וכל אלה לא מסגירים את העובדה שהתפלץ מונע רק על־ידי הגלגלים הקדמיים.

אפקט הגודל מורגש, מאוד, גם בתא הנוסעים. אני לא בחור קטן, אבל באקספלורר הרגשתי כמעט כמו אלי שאולי. ממד הרוחב על גבול המוזר, כאשר הדלת רחוקה מאוד. המושב רחב ונוח, וקל להגיע לתנוחת נהיגה טובה הודות לכוונון חשמלי למושבים, לדוושות ולהגה. תנוחת הישיבה הגבוהה/זקופה ומכסה המנוע הגדול הפרוס מלפנים משדרים "שטח", והרכב מכריז למי שנמצא לפנים "זוזו־לי־מהדרך!". כולם זזים.

חבל שהתחושה המתקבלת היא פחות פרמיום מהמצופה. העיצוב מעט פשוט והצבע השחור שופע מדי. עם זאת איכות החומרים טובה ברוב חלקי תא הנוסעים. במרכז בולט מסך מגע, ולידו, ולמעשה גם בתוכו, שפע כפתורים. זה קצת מבלבל בהתחלה, אבל אחרי שמתרגלים התפעול נוח יחסית. בצידי לוח המחוונים שני מסכים שאפשר לשנות את התצוגה שלהם.

רמת האבזור גבוהה (ראו למטה), וראויה לציון, במיוחד במבחן שנערך כשעוד חם מאוד בחוץ, היא האפשרות להניע את הרכב מהשלט; המזגן מתחיל לעבוד עוד לפני שהגעתם לרכב וזה נהדר; לאחר מכן מפעילים את קירור המושבים, ותוך דקה שוכחים מהקיץ.

המרחב בשורה השנייה טוב, אבל לא יותר מזה. רק המושב הימני זז לפנים־אחור, ניתן לקבוע זווית למשענת ואילו המושב האמצעי פחות נוח. בשורה השלישית המצב סביר, ואפילו מבוגר גבוה יוכל לשבת שם; המושב מעט נמוך מה שיוצר תונחת ישיבה נוחה פחות. בכל אופן המקום יספק מבוגרים שגובהם 175 ס"מ. יצוינו לטובה פתחי מיזוג גם לשורה השנייה וגם לשלישית, עם תפעול נפרד מהשורה השנייה.

תא המטען מספק מאוד עם שבעה מושבים, ועצום על גבול ההזוי עם חמישה מושבים. קיפול המושבים נעשה חשמלית במופע מרשים ונוח, ואפשר לקפל אותם יחד, או כל אחד בנפרד, ובמצב המקופל הרצפה שטוחה לחלוטין.

זוז!

בנהיגה, האקספלורר יוצר תחושה שהוא רכב גדול, בין השאר מכיוון שהוא כזה. בגלל הממדים והמראות הלא מבריקות, שמחנו למצוא התרעה על רכב בשטח המת במראות.

מנוע ה־3.5 ליטר מציע לנהג 290 כ"ס ו־35.27 קג"מ שמועברים כולם לגלגלים הקדמיים — והשילוב הזה מורגש מאוד: האקספלורר יוצא מהמקום בקלות, ולמרות שזה רכב גדול, בגלל המנוע הגדול, התחושה הנוצרת היא של כלי עם ביצועים טובים; המנוע מספק כוח זמין כבר מסל"ד נמוך, וגם במעלה הסל"ד הוא נושם היטב ומספק שפע של כוח; רק תחזיקו בהגה חזק, כי בזמן האצה חזקה מורגש טורק־סטיר בגלל שפע הכוח שעובר לגלגלים הקדמיים; בקרת המשיכה יכולה להתערב בנעשה לא רק ביציאה מהמקום, אלא גם ב־50 קמ"ש על כביש שרמת האחיזה בו נמוכה. מי שרוצה תגובה זריזה יותר, יעביר למצב 'ספורט' הגורם להורדת הילוך מיידית, אבל הוא פחות נעים לאורך זמן. צריכת הדלק בימי המבחן עמדה על 7.5 ק"מ/ל', סביר בהתחשב בגודל המנוע והרכב, ובשיוט נינוח רשמנו 11 ק"מ לליטר מפתיעים לטובה.

נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה למדי. קצת שיבושים קטנים מורגשים מדי פעם, הריסון על גלי כביש סביר, נשמעים מעט רעשי רוח וכביש, ובסיכום כולל התחושה נעימה, גם בשיוט במהירות גבוהה. מנגד, בעיר האקספלורר מציע לנוסעיו נוחות בינונית ואף פחות מכך, אולי בגלל אותם חישוקי "20 בחתך 50, שהוא לא סופר־נמוך, ועדיין. התחושה היא של פעולת מתלה נוקשה, שמעבירה לא פעם יותר ממה שמצפים ממנה לתוך תא הנוסעים, ומדי פעם יכולה גם לגרום לחבטה קלה. אותה רמת נוחות לא מוצלחת בעיר בולטת בעיקר על רקע השיוט הנעים מחוצה לה, וחבל.

האקספלורר, אציין את המובן מאליו, לא בעניין של לחץ מהנהג בכביש המפותל; הבלמים לא מרשימים (ביום יום הם בסדר), ההגה מעט קל ויכולת ההכנסה לפנייה מיידית, וזה שילוב מעט מעצבן — ובכלל הוא פשוט לא בקטע של נהיגה דינמית. עם זאת האקספלורר לא ממש גרוע, אבל תנו לו לשייט בנינוחות, כך הוא במיטבו.

בשבילים האקספלורר בסדר, כל עוד השביל בסדר. צריך להיות עדינים עם הדוושה כי הגלגלים הקדמיים מאבדים אחיזה במהירות רבה. לטיול שבילים רגוע ועל קרקע יבשה הוא יעשה את העבודה. בנוסף, הפגוש מלפנים עם סף תחתון נמוך משהו, והתגרד מדי פעם אפילו במדרכה בזמן חניה.

אמריקה

בסוף המבחן עם האקספלורר קל להבין מה יש לאהוב בו: הגודל, המרחב בכלל ומלפנים בפרט, תא המטען השימושי, רמת אבזור הנוחות הגבוהה מאוד, ואפילו צריכת הדלק, יחסית, סבירה.

בין החסרונות יצוינו תא נוסעים החסר תחושה יוקרתית, נוחות הנסיעה הבינונית (ואף פחות מכך) בעיר, וחבילת הבטיחות הלא־שלמה ברמת האבזור הנמוכה; כיום, מכוניות שעולות מחצית הסכום, ביניהן של פורד עצמה, מציעות חבילת בטיחות עדיפה, וזה לא לעניין.

בסוף היום, גרסת ההנעה הקדמית של האקספלורר יכולה לקסום למי שלא יורד לשטח (ולא שהאקספלורר כפול ההנעה הוא עז סלעים; רחוק מכך), ורוצה רכב פנאי שימושי, מרווח, עשיר ומרשים למראה.

מבחן דרכים: פורד אקספלורר הנעה כפולה 4X4 Ford Explorer

מבחן דרכים – פורד אקספלורר - 07/12/2012

מבחן השוואתי: פורד אקספלורר מול ג'יפ גרנד-צ'רוקי - 06/07/2012

רמות גימור, אבזור ומחירים

האקספלורר מוצע בשתי רמות גימור.
לימיטד', המוצע ב־299,500 שקלים, כולל אבזור מרשים בדמות תאורת לד מלאה, שמשות כהות, דלת תא מטען נפתחת חשמלית (פתיחה עם הרגל), חישוקי "20, כניסה והתנעה ללא מפתח (וגם מרחוק), כוונון דוושות חשמלי, מסך מגע "8, בקרת שיוט, מצלמה קדמית ואחורית (שתיהן נוחות ושימושיות), בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, שפע שקעי USB ושקע 220V, מושבים חשמליים וריפודי עור, תפעול חשמלי לקיפול השורה השלישית.
בצד הבטיחות נציין התרעת רכב בשטח מת במראות, תנועה צולבת מאחור — וזהו.
חבל שאבזור הבטיחות הנוסף הוא חלק מרמת האבזור 'לקשרי', הכוללת התרעה בפני התנגשות עם סיוע בבלימה ובקרת שיוט אדפטיבית בנוסף לגג פנורמי, וזו מוסיפה 29,500 שקלים יקרים.


פורד אקספלורר 3.5 ליטר, אוט' הנעה קדמית בלבד

מנוע בנזין V6 קדמי, רוחבי, 3497 סמ"ק, הזרקה ישירה

תזמון 24 שס', גל זיזים עילי כפול

הספק/סל"ד 290 כ"ס/6500

מומנט/סל"ד 35.3 קג"מ/4000

תמסורת אוט' 6 היל', הנעה קדמית

קוטר סיבוב (בין מדרכות) 12.5 מ'

מתלים קדמיים מקפרסון

מתלים אחוריים רב חיבוריים

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים

מערכות עזר בלימת חירום אוטונומית, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, תנועה צולבת מאחור

צמיגים 255/50-20

בסיס גלגלים 286 ס"מ

אxרxג 180.5x200.5x501 ס"מ

משקל 2023 ק"ג

מיכל דלק 70 ל'

מהירות מרבית (יצרן) 183 קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש (יצרן) 8.1 שנ'

צריכת דלק (מבחן) 7.5 ק"מ/ל'

דרגת זיהום 15

מחיר 300,000 שקלים (מבחן, 329,000 שקלים)

אחריות 36 חודשים (100,000 ק"מ או 60 חודשים על מערכת ההנעה)

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP) לא נבחן

תגובות

0 תגובות