עוד שניים בסימול הדגם, עוד שני מושבים – והנה 5008, רכב הפנאי שהולך בעקבות ה-3008 הקטן ממנו
במהלך השנים הפגינה פיג'ו יחס מעורב לרכבי השטח; האצולה הצרפתית, במוצהר, לא התלהבה ללכלך ידיה בחול. אמנם, בשנות השמונים פיג'ו השקיעה מאמץ כדי לזכות בחוזה לאספקת כלי שטח לצבא הצרפתי, וייצרה את P4, אבל זה היה מרצדס G שיוצר ברישיון עם מנועים ותיבות של פיג'ו, ונמכר באלפים לצבא ובמספרים זעומים בשוק הפרטי; מחיר גבוה והספק נמוך (החל מ־70 כ"ס), לא סייעו.
כאשר דגמי פנאי הפכו לעניין חשוב בסוף העשור הקודם, פיג'ו עדיין לא השתכנעה והעדיפה לסמוך על אחרים בגיחה הבאה לשביל. ב־2007 הוצג ה־4007, למעשה מיצובישי אאוטלנדר באיפור צרפתי, שנמכר בהצלחה מועטה. ב־2012 הוצג ה־4008, הפעם על בסיס מיצובישי ASX (שנחת לאחרונה בארץ). בהשקה סיפרו לי אנשי פיג'ו בלהט על תחום הפנאי הקומפקטי שגדל באירופה ובעולם, ועל הדגם החדש כדרך להגדיל נוכחות בשווקים בין לאומיים - ואז אמרו שהיעד הוא 21,000 כלים ב־2013, כ־70% מהם מחוץ לאירופה. ה־4008 היפני, שאיפשר לפיג'ו להציע הנעה כפולה באירופה, עדיין מוצע בשווקים נידחים כמו ניגריה ולבנון.
אבל אפילו בפיג'ו הבינו ששוק רכבי הפנאי הוא הדבר בעולם הרכב, ורכישת חלק מ־PSA על־ידי דונגפנג הסינית בתחילת 2014, הגדילה את המשאבים והאיצה את תוכניות הפיתוח. ב־2016 הושקו 3008 ו־5008 חדשים וה־2008 עודכנה כדי ליצור קו מגובש וברור של דגמי פנאי. ה־5008, שהגיע כעת לארץ, החליף מיניוואן עם שבעה מקומות באותו שם.
ובינתיים, בארץ, תחום רכבי הפנאי לוהט. מספר דגמי הפנאי החדשים או המחודשים שהגיעו השנה רב מאוד, ונראה שכל השקה יצרה רשימת המתנה. גם פיג'ו, שהשקת ה־3008 החזירה אותה לימי הזוהר שלה, לא חוותה זמן רב ביקוש כה ער לרכב שאינו זול, וחלק מהלקוחות המתין אף חודשים לא מעטים. הביקוש באירופה הוא גם הסיבה שהאח הגדול, ה־5008, הגיע לכאן באיחור מסוים ולמגבלת הכמות אותה יכול היבואן לקבל.
בניגוד להיצע הדגמים הרב ברכבי פנאי קטנים וקומפקטיים, ה־5008, רכב פנאי בינוני, מתמודד מול הרבה פחות דגמים. חלק ניכר של חברי קבוצה זו שייך כבר למותגי היוקרה, ומבין האחרים בולטים בעיקר סקודה קודיאק וקיה סורנטו. בנוסף, מתמודד ה־5008 מול דגמים קומפקטיים עם שבעה מושבים, כמו מיצובישי אאוטלנדר וניסאן X־טרייל.
בהשוואה ל־3008, בסיס הגלגלים ארוך משמעותית ב־16.5 ס"מ (ל־284 ס"מ), והאורך ב־19 ס"מ (ל־464 ס"מ). עם זאת, מגוון הגרסאות דומה לזה שב־3008, וכולל מנוע 1.6 ל' טורבו בנזין (165 כ"ס), וגם שני מנועי דיזל 1.6 ל' (120 כ"ס) ו־2.0 ל' 180 כ"ס; לכולם תיבה אוטומטית עם שישה הילוכים.
כבר במבט ראשון ברור שה־5008 הוא אח גדול של ה־3008; קווי העיצוב קרובים, אבל למרות שהוא גדול יותר הוא לא נראה מגושם. הוא אמנם פחות ספורטיבי בהופעה אבל יותר אלגנטי למראה. כמעט יוקרתי. מסגרות שמשות ופסי כרום נוצצים וחישוקי "18 נאים מוסיפים להופעה, אך בהיעדר הגוון השחור לגג (תוספת בתשלום בגרסה זו) הרושם נפגע במעט.
פתיחת הדלת מגלה סביבת נהג דומה לזו שב־3008, המשלבת לוח מחוונים גבוה והגה נמוך וקטן הדורשים הסתגלות. אם למדתם כמוני לאהוב את תנוחת הנהיגה הזו תיהנו ממנה גם כאן. גם תנוחת הנהיגה עוזרת ל־5008 לא ליצור רושם מסורבל. לא רק העיצוב מיוחד, אלא גם ההגשה, וברמת הגימור 'פרמיום' מושבים נאים עם ריפוד עור. במחוונים אפשרות להחליף תצוגות כולל התאמה אישית, ואני, שמרן שכמוני, בוחר במראה הקלאסי. תאורת האווירה הכחלחלה נעימה, יש שפע תאי אחסון נוחים לשימוש והקונסולה הרחבה שבין המושבים תורמת לתחושה מיוחדת.
הנדסת האנוש במולטימדיה ובמתגים על ההגה שופרה משהו, ועדיין לוקח זמן למצוא יישומים מסוימים. אחרי שכבר נהגתי ברכב מאות קילומטרים לפני חצי שנה בצרפת, אפשר לומר שכאשר מתרגלים זה פשוט יותר, אבל נכון תמיד, לא?
ה־5008 עלול להיות קצת תיאטרלי בהתרעה על קרבה לרכב מלפנים או בהשמעת סירנה כאשר מניעים והדלת פתוחה. למצלמה גם סוג של תמונה היקפית שנכנסת לפעולה מעט אחרי התנועה. ה־5008 שופע ציוד מפנק ואבזור בטיחותי, וברמת הגימור הזו בלימה אוטונומית, ניטור שטחים מתים, התרעה על סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי תמרורים שלא תמיד הצליח במשימה ועוד.
מושב הנהג מתכוון חשמלית והוא כולל גם כיוון לאורך הבסיס. מאחור מרווח הרגליים מעולה אך מרווח הראש קצת פחות, בעיקר בגלל גג הזכוכית הנאה. כל מושב בשורה השנייה מתכוון עצמאית (מרחק, זווית ויש גם שלושה חיבורי איזופיקס), לנוסעים מאחור שליטה בעצמת המיזוג, ובגב המושבים הקדמיים מורכבים מגשים, אולי כדי להזכיר שפעם ה־5008 היה מיניוואן. הכניסה לשורה השלישית סבירה ויש שם מקום למבוגרים במידה שלי (קטנה), אם השורות שמלפנים מתחשבות. הבעיה העיקרית היא בתנוחת הישיבה המאוד נמוכה. תא המטען קטן כאשר כל השורות בשימוש, גדול ונוח כאשר השלישית מקופלת.
חטיבת הכוח ברכב ההדגמה מוכרת מה־3008 ומעוד דגמים של פיג'ו־סיטרואן; אותו מנוע 1.6 ליטר מוגדש (165 כ"ס) ותיבת שישה הילוכים. הבורר הייחודי אמנם דורש הסתגלות, אבל תפעול ההילוכים מההגה נוח, ובעיקר: פעולת חטיבת הכוח נעימה. ה־5008 אינו יוצר תחושה שהוא מאוד מהיר, ובכל זאת הביצועים, ביחס לרכב במידותיו, מכובדים, ונתון ההאצה, 10.5 שניות ל־100 קמ"ש, מהווה אינדיקציה טובה. למנוע פעולה שקטה לרוב, למעט כאשר מטפסים לסל"ד גבוה, שם הוא מייצר רעש פחות מזמין. כבישים מהירים מחמיאים לו אך מצב 'ספורט' מעט פעלתן מדי.ביום המבחן שכלל קטעים מאמצים ונהיגת שבילים הוא גמע 11.5 ק"מ/ל' ובנסיעה רגועה הגיע גם ל־14 ק"מ/ל'.
למרות גובהו, ה־5008 יציב, מרוסן ומעורר ביטחון בכבישים מהירים. גם בפניות הוא מתנהג באופן חד מהצפוי מרכב כזה. השילוב בין גלגל הגה קטן לרכב גדול יוצר תחושה מפתיעה של תגובה מיידית להפניה וזה נחמד. חבל שאין להגה קצת יותר תחושה אבל בסך הכל ה־5008 מקנה הרגשה מגובשת ויכול ליצור בקלות קצב מהיר בכביש מפותל, והבלמים תומכים ביכולת עם פעולה נכונה.
הנוחות בסך הכל נאותה. על פגמים מסוימים (בייחוד בורות) הוא מעט נוקשה מדי, בייחוד מאחור. עם זאת, ברוב הזמן נוחות הנסיעה טובה, וזו משתפרת ככל שיש יותר נוסעים על הסיפון. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה יותר.
ירידות לשבילים המפולסים באזור עמק בית שאן גילו, בנוסף לשפע בעלי כנף שמחפשים מזון ומוצאים אותו בבריכות, שגם שם נוח למדי. על שבילים כאלה קל לייצר עימו קצב מהיר. עם זאת הוא בבירור לא אוהב את הבורות והמפגעים הגדולים יותר כאשר המשטחים פחות מפולסים. ההזדמנות
שאינה בעלת ניסיון עשיר בתחום הפנאי, הצליחה פיג'ו להציג שוב מתחרה ראוי. ה־5008 משלים היטב את המהלך שהחל ב־3008 ומציע את רוב התכונות שאהבנו באח הקטן. הוא נראה מיוחד, עשיר ובעל יכולת, ובמחיר של 200,000 שקלים (180,000 שקלים ברמת הגימור הבסיסית) הוא מציע חבילה תחרותית. אבל יש בו יותר מכך — יחד עם אחיו הקטן, ה־3008, מציג ה־5008 הזדמנות אמיתית לשדרג את תדמית המותג, כמו שעשה בזמנו הטוסון ליונדאי.
מנוע - טורבו בנזין 4 ציל', קדמי, רוחבי, 1598 סמ"ק
תזמון - 16 שס', גל זיזים עילי כפול
הספק/סל"ד - 165 כ"ס/6000
מומנט/סל"ד - 24.4 קג"מ/1400
תמסורת - אוט' 6 היל', הנעה קדמית
קוטר סיבוב (בין מדרכות) - 11.2 מ'
מתלים קדמיים - מקפרסון
מתלים אחוריים - קורת פיתול
בלמים ק'/א' - דיסקים מאווררים/דיסקים
מערכות עזר - בלימת חירום אוטונומית, התרעה אל אי-שמירת מרחק, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים, אורות גבוהים אוטומטיים, התרעה ותיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים
צמיגים - 225/55-18
בסיס גלגלים - 284 ס"מ
אxרxג - 164.5x184.5x464 ס"מ
משקל - 1365 ק"ג
תא מטען - 210 ל' (עם 7 מושבים)
מיכל דלק - 56 ל'
מהירות מרבית (יצרן) - 206 קמ"ש
0 ל-100 קמ"ש (יצרן) - 9.2 שנ'
צריכת דלק (ממוצע מבחן) - 11.5 ק"מ/ל'
דרגת זיהום -11
מחיר - 180,000 שקלים (מבחן, 200,000 שקלים)
אחריות - 36 חודשים/100,000 ק"מ
ציון מבחן ריסוק 5 כוכבים (2017) E-NCAP
בטיחות מבוגרים 86%
בטיחות ילדים 85%
הולכי רגל 67%
תגובות