מסלול טיפוס בהרי ירושלים ברמת עבירות קשה, מחייב ניסיון בנהיגה, מכוון קרקעי, רכב שטח עם הילוך כוח, מומלץ נעילות דיפרנציאל, רכב מלווה נוסף רצוי עם כננת וכמובן נחישות ורוח קרב איתנה.
המסלול מתאים כטיול ג'יפים וגם יכול להיות מעגלי ולהתאים לכלי רכב המגיעים לשטח על נגרר - אופנועים, רייזרים, טרקטורונים, באגי וכו'.
מסלול הטיול מחודש מאי 2018 ועבר עדכון ביוני 2020 בהמשך להשקת הדיפנדר החדש
צילם: רונן טופלברג
קישור לסיכום השקת הדיפנדר החדש
כביש 1, כביש 38, דרך בורמה, משלט 21, משלט 16, דרך השיירות, שלוחת המשלטים, בית מחסיר / בית מאיר, מושב שורש, שואבה.
המסלול נוסע על שבילים מסומנים וברורים ובמהרה מגיע ל"גן סלעים של שעשועים" לאוהבי אתגרים בו אפשר לבחור ולטפס לראש המעלה על סלעים בעבירות בינונית עד קשה (תלוי בנהג ובכלי הרכב) לחילופין אפשר לאתגר את עצמכם במדרגות סלע בגבהים שונים ולהפוך את המסלול לעבירות קשה מאוד.
לאחר הגשם המסלול יכול להיות גם מסוכן בגלל הסלעים החלקים – שימו לב!
שמירת טבע - אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף ובצומח.
אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול אינו עובר ליד או בשטחי אש של צה"ל ואפשרי ואף מומלץ לנסיעה באמצע השבוע (בסופי שבוע אפשר לפגוש ג'יפאים רבים המנסים את כוחם לאורך המעלה).
חובה לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ טוב, רצוי גם כננת ומכפיל כוח.
אורכו של המסלול כ- 12 ק"מ והוא יארך כ-4 שעות, בהתאם לקצב הטיפוס ולעצירות בדרך.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו.
המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 10 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף הכתבה.
הניווט על שבילים מסומנים במפה ובשטח.
מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000.
הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.
שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך בזכות סימון השבילים וסיפור הדרך המפורט אפשר לנווט גם בלעדיו.
יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.
קישור לכל כתבות הניווט באתר השטח
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככל שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים.
ציוד חילוץ לרוב: רצועות גרירה, רצועות ריסון, שאקלים מתאימים, מכפיל כוח, אמצעי הרמה, כננת, ערכות תיקון פנצ'ר, מדחס אוויר.
מפות סימון שבילים מספר 9 (מבואות ירושלים).
מצפן ומכשיר GPS – לא חובה.
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת.
מים ומזון לכחצי יום בשטח.
קישור לטיפ שטח בנושא ציוד לשטח
בצומת ה-T המזרחית של המחלף החדש – הגשר שמתחת לכביש 38 בכניסה לדרך בורמה, לא רחוק מהחיבור שבין כביש 1 לכביש 38. הכניסה לגשר היא מכיוון תחנת הדלק - פז אשתאול שעל כביש 38 בירידה ממחלף שער הגיא.
נ.צ. 1 - צומת T
פונים שמאלה וצפונה בצומת ה-T המזרחית לאחר שעוברים את הגשר (למי שהגיע מכביש מספר 1) ונוסעים צפונה לכיוון השביל הכבוש המסומן בצבע אדום – דרך השיירות.
0.2 ק”מ צומת על השביל המסומן באדום כשמשמאל סימון שביל ישראל (כחול – לבן – כתום) ושביל המסומן בירוק.
נ.צ. 2 - צומת אדום - ירוק
פונים שמאלה, יורדים מהדרך הכבושה היטב, ומטפסים כל הדרך מעלה עם השביל המסומן בירוק.
0.1 ק”מ צומת T בו פונים ימינה עם הסימון הירוק.
0.2 ק”מ ו- 0.5 ק”מ צמתי שבילים בהם ממשיכים ישר ולמעלה.
1.3 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר עם סימון שביל ישראל.
1.8 ק”מ משמאל קטע טיפוס ראשון בסלעים ודרדרת, או שאפשר לעקוף מימין כשממשיכים ישר על הסוללה לשביל העוקף.
2.1 ק”מ תחילת המעלה הקשה של משלט 21.
נ.צ. 3 – תחילת הטיפוס
לפנים קדימה קטע שביל רחב בו אפשר לבחור אין סוף של נתיבי טיפוס – קשים או קשים יותר.
הטיפ החשוב ביותר לפני ש"מסתערים" על העלייה הוא: לבחור נתיב טיפוס נכון המתאים לכם ולכלי הרכב שלכם!
מי שרוצה לצלוח באופן "קל" יחסית את העלייה צריך לבחור נתיב הממזער את ה"דרמה" של העלייה, מעט שיפוע, ללא דרדרות וכזה המאפשר תנועה רצופה במעלה.
מי שמחפש אתגרי נהיגה שיתכבד וייבחר את אחת או יותר ממדרגות הסלע ו"קדימה הסתער...".
כמה דגשים לטיפוס:
0.3 ק"מ ראש המעלה - משלט 21. המקום נכבש ע"י הפלמ"ח במבצע מכבי ב-10 למאי 1948, כאן נפלו 6 לוחמים בהתקפת הנגד שיצאה מבית מחסיר (כיום בית מאיר). החזקת המשלט אפשרה לשלוט באש ובתצפית על שלוחת המסרק, על שער הגיא ובהמשך על דרך בורמה.
מקום מצוין לנוח בו, להכין קפה או תה ולצפות על הנוף מערבה לגוש דן.
נ.צ. 4 - משלט 21
ממשיכים מזרחה על השביל המסומן בירוק אל שלוחת השיירות הדרומית.
0.5 ק”מ צומת המשלטים – צומת שבילים שבין משלט 21 למשלט 16.
נ.צ. 5 – צומת המשלטים
צילם: רונן טופלברג
ממשיכים ישר ושמאלה לכיוון משלט 16.
0.5 ק"מ תצפית מדהימה לשער הגיא מעל כביש מספר 1.
1.1 ק”מ משלט 16 בו אתר זיכרון ללוחמי הפלמ"ח שכבשו את המשלט פעמיים במהלך מלחמת העצמאות ונאבקו להחזיק בו על מנת לשלוט על הדרך העולה לירושלים ולאבטח את דרך בורמה.
נ.צ. 6 – משלט 16
ממשיכים מערבה ובירידה על השביל הטוב עם הסימון הירוק.
0.3 ק”מ עוברים לצד אתר פיקניק מוצל על רמת השיירות וממשיכים עם השביל הירוק למטה.
0.8 ק”מ צומת שבילים על דרך בורמה הכבושה.
נ.צ. 7 – צומת שבילים
למסלול מעגלי וחזרה לכביש 38:
פונים ימינה ויורדים למטה על דרך בורמה, המסומן באדום וכיום שביל כבוש היטב.
0.6 ק"מ צומת שבילים על הציר האדום בו ממשיכים ישר ולמטה למרגלות מושב בית מאיר.
נ.צ. 8 - צומת שבילים
3.3 ק”מ צומת שלוחת השיירות במפגש שביל מסומן באדום ושביל ירוק מימין (כאן התחלנו את הטיפוס).
נ.צ. 2 - צומת אדום - ירוק
ממשיכים למטה ופונים ימינה עד לצומת הסלול באספלט שבקצה המזרחי של כביש 38.
3.5 ק"מ עולים על הכביש.
נ.צ. 1 - צומת אספלט
למסלול המטפס לכביש 1 לכיוון שואבה:
פונים שמאלה ולמעלה על דרך בורמה לכיוון כביש הכניסה לבית מאיר.
0.2 ק”מ כביש הכניסה לבית מאיר.
נ.צ. 9 - כביש בית מאיר.
פונים שמאלה על הכביש לכיוון כביש 1.
2.1 ק”מ חולפים על צומת הכניסה למושב שורש וממשיכים ישר.
3.3 ק”מ כיכר שואבה.
נ.צ. 10 – כיכר שואבה
פונים שמאלה בכיכר לכביש מספר 1 לכיוון תל אביב.
ממשיכים ישר בכיכר לכביש 1 לכיוון ירושלים.
להתראות בטיול הבא...
עופר אוגש
הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.
קובץ בפורמט TWL למכשירי GPS ולתוכנת נביגייד ולעמוד ענן
קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנת Off Road
נ.צ. |
צפוניות |
מזרחיות |
1 |
1135160 |
151945 |
2 |
1135141 |
152185 |
3 |
1134534 |
153278 |
4 |
1134467 |
153462 |
5 |
1134256 |
153766 |
6 |
1133849 |
154494 |
7 |
1133406 |
154481 |
8 |
1133804 |
154084 |
9 |
1133293 |
154346 |
10 |
1133908 |
157314 |
מסלולי טיול בארץ:
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת
מיוחדים:
כללי ומיוחד | נקודה בשטח | עבירות
טיולי ג'יפים בארץ | הדרכות נהיגה וניווט
מסעות ג'יפים בעולם | טיפוס הרים | טיולי אופנועים | טיולי כביש בעולם
1 תגובות
1
Ogash Ofer
23 ביולי 2020 ב 14:15
השבוע נחסמה העלייה המפורסמת של הג'יפאים במשלט 21 ובכך באה לסיומה תקופה מאתגרת של טיפוס במעלה הקשה.
לפרטים מלאים ראו:
https://www.4x4.co.il/article/13352
תגובות