כביש / ספורט > כתבות

1 מ-9: בריסטול פייטר

מכונית ספורט בריטית ייחודית, שנבנתה כולה בעבודת יד, מוצעת בימים אלה למכירה. הקונה המאושר יזכה לנהוג באחת מהמכוניות הנדירות ביותר בעולם

אם יש לכם 268 אלף דולר פנויים, תוכלו לקנות את אחת המכוניות הנדירות ביותר בעולם: בריסטול פייטר (Bristol Fighter) שיוצרה ב-2004, עם מנוע V10 בנפח 8.0 ליטר שנלקח מהדודג' וייפר, ששודרג כך שיספק 525 כ"ס. הכח עובר לגלגלים דרך תיבה ידנית עם שישה הילוכים והרכב מאיץ מ-0 ל-96 קמ"ש (0 ל-60 מייל/שעה) בתוך 4 שניות, בדרך למהירות סופית של 336 קמ"ש. ככל הידוע (ותיכף נסביר מדוע הנתון הזה לא ברור) נוצרו בסך הכל תשע מכוניות מהדגם הזה, כולן נבנו בעבודת יד, עם מרכב בעל דלתות כנפי שחף העשוי משילוב של אלומיניום וסיבי פחמן.

כנפי שחף ומנוע V10. בריסטול פייטר

חברת בריסטול היתה אחד השרידים האחרונים לתעשיית הרכב המפוארת של בריטניה, שברובה הגדול נעלמה וחלקה נמכר לחברות ברחבי העולם. אחד התוצרים המעניינים של תעשייה זו היה מכוניות ספורט קטנות, דו-מושביות, לא מעט מהן עם גג פתוח. המכוניות הללו סיפקו הנאה מרובה לנוהגים בהן ויוצרו במספרים קטנים לאורך השנים. היצרניות של מכוניות הללו כללו שמות כמו AC, מורגן, MG, אוסטין היילי, פרייזר-נאש, סנבים, וגם כאלה ידועים יותר כמו לוטוס, אסטון-מרטין ויגואר.

בריסטול החלה את דרכה ב-1911, כחברה לייצור מטוסים. בתקופת מלחמת העולם השנייה התרחבה מאוד והעסיקה כ-70 אלף עובדים. בעל החברה, סר ג'ורג' סטנלי וייט, היה מודאג מה יעלה בגורל עובדיו בתום המלחמה והפתרון אליו הגיע היה - להתחיל לייצר מכוניות. כדי לקצר תהליכים, החל עוד בתקופת המלחמה במגעים לרכישת מפעל קיים, כשעל הפרק עמדו מפעלים כמו לגונדה, ERA, אלביס וגם אסטון-מרטין. בסופו של דבר רכש את פרייזר-נאש, שייצרה מכוניות ספורט על בסיס תכנון ומכללים של ב.מ.וו.

מפנקת מבפנים. הפייטר

החברה התמחתה בייצור של מכוניות ספורט יוקרתיות, שנבנו ברובן בעבודת יד, עם מכלולים מכניים שנרכשו מחברות אחרות. הייצור היה במספרים קטנים, ולאחר גלגולים שונים של בעלויות היא נרכשה על ידי טוני קרוק, שהיה הסוכן הגדול ביותר של בריסטול בבריטניה. קרוק היה ידוע בשני דברים: הוא לא מכר מכוניות לאנשים שלא אהב – והוא תיעב עיתונאי רכב... בשל כך, החברה לא פרסמה נתונים על כמויות ייצור וזאת הסיבה מדוע לא ברור כמה מכוניות מדגם פייטר יוצרו. המספר המקובל ביותר הוא כאמור תשע, אבל יש הטוענים שנוצרו 14. באחת מהן, שהיתה דגם טרום-ייצור, שודרג מנוע הווייפר כך שיספק יותר מ-1,000 כ"ס.

ב-2011 הקשיים הפיננסיים של בריסטול הביאו למינוי מפרק לחברה, שמכר אותה לקבוצת משקיעים שמתכננת להחזיר את תהילת העבר. דגם חדש שנקרא בולט (Bullet) נצפה לפני כשנה, וכראוי מדובר בדגם ספורט דו-מושבי פתוח המתבסס על מכלולים של – ב.מ.וו... על פי הפרסומים, השיווק של דגם זה אמור להתחיל בשנה הבאה.

העתיד. בריסטול בולט

תגובות

0 תגובות