בתחילת 2018 נכנסה לתוקף תקנה חדשה של משרד התחבורה המחייבת כול רכב חדש שעולה לכביש במערכת בטיחות הכוללת מינימום התראה של סטייה מנתיב והתנגשות לפנים.
במקביל מעודד משרד התחבורה, באמצעות תמריץ כספי, בעלי כלי רכב ישנים להתקין מערכת בטיחות התרעתית - כזו שבאמצעות צפצוף תסב את תשומת הלב של הנהג לסכנת התנגשות ו/או לסטייה מהנתיב.
מאת: Ofer Ogash
01/03/18
ונתחיל מהסוף - מערכת בטיחות התרעתית מסבה את תשומת הלב של הנהג במקרים של סכנת חיים תוך כדי נהיגה - אם במקרה של סטייה לא מתוכננת מנתיב או בסכנת התנגשות לפנים, ויכולות למנוע את התאונה הבאה ולהציל חיים.
במקביל ובחיי היומיום - מחנכות המערכות את הנהג לאותת לפני שהוא מבצע החלפת נתיב ולשמור מרחק מספיק בתנועה רצופה או ביציאה לעקיפה, וזה ערך מוסף אדיר למי שהתרגל לנהוג בג'ונגל הישראלי!
הבסיס של כל מערכות ההתרעה ומערכות הבטיחות האקטיביות שיש בכלי הרכב הוא היכולת שלהן "לראות" קדימה והצידה, לעבד את התמונה ולהבין מהן הסכנות הצפויות ממשתמשי הדרך האחרים.
ישנן מערכות בעלות "עין" (מצלמה) אחת, בעלות שתי "עיניים", בעלות רדאר הסורק קדימה או שילוב של "עיניים" ורדאר. וכאמור ישנן מערכות מקוריות המותקנות מראש ע"י היצרן וישנן מערכות אפטר-מרקט המותקנות בארץ בכלי רכב חדשים - בהתאם לחוק המחייב למכור רכב עם מערכת התראתית ואפשריות להתקנה בכלי רכב ישנים יותר וכי אז יקבל בעל הרכב תמריץ כספי בגובה של 1,500 ש"ח הנחה באגרת הרכב השנתית, בפריסה ל-3 שנים. 700 ש"ח הנחה בשנתיים הראשונות ועוד 100 ש"ח בשנה השלישית לתשלום אגרת הרכב השנתית.
הלוח הויזואלי של איווקס RD140
הרדאר בקדמת הרכב ומאחורי הפגוש
השקות והדרכות לכלי רכב חדשים בעלי מערכות בטיחות אקטיביות אנו מבצעים באופן שוטף (ראו תגית: השקה), בכלי רכב חדשים אנו פוגשים לרוב את המערכת ההתרעתית של מוביליי וברכב הפרטי שלי התקנתי את מערכת הרדאר והמצלמה של איווקס מדגם RD140 על מנת לבחון את התנהגותי בחיי היום-יום.
לאחר שימוש של 3 חודשים אני יכול לדווח כי לשמחתי המערכת טרם הצילה את חיי, בעיקר כי הטלפון מותקן גבוה מול העיניים וכי אימת התאונה (והמשטרה) מפחיתות מאוד את השימוש שאני עושה במכשיר תוך כדי נהיגה.
עם זאת אני יכול לומר בוודאות כי חל שיפור משמעותי באופן שבו אני מתייחס לכלי הרכב הנוספים שמלפני ומצדדיי. למדתי, בזמן קצר יחסי, מתי המערכת מצפצפת ומתריעה על נהיגה מסוכנת ומתי שלא ובהתאם שיפרתי את נהיגתי ביציאה לעקיפה ובשמירת מרחק לפנים, גם בתנועה עירונית ובמיוחד בתנועה מהירה בין עירונית (רק כדי לא לשמוע את הצפצוף המעצבן). בתמריץ הכלכלי של משרד התחבורה הקיים כיום המעודד התקנת מערכות בטיחות בכלי רכב ישנים יחד עם החסכון העתידי של נזק, אפילו קל, מתאונה התנגשות קידמית או צדדית נראה לי שמערכות התרעתיות מתבקשות להתקנה גם בכלי רכב ישנים, בטח לאנשים שדעתם מוסחת תוך כדי נהיגה בגלל הטלפון, תינוק ברכב וכו'.
כיוונן שטח "הראייה" של הרדאר
רכיבי המערכת של איווקס RD140: רדאר, מצלמה קדמית, מוח (מחשב), לוח ויזואלי ורמקול התרעתי
1 תגובות
1
Ogash Ofer
09 ביולי 2018 ב 10:27
37 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מסוג חזית-אחור בשנת 2017, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה).עוד עולה מהנתונים כי 3,894 בני אדם נפגעו בשנת 2017 בתאונות בהן התנגש רכב בחלקו האחורי של רכב אחר. מבין הנפגעים קרוב ל-200 בני אדם נפצעו באורח קשה. מדובר בשנה בה מספר הנפגעים הוא הגבוה מאז שנת 2013 כאשר קרוב למחצית מן הנפגעים בתאונות מהסוג הזה נפגעים בתאונות בתחום העירוני. בתל אביב בשנת 2017 נרשמה עליה של 65% בנפגעים בהשוואה לשנת 2016.
בשנת 2016 הקודמת נפגעו בתאונות התנגשות חזית באחור בתחום הערים והיישובים 1,449 בני אדם, מהם שמונה בני אדם נהרגו ו-66 נפצעו באורח קשה. למעשה 2017 היא השנה בה הכי הרבה בני אדם נפצעו באורח קשה בתחום העירוני בכל העשור האחרון (2008-2017) והכי הרבה בני אדם נהרגו מאז שנת 2013.
תגובות