בפרק זה נעסוק באופציות השיפור של מערכת המתלים מסוג עלים, נבחן פתרונות שונים, ונתעסק גם במה חוקי ולא חוקי ואיפה עוברים הגוונים האפורים.
מאת: אמיר ענבל
05/11/01
בפרק זה נעסוק באופציות השיפור של מערכת המתלים מסוג עלים, נבחן פתרונות שונים, ונתעסק גם במה חוקי ולא חוקי ואיפה עוברים הגוונים האפורים.
מערכת המתלים של הרכב היא אחת מהמערכות המסובכות ביותר להבנה ברכב, על אחת כמה וכמה ברכב שטח. בפרק הקודם עסקנו במונח ''מהלך מתלה'', על מנת להבין מהי המשמעות של השיפור אותו אנו רוצים להכניס ברכבנו יש להבין גם מהו ''מהלך אפקטיבי''. לשם כך נחזור מעט אחורה - המתלים דואגים לשים את הגלגלים על השטח/כביש, על-מנת להתגבר על פני השטח/כבישי ישראל יש לכל גלגל מהלך תנועה מסויים - מהלך מתלה. ברכב שיצא מבית החרושת המהלך אפקטיבי לכל אורכו - משמע יש מספיק משקל על הגלגל בכל שלב של המהלך. פעמים רבות קורה שאדם משפר רכב לא בצורה מקצועית ואז בשלב מסויים של המהלך, הגלגל אמנם נוגע בקרקע אך אין לו אחיזה מספקת - מה שהופך את המהלך ללא אפקטיבי. *אחיזה = משקל על סמ''ר כאשר המשקל הדרוש משתנה מרכב לרכב.
למערכת מתלים אופטימלית, עם מהלך (לדוגמא) של 10 ס''מ, יהיו 5 ס''מ של מהלך כלפי מעלה, לתוך הכנף (מהלך כניסה), ו-5 ס''מ של מהלך למטה (מהלך יציאה). בכל צורה אחרת (כמובן שמדובר בסרן חי) , המערכת תהיה לא מאוזנת, לא נכונה ומן הסתם, יהיה בה מהלך מבוזבז ולא אפקטיבי.
לקפיצי עלים קיים המספר הרב ביותר של שיפורים. אנחנו נסקור בקצרה את רובם המכריע של השיפורים הנפוצים.
1.!!uu!! קפיצי הגבהה: !u! למעשה אלו קפיצים ארוכים יותר, המותאמים ביחד עם בולם ארוך יותר. הדרך הנכונה ביותר לשפר את מהלך המתלה תוך פגיעה מינימלית ביציבות הרכב. חובה בהגבהות מסוג זה להנמיך את זרוע ההגה ולשנות את מיקום המייצבים השונים. הכי חוקי שיש (בטווח האפור), הכי פחות מועד להורדות מהכביש. 2.!!uu!! קפיצים על הסרן:!u! מגביה את הרכב, פוגם ביציבותו אך לא משפר את מהלך המתלה, למרות שהוא משפיע על מהלך הכניסה שלו. לא חוקי בעליל. מושך את עינם של השוטרים. יקר מאוד לעשות נכון וטוב. 3.!!uu!! נדנדות ארוכות: !u! נדנדה ארוכה יותר היא אחד השיפורים הכי נפוצים והכי לא נכונים מבחינה הנדסית. אם ניקח נדנדה שארוכה מן המקור בשני אינץ', למעשה – הגבהנו את הרכב רק באינץ' אחד מכיוון שההגבהה היתה רק בצד אחד של הקפיץ. בנוסף פגענו ביציבות של הרכב. חוקי מאוד, זול מאוד. 4.!!uu!! ריבולברים: !u! הריבולבר הינו אביזר המהווה למעשה נדנדה נפתחת, הריבולבר מאפשר תמונות נהדרות ברמפת RTI אך אינו משפר את המהלך האפקטיבי מכיוון שאין על הסרן מספיק משקל כאשר הוא פתוח. בנוסף, כאשר הרכב בהצלבה, הרכב נמצא במצב לא טבעי מכיוון שהריבולבר משפר רק מהלך יציאה ולא מהלך כניסה. לא חוקי, לא יציב, לא מומלץ. 5.!!uu!! 1/4אליפטי:!u! מערכת מתלים שנכנסה בשנים האחרונות לרכבי שטח, מקורה אי-שם בשנת 1912 ואז היא הייתה מהפכנית מאוד (תמונה א' תחת השם CANTILEVER). המערכת הינה מסובכת מאוד מבחינה הנדסית לבנייה נכונה אך נותנת תוצאות מדהימות. הרכב של גיא מפרו-ג'יפ נסע עד לא מזמן על מערכת כזאת, שלא תוכננה נכון, כתוצאה מזה התרחשו מספר תופעות : שיא ברמפת RTI , הרבה מהלך לא אפקטיבי, וחוסר יציבות של הרכב. 6.!!uu!! 3/4 אליפטי:!u! מערכת מתלים שבה הנדנדה אינה מחוברת לשלדה אלא לחצי עלה שמחובר לשלדה בחלקו האמצעי. יתרונה היחסי הוא שקל להסתיר אותה מעיניים בוחנות של שוטרים, וניתן להגביל את המהלך והגובה לנסיעת כביש מבלי לאבד את רכות הנסיעה.
3 תגובות
1
tsvik
13 בנובמבר 2001 ב 10:13
מהלך המתלה
משום מה קיימת כאן טעות נפוצה ומוטעת ביסודה אין כל יסוד לטענת כותב הכתבה כי מהלך המתלה כלפי מעלה ומטה חייב להיות זהה=שווה. ראיה לכך ניתן לראות במרבית הרכבים המיוצרים סידרתית וגם ריכבי שטח מובהקים כגון ההאמר,הגפס' הצבאי המסורתי. (טויוטא פרדו וכו') יש בכך גם הרבה הגיון מעל הנתפס. פשוט מהלך מתלה קצר כלפי מעלה, מעלה את המרכב גבוהה ובחישוב נכון תורם יותר למעבר מעל מכשול ע''י כך שבצד הנגדי מהלך המתלה ארוך יותר וישנה עדיין אחיזה. לכותב הכתבה- גם אני סברתי כמוך בתחילת דרכי. אך אם תחשוב על כך ברצינות תבין שמהנדסי הרכב בחברות כבולים בהרבה מגבלות אך עדיין מיצרים רכבים בעלי עבירות סבירה למגבלותיהם בזכות חישובים נכונים.
2
tsvik
13 בנובמבר 2001 ב 10:13
מהלך המתלה
משום מה קיימת כאן טעות נפוצה ומוטעת ביסודה אין כל יסוד לטענת כותב הכתבה כי מהלך המתלה כלפי מעלה ומטה חייב להיות זהה=שווה. ראיה לכך ניתן לראות במרבית הרכבים המיוצרים סידרתית וגם ריכבי שטח מובהקים כגון ההאמר,הגפס' הצבאי המסורתי. (טויוטא פרדו וכו') יש בכך גם הרבה הגיון מעל הנתפס. פשוט מהלך מתלה קצר כלפי מעלה, מעלה את המרכב גבוהה ובחישוב נכון תורם יותר למעבר מעל מכשול ע''י כך שבצד הנגדי מהלך המתלה ארוך יותר וישנה עדיין אחיזה. לכותב הכתבה- גם אני סברתי כמוך בתחילת דרכי. אך אם תחשוב על כך ברצינות תבין שמהנדסי הרכב בחברות כבולים בהרבה מגבלות אך עדיין מיצרים רכבים בעלי עבירות סבירה למגבלותיהם בזכות חישובים נכונים.
3
אורח/ת
14 בנובמבר 2001 ב 21:33
לצביקה
אין ספק שיצרני רכב נוהגים לייצר פשרות אבל מכאן להסיק שהמתלה צריך להיסגר פחות ממה שהוא נפתח היא טעות. גם להביא רכבים כמו האמר וגפ''ס בעלי מתלים נפרדים הוא לא לעניין מכיוון שאנו עוסקים בסרנים חיים. ברגע שרכב סוגר פחות ממה שהוא פותח הוא לא עומד ישר, מכאן יכולתו לעמוד/לסוע בשפ''צ יורדת, מהלך המתלה האפקטיבי יורד ועוד תופעות רעות במהירות גבוהה. לרדו
תגובות