שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

תבונת הקפיצים - פולריס RZR 1000 טורבו דיינמיקס Polaris

גרסה חדשה לטרקטורון הצד-לצד של פולריס, ועיקרה, לראשונה בז'אנר, מערכת מתלים אדפטיבית

הגשם שטף את האבק מהאוויר ופסק בדיוק כשהגעתי למתחם של ד.ל.ב מוטורספורט בשורק – יום מושלם להשקת גרסאות פולריס RZR ל-2018. גולת הכותרת בהשקה היא הגרסה החדשה והמדוברת של RZR: דיינמיקס (Dynamix).

אס מהשרוול

פולריס RZR (נקרא גם Razor, תער), היה מיום שהוצג אמת המידה לטרקטורוני צד-לצד (צל"צ; Side by Side) הספורטיביים. הנסיך הקטן של עולם השטח הגיח משום מקום, וכמעט ללא תחרות המציא לפני עשור קטגוריה חדשה. ולא רק שהקדים את זמנו, הדגם החדש גם ביצע את מטלות השטח בצורה מעוררת התפעלות, עם מתלים שתיקלו כל סלע ומנוע שופע כוח.

וכמו במשחקי הכס, גם ל-RZR קם אויב עוצמתי בצפון. בית Can-Am הקנדי שיגר למערכה את מאבריק X3, וזה הציג, ובעיצוב מושך, מנוע ומתלים משופרים לביצועים ולהתנהלות עדיפים. כך החל מירוץ חימוש עתיר סוסים, שהגיע בשלב זה לאזור ה-170 כ"ס. כעת חיכו כולם לתשובה של פולריס.

התשובה הגיעה מכיוון בלתי צפוי. במקום להוסיף לביצועים דרך חיזוק המנוע, בחרה פולריס בשיפור הביצועים בשטח באמצעות שדרוג משמעותי ביכולת המתלים. ובכן, RZR 1000 טורבו 'דיינמיקס' 2018 החדש מציג, לראשונה בעולם הצל"צ, מערכת מתלים חכמה ואדפטיבית המתאימה עצמה למצבי נהיגה ומתארי שטח משתנים.

כל חובב נהיגה חושש מקדמה שתחסל את התחושה, מכך שבקרות וחיישנים יחליפו את היכולת האנושית שהשתכללה עם השנים לדרגת אמנות, או פשוט תיקח לו את הכיף. מה שמעלה שתי שאלות: איך זה עובד בשטח? האם התחושות אכן נפגמו?

מבחן דרכים פולאריס RZR1000 XP4 רייזר Polaris
פולאריס רייזר Polaris RZR 900

אותה גברת

ה-RZR החדש דומה מאוד לגרסה המשופרת של ה-1000 טורבו שהוצג ב-2017. המנוע בעל 168 כוחות סוס מייצר מומנט בלתי נגמר, ועם זאת רמת הרעש נמוכה יותר והנסיעה בו שקטה יותר מאשר עם מתחריו. השלדה זהה, ולבולמים הקדמיים מהלך מרשים של 40.64 ס"מ ואילו לאחוריים מהלך של 45.72 ס"מ.

העיצוב קיבל טוויסט קל עם גריל ענק בעיצוב חדש ובצבע אדום, ואם תשאלו אותי, ה-RZR עדיין נראה כמו רובוטריק מגושם עם מבט עצבני, מה שמשייך אותו לרובוטריקים הרעים.

עיצוב הפנים בסיסי למדי, והחידוש העיקרי הוא מערכת מידע/בידור חדשה הממוקמת במרכז הקונסולה וכוללת צג "7. המערכת מודרנית גם בסטנדרטים של מכונית פרטית, וכוללת ניווט, מצלמה קדמית ואחורית, חיבור לטלפון חכם ובקרה על כל המערכות ב-RZR. המולטימדיה הזו עובדת נפלא במגע יד, ויש בה כל מה שצריך לניווט בטיול שטח; עם זאת, בגלל לו"ז ההשקה לא יכולתי להעמיק בה. תנוחת הנהיגה מעט גבוהה, שולטת ומשדרת לנהג יותר כיף מאשר ספורט; ספורט, כידוע, שווה לתנוחת ישיבה נמוכה יותר. בסיס המושב מעט קצר לירכיים והמקום לכף רגל שמאל מעט מוגבל.

צמיגים ללא אוויר - האם הגענו לעידן שבו פנצ'ר בשטח יפסיק להוות בעיה?

לא אותה גברת

דיינמיקס היא מערכת מתלים חכמה, שפותחה בשיתוף פעולה בין פולריס לבין יצרנית הבולמים פוקס. המערכת כוללת שבעה חיישנים שמשדרים כמאתיים אותות בשנייה, ואלה מספקים למערכת השליטה מידע רציף על מצב בולמי הזעזועים, הבלמים, מיקום הגלגלים בפנייה ועוד.

המידע שמתקבל במהלך הנהיגה משפיע על עשרה מהלכי מתלה שונים בנפרד לכל אחד מארבעת המתלים, ובפועל מתקבל שיכוך מושלם כמעט בכל מצב נהיגה. המערכת כוללת, כמו בדגמי מכוניות עדכניים, גם מצבי ניהוג: 'קומפורט', לטיולים רגועים; 'ספורט', אם רוצים לתת בגז; 'פירם', המקשיחה מאוד את מהלך המתלים ומיועד לנהיגה מאוד אגרסיבית וקפיצות באוויר.

למרות זמן נהיגה מוגבל יכולתי להתרשם מהאופן בו המערכת פועלת. ביציאה מהמקום, לדוגמה, מספקת המערכת יותר אחיזה לגלגלים האחוריים ומאפשרת יציאה מהירה יותר מהמקום. כשבולמים בצורה פתאומית, המערכת מקשיחה את הבולמים הקדמיים בכדי שהאף יישאר יציב, וכך גם בבלימה תוך כדי פנייה. אבל הכי מגניב כאשר ה-RZR מעופף; המערכת מזהה שכל ארבעת הגלגלים באוויר – וכאמור מקשיחה את כולם בכדי לאפשר נחיתה חלקה ומשולמת.

במחשבה שנייה – עדיף

היה מעניין להשוות את ה-RZR עם הדיינמיקס לזה נטול המערכת. עבדתי קשה יותר עם ההגה והזעתי הרבה יותר בנהיגה – בכדי להגיע עם הטורבו הרגיל לאותה מהירות שאליה הגעתי בקלות עם הכלי בעל הדיינמיקס. כשיצאתי מהכלי, התחושה הראשונית הייתה שדווקא הוא מעניק יותר כיף כי השליטה יותר גדולה. במחשבה שנייה, בנהיגה למשך זמן ארוך הטכנולוגיה הזאת תאפשר לנהג לשמור על ריכוז לאורך זמן, וזה משמעותי גם בטיולי שטח ארוכים.

ארגז הכלים של פולריס

אירוע ההשקה אפשר לנו להתרשם מגרסאות RZR, ולקבל תובנות מעניינות על ההבדלים ביניהן.

RZR 570 – 84,900 שקלים. לגרסת הכניסה 44 כ"ס ומראה בסיסי ביותר. ל-570 מעט כוח אך הנסיעה בו לא מעליבה, אפשר בהחלט ליהנות איתו בשטח והוא כלי טיולים טוב.

RZR 900 – 100,000 שקלים. עם הספק של 75 כ"ס, היגוי חשמלי ומתלים בתצורת עצמות עצה כפולות, ה-900 הוא כלי טוב משמעותית מה-570, והוא מהנה במיוחד. ההמלצה שלי: אם ברצונכם לרכוש כלי כניסה, וותרו על ה-570, השקיעו עוד קצת וכך תקבלו הרבה יותר.

גרסאות ה-1000 למיניהן מציעות הספק, יכולת דינמית והנאה רבים יותר ובמחיר גבוה יותר.

RZR XP1000 – 120,000 שקלים. הספק של 110 כ"ס, מהלך מתלה ארוך יותר, אחיזה עדיפה טובה משמעותית מזו שמציע ה-900.

RZR XP1000 טורבו – 150,000 שקלים. עם הספק של 168 כ"ס מציעה גרסה זאת יכולת גבוהה ביותר, עם ביצועים מעולים.

RZR XP1000 טורבו 'דיינמיקס' – 200,000 שקלים. גרסת הקצה בהיצע RZR מציעה הספק מרשים וכושר תנועה מעולה בשטח לאורך זמן בזכות המערכת החדשה.

לא היה, אך יהיה – פולריס RZR RS1. במהלך השנה יושק כלי שטח ספורטיבי חד-מושבי בשם זה. חשוב אף יותר: בד.ל.ב מבטיחים להקים ליגה המיועדת לכלים אלה. משעמם לא יהיה.

הקצה של הקצה השני

קאן-אם השיקה את מאבריק X3 בגרסת XRS המחוזקת. בשעה שפולריס שיפרה את יכולת המתלים ב- RZRעם מערכת דיינמיקס, קאן-אם הוסיפה כוח ל-X3 – 18 כ"ס ל-172 כ"ס; 1.6 קג"מ ל-17.2 קג"מ. מאבריק גדול משמעותית מ-RZR המשווק כעת – בסיס הגלגלים ארוך ב-30 ס"מ, ל-259 ס"מ; אורכו 335 ס"מ, 33 ס"מ יותר; רוחבו 183 ס"מ, גדול ב-20 ס"מ.

במספר תחומים בקשרי נהג-מכונה, מאבריק שלם מדגמי פולריס החדשים. כך למשל, חגורת הבטיחות הכפולה נמשכת (כמו במכונית), ומאפשרת לנהג חופש תנועה וחווית נהיגה עדיפה. תנוחת הנהיגה במאבריק נמוכה וספורטיבית יותר.

יהיה מעניין לעמת את שני כלי הקצה האלה ראש בראש, ולראות כיצד מערכת המתלים החכמה ב-RZR דיינמיקס עומדת מול מהלך הבולם הענק של מאבריק XRS, 56 ס"מ מלפנים, 61 ס"מ מאחור.

RZR טורבו S (הושק כעת, בישראל ב-2019) רחב בדיוק כמו מאבריק, ומהלך הבולם שלו הוא 63 ס"מ (מלפנים ומאחור).

דגם חדש ומוזל למאווריק X3
מאבריק XRS - מכונת המלחמה של CAM-AM

פולאריס RZR טורבו דיינאמיקס

מנוע- טורבו בנזין, 2 ציל', מרכזי, אורכי, 925 סמ"ק

תזמון- 8 שס', גל זיזים עילי כפול

הספק/סל"ד- 168 כ"ס/7900

מומנט/סל"ד- 15.7 קג"מ/5700

תמסורת- אוטומטית-רציפה, הנעה כפולה לא קבועה, דיפ' קדמי ננעל

מתלים ק'/א'- עצמות עצה כפולות, מוט מייצב/זרועות עוקבות, מוט מייצב

בלמים ק'/א'- דיסקים מאוורים/דיסקים

בסיס גלגלים/קוטר גלגלים- 228.5 ס"מ/ "29

אxרxג- 187x162.5x302 ס"מ

משקל/ נפח מיכל דלק- 680 ק"ג/36 ל'

מהירות מרבית– קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש– שנ'

צריכת דלק (ממוצע מבחן)– ק"מ/ל'

מחיר- 199,000 שקלים

אחריות- 24 חודשים/ 400 שעות מנוע