שתי חברות צעירות, האחת מסין והשנייה מארה"ב, חברו כדי לייצר את מה שמסתמן כמכונית המחר. והסנונית הראשונה שמגיחה משם היא רכב שטח דווקא
שתיים מהחברות הצעירות והמסקרנות ביותר בתחום הרכב, בייטון (Byton) מסין ואורורה (Aurora) מארה"ב, חתמו על הסכם לשיתוף פעולה לייצור רכב חשמלי אוטונומי. דגם אב הטיפוס הראשון שהציגו הוא רכב שטח עם טווח נסיעה של קרוב ל-500 ק"מ, שייצורו אמור להתחיל כבר ב-2020.
כניסה של יצרן חדש לתחום הרכב אינה פשוטה, במיוחד בתחום הכל-חשמלי (ויעיד על כך אלון מאסק עם הטסלה שלו), אבל נראה שהמיזם החדש מציג שאיפה נועזת עוד יותר: רכב חכם, שלא יזדקק כלל לנהג, אפילו לא לצורך השגחה. בעסקי המכוניות, כמו בשאר העולם הטכנולוגי, "חכם" הוא אולי קשקוש שמודבק לכל מוצר שיש בו שבב מחשב שאמור להקל על החיים, אבל כאן נראה שמדובר בדבר אמיתי ורציני.
אב הטיפוס של בייטון
כדי לספק את הרצינות, חתמה בייטון – שהיא זאת שתייצר פיזית את הרכב – את ההסכם עם אורורה שבין מנהליה נמצאים כריס אורמסון שהוביל את צוות פיתוח הרכב האוטונומי של גוגל, סטרלינג אנדרסון שהוביל את תוכנית הרכב האוטונומי בטסלה, ודרו בגנל שסייע בהקמת המערך של אובר. אורורה, שכבר הודיעה על שותפויות עם פולקסוואגן ויונדאי, תספק את התוכנה ואת הרכיבים הפיזיים הדרושים, ובייטון תוכל להטמיע אותם בתוך הרכב שלה כבר בשלב העיצוב ולא תאלץ להתקין אותם כ"חבילה" על הגג.
בניגוד ליצרניות מסורתיות שעושות את המעבר לרכב אוטונומי, שצריכות לחשוב כיצד עוברים את שלב הביניים, הכניסה המאוחרת של בייטון לתעשיית הרכב נותנת לה יתרון גדול: היא יכולה לתכנן את הרכב שלה מראש כרכב אוטונומי בלבד, וזה שינוי תפיסה ענקי. ברכב שאינו צריך השגחה אנושית, כל אביזרי הניהוג והשליטה מיותרים. לא צריך הגה, גם לא דוושות וידית הילוכים, לוח המחוונים מיותר וכך גם כל כפתורי הפיקוד השונים הדרושים היום לתפעול הרכב. זה מאפשר לשנות כלל את העיצוב, כמו למשל ליצר מכונית שהיא חלל עבודה או חדר ישיבות מתנייע, או אפילו חדר שינה נוסע...
המודל הכלכלי מתייחס אל בעלות פרטית על רכב כאל משהו שיעבור מן העולם. על פי חזונו של מנכ"ל בייטון, קרסטן ברייטפילד, הרוכשים העיקריים יהיו חברות שיפעילו ציי רכב, שיפעלו כמוניות ויסעו בנתיבים קבועים או משתנים לאורך כל היום כולו, עם עצירות רק לשם טעינה. הכנסות נוספות יגיעו משידור תכנים ופרסומות על מסכי ענק בתוך המכוניות, ולא, הנהג לא יקבל דו"ח כי אין נהג כלל...
החזון הזה נראה נפלא על הנייר, אבל קשה להעריך מתי יהיה בשל לחלוטין. מומחים שונים בעולם טוענים שלא יהיה מעבר לרכב אוטונומי מלא לפני 2030 אבל כשזה יקרה, זאת תהיה מהפכה אמיתית שתביא גם לחסכון כלכלי אבל בעיקר תחסוך חיי אדם. בסין, שוק הרכב הגדול בעולם כיום, נהרגים מדי שנה כ-260 אלף בני אדם בתאונות דרכים. מעבר לכלי רכב אוטונומיים חכמים, יכול ל"חתוך" דרסטית את המספרים האלה.
ומה בקשר לכל ה"משוגעים" שעבורם הנהיגה היא חוויה, בכביש ומחוצה לו? עבורם ימשיכו בכל זאת לייצר מכוניות שהנהג יוכל לשלוט בהן, במקומות מסוימים, כמו במסלולים ייעודיים או בשטח. על הכביש רכב כזה יהיה אוטונומי לחלוטין כדי שישתלב בתנועה הממוחשבת, אבל כשמגיעים ליעד לוקחים שליטה ומתחילים להתפרע...
0 תגובות
תגובות