שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

הקרוס שבאקליפס - מיצובישי אקליפס קרוס

רכב הפנאי החדש של מיצובישי הזכיר לנו את תקופות הזוהר של היצרן כשבאקליפס לא היה קרוס
צילם: עזרא רפאל

"אקליפס"? בארץ כמעט ולא זכינו לפגוש בדגם שהיה חלק מההיסטוריה של מיצובישי. מדובר בקופה אופנתית, שהושקה ב-1989, פותחה עם איגל טאלון ופלימוט לייזר, שני מותגי קרייזלר שנעלמו, ויוצרה באותו מפעל וחדש בארצות הברית.

זו הייתה תקופת זוהר במיצובישי, שהשיקה אז את ה-GT3000 החזקה, שהתהדרה במנוע כפול מגדשים עם הנעה והיגוי כפולים, מקדימה את FTO בקופה את לאנסר איוו שכיכבה בכביש ובמסלולי הראלי.

ההמשך היה פחות מזהיר עבור מיצובישי, שעברה לפעול בחסות דיימלר, שם שוב שיתפה פעולה עם קרייזלר, חזרה לעצמאות, נקלעה לקשיים, והייתה לחלק מניסאן-רנו ב-2016. בין תוצרי אותו שת"פ עם קרייזלר, הייתה פלטפורמה גלובלית שפיתחו היפנים. רצפה זו שימשה את הלאנסר, ומהווה בסיס אאוטלנדר הנוכחי, ל-ASX שהחליף בפס היצור האמריקני את האקליפס קופה (שייצורה פסק ב-2011, וגם המפעל נסגר) – ולאקליפס קרוס החדש שהוא בכלל רכב פנאי. הקרוס חולק עם ה-ASX והאאוטלנדר אותו בסיס גלגלים וממדיו ממקמים אותו בין שני דגמי הפנאי האחרים.

מוחצן ונינוח - מיצובישי אקליפס קרוס Mitsubishi Eclipse Cross
מיצובישי חושפת את האקליפס קרוס

השראות

ומה נשאר מהאקליפס בקרוס? פרט לאותה רצפה, גם לרכב הפנאי סיומת קופה, וכמו באקליפס המקורית גם בדגם החדש טכנולוגיית טורבו, עם מנוע 1.5 ליטר חדש. ולמרות שעל אותה רצפה יש למיצובישי שני דגמי פנאי אחרים, ולמרות הדיבור על פנאי-קופה, לא בחרו שם בעיצוב מוחצן באמת, כמו זה שהופגן ב-RPM7000, מכונית תצוגה ששילבה באופן קיצוני עיצוב ספורטיבי ופנאי(2011) .

הבסיס לדגם הנוכחי הגיע ממכונית התצוגה XR-PHEV שהוצגה ב-2013 ("דור I") וב-2015 ("דור II"), המעוצבת באופן פחות קליל וזורם ויותר מקובל וכבד, שהעניקה גם את החזית החדשה של האאוטלנדר.

מיצובישי Eclipse Cross הושק בישראל
המיצובישי אאוטלנדר PHEV החדש הושק בישראל

מראה עיניים

ובכל זאת, אקליפס קרוס לוקח את העיצוב של מיצובישי צעד גדול קדימה. קווים מפוסלים בדופן, הן למטה והן למעלה, בולטים – אבל החלק הדומיננטי הוא זה האחורי, עם קורה משופעת מודגשת ושמשה אחורית המפוצלת על-ידי יחידות תאורה גדולות; הייתכן שההשראה הגיעה מסיוויק האצ'בק הקודמת? בכל אופן, עם חזית מודגשת בכרום למעלה ובשחור למטה, פנסים תחתיים ענקיים, איפור שטח וגג זכוכית מושחר מלוא הגג מתקבלת הופעה מאוד מרשימה ובולטת, גם אם לא בהכרח אלגנטית והרמונית; האקליפס נראה יותר רכב שבילים מאשר פנאי אופנתי.

בינתיים, ביציאה מהעיר ועל הכביש המהיר, אפשר להתרשם מסביבת הנהג ומתא הנוסעים. הקווים חדשים אבל התוצאה הכוללת שמרנית משהו והתחושה מוכרת, הצבעים כהים ושפע מרכיבים מוכרים מהאאוטלנדר. השילוב הזה יוצר תחושה של רכב פנאי חסון אך בביצוע לא מאוד מודרני, אבל זו משתלבת היטב עם תנוחת הנהיגה הגבוהה והשלטת. ואכן, הראות לפנים טובה מאוד, אבל התנוחה מעט גבוהה מדי כדי לראות את מלוא התצוגה העילית ובקרת האקלים המפוצלת. הראות לאחור מוגבלת בגלל מבנה השמשה.

החלק החדש בסביבת הנהג הוא צג המגע שממוקם מעל. התפעול אינו נוח וחסרים פריטים כמו חוגה נוחה לכיוון עוצמה. ניתן להפעילה באמצעות משטח מגע הנמצא ליד הבורר, אך זה מעצבן אף יותר; השילוב המובטח של מערך קונקטד אמור לשפר את התפעול. גם תפעול סוככי גג הזכוכית המפוצלים מוזר (מתג אחד מאחור ואחד לפנים).

אבל האבזור עשיר מאוד, וברכב הנבחן, שהיה ברמת גימור 'פרמיום', חבילת בטיחות עשירה הכוללת התרעה על סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים מהצד ומאחור, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.

מלפנים המרחב נדיב, אך מאחור העניינים מורכבים. ניתן להזיז את המושבים, ולשלוט על זווית המסעד. מרווח הרגליים טוב תמיד, אך מרווח הראש מעט מוגבל, בייחוד כאשר זווית המסעד נקבעת למצב ניצב. תא המטען אינו ענק אך המבנה שלו שימושי ויעיל.

חוזרים לטורבו

למנוע ה-1.5 ליטר המוגדש מידות דומות לאלה שבמנוע ששירת את לאנסר 1.5, אך למרות אותה קרבה הוא מוגדר כחדש. עם 163 כ"ס ו-25.4 קג"מ נתוניו טובים מאלה של מנוע ה-2.0 ליטר שבאאוטלנדר – ובנהיגה ההבדל ענק. בגלל זמינות הכוח העדיפה בהרבה, האקליפס נמרץ ונעים יותר. בהאצות ביניים, כמו-גם בזינוק, התיבה הרציפה – דגם חדש, INVECS-III, עם 8 יחסי העברה קבועים – אינה צריכה למשוך את המנוע לסל"ד אסטרונומי ולמאמץ הרועש המפריע באאוטלנדר. אמנם זה אינו מנוע שקט, ובהאצות עירוניות מורגשת לעיתים שריקה, אבל הוא הרבה פחות רועש והצליל נעים יותר.

המנוע מייצר מספיק כוח וחי היטב במרכז סקלת הסל"ד. הוא אוהב לטפס אבל מבהיר שאין טעם לקחת אותו מעבר לאזור ה-5000 סל"ד. הביצועים (9.8 שניות ל-100 קמ"ש) בהחלט טובים, והיכולת לעקוף, גם בעליות, טובה. עם זאת, התיבה הרציפה החדשה עדיין לא מגיבה מספיק מהר, למרות השיפור בחלוקת יחסי ההעברה, וגם המצערת לא תמיד מדויקת. לא פעם העדפנו את התפעול הידני המאוד נוח, גם דרך פקדים משובחים בהגה, לשליטה בשמונת יחסי ההעברה המתוכנתים. לתיבה גם מצב ניהוג חסכוני, אך זה פוגם בחדות התגובה באופן מוגזם.

מעבר למנוע מוגדש אמור לשפר את צריכת הדלק, אך בפועל התוצאות בינוניות. ביום מבחן שכלל קטעים מאמצים נרשמו 8.6 ק"מ/ל', ביום טיול עמדה הצריכה על 9.9 ק"מ/ל' ובשיוט לילי רגוע הנתון היה 11.4 ק"מ/ל'.

משפחה מורחבת - מיצובישי אאוטלנדר מול סקודה קודיאק מול פיג'ו 5008

ממשיכים לדרכים

כדי להעניק תוקף ליומרת הקופה לשביל, יצרה מיצובישי לקרוס מרכב הקשיח מזה שבאאוטלנדר באמצעות חיזוקים נוספים, שימוש בטכניקת הדבקה מתקדמת, וגם המתלים כוילו בהתאם.

תהליך ההקשחה מורגש בתחום הנוחות, בייחוד בעיר, שם שיבושים בינוניים במהירות איטית מורגשים מדי ועלולים לגרור קרקוש. במהירות גבוהה, נוחות הנסיעה משתפרת, בייחוד ביכולת של האקליפס לטפל בשיבושים גדולים. אותה יכולת משרתת אותו היטב בתפקידו כרכב פנאי; הוא סופג היטב שינויי גובה בשבילים ומטפל כיאות באבנים שתולות, יוצר שם תחושה חסונה ואיכות נסיעה נעימה. מחוץ לעיר בולטים מדי רעשי רוח, וגם הצמיגים נשמעים מדי.

מיצובישי אקליפס קרוס 1.5 ל' טורבו, אוט' (4x4)

מנוע- טורבו בנזין 4 ציל', קדמי, רוחבי, 1499 סמ"ק

תזמון- 16 שס', גל זיזים עילי כפול

הספק/סל"ד- 163 כ"ס/5500

מומנט/סל"ד- 25.5 קג"מ/1800-4500

תמסורת- אוט'-רציפה, הנעה כפולה קבועה

קוטר סיבוב (בין מדרכות)- 10.6 מ'

מתלים קדמיים- מקפרסון, מוט מייצב

מתלים אחוריים- רב-חיבוריים, מוט מייצב

בלמים ק'/א'- דיסקים מאווררים/ דיסקים

מערכות עזר- בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על תנועה חוצה מאחור

צמיגים ק'/א'- 225/55-18

בסיס גלגלים- 267 ס"מ

אxרxג- 168.5x180.5x440.5 ס"מ

משקל- 1550 ק"ג

תא מטען- 341 ל'

מיכל דלק- 60 ל'

מהירות מרבית (יצרן)- 200 קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש (יצרן)- 9.8 שנ'

צריכת דלק (ממוצע מבחן)- ??? ק"מ/ל'

דרגת זיהום- 14

מחיר- 180,000 שקלים

אחריות- 36 חודשים

ציון מבחן ריסוק - 5 כוכבים (2017) E-NCAP

בטיחות מבוגרים- 97%

בטיחות ילדים- 78%

הולכי רגל- 80%

תגובות

5 תגובות

1

Ogash Ofer

29 בנובמבר 2018 ב 15:19

מיצובישי אקליפס קרוס מקבל 5 כוכבים במבחני הבטיחות של JNCAP
Eclipse Cross Earns Top 5-star Rating for collision safety performance in FY2018 JNCAP

2

Ogash Ofer

28 בינואר 2019 ב 15:33

מיצובישי מציינת את שנת המכירות הראשונה של האקליפס בעולם עם מכירות של 80 אלף רכבים.
חלוקת המכירות בעולם:
אירופה: 33,287 רכבים מתוכם בישראל כ- 2,234 רכבי אקליפס קרוס ב- 11 חודשים.
צפון אמריקה: 14,026
יבשת אוסטרליה: 9,332
יפן: 11,592
אחר: 11,877

3

Ogash Ofer

12 בנובמבר 2020 ב 11:03

יבואנית מיצובישי בישראל משיקה רמת גימור חדשה ל-SUV אקליפס קרוס.
רמת הגימור החדשה שתקרא Executive מוסיפה לדגם הכניסה הנוכחי Intense כניסה והתנעה ללא מפתח, חישוקי סגסוגת 18" (לעומת 16" בדגם אינטנס), בלם יד חשמלי, מראות מתקפלות חשמלית, בקרת אקלים דיגיטלית עם שליטה על שני אזורים, מנופי העברת הילוכים מההגה, מושבי בד משודרגים, משענת יד מתקפלת בשורה השנייה כולל מחזיק כוסות ו-6 רמקולים.

מחיר רמת הגימור החדשה יעמוד על 154,900 ₪ .

4

Ogash Ofer

12 בנובמבר 2020 ב 11:05

5

Ogash Ofer

12 בנובמבר 2020 ב 11:06

מהשקת הדגם בשנת 2018 נמכרו ועלו על כבישי ישראל יותר מ-6,000 אקליפס קרוס.

מחיר רמות הגימור אקליפס קרוס - נכון לנובמבר 2020:

רמת גימור Intense: 149,900 ₪
רמת גימור Executive: 154,900 ₪
רמת גימור Instyle: 161,900 ₪
רמת גימור Premium: 171,900 ₪