שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

האיחוד האירופאי - אופל קרוסלנד Opel Crossland X

הקרוסלנד נשען על בסיס צרפתי, מיוצר בספרד ומדבר גרמנית.
Crossland - רכב פנאי קטן וחדש של אופל, מתווסף להיצע הדגמים העשיר של ג'יפונים בעלי הנעה קדמית בישראל. נסענו לבחון אותו

לאופל, עוד משנות התשעים, היו דגמי שטח, וכבר בעשור הקודם היה לה רכב פנאי – אבל הם לא היו שלה. כשאופל החליטה שהיא רוצה לשחק בחו"ל, היא עשתה זאת עם דגמים ממשפת ג'נרל מוטורס, הבעלים שלה עד לפני שנה: אופל פרונטרה (1991-2003), היה איסוזו רודיאו ואילו מונטרי (1991-1999) היה כמובן טרופר.
ב-2006 הוצג אנטרה – גרסת חמישה מושבים של שברולט קפטיבה, שכונתה כאן "קפטיבה ספורט" – ואילו מוקה (2012), דגם זהה ל- ביואיק אנקור ותוכנן בשברולט קוריאה.

בלי מריבות

אופל הייתה מקורית עם מיניוואנים קומפקטיים וקטנים. לאחר הצלחת רנו סניק (1996), נראה היה שזה הכיוון, ואופל הציגה את זפירה (1999) ואת מריבה (2003), שהבריקו בתכנון פנים חכם ויעיל. כאשר נחתם שיתוף הפעולה בינה לבין PSA, ואופל עדיין הייתה חלק ממשפחת ג'נרל, דובר על פיתוח יורשים לזפירה ולמריבה על בסיס פלטפורמות צרפתיות.

"אופל היא היצרן השלישי בגודלו באירופה עם כמיליון מכוניות נוסעים", הסביר לי קרל תומס ניומן, יושב ראש אופל, בז'נבה 2014, "אבל אנחנו עדיין יצרן קטן מבחינה עולמית. התוכנית העסקית שלנו עובדת רק בגלל שאנחנו חלק מ-GM ומשתמשים בפלטפורמות שלה. שני דגמים שלא יושבים על פלטפורמה גלובלית הם ה-MPV הקומפקטי והקטן שהינם מאוד אירופאים. ודגמים כאלה חשוב מאוד גם ל-PSA כי הם נמצאים בדיוק באותה בעיה עם כלים אלה".

אהבתי את הפגישות עם ניומן, שמונה לעמוד בראש אופל ב-2013, והערכתי את התנופה שהביא למותג ואת הגישה: "זה לא חוק טבע שאופל חייבת להפסיד. זה לא כתוב באף מקום" נהג לומר. הוא היה נמרץ, החלטי ומאוד פרגמטי באופן שיכול להזכיר את קרלוס טווארס, שמונה באותה תקופה לעמוד בראש PSA (פיז'ו / סיטרואן).

אני מנחש שהשניים הסתדרו היטב, שכן כבר בסוף 2014 נשמעו מניומן אמירות שונות שהסבירו שהפור נפל - וגם מריבה: "הדבר הראשון שעשיתי כשהגעתי לאופל היה לשנות כיוון בזפירה ובמריבה. אופל המציאה את ה-MPV הקטן, אבל זה תחום שמצטמצם במהירות. הלקוחות הולכים ל-SUV ואנחנו יכולים לשכנע אותם עם משהו שהוא יותר קרוסאובר".

כך או כך, שיתוף הפעולה בין היצרנים שהחל ב-2012 היה כה מוצלח עד שבסופו של דבר אופל עברה לשליטת PSA וניומן פינה את מקומו.

מנוע צמיחה - אופל גרנדלנד Opel Grandland X

דור שני לאופל מוקה X יגיע ב-2019

מצא את ההבדלים

וכך, ובדומה לסיטרואן (C3 איירקרוס במקום C3 פיקסו), גם אופל בחרה להחליף מיניוואן קטן בפנאי סקסי. את המריבה ירש קרוסלנד X – הנמצא באותה קטגוריה כמו מוקה X; זה האחרון זכה כעת למיצוב מעט שונה – מוגדר כאופציה מעט גדולה יותר (למרות שבסיס הגלגלים ותא המטען קטנים יותר) ובעיקר קשוחה, גם תודות לאפשרות להנעה כפולה.

וכך התייצב בחניית המערכת קרוסלנד ברמת הגימור 'אינוביישן פרמיום' הגבוהה, ועם צבע שחור לגג נראה מעודכן אופנתית. עם זאת, גם בשל חזית "אופלית", הוא נראה פחות צבעוני מהאח לבית סיטרואן ויותר רציני. דופן הרכב מפוסלת באופן דומה למה שכבר ראינו באופל, ומשלבת בין "פיסול אומנותי לדיוק גרמני". כמו ב-C3 איירקרוס, הרבה מהייחוד בעיצוב הרכב נוצר על-ידי הקורה האחורית המודגשת, הדומה כאן לזו שבאדם. ביחס לכלי פנאי קטנים, הקרוסלנד נראה גדול למדי, למעט מאחור שם הוא נראה צר וגבוה.

הקרוסלנד נשען על הפלטפורמה הקטנה (PF1) של PSA וחולק בסיס עם סיטרואן C3 איירקרוס ואפילו אותו מפעל ייצור בסרגוסה שספרד. לשניהם בסיס גלגלים של 260 ס"מ, ועם 421 ס"מ הקרוסלנד ארוך ב-6 ס"מ. כמו סיטרואן, גם אופל מדברת על שימושיות של מיניוואן ומבנה של רכב פנאי, וגם היא מציעה מושב אחורי שמתכוון למרחק (טווח של 15 ס"מ) עם מסעד המאפשר שינוי זווית.

ממשיך ברצינות

כיאה למותג גרמני, גם בעיצוב סביבת הנהג ובתכנון תא הנוסעים נבחרה גישה יותר רצינית לחיים מאשר באיירקרוס. פנים הרכב פחות צבעוני ויותר שחור, וסביבת הנהג נראית מכובדת ואיכותית יותר, גם בזכות שילוב של חומר רך בחלקה העליון, אם כי החלקים התחתונים פחות מזמינים. מה שמסייע ליצירת אווירה נעימה הם המושבים הנאים, שהתפרים שלהם צהובים. ניתן לכוון את אורך הבסיס (ידנית) ואת זווית הבסיס, מיקום נקודת ההקשחה ועוצמתה (חשמלי); בהחלט לא שגרתי.

מבט בוחן יגלה פריטים המוכרים מחברת האם הצרפתית אבל גם כאלה שראינו באופל. הבחירה בבקרת אקלים חיצונית, שהשליטה בה אינה במערך המדיה של PSA, היא בהחלט מבורכת ומפשטת את ענייני השליטה. זאת גם אם האוורור רועש, החיווי במערכת אינו ברור וכמה תפקודים נותרו בצג.

כרגיל השליטה בצג המדיה ה"צרפתי" קצת סבוכה ולכך מצטרף בלם חניה מוזר שאינו נוח לתפעול, ומשענת יד לנהג שאינה איכותית. מצד שני הרכב שופע תאי אחסון שימושיים, ויש לו גם משטח טעינה; בחבילת 'פרמיום' (5000 שקלים) גם גג זכוכית גדול ונאה, למרות שכיסויו נראה דקיק כשחושבים על הקיץ, תצוגה עילית (מוכרת מפיג'ו ומתקפלת באופן מעט רועש) ומפתח חכם. מושב הנהג הנאה גם נוח ותנוחת הנהיגה גבוהה כראוי, אך היא אינה מושלמת בגלל הגה קרוב מדי עם טווח כיוון מוגבל לגובה.

מאחור המרווח לרגליים טוב, אך גג הזכוכית פוגע במרווח הראש; כיוון זווית משענת הגב משפיע על כך לא מעט. בניגוד למושבים הקדמיים, המושב האחורי מעט פשוט. לתא המטען רצפה כפולה ונפח נאה (410-520 ליטר) אך הוא מעט צר.

מבחן דרכים אופל מוקה Opel Mokka

מתכון מוכר

בחזית הקרוסלנד פעולת חטיבת הכוח שהפכה שגרתית במוצרי PSA – טורבו-בנזין 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר המייצר 110 כ"ס ותיבה אוטומטית עם 6 הילוכים. שילוב המנוע/תיבה אפקטיבי והביצועים מספקים – 11.8 שניות ל-100 קמ"ש – גם אם ביציאה לדרך נדרשת לחיצה חזקה על המצערת. המנוע הקטן מייצר צליל נחמד ותחושה טמפרמנטית, אבל הוא קולני מדי גם בנסיעה רגילה. הנוכחות הווקלית הזו מצטרפת לרעשי כביש ורוח לא מבוטלים, ואלה עושים את הנסיעה בקרוסלנד לרועשת.

גם ההערה הקבועה על כך שהתיבה מכניסה את המנוע למקומות שאינו מחבב – סל"ד נמוך שמביא לרעידות – תקפה כאן. אותה רעידה מורגשת גם בעמידה, ויחד עם מנגנון דימום/התנעה פעיל מדי, זה יכול להטריד.

צריכת הדלק נעה סביב 12 ק"מ/ל' ביום המבחן אך יכולה לגלוש לאיזור ה-14.9 בשיוט רגוע.

אופל תרחיב את היצע הקרוס-אוברים

דבר המכלולים

נוחות הנסיעה נאותה לרוב, אבל פעמים רבות שיבושים גדולים מורגשים מדי וגוררים גם רעש מהמתלה האחורי. השבילים הקצת בוציים אחרי מתקפת גשם מפתיעה באביב הבהירו שבהם הנוחות בינונית. האבנים הקטנות מורגשות, הבורות אף יותר והתחושה אינה חסונה במיוחד.

פנייה ראשונה בכביש הררי בצפון, והקרוסלנד רוכן באופן מעט מורגש מדי, אבל ההמשך טוב יותר עם ניהוג צפוי ובטוח. רכב הפנאי הקטן אינו מייצר תחושה של רכב קטן, אך גם אינו שובב במיוחד. ההיגוי סביר - המשקל נכון אך הפעולה לא הכי מדויקת. חוסר דיוק במצערת גורם לכך שבמקרים קיצוניים מוזרם בבת אחת יותר מדי כוח לגלגלים הקדמיים, ואלה עלולים להיכנע בעיקול בולט. לבלמים חסרה חדות ונשיכה.

תוספת חשובה

היצע דגמי הפנאי הקטנים גדל, והיקף המכירות צפוי להתרחב, ונראה שאופל מגיעה מוכנה לאחר שהכינה את שיעורי הבית שלה. לקרוסלנד מראה ואבזור נכונים, שימושיות וביצועים נאותים. אמנם העיצוב אינו צעיר כמו דגמים אחדים, אבל המבנה שלו מפגין נוכחות. הביצועים נאותים, הנוחות סבירה ורק איכות הנסיעה הבין-עירונית נפגמת בגלל עודף דציבלים.

אבל הבעיה העיקרית היא בתחום התמורה. קרוסלנד X, ברמת הגימור שנבחנה, עולה 135,000 שקלים – ומחיר זה קרוב, מאוד, לרכבי פנאי קומפקטיים. רמת הגימור 'אנג'וי', שאבזורה סביר, עולה 120,000 שקלים ומחיר זה נראה הולם את הרכב.

אבל, הבעיה העיקרית של אופל וגם של יבואנים אחרים בתחום זה של רכבי פנאי קטנים, נוצרה על-ידי המהלך שביצעה סיאט עם הארונה; משמעותה של הורדת רף המחירים בתחום ל-110,000 שקלים היא שמחיר הקרוסלנד אינו נמוך מספיק.

נתונים טכניים: אופל קרוסלנד 1.2 ליטר עם טורבו

מנוע- טורבו בנזין, 3 ציל', קדמי, רוחבי, 1199 סמ"ק

תזמון- 12 שסתומים, גל זיזים עילי כפול

הספק/סל"ד- 110 כ"ס/5500

מומנט/סל"ד- 20.9 קג"מ/1500

תמסורת- אוט' 6 הילוכים, הנעה קדמית

קוטר סיבוב (בין מדרכות)- 11.2 מ'

מתלים קדמיים- מקפרסון

מתלים אחוריים- קורת פיתול

בלמים ק'/א' - דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר - בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, זיהוי תמרורי מהירות

צמיגים ק'/א' - 205/50-17

בסיס גלגלים - 260.5 ס"מ

אxרxג - 421x176.5x160.5 ס"מ

משקל - 1214 ק"ג

תא מטען - 410 ליטר

מיכל דלק - 45 ליטר

מהירות מרבית (יצרן) - 178 קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש (יצרן) - 11.8 שניות

צריכת דלק (ממוצע מבחן) - 12 ק"מ/ליטר

ציון מבחן ריסוק - 5 כוכבים (2017) E-NCAP

בטיחות מבוגרים- 85%

בטיחות ילדים- 84%

הולכי רגל- 62%