שטח 4X4 > כתבות > טכני

חינוך מחדש - מערכות בטיחות בהתקנה מקומית

בתחילת 2018 נכנסה לתוקף תקנה חדשה של משרד התחבורה המחייבת כול רכב חדש שעולה לכביש במערכת בטיחות הכוללת מינימום התראה של סטייה מנתיב והתנגשות לפנים.
במקביל מעודד משרד התחבורה, באמצעות תמריץ כספי, בעלי כלי רכב ישנים להתקין מערכת בטיחות התרעתית - כזו שבאמצעות צפצוף תסב את תשומת הלב של הנהג לסכנת התנגשות ו/או לסטייה מהנתיב.

השורה התחתונה

ונתחיל מהסוף - מערכת בטיחות התרעתית מסבה את תשומת הלב של הנהג במקרים של סכנת חיים תוך כדי נהיגה - אם במקרה של סטייה לא מתוכננת מנתיב או בסכנת התנגשות לפנים, ויכולות למנוע את התאונה הבאה ולהציל חיים.
במקביל ובחיי היומיום - מחנכות המערכות את הנהג לאותת לפני שהוא מבצע החלפת נתיב ולשמור מרחק מספיק בתנועה רצופה או ביציאה לעקיפה, וזה ערך מוסף אדיר למי שהתרגל לנהוג בג'ונגל הישראלי!

הטכנלוגיה והתמריץ

הבסיס של כל מערכות ההתרעה ומערכות הבטיחות האקטיביות שיש בכלי הרכב הוא היכולת שלהן "לראות" קדימה והצידה, לעבד את התמונה ולהבין מהן הסכנות הצפויות ממשתמשי הדרך האחרים.
ישנן מערכות בעלות "עין" (מצלמה) אחת, בעלות שתי "עיניים", בעלות רדאר הסורק קדימה או שילוב של "עיניים" ורדאר. וכאמור ישנן מערכות מקוריות המותקנות מראש ע"י היצרן וישנן מערכות אפטר-מרקט המותקנות בארץ בכלי רכב חדשים - בהתאם לחוק המחייב למכור רכב עם מערכת התראתית ואפשריות להתקנה בכלי רכב ישנים יותר וכי אז יקבל בעל הרכב תמריץ כספי בגובה של 1,500 ש"ח הנחה באגרת הרכב השנתית, בפריסה ל-3 שנים. 700 ש"ח הנחה בשנתיים הראשונות ועוד 100 ש"ח בשנה השלישית לתשלום אגרת הרכב השנתית.

הלוח הויזואלי של איווקס RD140

מערכות מקוריות למניעת תאונה

רבות כבר כתבנו על מערכות הבטיחות המותקנות בכלי הרכב שלנו. חילקנו זאת למערכות בטיחות פאסיבית - כזו שבאה לידי ביטוי מרגע קרות התאונה, החל מתכנון כלי הרכב והפגושים על מנת שידעו "לספוג" חלק מעוצמת המכה בתאונה, דרך חגורת הבטיחות, משענות הראש, קריסת ההגה וכו'. ולמערכות בטיחות אקטיבית הבאות לידי ביטוי במניעת התאונה או בצמצום הנזק - החל מעוצמת המנוע ותגובתו המהירה ועד למערכות אלקטרוניות המסייעות לנהג לשלוט ברכב ולמנוע תאונה, מערכות שהן רובן כבר סטנדרט בכלי הרכב או שהן מחוייבות ע"פ חוק ותקינה אירופאית (וגם אמריקאית) עדכנית. המפורסמות שבהן: מערכת ABS למניעת נעילת גלגלים בעת אבדן אחיזה בבלימה ומערכת ESP שהיא מערכת בקרת יציבות יחד עם מערכת בקרת אחיזה, המאזנת את כלי הרכב במקרה של אבדן אחיזה או החלקה, במיוחד בעת עיקול או פנייה בדרך.
בשנים האחרונות נוספו כאמור לכלי הרכב גם מערכות התרעתיות ומערכות בלימה אוטונומיות המשפרות את הבטיחות האקטיבית של כלי הרכב. כמה דוגמאות: מרצדס היא החלוץ והמוביל בתחום מערכות הבטיחות עם מערכת Distronic או דיסטרוניק פלוס, טויוטה עם מערכת TSS, סובארו עם מערכת EYESIGHT בעלת שתי "עיניים" קידמיות ועוד, כמעט לכל יצרן יש את מערכות הבטיחות האקטיביות שלו.
כמה קישורים לדוגמא:
מרצדס - מראשית העולם המוטורי ועד לשיא הקדמה
יונדאי איוניק בהשקה Hyundai IONIQ
טויוטה קורולה עם מערכת בטיחות TSS
סובארו משיקים את ה-XV החדש עם מערכת בטיחות אקטיבית EYESIGHT

מערכות התראתיות אפטר-מרקט

החברה הגדולה והמפורסמת ביותר בתחום מערכות ההתרעה "הרואות" היא חברה ישראלית בשם מובילאיי שנמכרה בשנת 2017 לאינטל בסכום של 15.3 מיליארד דולר, ונחשבת לעסקת המכירה הגדולה ביותר בתולדות המשק הישראלי. החברה מתמחה בטכנולגייה של עיבוד תמונה באמצעות מצלמה אחת בקדמת הרכב והתרעה מפני סכנת התנגשות, הולכי רגל וסטייה מנתיב.
חברה נוספת הנמכרת בשוק האפטרמרקט הישראלי היא חברת AWACS המשווקת מערכות למניעת תאונות דרכים מבית SDS. איווקס מציעים בין הייתר מערכת הכוללת מצלמה ורדאר בשם: RD-140 Super Premium
מערכת זו כוללת התראה מסכנת התנגשות, אי שמירת מרחק וסטייה בלתי מבוקרת מנתיב. בנוסף מזהה המערכת הולכי רגל בטווח של עד 140 מטר ובתנאי ראות לקויה בלילה ובתנאי מזג אוויר קשים כגון: גשם, סערה, ערפל, שלג וסנוור מקרני השמש. המערכת מתראיה באופן ויזואלי ע"י צג המותקן בגובה העיניים של הנהג וכן צפצופים שונים לכל סכנה. במקרה של סכנת התנגשות ברכב משתלטת המערכת על אורות הבלם האחוריים ומפעילה אותם בהבהוב על מנת שיתריעו לרכב שמאחור.

הרדאר בקדמת הרכב ומאחורי הפגוש

מניסיון אישי

השקות והדרכות לכלי רכב חדשים בעלי מערכות בטיחות אקטיביות אנו מבצעים באופן שוטף (ראו תגית: השקה), בכלי רכב חדשים אנו פוגשים לרוב את המערכת ההתרעתית של מוביליי וברכב הפרטי שלי התקנתי את מערכת הרדאר והמצלמה של איווקס מדגם RD140 על מנת לבחון את התנהגותי בחיי היום-יום.
לאחר שימוש של 3 חודשים אני יכול לדווח כי לשמחתי המערכת טרם הצילה את חיי, בעיקר כי הטלפון מותקן גבוה מול העיניים וכי אימת התאונה (והמשטרה) מפחיתות מאוד את השימוש שאני עושה במכשיר תוך כדי נהיגה.
עם זאת אני יכול לומר בוודאות כי חל שיפור משמעותי באופן שבו אני מתייחס לכלי הרכב הנוספים שמלפני ומצדדיי. למדתי, בזמן קצר יחסי, מתי המערכת מצפצפת ומתריעה על נהיגה מסוכנת ומתי שלא ובהתאם שיפרתי את נהיגתי ביציאה לעקיפה ובשמירת מרחק לפנים, גם בתנועה עירונית ובמיוחד בתנועה מהירה בין עירונית (רק כדי לא לשמוע את הצפצוף המעצבן). בתמריץ הכלכלי של משרד התחבורה הקיים כיום המעודד התקנת מערכות בטיחות בכלי רכב ישנים יחד עם החסכון העתידי של נזק, אפילו קל, מתאונה התנגשות קידמית או צדדית נראה לי שמערכות התרעתיות מתבקשות להתקנה גם בכלי רכב ישנים, בטח לאנשים שדעתם מוסחת תוך כדי נהיגה בגלל הטלפון, תינוק ברכב וכו'.

כיוונן שטח "הראייה" של הרדאר

רכיבי המערכת של איווקס RD140: רדאר, מצלמה קדמית, מוח (מחשב), לוח ויזואלי ורמקול התרעתי

תגובות

1 תגובות

1

Ogash Ofer

09 ביולי 2018 ב 10:27

37 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מסוג חזית-אחור בשנת 2017, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה).עוד עולה מהנתונים כי 3,894 בני אדם נפגעו בשנת 2017 בתאונות בהן התנגש רכב בחלקו האחורי של רכב אחר. מבין הנפגעים קרוב ל-200 בני אדם נפצעו באורח קשה. מדובר בשנה בה מספר הנפגעים הוא הגבוה מאז שנת 2013 כאשר קרוב למחצית מן הנפגעים בתאונות מהסוג הזה נפגעים בתאונות בתחום העירוני. בתל אביב בשנת 2017 נרשמה עליה של 65% בנפגעים בהשוואה לשנת 2016.
בשנת 2016 הקודמת נפגעו בתאונות התנגשות חזית באחור בתחום הערים והיישובים 1,449 בני אדם, מהם שמונה בני אדם נהרגו ו-66 נפצעו באורח קשה. למעשה 2017 היא השנה בה הכי הרבה בני אדם נפצעו באורח קשה בתחום העירוני בכל העשור האחרון (2008-2017) והכי הרבה בני אדם נהרגו מאז שנת 2013.