שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת טיפוס וירידת מעלות קשים 11.11.17

9 כלי רכב מסוגים שונים הגיעו להדרכת מעלות קשים בנגב. הדרכה בה טיפסנו את מעלה עשוש, עלינו וירדנו את הדרדרת של הר כיפה, ירדנו את המדרגות של מעלה ורדית ולקינוח רוביקון אחד גם טיפס (די בקלילות....) את מעלה ורדית

image

ונתחיל בהתנצלות... אבדו לנו כל התמונות היפות והרבות שצולמו במהלך ההדרכה. מבאס... אבל לא נורא! נצא שוב לשטח.

הדרכת מעלות קשים

נשאלתי לפני ההדרכה, עניתי וגם יישמנו זאת בשטח - הדרכת טיפוס וירידת מעלות קשים מטרתה ללמד את עקרונות הנהיגה הנכונה והבטוחה בטיפוס ובירידה של מעלות אתגריים. אין מטרתה לבדוק "מי הוא הגבר?" ואין בכוונתה לשבור את כלי הרכב (למרות שזה גם יכול לקרות...).
וכך בסיומה של ההדרכה, שהתחילה מוקדם בבוקר בערבה והסתיימה בחושך על כביש 40 מדרום למצפה רמון, אפשר לסכם ולכתוב כי כל עשרת כלי הרכב שהיו בהדרכה סיימו אותה בריאים ושלמים וכי המשתתפים למדו באופן סדור את הנושא ותרגלו בהתאם ליכולות שלהם ושל כלי הרכב שלהם.

image

מטפסים את מעלה עשוש

מעלה עשוש המטפס לרמת צופר, נמצא מדרום וממזרח לנחל עשוש, הינו מעלה קשה בזכות הזווית של הטיפוס, אופי הקרקע החלק, המדרגה בתחילתו ובעיקר בגלל מראה העיניים. מעלה עשוש תחום בין שני קירות של סלע המשווים למעלה עצמו מראה של קיר.
אבל לאחר לימוד של המעלה ולימוד של הדרך הנכונה לטפס אותו כל אחד מכלי הרכב שבקבוצה ניגש למעלה וטיפס אותו בקלות כזו או אחרת (לשמחתנו, ויש שיאמרו שתיזמנו זאת במסגרת ההדרכה - צפינו לפנינו בקבוצה קטנה שהגיעה עם כלי רכב משופרים לטפס את המעלה, וללא הכנות הגיעה ונלחמה במעלה עד שטיפסה מעלה).
וכמו בכול מעלה - החוכמה היא בתכנון המקדים, במיקום שבו מניחים את הגלגלים ובקצב שבו ניגשים למדרגות - נחישות ורגישות גם יחד!
קישור לטיפ שטח של טיפוס מעלות קשים

image

עולים ויורדים את הר כיפה

המעלה של הר כיפה מחבר את רמת ברק עם הר כיפה וכביש 40 הנמצא ממערב לו.
הטיפוס כולל קטע של דרדרת, כמה הצלבות ומעבר צר המחייב נהיגה מדויקת. במצבו הנוכחי העלייה הייתה קלה וגם הירידה הייתה קלה וכול שהצריכו היה דיוק במיקום הגלגלים ונהיגה בקצב המתאים לעבירות.
קישור למסלול טיול היורד את המעלה: מסלול טיול מהר כיפה לנחל עשוש

image

יורדים את מעלה ורדית

כבר בסיור הרגלי הבנו כי מעלה ורדית הינו קשה! ובכמה וכמה רמות למול מעלה עשוש או מעלות אחרים המסווגים ברמת הקושי של מעלות קשים.
המדרגה הראשונה, למי שמכיר, הפכה להיות עמוקה יותר, מחייבת מהלך מתלה ארוך, תכנון טוב של הכניסה למדרגה וקצב איטי ונשלט על מנת לא לנענע את כלי הרכב ולשמור על מרווח גחון גבוה ככול שניתן.
למעלה ורדית נוסף מעקף, בצמוד וממערב, שהינו נוח וקל לטיפוס וירידה, כך שמי שבוחר לעקוף יש לו את האפשרות.
אנחנו בקבוצה ירדנו כולנו את המעלה הקשה - לאט, לאט ועם הרבה סבלנות של הנהגים והכוונה מהקרקע. כול רכב בקצב המתאים לו ובלי אף פגיעה או שפשוף.
קישור לטיפ שטח לירידה מעלה תלול
קישור לטיפ שטח של עלייה שנכשלה

image

ורוביקון אחד לסיכום...

לאחר ירידת מעלה ורדית הסתובבנו וניסינו לעלות.
רוביקון אחד משופר, מוגבה ועם גלגלים גדולים הגיע אל המדרגה ובקלילות רבה טיפס מעלה.
שאר כלי הרכב נחסמו בזווית הגישה אל המדרגה - לרובם המדרגה הייתה קיר שפגע בפגוש או בברזל שמתחת לפגוש ולא אפשרו גישה למעלה ללא בנייה מסיבית או נגיחה קלה או חזקה בקדמת הרכב.

כמה קישורים לסיכום ההדרכה:
ויקישטח: דיפרנציאל , ירידה , עלייה , שיפוע , שיפוע צד , בקרת אחיזה , בקרת יציבות , ESP , ABS
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
שימוש בנעילת דיפרנציאל
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

image

image

image

קישור לפרטים על הדרכת מעלות מתקדמת של אתר השטח

לעוד מסעות והדרכות של אתר השטח בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

1 תגובות

1

jlavi2002

26 בנובמבר 2017 ב 19:25

היה מוצלח!
אבל לטעמי צריך לשמר את העיניין ולארגן ימים או חצאי ימים של נהיגה מאתגרת מודרכת נאמר בתדירות של6-8 בשנה.