שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

זה הקטן - אודי Q2 1.0 ל'

האם דווקא עם המנוע הקטן בהיצע, מציע אודי Q2 עסקה משתלמת מאחיו החזקים?

אודי השיקה בתרועה את Q2, יחיד מסוגו כרכב פנאי קטן של מותג יוקרה. השיווק כאן החל עם גרסת 1.4 ליטר טורבו (150 כ"ס) וברמות הגימור 'ביט' ו'דיזיין', ולאחרונה הגיעה לכאן גרסה נוספת ברמת גימור 'אייקון'; המחיר נמוך יותר, אבזור הבטיחות עשיר יותר. הקץ' הוא במנוע זעיר — 1.0 ליטר מוגדש, 3 צילינדרים, 116 כ"ס — המחייב הסתגלות מנטלית של הלקוחות האופייניים.

היתרון הברור

כאמור, בשני תחומים יתרון ה'אייקון' ברור. ב־165,000 שקלים הוא זול ב־15,000 שקלים מגרסת ה־1.4 ליטר הבסיסית; חבילת הבטיחות עשירה וכוללת: בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה ותיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, עמעום אורות אוטומטי וחיישני חניה (היסטריים) מלפנים ומאחור.

בהשוואה לשתי רמות הגימור האחרות, נוספו ל'אייקון' גם עדכונים בתחום המולטימדיה ובמחשב הדרך, ואפילו... חיבור USB. במערכות השונות ניתן לכוון עצמות קול ותאורת התרעה, ואפילו תפעול/ניתוק של תיקון הסטייה נוח. ה'אייקון' שנבחן כלל חבילת 'לקשרי' (25,000 שקלים): חישוקי "17 (במקום "16), גג זכוכית, תאורת לד ומפתח חכם.

ההבדלים החיצוניים קלים וגם ה־Q2 הזה נראה צעיר ולא קטן. התחושה בפנים אינה של גרסה מוזלת וזו שומרת על מופע ה"עשוי היטב" של אודי (בייחוד במשטחים העליונים ולמעט כיסוי הגג). תנוחת הנהיגה גבוהה מספיק אך זווית המושב, שחלקו הקדמי מעט מורם, דורשת הסתגלות.

מבחן הפשרה

כמו בכל מפגשינו האחרונים עם המנוע הקטן־חדש הזה של קבוצת פולקסווגן, גם כאן הוא מפתיע. הביצועים טובים ומושגים ללא מאמץ, וקל לטפס עימו למהירויות גבוהות. התחושה היא שהמנוע נמרץ, אוהב סל"ד ובכל תחום מעל ה־2000 סל"ד מאפשר לייצר קצב טוב. הזריזות מתבטאת לא רק במישור אלא גם בעליות, ויציאה יומרנית תסחרר גלגלים.

מאידך, התיבה הדו־מצמדית (7 הילוכים) אצה להעלות הילוכים ומביאה את המנוע לסל"ד נמוך שאינו מחמיא לו. ובכלל, בסל"ד נמוך דרושים קצת זמן וקצת יותר לחץ מצערת כדי לקבל תגובה אפקטיבית, גם בזחילה או בזינוק מעמידה. התגובה לכן גם לא תמיד הדרגתית, ולפעמים אחרי אותה השהיה מגיע יותר מדי כוח.

השילוב בין מערך דימום/התנעה פעלתן ובין מנוע שמתעורר באופן מורגש הביא לניתוקו. גם בלעדיו צריכת הדלק מרשימה: במסלול שכלל קטעים מאמצים הוא גמע 13.7 ק"מ/ל', ביום רגוע ניתן לראות 15-18 ק"מ/ל' ובשיוט יותר מ־20 ק"מ/ל'.

התחושה הקלילה נשמרת גם בפניות כאשר הרכב נענה בזריזות להפניית ההגה המהיר ושומר על יכולת גבוהה. הוא לא משחק יותר מדי ועדיין דינמי. ההגה דורש הסתגלות קלה ליחס המשתנה אבל לא ממש מפריע, והבלמים תפקדו היטב גם אם תחת עומס איבדו מעט מחץ.

נראה שלגרסה זו כיול רך יותר שמתבטא גם במחסור קל בריסון המרכב. הנוחות הראשונית טובה, אך שיבושים גדולים בעיר מורגשים. מחוץ לעיר, בייחוד עם נוסעים, המצב עדיף כאשר רק שיבושים גדולים מפריעים לשלווה.

על שבילים מפולסים בגולן הנסיעה הייתה נעימה, אך כשהבורות גדלים הם אינם נספגים היטב (בייחוד מאחור), והרכב אינו מייצר תחושה חסונה. ובכל זאת הוא יוצר תחושה שהוא מתאים יותר לשביל ממכונית פרטית.

מובן בהחלט

אני מנחש שכבר הבנתם. נראה שגרסה זו, ברמת הגימור 'אייקון', היא המשתלמת בהיצע של ה־Q2. למעשה, במחיר ועם אבזור כזה הוא גם מציע אלטרנטיבה מעניינת של מותג פרמיום לכלי פנאי קומפקטיים גדולים יותר ומצוידים של מותגים עממיים.

אודי Q2 1.0 ל' טורבו, אוט'

מנוע טורבו-בנזין, 3 ציל', קדמי, רוחבי,

999 סמ"ק, תזמון 12 שס', גל זיזים עילי כפול,

הספק/סל"ד 116 כ"ס/5000-5500,

מומנט/סל"ד 20.3 קג"מ/2000-3500,

תמסורת דו-מצמדית 7 היל', הנעה קדמית,

מתלים ק'/א' מקפרסון, מוט מייצב/קורת פיתול,

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים,

בסיס גלגלים 260 ס"מ,

צמיגים 215/55-17,

אxרxג 419x179.5x151 ס"מ,

משקל 1205 ק"ג,

תא מטען 405 ל',

מהירות מרבית (יצרן) 197 קמ"ש, 0 ל-100 קמ"ש (יצרן) 10.3 שנ',

צריכת דלק (ממוצע מבחן) 13.7 ק"מ/ל',

דרגת זיהום 9,

מחיר 190,000 שקלים,

אחריות 36 חודשים,

ציון מבחן ריסוק E-NCAP חמישה כוכבים (2016)