שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

ספורט, חלק מתרבות הפנאי - ב.מ.וו X2 BMW

ב.מ.וו משיקה קופה-פנאי קומפקטי עם הופעה דינמית והבטחה להנאה בנהיגה. מפגש עם הקופה-פנאי השלישי של החברה והקטן שבחבורה
אליק פרומצ'נקו, ליסבון

"ה-X2 מיועדת לאנשים שמעדיפים סגנון על חשבון שימושיות" אמרו לי אנשי ב.מ.וו שפגשתי בהשקת הדגם החדש בפורטוגל. אבל אולי כדאי להתחיל את הסיפור של ה-X2 בנתון – ודווקא של ה-X1. בב.מ.וו היו מאוד מרוצים מהיקף המכירות של ה-X1, מכיוון שב-2017 הוא תפס לא פחות מ-30% מעוגת המכירות של רכבי הפנאי של היצרן הבווארי.
מבחן דרכים: ב.מ.וו. BMW X1

לכן, ההחלטה לייצר רכב פנאי קומפקטי נוסף, למעשה גרסת קופה של X1, ממש התבקשה. למעשה, מוזר שב.מ.וו המתינה עד סוף 2017 כדי להציג את הדגם החדש. הרי הפנאי-קופה הראשון בעולם, X6 (מבוסס X5), הוצג כבר ב-2007 והשני, X4(מבוסס X3), ראה אור ב-2014 – וב.מ.וו מקפידה מאוד להעשיר את הסדרות הזוגיות שלה, היותר אקסקלוסיביות.
מבחן דרכים ב.מ.וו BMW X5
מבחן דרכים: ב.מ.וו BMW X6
ב.מ.וו משיקה X3 וגם X4 חדשים בישראל

יש לה שומה

כבר במפגש הראשון הפגין ה-X2 הופעה קרבית, וזו מעלה שתי שאלות – האם הוא גם מתנהג בהתאם למראה שלו, ועד כמה העיצוב הייחודי לו מצריך פשרות ביום יום. הפנאי-קופה עמד בכניסה למלון צבוע ב-Galvanic Gold (זהב מגולוון), כפי שאנשי השיווק הקפידו לכנות את הצבע החדש, ונראה טוב. ל-X2 מבנה אווירודינמי עם מקדם גרר יעיל במיוחד (0.28 Cd), וקו הגג, החלון האחורי הצר ובעיקר מבנה הקופה, מכריזים כי זוהי האחות היותר ספורטיבית של ה-X1, כזו המצהירה שפניה לנהיגה דינמית.

במבט שני אי אפשר שלא לשים לב לשומה – סמל ב.מ.וו קטן ועגול שנקבע לצד החלון האחורי. למרות שממש ניסיתי, לא הצלחתי להוציא מסבסטיאן סים, המעצב שנכח בהשקה, מי הגאון שחשב על אותה שומה. המקסימום שסיפר הוא שההשראה לשומה הזו הגיעה מ.ב.מ.וו CS קופה משנות ה-60 המאוחרות. אך כמו במקרה של סינדי קרופורד, השומה הקטנה, שכאילו מפרה את חוקי האסתטיקה, עובדת טוב.

ה-X2 מבוסס כאמור על X1, ויושב על אותה רצפת הנעה קדמית המשרתת גם את מיני קאונטרימן. בסיס הגלגלים, 267 ס"מ, זהה, וכך גם הרוחב (182 ס"מ) – אבל הוא קומפקטי יותר, ומידות האורך והגובה קצרות ב-8 ס"מ: 436 ס"מ ו-153 ס"מ בהתאמה. הפרופורציות, בהתאם, דינמיות בהרבה.

מלפנים, ה-X2 מציג גריל אגרסיבי יותר, כאשר המבנה הטרפזי המוכר מתרחב מלמעלה כלפי מטה לכיוון הכביש, כדי ליצור מופע דינמי יותר. בשיחה שניהלתי עם המעצב, אמר לי סבסטיאן סים שהאתגר היה לשלב בין פנאי לבין ספורט, והדרך לעמוד בו הייתה באמצעות שימוש באלמנטים שונים בעיצוב. עולם הפנאי/שטח קיבל ייצוג באמצעות חישוק מסביב לבית הגלגל ומראה מוגבה יותר; הספורט/קופה באמצעות קו הקופה המוכר מהאחיות הגדולות, ספוילר אחורי ואגזוזים גדולים ברוחב 90 מ"מ, בדומה לאלו שב-X6. התוצאה הרמונית, ולמרות שהחזית מעט אגרסיבית מדי, הפרופיל והחלק האחורי נראים פשוט מעולה.

רושם מוכר

הכניסה ל-X2 הפגישה אותי עם עיצוב מוכר בסביבת הנהג, ולא היה בה דבר חדש ומרגש, אבל נגיעות קטנות בזכות חבילת העיצוב M Sport X שאבזרה את רכבי ההשקה עשו לי את זה.

חבילה זו כוללת מושבי אלקנטרה בשני צבעים ותפירה צהובה בצבע הרכב, כאשר גם השטיח זכה לנגיעות בצהוב. אי אפשר שלא להתרשם מאיכות חומרים וביצוע ללא רבב, שילוב של חומרים רכים ופלסטיק מאוד איכותי דמוי סיבי פחמן. המסר הספורטיבי מודגש באמצעות תנוחת נהיגה נוקשה ואוחזת וישיבה מעט נמוכה ביחס לרכב פנאי. למרות קו החלונות המוגבה, הראות טובה למדי, ורק החלון האחורי צר מדי.

האבזור עשיר וכולל כמובן את מערכת iDrive של ב.מ.וו שאנחנו אוהבים, כאן עם מסך מגע שהופך את התפעול לאינטואיטיבי יותר. כמו כן, בין המושבים נמצא מקום ייעודי לטלפון חכם עם טעינה אוטומטית וקישוריות לאפל קארפלי, אך לא לאנדרואיד אוטו. התצוגה העילית בשמשה הקדמית היא אופציה מומלצת.

מאחור, שני מבוגרים לא גבוהים מדי ימצאו מספיק מקום לראש ולרגליים, כך שמבנה הקופה לא ידרוש מכם פשרות מיוחדות בתחום הזה. תא המטען, שנפחו 470 ליטר וקטן ב-35 ליטר מזה שב-X1, מספק לגמרי. עם זאת, סף ההטענה גבוה יותר ואין ספק שמשפחות שעבורן תא מטען יעיל הוא חשוב, ימצאו את זה שב-X1 עדיף.

ההבטחה הספורטיבית

רכבי המבחן צוידו רק במנוע הדיזל 2.0 ליטר, המייצר 190 כ"ס ו-40.8 קג"מ. המנוע משודך לתיבה אוטומטית 8 הילוכים וההנעה כפולה (בישראל מנוע בנזין, תיבה דו-מצמדית והנעה קדמית). נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש עומד על 7.7 שניות, זהה לזה של מנוע הטורבו-בנזין 2.0 ליטר (עם הנעה קדמית) המשווק בישראל. המנוע גמיש ומספק כוח מספק לכל אורך קשת הסל"ד. אין לו המון כוח, אבל יש לו מספיק כוח בכדי ליהנות; ואני ממש לא מחובבי הז'אנר של רכבי פנאי עוצמתיים מדי, כמו GLA45 AMG.

בשיוט ה-X2 שקט למדי, למעט רעשי רוח בכבישים מהירים יותר. כאמור, הבסיס הוא X1 אך הדגם הזה, כראוי להצהרות על אופיו הספורטיבי, מציע הרבה יותר בתחום מכלולי השלדה. מעבר לבורר מצבי הניהוג, הכולל מצבי 'נוחות', 'חיסכון' וכמובן 'ספורט' – עם הגה במשקל משופר ותגובת טובה יותר של חטיבת הכוח – מערכת המתלים M Sport היא תקנית ב- M Sport וב- M Sport X(ואופציה בגרסה הבסיסית).

מערכת זאת כוללת "בקרת משכך דינמית", עם מתלים המונמכים ב-10 מ"מ, גלגלים קדמיים עם זווית שפיעה (קאמבר) שלילית, ומרכז כובד מונמך במעט. כמובן, גם הצמיגים שונים, והמידה שלהם, 245/40-19, שיפרה את האחיזה, לא ממש הוסיפה לנוחות.

כל אלה יוצרים חווית נהיגה שלא מאכזבת את ההבטחה הספורטיבית. ההגה מגיב בהחלטיות, והוא במשקל הנכון כמו שמצפים מהגה של ב.מ.וו. ה-X2, למרות שהוא דגם פנאי, הוא בהחלט רכב שכיף לקחת אותו לנהיגה מהירה בכבישים מפותלים. התשלום הוא בנוקשות המורגשת במיוחד בכביש משובש ובמהירויות נמוכות. רכבי המבחן לא כללו את מה שיכול להיות פתרון לכך, מערכת המתלים האדפטיבית.

זמן איכות

ב.מ.וו לקחה את הנוסחה המנצחת של ה-X1 ועל בסיסה יצרה דגם שהוא ספורטיבי יותר, ולזכותה ייאמר שהדבר מורגש לא רק בעיצוב או בתנוחת הישיבה אלא גם ובעיקר בנהיגה. אמנם, במחיר קרוב ניתן לרכוש רכב ספורטיבי ממנו, גולף R למשל, וה-X1 שימושי יותר, אבל השילוב המוצע כאן ייחודי.

ב.מ.וו X2, בגרסה בה נהגתי בהשקה, הוא רכב מהנה מאוד לנהיגה, ובכלל הוא רכב פנאי שאי אפשר להישאר אדיש אליו. הדגם החדש הזה מציע, בפשטות, חבילה מצוינת.

ובישראל

ה-X2 מוצע כאן עם תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים, הנעה קדמית ו-2 מנועי טורבו-בנזין בגרסת i18 (1.5 ל', 140 כ"ס, 9.6 ש' ל-100) ובגרסת i20 (2.0 ל', 192 כ"ס, 7.7 ש' ל-100). גרסת 18i מוצעת ברמות גימור 'וויב' ו-'M פק' – החל מ-260,000 ו-280,000 שקלים – ו-20i ב-'M פק' וב'אקסקלוסיב': החל מ-300,000 ו-330,000 שקלים. מערכות הבטיחות זהות וכוללות בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי ופנסי לד עוקבי-פנייה.

יצוין כי ל-18i 'וויב' חישוקי "18 ואילו ב-'M פק' גם חישוקי "19, מושבים קדמיים ספורטיביים. ואפשרות בחירה, ללא תוספת תשלום, בחבילות עיצוב – 'M ספורט' או 'M ספורט X' – עם גימור פנימי וחיצוני שונה. ל-20i גם מערכת בקרת השיכוך הדינמית, וברמת הגימור 'אקסקלוסיב' גם בקרת אקלים דו-אזורית עם פתח לאחור – ברמות הגימור הנמוכות יותר המזגן מכני(!) – וגם בקרת שיוט, חיישני חנייה, חנייה אוטונומית ועוד.

ב.מ.וו X2 2.0 ל' טורבו

מנוע- טורבו בנזין, 4 ציל', קדמי, רוחבי, 1998 סמ"ק

תזמון- 16 שס', גל זיזים עילי כפול

הספק/סל"ד- 192 כ"ס/5000-6000

מומנט/סל"ד- 28.5 קג"מ/1350-4600

תמסורת- רובוטית דו-מצמדית 7 היל', הנעה קדמית

קוטר סיבוב (בין מדרכות)- 11.3 מ'

מתלים קדמיים- מקפרסון, בולמי זעזועים אדפטיביים

מתלים אחוריים- רב-חיבוריים, בולמי זעזועים אדפטיביים

בלמים ק'/א'- דיסקים מאווררים

מערכות עזר- בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה נתיב, התרעה על אי שמירת מרחק, עמעום אורות אוטומטי

צמיגים ק'/א'- 225/45-19

בסיס גלגלים- 267 ס"מ

אxרxג- 436x182.5x152.5 ס"מ

משקל- 1535 ק"ג

תא מטען- 470 ל'

מיכל דלק- 51 ל'

מהירות מרבית (יצרן)- 227 קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש (יצרן)- 7.7 שנ'

צריכת דלק (ממוצע מבחן)- ... ק"מ/ל'

דרגת זיהום- 13

מחיר- 300,000 שקלים

אחריות- 36 חודשים/ 100,000 ק"מ

ציון מבחן ריסוק- 5 כוכבים (2015) E-NCAP

בטיחות מבוגרים- 90%

בטיחות ילדים- 87%

הולכי רגל- 74%