טיפוס הרים > יומני מסע

קילימנג'ארו טיפוס לפסגה - אחים לחיים, מאי 2018

לאחר 8 שעות של טיפוס בשלג עמוק ובתנאי מזג אוויר לא פשוטים הגיעה המשלחת הרביעית של "אחים לחיים" - גיבורים בקרב ובחיים, לפסגת ההר הגבוה ביבשת אפריקה - קילימנג'ארו 5,895 מטרים, רק שהפעם נוספו עוד 2 מטרים לגובה וזאת בזכות השלג העמוק - 5,897 מטרים!

האנשים הגבוהים ביותר ביבשת אפריקה - קילימנג'ארו 5,895 מטרים

לאחר כ-3 חודשים של הכנות, חמישה ימים על ההר, ועוד 8 שעות של טיפוס תלול ביום הפסגה, שרובו בשלג עמוק, הגענו לפסגת הקילימנג'ארו - ההר הגבוה ביבשת אפריקה! וכבונוס קיבלנו עוד 2 מטרים בגובה - בזכות השלג הרב שנערם על פסגת ההר.
וההישג הוא אדיר! אישי!! - בו כל אחד ואחד מחברי המשלחת התמודד עם קשיים אדירים - גופניים ונפשיים, שנגרמים בגלל הגובה הרב, בגלל התלילות והשיפוע, בגלל אורך היום, בגלל מזג האוויר הקשה וגם בגלל הרקע הרפואי ונזקי הפציעות מהפעילות המבצעית אותם נושאים המשתתפים כל יום ויום מאז הטראומה אותה חוו בעברם הקרבי.
וההשיג הוא אדיר! קבוצתי!!! - בו כל המשלחת הגיעה יחד! אחד אחרי השני אל פסגת ההר, כשאין פורש אחד או מתעכב אחד או חסר אחד - כולם יחד בעוצמה אדירה השואבת כוחות מהמשתתפים ומעצימה אותם בכול צעד וצעד.

אחים לחיים - Brothers for Life

עמותת 'אחים לחיים' (קישור לאתר העמותה) מגבשת לתוכה גיבורים - לוחמים שנפצעו במהלך פעילות מבצעית, אשר שיקמו עצמם (ועדיין משקמים...) ויחד הם מסייעים ותורמים אחד לשני - דבר המעצים אותם יחד ולחוד.
העמותה, אשר עושה רבות למען חבריה, החליטה לאתגר קבוצה קטנה מקרב אנשיה ולהציב להם (בפעם הרביעית!) יעד גבוה - גבוה מאוד! פסגת הקילימנג'רו - 5,895 מטרים, ההר הגבוה ביבשת אפריקה!
העמותה, בעזרת אנשיה כמובן, מוכיחה כל פעם מחדש את הדאגה לכל אחד מחבריה, את היוזמה, את ההשקעה, את העקשנות ואת חוסר הויתור בכול שלב ושלב - ודי כי נציין כי אחד מחברי המשלחת התעכב ביציאתו מהארץ ובשביל החבירה למשלחת שכבר נחתה באפריקה התגייסה כל הנהלת העמותה לפתור את התסבוכת, ובסופו של יום הוטס חבר המשלחת דרך 3 יבשות, טיפס במסע מזורז ופגש את המשלחת על ההר טרם כניסת השבת!

קישורים למשלחות האתגריות הקודמות של אחים לחיים:
המשלחת הראשונה - אחים לחיים על פסגת קילימנג'רו 2015
אחים לחיים על פסגת קילימנג'ארו 2016
אחים לחיים על פסגת קילימנג'ארו 2017
עד הקצה - אחים לחיים במסע פורץ דרך למרוקו

קילימנג'רו - ההר הגבוה ביבשת אפריקה

קילימנג'ארו - Kilimanjaro הוא ההר הגבוה ביותר באפריקה, ופסגתו אוהורו - Uhuru מתנשאת לגובה של 5,895 מטרים. הקילימנג'ארו הוא הר געש רדום ובראש ההר מכתש גדול שהוא הלוע של הר הגעש. הקילימנג'ארו הוא הר בודד על הרמה הטנזנית לאורכו ''טבעות'' שונות של אזורי אקלים וצמחייה - חלק טרופי, סוואנה, מדבר אלפיני ובראשו קרחון עד לבן ובוהק ולרוב גם שלג. הקילימנג'ארו נמצא במרחק של 350 קילומטרים דרומה מקו המשווה, רב שטחו ופסגתו שייכים לטנזניה וחלק ממורדותיו הצפוניים נמצאים בשטחה של קניה. סביב ההר מספר מסלולי טיפוס - כולם ברגל, למעט שביל לכלי רכב המשמש לחילוץ פצועים.
בזכות הקרבה לקו המשווה מזג האוויר נוח ויציב לאורך כל השנה, כשאין בקילימנג'ארו עונות שנה במובן הייחודי לכל תקופה, כפי שמוכר לנו. לעומת זאת לאורך כל ימי השנה ניתן לחוות גשם, חום, קור ורוח באופן תכוף ומשתנה באופן שעתי. וכך לדוגמא בחודש מאי ניתן לרוב לפגוש את ההר כשהוא יבש לגמרי, ניתן לחוות בו מעט גשם ואף שלג קל ואפשר, כפי שחווינו הפעם, למצוא את ההר מושלג כולו, כבר מגובה של 5,200 מטרים, כשפסגתו של הקילימנג'ארו עמוסה בכשני מטרים של שלג עמוק ודחוס, מה שמזכה אותה בעוד שני מטרים בגובה - 5,897 מטרים!!!

טסים לטנזניה...

טיסה לאדיס אבבה - בירת אתיופיה, טיסת המשך לשדה תעופה קילימנג'ארו - טנזניה ומשם נסיעה של כשעה צפונה לעיירה קטנה בשם מושי, מביאים אותנו למרגלות ההר הגבוה ביבשת אפריקה.
התארגנות, הכרת העיירה (וסוחריה), מסדרי ציוד, אוכל ושתייה וגם כדור ראשון של אורמוקס (דיימוקס) בשביל למזער את פגעי הגובה, שעוד ישפיע עלינו, מן הסתם, בהמשך הדרך.

יום ראשון על הקילימנג'ארו

מלאי התרגשות קמים לבוקר סגרירי למרגלות הקילימנג'ארו, ארוחת בוקר, פרידה מהמלון במושי והעמסת המיניבוס עם התיקים הגדולים והקטנים וכמה מאנשי הצוות שילוו אותנו במהלך הטיפוס.
לאחר כשעה וקצת של נסיעה במעלה ההר ועוד קצת הצטיידות בכפר מראנגו אנו מגיעים לשער השמורה.
מתחנה לתחנה מתקדמים בבירוקרטיה המקומית - פריקת התיקים, חלוקת הציוד לסבלים (פורטרים) ולאנשי הצוות המקומי, תדריך, חתימה בספר המטפסים, שקילת הציוד ולבסוף קבלת האישור לצאת מהשער האחורי לעבר הפסגה.
יער טרופי עבות ובו שביל צר להולכי רגל (ועוד שביל מקביל לרכב שמידי פעם מתחבר לשביל הרגלי) מטפס מגובה של 1,970 מטרים לעבר בקתת מנדרה - אתר הבקתות הראשון על ההר, בגובה של 2,700 מטרים בקרחת יער קטנה. לנו ארכה הדרך כ-8.5 ק"מ וכ-5 שעות של הליכה, כולל עצירה אחת ארוכה לארוחת צהרים.

imageimage

יום שני על הקילימנג'ארו

התעוררנו לבוקר גשום כשכל קרחת היער של מנדרה מצויה בתוך ענן. ארוחת בוקר, הכנת התיקים ועוד קצת עיכוב בתקווה שהגשם יחלוף (זה לא קרה!) ויצאנו לדרך עם טפטוף מעצבן שמחדד את "הדילמה" האם להתעטף במעיל גשם (ואז להירטב מהזיעה) או ללכת חשופים (ואז להירטב מהגשם). בכול מקרה ולאחר כשעה של טיפוס במעלה ההר, בדיוק כשהיער הסתיים, הפסיק גם הגשם.
12.5 ק"מ של טיפוס בעלייה של 1,000 מטרים מביא אותנו לאחר כ-7 שעות הליכה לבקתת הורמבו שהנמצאת בגובה 3,720 ק"מ.
מתיחות, רישום בספר האורחים, חלוקה לבקתות והכנות לקבלת השבת.
עם חשיכה התאספנו לקבלת שבת אדירה שרק "דוסים" קרביים, מקרב חברי המשלחת, יכולים לארגן - מרגש, עוצמתי ומחבר.

שבת על הקילימנג'ארו

כפרפרזה על אמרת חז"ל: "יותר משישראל שמרו על השבת השבת שמרה על ישראל" אנו יכולים לומר כי: יותר מאשר שמרנו (החילוניים כמובן) על השבת שמרה השבת על המטפסים להר. ואכן מנוחה של שבת בגובה של 3,720 מטרים עושה טוב לכולם. ההתאקלמות קלה יותר, המנוחה לשרירים ובעיקר הפעילות החברתית המחברת בין חברי המשלחת. ולפרטים: אכלנו טוב, שתינו המון (עשינו המון פיפי), נחנו, ישנו ובין לבין לא הפסקנו לדבר... היה ממש כייף יחד!

יום רביעי על הקילימנג'ארו

יום ראשון בשבוע ואנו יוצאים לדרך מבקתת הורמבו, בגובה 3,720 מטרים, כשרחוק וצפונה רואים את הפסגה המושלגת של הקילימנג'ארו. לאחר כשעתיים וחצי חוצים את נקודת המים הזורמים האחרונה על ההר ועוברים מסוואנה ייחודית עם קקטוסים וצמחייה אנדמית (ייחודית לקילימנג'ארו) למדבר אלפיני ההפוך צחיח לגמרי ככול שמתקרבים לקיבו - הבקתה הגבוהה על ההר.
10 ק"מ וכחמש וחצי שעות של הליכה מביאים אותנו לגובה של 4,703 מטרים - בקתת קיבו.
בקתת אבן עם חדרים גדולים וחדר אוכל צפוף - ישמשו אותנו כבסיס ליומיים הקרובים. ארוחת ערב מוקדמת ושינה טובה - מחר זה היום הגדול!

יום חמישי על הקילימנג'ארו - יום הפסגה

קמים ברבע לחמש ומתארגנים תוך כדי התרגשות אדירה. בשש בבוקר (בדיוק!) יצאנו לדרך והתחלנו לטפס כשהשמש התחילה לזרוח מאחורינו. הקור העז מתחלף ברוח קרירה והשמש מתחילה לצרוב את העור.
כ-500 מטרים לאחר תחילת הטיפוס אנו מגיעים למערה ומכאן התחיל להיערם השלג.
בתחילה הוא נמוך ורך וככול שמטפסים במעלה הנחש הוא הופך עמוק - דבר שלא מאפשר לנו ללכת את "הנחש" אלא לטפס בניצב לעלייה. בסלעים הידועים כ"צינור", כ-250 מטרים למרגלות האוכף של גילמן, השלג הופך עמוק ומחייב בחירת ציר טיפוס בטוח ואפשרי.
לאחר כ-6 שעות של טיפוס אנו מגיעים לגילמן - נקודת האוכף על הלוע של הר הגעש קילימנג'ארו. הלוע, המדרונות וכל ההר מושלג בלבן בוהק ואין כל סלע המציץ מהקרקע.
כשעתיים של הליכה לאורך הלוע, כשהמדרונות המושלגים מאיימים בנפילה עד למרגלות ההר, מביאים אותנו לאוכף של שירה, משם במדרון ארוך הנראה כאין סופי ומחייב קצת עידוד של: "תיכף מגיעים" ו"אני כבר רואה את הפסגה" (למרות שהיה מעונן, מושלג ועם ראות של בקושי עשרה מטרים קדימה). הכול עד לפסגת של הקילימנג'ארו - אוהורו 5,895 מטרים ואם לדייק אז 5,897 מטרים בזכות השלג הגבוה שנערם על הפסגה - אושר עילאי!!!
זמן שהייה קצר במיוחד על הפסגה, בזמן שרוח ושלג מכים בנו ולאחר כמה תמונות יצאנו חזרה לדרך בירידה.
לא פשוטה הירידה! כמחצית מהמשלחת עייפה מאוד וצריכה תמיכה ועזרה בהליכה, אבל עם המון מוטיבציה, מצב רוח מרומם והרבה עזרה הדדית אנו מגיעים בסיומן של 12 שעות הליכה רצופות, בריאים וקצת מפורקים, חזרה לבקתת קיבו. ואוו איזה יום!!!

הדיווח בטלפון הלוויני מפסגת הקילימנג'ארו - מאי 2018:

יום שישי על הקילימנג'ארו - יורדים למטה

בשש וחצי בבוקר, יחד עם הזריחה, נפרדים מבקתת קיבו ומתחילים את דרכנו במורד ההר. לאחר כ-10 ק"מ מגיעים לבקתת הורמבו, כאן אנו נפרדים ממספר מטפסים - חברי המשלחת שסובלים מבעיות רפואיות, שעולים על רכב שייקח אותם לשער השמורה.
עוד 12 ק"מ בירידה ואנחנו בקרחת היער של בקתת מנדרה ועוד 8 ק"מ בירידה אנו נכנסים בשער השמורה בואכה מראנגו. סה"כ 30 ק"מ של הליכה בירידה במשך 9 שעות הליכה.
צוות הליווי המקומי שלנו (כ-60 אנשים) מארגן לנו "מסיבת ניצחון" אדירה ולאחר כשעה יוצאים עם המיניבוס חזרה למושי למלון - מקלחת, ארוחת ערב ושינה טובה מחכים לנו בלילה האחרון באפריקה.

יום שביעי ואחרון על הקילימנג'ארו

בוקר בכייף במושי - כשאנחנו "אלופי העולם" ולאחר שהיינו על פסגת הקילימנג'ארו יוצאים לסיבוב בעיירה האפריקאית - קניות, קפה, שווקים וסתם שוטטות עד ארוחת הצהרים. ולאחריה נסיעה לשדה התעופה, החלפת מטוס באדיס אבבה וקדימה לישראל.
תם ונשלם! משלחת רביעית של אחים לחיים לפסגת קילימנג'ארו עמדה במשימתה!!

קישורים למסעות טיפוס הרים הבאים:

קישור לכל יומני מסעות טיפוס ההרים באתר השטח

קישור לפרטים על המסע לטיפוס לפסגת האלברוס (ההר הכי גבוה ביבשת אירופה)
קישור לפרטים על מסע הטיפוס לאקנקגוואה (ההר הכי גבוה ביבשת אמריקה)
קישור לפרטים על מסע הטיפוס הבא לקילימנג'רו (ההר הכי גבוה ביבשת אפריקה)

תמונות היום הראשון - אחים לחיים לפסגת קילימנג'ארו

תמונות היום השישי - אחים לחיים לפסגת קילימנג'ארו

קישורים למסעות טיפוס הרים הבאים:

קישור לכל יומני מסעות טיפוס ההרים באתר השטח

קישור לפרטים על המסע לטיפוס לפסגת האלברוס (ההר הכי גבוה ביבשת אירופה)
קישור לפרטים על מסע הטיפוס לאקנקגוואה (ההר הכי גבוה ביבשת אמריקה)
קישור לפרטים על מסע הטיפוס הבא לקילימנג'רו (ההר הכי גבוה ביבשת אפריקה)