כביש / ספורט > יומני מסע בעולם

פראג בתקופת הכריסמס – החלום בהתגלמותו

"סובבות עולם" אוהבות את תקופת הכריסמס בחו"ל כשהכל כל כך חגיגי: הרחובות מקושטים, עצי אשוח אדירים בכל פינה, חגיגת אורות ברחובות, ריח הערמונים על האש, וכן - גם שופינג היא לא מילה גסה...
כתבה מיוחדת לסוף השנה תכניס אתכם לאווירה.

אורית ואני משתעשעות כבר שנים ברעיון של לבלות בחו"ל עם בני הזוג. שתינו חובבות את ז'אנר הכריסמס בערי אירופה. הדוכנים, עצי חג המולד והאורות המנצנצים עושים לנו משהו…

הפור נפל על פראג לקראת סוף דצמבר, בסופו של עניין נסענו רק אנחנו, אך ייצגנו בכבוד את כל הרביעייה.

פראג אמנם מזכירה את בודפשט שכנתה מדרום-מזרח, אך היא פנינה קטנה ומדהימה, נפלאה ומרגשת בכל פעם מחדש. זה לנו הביקור השלישי, אחרי שני ביקורים בקיץ כאשר בביקור הראשון חווינו שיטפון כשנהר הוולטבה עלה והציף את כל העיר (סוג של חוויה...).

אני חוככת בדעתי אם להזכיר את כל מקומות ה- must עליהם כתוב בכל הספרים והאתרים הרלוונטים או להתרכז ב-fun…, אז נתקדם ונראה תוך כדי…

אז קר בדצמבר בפראג (סביב 0 מעלות..), אך אווירת החג מחממת את הלב, כמו גם היין החם והסיידר שאנחנו שותים בכל פינה.

הגענו משדה"ת עם שאטל מומלץ שהזמנתי יום קודם באינטרנט. הנהג חיכה לנו בסבלנות עם שלט, לקח לנו את המזוודות והציע לנו מים מינרלים במונית כמו גם מפה וחוברת אתרים (יפה מצידו...). כל זה עלה לנו 550 קרונות צ'כיות, בערך 83 ש"ח. החברה נקראת: prauge airport transfers

שלושים דקות נסיעה רגועה הביאו אותנו בשעת בוקר מוקדמת יחסית למלון שלנו Grand Majestic Plaza שנמצא צמוד לקניון הפלדיום בכיכר הרפובליקה. מיקום מנצח, כך שהכל עשינו ברגל ולא השתמשנו כלל בתחבורה ציבורית. החדר שלנו היה בקומה חמישית עם חלון צופה לחצר הפנימית של המלון (זה לא הפריע), היה נקי ונעים עם אמצעים להכנת שתייה חמה. ארוחת הבוקר המלאה הייתה נפלאה וכללה אפילו וופל בלגי שמכינים במקום.

בפראג שווקי חג מולד נמצאים כמעט בכל מקום. המרכזי נמצא בכיכר העיר העתיקה באזור כנסיית טין והשעון האסטרונומי. במרכז הכיכר עץ חג מולד בגובה רב מאוד… וים של דוכני עץ שמוכרים נקניקיות מסוגים שונים על גחלים, צ'יפסים דקים דקים, קורטוש על גחלים עם סוכר חמאה וקינמון, יין חם מכמה סוגים (80 קרונות), כובעים ומזכרות לרוב. מעל הכל כמובן מנצחת מוזיקת חג המולד. כך נכנסנו לאווירת החג על הבוקר עוד לפני שקיבלנו את החדר במלון. מכאן כטוב ליבנו ביין (ובטנו של אישי היקר בנקניקיות חג שמחות..) יצאנו לחרוש את סמטאות העיר העתיקה.

זה הזמן להגיד שמי שעדיין לא עשה סיור רגלי חינם בפראג (אנחנו עשינו..), כדאי שיעשה עם חברת "סנדמן" (sandman). הסיור שיוצא מכיכר העיר העתיקה אורך סביב שעתיים- שעתיים וחצי, מתבצע על ידי חבר'ה צעירים שלובשים חולצה אדומה/מטריה אדומה, בדרך כלל לא בני המקום שמביאים את הידע שלהם בסיור ובסוף הסיור זוכים לטיפ מכל משתתף. מאוד מעניין לשמוע דברים אחרים ממה שכתוב בכל הספרים…

אם רוצים תצפית לקראת שקיעה (רק במזג האוויר נאה),על כיכר העיר העתיקה, כנסיית טין והשעון האסטרונומי (מבלי להצטופף ולהידחק עם ים התיירים בכיכר), עלו למסעדה במרפסת של Hotel U Prince. כדאי להזמין מקום מראש. אנחנו לא אכלנו והזמנו רק משקאות. החוויה מהממת ושווה כל קרונה!!

בנוגע לתאטרון שחור הדעות בנינו חלוקות, פסק הדין אומר שפעם אחת זה חובה, ואם כבר תאטרון שחור, אז באימיג' Image. לי יצא לראות שני מופעים, אחד מוצלח יותר והשני פחות, אבל אין ויכוח על הכישרון. החבר'ה האלה מוכשרים בטירוףףףף.

יצאנו מהתאטרון רעבים מאוד. הזמנו מקום מראש במסעדת סטייקים נחשבת בשם George Prime Steak, היה מקום רק ב-22:00 (עד כדי כך נחשבת…) המחירים בהתאם. כשנכנסים למסעדה יש שני חללים, הראשון הוא החלל של הבר עם מספר שולחנות, ובהמשך נכנסים לחלל המסעדה. ולמה אני מספרת את זה…. כי גילינו שבתפריט קיימות שתי אופציות האחת של המבורגרים קטנים וטעימים במחירים שפויים שמוגשים באזור הבר, והשנייה של סטייקים טובים ויקרים שמוגשים במסעדה. בסופו של עניין בעלי הזמין סטייק ואני קיבלתי את ההמבורגרים הקטנים (למרות שישבנו במסעדה..) בסיכומו של עניין מדובר במסעדה יוקרתית עם אוכל טעים ויקר. צריך לשקול…

יוצאים מהמסעדה ורגלית לכיוון המלון. מזג האוויר קפוא, אבל הרחובות המקושטים (שם לא שמעו על חיסכון בחשמל..) מחממים את הלב וגורמים לנו כל פעם להתפעם מחדש!

אחד הדברים שהחלטנו לעשות הפעם מחוץ למסלול המוכר, זה ללכת בעקבות פסליו של האומן הצ'כי הצעיר, המוכשר והשנוי במחלוקת דויד צ'רני (David Černý).

התחלנו בפסל הסוס שבפסאז' לוצרנה (Lucerna) ליד כיכר וואצלב (תשאלו איפה זה בדיוק) ראינו סוס הפוך תלוי מהתקרה ועליו רוכב, מעוות משהו… שאלנו לפשר היצירה והתשובה שקיבלנו הייתה שזו כנראה תשובתו של צ'רני לפסל של וואצלב הראשון רוכב על סוס שנמצא בכיכר וואצלב (ממש קרוב לשם..), שימו לב – מדובר בוואצלב שרוכב על סוס מת..

חצינו את גשר קארל ופנינו ימינה לכיוון מוזאון קאפקא לראות את פסל הגברים המשתינים. מדובר בפסל ברזל זז של שני גברים האחד מול השני שעומדים בתוך בריכה בצורה של מפת צ'כיה ומשתינים לתוכה. הבנו שמדובר במחאה הנוגעת לתופעת ההשתנה של גברים שיכורים ברחובות.

המשכנו לפסלי התינוקות שנמצאים בצד השני, לפני מוזיאון קמפה שבאי קמפה. מרחוק הם נראים שלושה תינוקות חמודים, אך מקרוב סיפור שונה, כי מקרוב רואים שהפנים שלהם מעוותות. לא הצלחנו להבין מה הסיבה לכך. הוא גם יצר עשרה תינוקות שנצפים זוחלים על מגדל הטלויזיה בז'יזקוב (Zizkov Television Tower). מכאן לפסל האיש התלוישברחוב Husova. מדובר בזיגמונד פרויד שתלוי מגג הבניין על יד אחת (על מה ולמה… לא ברור..). לקח לנו זמן למצוא את הפסל כי צריך להרים את העיניים למעלה, המפתיע הוא שגם בעלי עסקים ששאלנו במקום לא ידעו על עצם קיומו של הפסל מעליהם.

הפסל האחרון של דויד צ'רני הוצב בפראג ב- 2014 מדובר בפסל של ראשו של קאפקא ונקרא: (Franz Kafka Monument(Socha Franze Kafky. הוא נמצא ברחבה מאחורי מרכז הקניות ברחוב Narodni בשם Shopping center Quadrio (יש שם סופר של Tesco). מדובר בפסל בגובה 11 מטר בעל 42 שכבות של פלדה במשקל 40 טון. השכבות זזות כל אחת בתורה. אנחנו פשוט עמדנו ובהינו בשכבות המסתובבות. מדהים!

הצבא (שלנו לפחות..) צועד על קיבתו, ואחרי סיבוב כל כך ארוך עם כל כך הרבה פסלים, צריך לאכול ולאכול טוב. אז לצהרים עצרנו במקום קסום (שגילינו כבר בביקור הקודם) שנקרא: Bakeshop מרחק של חמש דקות מכיכר העיר העתיקה. מדובר בבית קפה פינתי הומה אדם. הם מכינים במקום את כל הלחמים, עוגיות, עוגות… מדובר בשירות עצמי. יש להם אזור של סלטים ואוכל ביתי ששמים בצלחת ומשלמים לפי משקל, ויש בייגל טרי עם ממרחים טעים טעים… בעלי היה בשוק שבפעמיים שהגענו לשם לא לקחתי את אחת העוגות שנראות אלוהיות!!! (גם אני לא יודעת מה קרה לי…). כולם שם מאוד חברותיים, יושבים יחד, או אוכלים ושותים בעמידה תוך העברת חוויות (יצא לנו לשבת ולהעביר חוויות על פראג עם שלוש בנות מתורכיה).

וכמובן שאי אפשר בלי מסעדה בערב…. אז ערב אחד החלטנו לדגום את מסעדת Crazy Cow Sreakhouse קרובה מאוד לכיכר העיר העתיקה והשעון האסטרונומי. סטייקים טובים, המבורגרים מצוינים, אווירה חמה ונעימה ומחירים שווים לכל נפש. העובדים חביבים ובעלי תודעת שירות, השירות איטי משהו, אך נראה שזה האופי של המקום… וכולם שמחים.

בערב אחר לא יכולנו לוותר על הגעה למסעדת Pasta Fresca שגם היא נמצאת מאוד מאוד קרוב לכיכר העיר העתיקה. את המסעדה האיטלקית הזו כבר גילינו בביקור הקודם, אלא שהגענו כמו בפעם הקודמת בלי להזמין מקום ונתקלנו במלצרית שומרת הסף שלא ידעה גמישות ורצון טוב ושילחה אותנו לדרכינו, כשהתעקשתי אמרה שאולי עוד עשרים דקות יתפנה מקום. חזרנו למסעדה ושוב תור של אנשים ששומרת הסף הנ"ל שולחת לדרכם. הפעם התעקשתי ונמצא לנו מקום…. שווה כל ביס – הפסטות עשויות ביד, הכל טרי ובקיצור – מומלץ בחום!

ואיך שכחתי – קניות בכריסמס….

אני בעקרון לא נוסעת במטרה לקנות (הכל יש בארץ – מכירים?…), אבל ירד גשם אז נכנסנו לחנות הבגדים New Yorkerשנמצאת ב- Mustek (בהתחלת הוואצלב) ואני התפרעתי …. בן זוגי האהוב שקלט את המצב והצורך, פשוט הניח לי לשעה קלה וחזר רק אחרי שהעמסתי בערך חצי חנות. יש לציין שהוא קיבל את המצב בשוויון נפש אופייני.

אז אם לסכם – שלושה לילות מלאים (וימים עוד יותר..) בפראג הקסומה, באווירת כריסמס עם שירי חג בכל מקום, יין חם, אוכל טוב וקניות לרוב (גם קולטורה היתה…) זה הכי Fun – לא?…