כביש / ספורט > כתבות

הקוברות של קרול שלבי

ה-AC קוברה שיוצרה על ידי שלבי בתחילת-אמצע שנות השישים היתה דו-מושבית מהירה, שהפכה ברבות השנים לרכב אספנות נחשק. ואם יש לכם מיליון דולר פנויים, אחת מהן מוצעת בימים אלה למכירה

מפעם לפעם אנחנו שומעים או קוראים על יצירות מוטוריות מדהימות שנמצאות במקרה לאחר שאוחסנו שנים באסמים או בהאנגרים ונשכחו שם. מכונית אחת כזו, שנמצאה נשכחת בחווה בארה"ב, מוצעת בימים אלה למכירה פומבית, והיא צפויה להימכר בכמיליון דולר ואולי אפילו יותר. מחיר גבוה? אולי, אבל לא עבור רכב אספנות נחשק כמו המכונית שעל הפרק: AC קוברה 289 שיוצרה ב-1963.

הקוברות היו המכוניות הראשונות שיצאו מהסדנה של קרול שלבי, אחד מהדמויות המוטוריות האמריקניות המפורסמות ביותר. שלבי שרת במלחמת העולם השנייה כטיס וכמדריך טיסה, ובסיומה פנה לעולם מירוצי המכוניות והתחרה במשך כעשר שנים בהצלחה לא קטנה, בין היתר גם בפורמולה 1. כשפרש מתחרויות, החליט לתרגם את התשוקה שלו לדברים מכניים מהירים ולהקים מפעל לייצור מכוניות ספורט.

image

ה-AC קוברה 289 שמוצעת למכירה

בתקופת המירוצים, הוא הכיר את מכוניות הספורט של חברת AC, יצרנית בריטית קטנה שבנתה בעבודת יד דו-מושביות פתוחות עם מרכב אלומיניום. שלבי תכנן ל"שתול" במכוניות האלה מנוע V8 בריא ולאחר שקיבל אישור מ-AC שהשתלה כזו אפשרית, יצא לדרך. תחילה ניסה לקנות מנועים מג'נרל מוטורס, אבל שם חששו שהמכונית החדשה תהווה תחרות לקורבט של שברולט ואז פנה שלבי לחברת פורד, שבדיוק סיימה לפתח מנוע חדש שהתאים לו בדיוק: V8 סמול-בלוק בנפח 3.6 ליטר, שגדל בהמשך ל-4.3 ול-4.7 ליטר. AC סיפקה לשלבי מכוניות מוגמרות, למעט המנוע ותיבת ההילוכים, שמלאכת ההשתלה שלהם בוצעה במפעל בלוס אנג'לס.

הקוברות היו להצלחה מיידית והביקוש להן היה גדול. ב-1965 נעשה בהן שינוי מהותי והן קיבלו מנוע ביג-בלוק, גם הוא תוצרת פורד, בנפח של 7.0 ליטר, שסיפק 425 כ"ס בדגם הסטנדרטי ו-485 כ"ס בדגם שנבנה במיוחד לתחרויות. בהמשך הקריירה שלו היה שלבי מעורב בפיתוח המוסטנג-שלבי, פורד GT40, דודג' צ'ארג'ר ודודג' ווייפר ושמו הפך לשם נרדף למכוניות ביצועים מהירות. הוא נפטר ב-2012, לאחר שכבר נבחר לכל היכלי התהילה המוטוריים בארה"ב ובעולם.

image

ומה בנוגע לקוברה איתה התחלנו? כאמור, מדובר ב-AC קוברה 289, כשהמספר מצביע על נפח המנוע באינצ'ים מעוקבים - 4.7 ליטר. עם מאייד מרובע-לועות המנוע הזה הפיק 275 כ"ס שעברו לגלגלים דרך תיבה ידנית עם ארבעה הילוכים. המכונית שימשה כרכב תצוגה של חברת פורד עד שנמכרה לד"ר מולוי, שהיה אחד ממפתחי הפרוזאק. לאחר שצבע אותה בגוון ברונזה (הצבע המקורי היה לבן), נסע הדוקטור בקוברה שלו שנים מספר ואז נמאס לו ממנה והוא אחסן אותה באסם שבחוותו. לאחר שנפטר, עובר אורח הבחין במציאה וקנה אותה מאלמנתו. חודש לאחר הקנייה, האסם עלה באש וכל תכולתו הושמדה...

למרות השנים בהן הרכב היה מושבת, הצליחו להניע אותו לאחר ניסיונות של כרבע שעה, עם מצבר חדש ומעט דלק. לאחר מכן עברה הקוברה מספר ידיים, שופצה באופן יסודי ונצבעה בצבע האורגינלי, וכעת היא מוצעת למכירה על ידי הבעלים הנוכחי שקנה אותה לפני 13 שנים, לאחר שנסעה פחות מ-50 אלף ק"מ במשך חייה. ואם אתם חושבים שמיליון דולר זה הרבה, הקוברה הראשונה שירדה מפסי הייצור נמכרה לפני כשנה ב-13.75 מיליון דולר!

image

קרול שלבי עם הקוברות שלו, צולם ב-1964

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - אלעד

09 במרץ 2018 ב 20:47

גולת הכותרת של קרול שלבי החתה ניצחונו במירוץ 24 השעות של לה מאנס במדי אסטון מארטין.
שלבי נאלץ לפרוש מנהיגת מירוץ כתוצאה מהיותו חולה לב. 

הקוברה היתה מעיין הוט-רוד מתקדמת.

2

Ogash Ofer

10 במרץ 2018 ב 08:35

עושה חשק!