שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מקצוען שטח - מיצובישי פאג'רו דקאר פרו

יבואן מיצובישי מציע קיט "פרו" לפאג'רו הוותיק – עם השטח על הכוונת.
הכותב השתתף בטיול ההשקה המיוחד שהשתתפו בו עיתונאים בירדן.
הדרכה: עופר אוגש

image

הפאג'רו של מיצובישי הוא אחד מכלי השטח המוכרים ביותר בארץ, ואלפי יחידות מהדורות השונים מסתובבות על כבישי ארצנו ומשעוליה. הדור הנוכחי כבר לא ממש צעיר, במיוחד אם לוקחים בחשבון שהוא נשען בכבדות על הדור שלפניו, שהגיע ארצה בשנת 2000. ככה זה — בשוק המצטמצם של רכבי השטח, ליצרנים לא שווה להשקיע בפיתוח דגמים חדשים ולכן קורה אחת מהשתיים: הם מפסיקים את היצור כליל (או מציגים יורש שהוא רכב פנאי ולא רכב שטח, ראה ערך סורנטו), או שהם פשוט ממשיכים לייצר את הדגמים הקיימים, עם עדכונים קלים מדי פעם.

עסקת חבילה

אלא שהעדכון הפעם לא מגיע מהיצרן, אלא מהיבואן בארץ, כלמוביל, שהחליט לרענן את הפאג'רו עם ערכת שטח מקיפה. היא לא כוללת דבר מהפכני או פורץ דרך, אלא פשוט את הרכיבים המוכרים והמתבקשים, כאלו שרבים מתקינים בעצמם לאחר הקנייה: סט קפיצים ובולמים שמגביה את הרכב בכ־5 ס"מ, סט מושלם של מיגוני גחון מאלומיניום, מדרגות סף המתאימות לשימוש עם הייליפט וחישוקים בקוטר "17 עם צמיגי שטח (AT) של BF.

הסיבה לחישוקים השונים היא שהם מאפשרים מידת צמיג (265/65-17) שיש לה היצע מגוון וגדול יותר של צמיגי שטח מאשר במידה המקורית של 'דקאר', רמת האבזור הגבוהה יותר של הפאג'רו; מסיבה שאינה ברורה, חבילת השטח מוצעת כרגע רק עבורה. ויש גם מצלמה קדמית — תוספת נחמדה שיכולה לעזור בתמרונים בשטח טכני. המיגונים ומדרגות הצד הן מתוצרת אספיר, וגם ערכת המתלים מגיעה מהחברה המוכרת, וזו כוללת בולמי B6 של בילשטיין וקפיצים של פדרס. מחיר החבילה — 20,000 שקלים — בהחלט אטרקטיבי ביחס למחירי השוק, מה גם שנחסכים מהקונה הזמן והטרחה הכרוכים בהתקנה עצמאית.

לפני זריחה

בצעד מקורי, בחר היבואן להשיק את חבילת השטח, שזכתה לשם 'דקאר פרו', בירדן. הדרך דרומה הבהירה שני דברים — צמיגי ה־BF מייצרים הרבה רעשי כביש (והפאג'רו מעולם לא הצטיין בבידוד רעשי כביש גם ככה), והשילוב של הגבהה עם צמיגי שטח לא עושה טוב ליכולת הפנייה של הפאג'רו. וזה קצת חבל, כי אם היה משהו שבו הפאג'רו תמיד הצטיין — יחסית לרכב שטח, כמובן — הרי שזו יכולת הפנייה. אבל צמיגי השטח מעמעמים את ההיגוי ופוגעים באחיזה בכביש, והרמת מרכז הכובד מפריעה בשינויי כיוון מהירים. בנוסף, נראה שההגבהה והצמיגים גם פגעו בצריכת הדלק — גם בשיוט לא מהיר מדי בדרך לאילת קיבלנו צריכת דלק של שמונה קילומטרים בלבד לכל ליטר.

יחד עם מושב לא הכי נוח ותנוחת נהיגה בעייתית בגלל הגה שלא מתכוונן על ציר האורך, פאג'רו 'דקאר פרו' הוא לא הרכב שהייתי בוחר לרדת איתו לאילת דרך מצפה רמון. אבל הזריחה מעל שפת המכתש משכיחה הכל, ואנחנו ממשיכים אל מעבר הגבול.
קישור ליומן המסע המלא מההשקה בירדן

image

חולות מדבר

בעיות בירוקרטיות במעבר הגבול מעכבות אותנו קצת, ועד שאנו מגיעים לעקבה, להצטיידות וצהריים בפלאפל הידוע, מתחילות כבר תפילות הצהריים והמסעדה סגורה. אנחנו חוטפים משהו בעמידה רק כדי לסתום את הרעב, וממשיכים לדיונות של וואדי רם. על הכביש הראשי שמטפס אל ההרים הפאג'רו מראה כי כוח לא חסר לו, ואנו עוקפים בקלות את המשאיות הרבות. אך הכביש המשובש גם חושף כי הבולמים נמצאים על הצד הנוקשה של הסקאלה, ולא ממש מגהצים את הקמטים הרבים שבאספלט המעונה. די דומה לאופי המתלים המקוריים.

אבל הכניסה לדיונות מראה מה סט הבולמים/קפיצים הזה יודע לעשות, עם תמיכה טובה במאסה וריסון טוב, שמאפשרים לשמור על קצב גבוה גם על באמפים מזדמנים, מבלי שהחרטום יפצח בנדנודים. בקטעים מסוימים היה חסר לי מעט שיכוך החזרה מאחור, אך יש לקחת בחשבון כי רכב המבחן היה כמעט ריק מציוד — או מנוסעים במושב האחורי.

זוויות המרכב השתפרו, כמובן, בזכות ההגבהה, אם כי אין נתונים רשמיים. מרווח הגחון צמח לכ־27 ס"מ מרשימים, וכשמוסיפים לכל זה את המיגון המלא לגחון, מתקבל שקט נפשי כאשר ניגשים לתקוף מכשולים טכניים. למרבה הצער (ולרווחת נציג היבואן בהשקה) לא היו יותר מדי מכשולים טכניים במסלול שתפר עבורנו עופר אוגש, שהוביל את המסע, אך מניסיון עבר עם הדגם אנו יודעים לספר שהשילוב בין בקרת משיכה יעילה לנעילה אחורית מלאה — בטח עם צמיגי שטח ראויים — מספקים יכולת עבירות גבוהה, למרות מהלך מתלה לא מרשים. כך שההימור שלנו הוא שיהיו מעט שבילים בארץ שהפאג'רו פרו לא יצליח לצלוח. ואגב בקרת המשיכה — היא יכולה להיות קצת אקטיבית מדי בתנאים דלי אחיזה כמו בדיונות, וטוב שיש כפתור ששולח אותה לנמנם.

בחזרה צפונה

מיצובישי פאג'רו הוא שחקן ותיק ומוכר בארץ, ותכונותיו השונות — לטוב ולרע — ידועות. חבילת 'דקאר פרו' לא הופכת אותו למשהו שונה — ובעיקר לא מטפלת בתא הנוסעים המיושן שלו. אבל היא כן מציעה אופציה מעניינת עבור מי שאוהב את הפאג'רו אבל רוצה אותו עם קצת יותר יכולת שטח, מבלי להידרש להתעסקות שבהתקנות אחרי הקנייה.

image

מיצובישי פאג'רו 3.2 ל' דיזל, אוט', 4x4

מנוע טורבו דיזל, 4 ציל', קדמי, אורכי, 3200 סמ"ק
תזמון 16 שס', גל זיזים עילי כפול

הספק/סל"ד 190 כ"ס/3500
מומנט/סל"ד 45 קג"מ/2000
תמסורת אוט' 5 היל', הנעה כפולה לא קבועה, נעילה רוחבית לדיפ' אחורי
מתלים ק'/א' עצמות עצה כפולות, מוט

מייצב/רב-חיבורי, מוט מייצב
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים
בסיס גלגלים 278 ס"מ
צמיגים 265/60-18
אxרxג 189x187.5x490 ס"מ
משקל 2385 ק"ג
תא מטען 415 ל'

מהירות מרבית (יצרן) 180 קמ"ש
0 ל-100 קמ"ש (יצרן) 11.1 שנ'
צריכת דלק (ממוצע מבחן) 8 ק"מ/ל'
דרגת זיהום 15
מחיר 355,000 שקלים
אחריות 36 חודשים
ציון מבחן ריסוק (E-NCAP) טרם נבחן


קישור ליומן המסע המלא מההשקה בירדן